Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålforbudet


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Områder hvor det foregår skogproduksjon blir vel regnet som dyrket mark og dermed innmark?

 

https://www.politi.no/nord_trondelag/natur_miljo_og_sjotjeneste/friluftsliv_og_ferdsel/

 

Ut fra hva jeg leser, er det forbud der det er skog da det gjøres unntak for samer (hvilken interesse har vel samer for å gjøre opp bål der det gjøres skogproduksjon?).

 

Det er også et punkt hvor det spesifiseres at det er forbudt å behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan oppstå brann. Dette er litt vanskelig å imøtekomme helt, da det alltid forekommer en risiko når man tenner opp et bål.

Innmark er dyrket jord. Skog er ikke innmark. Skogproduksjon regner jeg som skog som utnyttes til hogst. Det meste av skogen i Norge brukes til hogst/skogproduksjon. Hvis dette hadde vært innmark hadde allemannsretten kun omfattet snaufjell. Mulig rene juletreplantasjer kan regnes som innmark. I så fall må vel grunneier gi tillatelse til bålbrenning...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat, Hrungnir:

Det er også et punkt hvor det spesifiseres at det er forbudt å behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan oppstå brann. Dette er litt vanskelig å imøtekomme helt, da det alltid forekommer en risiko når man tenner opp et bål.

 

Den store Melsheibrannen i 1970 ble startet av et kokeapparat som veltet. Dette er vel en av de største skogbrannene vi har hatt.

Vi her i Rogaland har ikke så mye skogmark av stor økonomisk verdi, men nå sier vel loven at:

"Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det".

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article6545973.ece

 

Her er det ofte brannsjefen, som kommer på radioen eller blir sitert i avisene, som informerer om dette. Vi har allerede hatt det første forbudet i forbindelse med en mindre brann på Lifjell og en i nordfylket, men i går kom det snø så da gjelder vel ikke dette lenger.

 

Kanskje på tide å blåse nytt liv i et innlegg jeg hadde relativt tidlig i forumets historie. "Forby engangsgriller". Eller kanskje det skulle vert innført 50 kroner i pant på disse greiene så hadde kanskje folk tatt dem med hjem igjen. 

post-4220-0-52323600-1363412965_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jag hoppas verkligen inte att skogsproduksjon räknas som dyrket mark. Är övertygad om att du tänker fel här. I så fall så faller hela allemanssrätten, all skog är att betrakta som produktiv om den inte växer i väldigt stenig eller blöt terräng, vet inte vad det kallas på norska men på svenska så heter det att marken är impediment.

 

Sedan så skriver Balle att det finns ett generellt bålforbud i skogkledt mark. ? Har aldrig hört detta förut, var har du det ifrån?

Att det finns speciella regler i verneområder, ex Femundsmarka är för mig välkänt men är tydligen okänt för många då det finns otroligt många bålplasser där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skogsmark brukt til skogproduksjon menes produktiv skog. Produktiv skog er skog med en volumtilvekst på minimum 1 kubikkmeter/hektar/år. Skog med mindre tilvekst får tittelen uproduktiv skog, og kalles ofte skrapskog. Typisk rundt næringsfattige myrer, fjellskog og andre næringsfattige områder.

Impediment er områder hvor skog vanskelig kan vokse. Typisk blokkmark og steinur hvor det ikke er humuslag eller røttene ikke finner feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne aktuelle saken er også interessant å se på, da det veldig ofte er tørrere i skog, mark, fjell og kyst i sommerhalvåret enn i mars:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Forbudt-a-tenne-opp-ild-i-Bergen-2865018.html#.UUoxEztOw6M

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/bergen-brannvesen/9505/article-96454

 

Dette forbudet er uansett hvor man befinner seg i de aktuelle kommunene, slik jeg forstår det. Både i fjæra og over skoggrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster tydeligvis mye for den uheldige, dersom det skulle gå galt under bålforbudet:

http://www.ba.no/nyheter/article6570770.ece

 

 

 

Størrelsen på boten er ukjent.
– Jeg har forstått det sånn at politiet vil vurdere størrelsen opp i mot omfanget på brannen , sier brannsjef i Bergen, Johnny Breivik.

 

Nå vurderer han å sende regningen for utrykningene til de som forårsaket brannene, ifølge avisen Nordhordland.

 

Med så store bøter, burde politiet være langt mer tydelige i hva som gjelder under bålforbudet. Jeg er klar over at forbudet gjelder brenning av avfall i hagen, men ville jeg blitt ilagt bøter på størrelse med en evt aksjon, dersom jeg fyrte i gang et bål i fjæra (vekke fra skogsmark) under dette forbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster tydeligvis mye for den uheldige, dersom det skulle gå galt under bålforbudet:

http://www.ba.no/nyheter/article6570770.ece

 

 

 

 

Med så store bøter, burde politiet være langt mer tydelige i hva som gjelder under bålforbudet. Jeg er klar over at forbudet gjelder brenning av avfall i hagen, men ville jeg blitt ilagt bøter på størrelse med en evt aksjon, dersom jeg fyrte i gang et bål i fjæra (vekke fra skogsmark) under dette forbudet?

Det står da ganske klart: "Onsdag i forrige uke ble det innført forbud mot å tenne åpen ild utendørs i Bergen kommune. I går innførte også Meland og Lindås det samme forbudet etter en rekke skogbranner." Dette gjelder vel nå for de fleste kystkommunene på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av, før dette med bevaring og vern av naturen kom inn i bildet, var nok denne loven utekukkende, sorry, utelukkende tenkt på å bevare verdiene til skogeiernene.

Nå er vel det å bevare naturen ved å gjøre sitt ytterste for å forhindre skogbrann det reneste tøv. Naturen.  fikser og forynger seg selv ved blant annet skogbranner. Motivet er kun økonomisk og nostalgisk mener nå jeg.

 

Det burde egentlig vært mange flere skogbranner, nettop for å bevare naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hoppas verkligen inte att skogsproduksjon räknas som dyrket mark. Är övertygad om att du tänker fel här. I så fall så faller hela allemanssrätten, all skog är att betrakta som produktiv om den inte växer i väldigt stenig eller blöt terräng, vet inte vad det kallas på norska men på svenska så heter det att marken är impediment.

 

Sedan så skriver Balle att det finns ett generellt bålforbud i skogkledt mark. ? Har aldrig hört detta förut, var har du det ifrån?

Att det finns speciella regler i verneområder, ex Femundsmarka är för mig välkänt men är tydligen okänt för många då det finns otroligt många bålplasser där.

 

 

Plantefelt regnes f.o.m. 1. januar 2012 som utmark, og kan brukes som all anenn utmark, men det skal utvises særlig varsomhet for ikke å skade nyplantinger og ungtrær.

Om vinteren kan du også ferdes fritt på innmark (men ikke campe).

 

http://www.dirnat.no/content/500040368/Hvor-gjelder-allemannsretten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Det er altså en økonomisk lov, den har ingenting med å bevare natur og gjøre?

Skogbrann er ikke noe negativt for naturen. F.eks i Australia, så er skogen mer eller mindre "laget" for at den skal brenne med jevne mellomrom.

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Brannen-bra-for-naturen-2417944.html#.UsaqprQlgqg

 

 

Biologisk fornyelse

Slike branner fører til økt biologisk mangfold og biologisk fornyelse i det området som rammes. Skogbrann er en naturlig økologisk faktor. En slik brann frigjør en rekke næringsstoffer som fører til oppblomstring av arter. Både nye og gamle brannfelt er økologisk sett viktige i skogene våre. Mange arter med spesialisert økologi er helt avhengige av at det regelmessig brenner i skogen. Under strølaget i skogsbunnen ligger det frø. Når strølaget er brent bort - slik det også gjør ved bråtebrann - spirer frøene når det kommer godt med regn. Asken etter de avsvidde plantene utgjør meget verdifull næring til de nye plantene som vokser til der det har brent. Allerede om noen uker kan det derfor spire opp i de utbrent områdene bare det kommer godt med regn snart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Var på hytta i påsken, som ligger ca 800 meter over havet i skogmark-område, (det var altså etter 15 april og bålforbud) der var det ca 70cm snø.

Tror kanskje at det burde være rom for litt skjønn i disse bålforbud-reglene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei det noen god konklusjon her? Blei mere forvirra av å lese alt her.....

Er primus, som er åpen ild og kan velte, ulovlig å bruke i tidsrommet for bålforbud?

§ 8 - 2 Bruk av ild utendørs

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

http://www.dsb.no/nn/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/4360/4361/4362/4363/4484/4486/

 

Water:

"Var på hytta i påsken, som ligger ca 800 meter over havet i skogmark-område, (det var altså etter 15 april og bålforbud) der var det ca 70cm snø.

Tror kanskje at det burde være rom for litt skjønn i disse bålforbud-reglene ?"

 

"Med skogmark forstås i denne lov grunn som er skogproduserende eller som etter en samlet jord- og skogbruksmessig vurdering egner seg best til skogproduksjon og ikke nyttes til annet formål"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hytta i påsken, som ligger ca 800 meter over havet i skogmark-område, (det var altså etter 15 april og bålforbud) der var det ca 70cm snø.

Tror kanskje at det burde være rom for litt skjønn i disse bålforbud-reglene ?

 

Det er selvfølgelig rom for skjønn. Ingen politimann ville gitt deg bot for å fyre bål i en halvmeter snø selv om det er fullt bålforbud... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake kom jeg over en side, blogg.. Eller en kar som har laget en side/tolking rundt dette.

Synes dette var en grei tolking, og rimelig likt slik jeg har tolket.

 

SIDEN:

 

http://www.tursiden.net/2010/06/nar-er-det-lov-a-tenne-baal/

 

eller

 

http://www.tursiden.net/2013/04/nar-er-det-lov-a-tenne-bal/

 

 

Åge

 

Han karen der vet hva han snakker om... (Måtte sjekke hva jeg hadde skrevet nå).

 

Hyggelig om artikkelen er nyttig. Det viktigste er å bruke fornuft, så en ikke starter en brann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D  Jan Erik, etter jeg hadde postet innlegget, slo det meg at du kunne være her inne på forumet..

 

Fikk jo svaret!

 

Det er mange fine artikler på siden din, det må jeg si! 

Ikke bare dette om bål-tider.

 

Åge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nok litt i tvil om hvem som er hvem og hvem som er surrete nå, men uansett virker det som om "Fjellforomet" er knallbra sider for å få rett svar kjapt på det meste av utfordringer :-) og god humor i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 8-2.Bruk av ild utendørs

Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt.

Ved flatebrenning eller brenning av hogstavfall i skogmark samt gras- og lyngsviing i eller i nærheten av skogmark, skal det være en ansvarlig leder som skal utarbeide planer, og sørge for at brenningen gjennomføres på en forsvarlig måte. I god tid før brenningen foretas skal det sendes melding til leder av brannvesenet.

Med unntak av brenning som nevnt i annet ledd er det i tidsrommet 15. april - 15. september forbudt å gjøre ild i eller i nærheten av skogmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det.

 

Uten at jeg er noen jurist så vil jeg si ovenstående lov gir rom for tolking og spesielt på grunnlag av det som står med uthevet skrift. Hvis en slem politimann kommer bort til deg med botblokka si mens du sitter sammens med familien og griller pølser nede ved vannet så kan man jo i hovedsak si at det ikke finnes en fast parameter på hvor langt fra "skogmark" man må være før dette er lovlig. Dermed kan man vel i utgangspunktet si at man annså at primusen IKKE var i nærheten av "skogmarken" når man fyrte den opp.

 

Å fyre en primus nede ved vannet (la oss si ca. 30 meter fra nærmeste tre med sandstrand i mellom) anser JEG som fult lovlig tatt i betraktning at det ikek finnes lokale bestemmelser i min kommune som ikke går utover denne landsdekkende og generelle lovgivningen.

 

Så spørmålet her er vel hvordan hver enkelt tolker avstanden når det står "nærheten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.