Gå til innhold
  • Bli medlem

Til fjells med hest


Anbefalte innlegg

Til våren har jeg og madammen tenkt å ta en lenger tur til fjells med Frida.

Bruke henne til å frakte telt, soverposer, ja all bagasje på kløv,

for selv å kunne gå lett og ledig.

Ikke bare låne  Frida til grasklipping og gjødsling i bærhagen.

Men dette med å gå med hest og kløv er nytt for oss så er det noen som har noen nyttige tips ?

Har bla hørt om et spesielt gras på snauheia / fjellet som kan være giftig for hester ?

 

img2531sg.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til våren har jeg og madammen tenkt å ta en lenger tur til fjells med Frida.

Bruke henne til å frakte telt, soverposer, ja all bagasje på kløv,

for selv å kunne gå lett og ledig.

Ikke bare låne  Frida til grasklipping og gjødsling i bærhagen.

Men dette med å gå med hest og kløv er nytt for oss så er det noen som har noen nyttige tips ?

Har bla hørt om et spesielt gras på snauheia / fjellet som kan være giftig for hester ?

 

img2531sg.jpg

Heldiggriser.  For 10 år siden leide jeg hest med fører og kløvet en dagsmarj innover Hardangervidda.  For en herlig følelse.  Bare å gå etter og nyte turen uten bør.

En ting som vi måtte passe på var å finne vei i urene.  Da gikk jeg foran og tenkte som en hest.

En annen ting som eieren pressiserte var at hesten kunne stikke hjem igjen om de gikk løs.  Da var det bare å følge etter - hjem, sa hun.  Derfor var det viktig med "beinlås" eller å tjore den om natta og ved rast.

 

Kan ikke annet enn å le når jeg tenker tilbake på pakkingen. Jeg fikk utlevert to kasser og en vekt.  Vekten måtte være så lik som mulig, pluss minus en halv kilo.

Og siden jeg først skulle pakke ordentlig da jeg møtte hesten på parkeringsplassen, hadde jeg tatt med det jeg trengte + "litt" til. 

Og jeg pakket og pakket og tilslutt var kassene fulle.  Så startet ferde.  Vi kom frem til avtalt sted,  lesset av og tok farvel.

Siden dette stedet ikke var målet, pakket jeg sekken, og den ble full, for ikke å si overfylt.  Da jeg hadde gått 500 meter slo jeg full stopp, og lesset av halve børa.  Gikk så frem 2 timer, så 2 timer tilbake og endelig 2 timer frem igjen.  4 timer bortkastet.  Og som om ikke det var nok.  Resten av turen var vel tung. 

 

Moralen:  Siden har jeg alltid pakket, lukket og veid sekken før jeg drar. 

 

Heldigvis blir dette ikke noe problem for dere som skal ha med hest hele turen.

 

Gress har jeg lite greie på, men dere får nok svar på dette kjenner jeg forumets medlemmer.

 

God tur og lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest i fjellet er knall fint, bedagelig tempo uten sekk og en kan ha med seg endel luksus.

 

Har gått endel vest på Hardangervidda med hest og måten hesten tar seg frem i steinete og ulendt tereng er imponerende. Trange passasjer mellom steiner og dype myrer er ting en bør unngå. 

Har ikke hørt snakk om noe giftigt gress på de turene eg har vært på vidda ihvertfall uten at eg er noen beite spesialist. 

 

Skal du gå i bratt tereng bør du ha skikkelig fremsele og baksele, haletak er også en fordel. Har sett kløver komme over hodet på hestene ned liene til Sørfjorden.

En annen ting å passe på er at kløven ikke gnager på hesten, det kan gi stygge sår.

 

Helner til fremføttene og noen gjerdepåler med strømgjerde til er en grei forsikring på at hesten ikke begynner på heimvei på egenhånd.

 

Lykke til :) Fineste måten å oppleve sommerfjellet på er med kløvhest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sikkert fungere greit om vekta er lik på begge sider og terenget ikke er for ulendt. 

 

Et dårlig bilde under reinsjakta for noen år siden, er kun et facbook kopiert bilde. Men kløven er kopiert etter gammelt utstyr fra Hardanger traktene. 

 

tn_gallery_8375_173_8281.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en fint måte å gå på tur på! (Har selv to hester).

Har aldri kløva med hest på tur, men jobbet en sommer til fjells på hesteryggen. Hørte aldri noe om giftig gress, men det burde dere jo sjekke ut. Og ettersom dere skal ha med en fjording så pleier de å være flinke til å sortere ut hva man kan og ikke kan spise selv, men man vet jo aldri.

En ting jeg fant ut var veldig viktig på fjellet er et godt insektsmiddel for hesten, om de jobber og blir svette blir de like fornøyd som oss med 25 tunefluer og 30 fluer og en mygg/knottsverm rundt hodet, pluss noen sinte hestebrems...Dyrlegen har et bra på resept, men det er det doping frist på (tror jeg). Samt førstehjelp for hest, og verktøy til å kunne dra av ei sko om det skulle være nødvendig, sømstikk eller inntråkka tåkappe er ikke noe man vil få på langtur! Og en hest i god nok form :)

Håper dere får en knalltur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Til våren har jeg og madammen tenkt å ta en lenger tur til fjells med Frida.

Bruke henne til å frakte telt, soverposer, ja all bagasje på kløv,

for selv å kunne gå lett og ledig.

Ikke bare låne  Frida til grasklipping og gjødsling i bærhagen.

Men dette med å gå med hest og kløv er nytt for oss så er det noen som har noen nyttige tips ?

Har bla hørt om et spesielt gras på snauheia / fjellet som kan være giftig for hester ?

 

img2531sg.jpg

Er veldig spent på hvordan det gikk med turen deres, og hvilken kløv-løsning dere landet på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.