Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjelesot


hasel

Anbefalte innlegg

Hvordan fjerner jeg et seigt sot(?) belegg som dannes utenpå kjelen?

 

Tørr sot er relativt greit å fjerne, men den seige varianten er verre å hanskes med.

 

Er det dårlig forbrenning (f.eks. for kort avstand mellom ved og kjelebunn, ca. 6 mm) som gir seigt belegg? Jeg bruker tørr ved som brensel i en hjemmesnekret, mikro liten, sammenleggbar "vedovn" (netting bunn og 4 sider av 0,9 mm. rustfri tråd, åpen topp). Ovnen og vedbrenselet får plass in en 16,5x9x6,5 cm. al. lommekjele (matboks fra Trangia).

Hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det seige sotet kommer vel at tjærerøyk? Altså at du brenner furu, som inneholder mye tjære/tyri. Jeg lar det faste sotet sitte på jeg. Bare tørker av det løse i mose eller snø før jeg pakker sammen. Men jeg bruker egne kjeler til bruk på bål, slik at jeg slipper sot på primuskjelene. Har aldri forsøkt å fjerne tjæresoten, men kanskje du kan forsøke med samme metode som ved fjerning av sot fra ovnsglass? Fille med fuktet aske fra ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjære fra furu lyder sannsynlig, går over til gran så slipper jeg med kun med tørr sot. Det å overlate kjelene til kona falt ikke helt i god smak her hjemme, men takk for alle tipsene.

Hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjære fra furu lyder sannsynlig, går over til gran så slipper jeg med kun med tørr sot. Det å overlate kjelene til kona falt ikke helt i god smak her hjemme, men takk for alle tipsene.

Hasel

Man gjør det man er god på. Noen preparerer sine egne og andres ski, andre tar kjelene. Man kan ikke praktisere 8. mars bokstavelig hver dag.... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjære fra furu lyder sannsynlig, går over til gran så slipper jeg med kun med tørr sot.

Men ver forberedt på sprutande glør som svir hol på kleda dine. For det får du av gran, men ikkje av furu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør det man er god på. Noen preparerer sine egne og andres ski, andre tar kjelene. Man kan ikke praktisere 8. mars bokstavelig hver dag.... :???:

...og om kjerringa er like dårlig på sotete kjeler som gubben, så..?

 

Jeg bruker zalo og stålull, og sier meg som regel fornøyd når 50% er borte. Lurer på om det kommer til å gå hull i kjelen en dag. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis rengjør du kjelene enkelt og effektivt med varmt vann og zalo, og det som da sitter igjen tar du med "Svint", stålull med såpe.

 

Vær forsiktig med pulveret som du bruker i oppvaskmaskinen. Det er sterkt alkalisk, og skulle du ha tilgang til det vaskemiddelet som bøndene bruker i melketanken så er dette enda sterkere.

Hvis kjelene er av aluminium og du setter dem til bløting i en slik pulveroppløsning så spises aluminiumen opp raskere enn du aner. Hvis blandingen er for sterk så kan du se at det begynner å frese eller koke på aluminiumen.

 

Tjære fjerner du lettest med en fille med litt  White spirit. Det samme stoffet som du bruker til å vaske bort våt maling med. Da løses tjæren opp og kan tørkes bort. Etterpå er det bare en vanlig rengjøring med Zalo og eller stålull.

 

Mange tror at aluminium tåler alt siden det ikke ruster, men hvis du f.eks. mister ned en skiftenøkkel i bunnen på en aluminiumsbåt, Buster eller lignende, og den blir liggende der en stund sammen med litt sjøvann, så lager den ganske enkelt hull i bunnen av båten.

Altså, aluminium trives best alene eller sammen med sine naboer i den galvaniske spenningsrekken.

 

Galvanisk spenningsrekke:

Enkelt sagt så blir de stoffene som står nederst spises opp av de som står over og jo større avstanden er jo fortere går prosessen.

 

spenningsrekke.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte prøve med oppvaskmiddel for en ca. time siden. Oppvaskmiddel i en iseske med varmt vann, satte kjelen (med noen lodd inni) oppi så vannet nådde godt opp på siden. Hadde tenkt å la den stå natten over, men var nyskjerrig og sjekket resultatet etter en time. Nesten alt belegg var løsnet og jeg hadde tenkt å la den få noen timer til, men takket være tipset REs, tok jeg kjelen ut igjen, skyllet den i lunkent vann, brukte Zalo og mer lunkent vann. Nå skinner den som ny og forhåpentlig er mesteparten av al. intakt.

 

En proff tømmerhogger lærte meg at det var unødvendig å kjøpe dyr rensekrem fra forhandlerne av motorsager for å fjerne kvae, bruk oppvaskmiddel. Jeg har brukt det på lakkede gulv og det funker utmerket. I gjen, takk for gode råd og tips til alle bidragsytere.

Hasel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er litt OT, men likevel...

 

For 20-30 år siden pusset jeg av en eller annen merkelig grunn svartkjelen min blank og ren. Den er forlengst fin og svart svart igjen og bare med på utvalgte turer, men hver gang jeg henger den over flammene eller setter den inn i glørne tenker jeg: "Hvordan kunne du....".

 

Bare nevner det...

 

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at Coca Cola også, i noen tilfeller, skal være bra som vaskemiddel, men det får de prøve som kjøper dette stoffet.

Personlig verken spiser eller drikker jeg ting der produsenten holder hemmelig hva de putter oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr sot på kjelen forbinder jeg også med hyggestunder, men den kleblige varianten når jeg bruker furuved kan være noe herk når kjelen skal pakkes ned. Den produktansvarlige kjemiker for oppvaskmiddelet Sun X/tra Power på Lilleborg Fabrikker bekrefter at middelet kan være vel sterkt for aluminiumsprodukter, føre til misfarging pga vaskemiddelets høye Ph verdi.

 

Min lille erfaring nå er at det er utrolig effektivt mot kleblig sot / kvae, men jeg begrenser bruken til ca 1 time og skyller godt etterpå når jeg er kommet hjem. På tur for jeg nøye meg med en litt tykk plasfoliebit eller annet velegnet materiale hvis jeg må bruke furuved. :???:

hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vaskemidler for oppvaskmaskin inneholder litt caustic soda, sodium- eller natriumhydroksid. Dette er sterkt basiske stoffer som reagerer mot aluminium og om det får virke lenge nok etser den metallet helt bort. Er metallet lite homogent i legeringen kan dette skje utrolig fort. Det er derfor aluminium blir grått og stygt ved vask i oppvaskemaskin. Caustic blandet med vann gir vi det vi til daglig kaller lut og det er det samme badet en bruker til å trekke av elokseringssjikt med. Eloksering kalles forøvrig også anodisering og et  isolerende og beskyttende lag med elektrolytisk fremskyndet oksidering. Blander en caustic soda for fort og sterkt utvikles det sterk varme og en bøtte kan smelte før en vet ordet av det. Blandingen kan også koke voldsomt opp og bokstavelig talt sprute til værs som en fontene, f.eks hvis en heller lut i vannet og det faller større klumper i det.

 

Forøvrig samme stoffer en bruker til å lage lutefisk, selv om de ihuga lager lutet selv (askelut). Og selvsagt som vaskemidler, enten ren lut/vannblanding eller blandet med fett til såpestykker. Alle kjenner vel uttrykket "det må sterkere lut til" også, men ofte tenker vi ikke over hva det egentlig betyr.

 

Eksempelet med skiftenøkkelen som REs beskriver skyldes spenningsrekken som er liste over rekkefølgen metaller løses opp når de står i (elektrolytisk) forbindelse med hverandre, for å si det litt enkelt. I båter kan det være kobbernagler, messingbeslag osv, og en måte å motvirke tæring på disse ved er å bruke en offeranode av et metall som ligger tidligere på spenningsrekken. Ofte(st) zink.

 

Om Coka Cola verserer det haugevis av rykter, de fleste akkurat bare det. Da jeg var liten het det seg at om en la en kobbermynt i Coka Cola ville den bli skinnene blank som en nikkelmynt, men det stemte ikke. Rikignok ble den mer skinnende, men alminnelig ketcup gav mye mer effekt. En annen myte var at om en la en tann i et glass cola så var den borte neste dag. Vel, så vidt jeg husker er det fosforsyre i drikken, men det er forsvinnelig lite. Selv om det er nok til mange rare myter.

 

Og ja, det hender jeg setter kjelen over hjemme. Over en tevarmer er det særlig herlig og det brenner gjerne små glør i beket på kjelen. De dør fort ut, men legger igjen en herlig duft. Men oftest holder det å snuse litt i boden hvor både kjeler, lavvo og diverse fra skog og fjell parfymerer tilværelsen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt triks er å smøre kjelen inn med grønnsåpe, det løser i det minste den feita sota.

Noen mener til og med at du kan ha på grønnsåpe før den brukes, men jeg kan igrunn ikke fatte at det er smart, så jeg har ikke prøvd.

 

Pleier å si at kjelen er bra nok når jeg kan stryke hånda på den uten å bli svart.

 

Har latt den gå i oppvaskmaskinen noen ganger, men slutta med det, etter å ha sett på noen grytelokk som stadig gikk i maskinen: den blir ru og vanskelig å holde rein.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo og en runde med stålull m/såpe virker fint på tjæresoten etter Esbit. Kjapp rengjøring før det størkner er lurt.

For min del holder det at kjelen ikke soter ned sekken - kompasset har speil nok :)

 

Bålkjelen min kom med en grei pose å putte den i slik at den ikke soter ned sekken. Det går ågså ann å spenne den fast i sekkereiemene utenpå sekken. Problem løst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkjelen min kom med en grei pose å putte den i slik at den ikke soter ned sekken. Det går ågså ann å spenne den fast i sekkereiemene utenpå sekken. Problem løst :smile:

RIMI og REMA 1000 har plastposer som enten er gratis eller koster en krone når du handler.

Putt kjelen i en slik pose så er problemet løst. Enkelt og greit.

Så kan du vaske og skure til den store gullmedaljen når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIMI og REMA 1000 har plastposer som enten er gratis eller koster en krone når du handler.

Putt kjelen i en slik pose så er problemet løst. Enkelt og greit.

Så kan du vaske og skure til den store gullmedaljen når du kommer hjem.

Helt sikkert praktisk, ja. Men slike handleposer er "forbudt" på mine turer. Og det skjærer i meg når jeg ser hvor mange ellers flotte og stemningsfulle turbilder som ødelegges med glorete Kiwi-, Rema, Rimi, Bunnprisposer eller hva de nå heter alle. For meg er en viss estetikk viktig på tur også. Det finnes heldigvis nøytrale også.

 

Jeg slår et slag for noe så enkelt som en fille (f.eks utrangert kjøkkenhåndduk) eller sy en kjelepose selv. Evnt kan en jo kjøpe en pose, det koster jo ikke mange kronene i forhold til hvor praktisk de er i bruk og hvor lang levetid de har. Så kan den ligge på bakken med sotsiden ned mellom slagene og fungere som rene picnicduken.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at slike plastposer ikke egner seg verken på bilder eller i naturen, men de gjør jobben som emballsje i sekken, og så han de jo brukes til å fyre med hvis det ikke finnes noe bedre. De brenner bra og forurenser ca. like mye som et stearinlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.