Gå til innhold
  • Bli medlem

jakthund


Gjest

Anbefalte innlegg

Annonse

lurte på om noen hadde forslag til jakt hund, skal være stående!

 

Svaret på et slikt spørsmål blir: ja. Det blir som å spørre om anbefaling til en bil, med krav om den skal ha fire hjul.

 

Hva skal du bruke den til? Hvor mye erfaring har du? Skal den gå stort, trangt? Hva er viktigst: Viltfinnerevne eller løpslyst? Hvor stor skal den være? Skal du bruke den til kløving også? Og så videre ... fuglehunder.no er en bra side for stående fugehunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt hunden til å apportere på duejakt. Hovedgrunnene til det er at det blir MYE skyting, og du vil ha trøbbel med å få hunden til å være helt stille når dueflokken slår seg ned.

 

Det virker som du er helt fersk når det gjelder fuglehund. Jeg ville derfor først bestemt meg for rase, og deretter kontaktet avlsrådet i raseklubben for mer veiledning. Det er MANGE som forhaster seg når de velger kull. Langt fra alle fuglehunder er brukbare, dessverre, og man må vite hvem man kjøper fra.

 

Grovt sett kan du velge mellom gordon setter, engelsk setter, irsk setter, vorsteh, pointer og munsterlander. Sistnevnte utgår for meg fordi de ikke hevder seg godt nok. Gordon settere (og til dels også engelsk settere) er dessverre populære raser også for folk som ikke jakter, noe som resulterer i at det parres på drittbikkjer (uten jaktlyst og standinstinkt), her må du derfor være nøye med valg av kull. Vorsteh utgår også for meg siden de kan være harde på hårvilt, og jeg gidder ikke å ha en fuglehund som jager rådyr og elg. Engelsk setter (som jeg har) er nok det sikreste valget i forhold til at du har mest å velge i (rasen er størst), og avlsrådet er veldig kompetent. Men du kan selvsagt også finne like gode hunder blant alle de andre rasene. Pointer er ofte et trygt valg hva gjelder jaktlyst og standinstinkt, men de har også lite hår og noen linjer kan fryse lett. Til gjengjeld slipper du pelsstell og potesokker.

 

... og dette er bare begynnelsen. Snakk med erfarne fuglehundfolk og hør hva de mener om rasevalg. Når du har bestemt deg for rase, kontakt avlsrådet i raseklubben og fortell dem hva slags egenskaper du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har en blanding av Engelsk og Irsk setter. Veldig fornøyd så langt. Var egentlig ute etter Breton, men fikk blandingshund til bra pris.

Tenker på sikt å ta en hund til, da blir det Breton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være en "universal" hund til sjøfugle, due gåsehud jakt, å rype jakt. Tror ikke engelsk setter passer da heller en pointer, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund på gåse- og duejakt er bare i veien. Man vil trolig få mer fugl uten hunden.  

For sjøfugljakt er det evt apportering som gjelder, men du finner neppe én hund som er bra til det, og samtidig er god på rypejakt.. Der du vil ha mest hjelp av en hund er på rypejakt, men vær forberedt på at det krever veldig mye jobbing for å få en god hund. Trening hver dag..

 

Jeg vil råde deg til å gå på biblioteket og låne et par bøker om fuglehunder. Der finner du alt du trenger om ulike raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hunderasen du er ute etter eksisterer! Nærmeste er kanskje vorster. Men mitt klare råd er at du konsentrerer deg om en ting. Når du får hunden til å funke bra på rypejakt kan du evnt prøve den på andre ting også. Det beste vil nok være å slå deg sammen med noen som kan dette. Jakte for deres hund og lære om hvordan dette foregår. Så kan du skaffe deg en hund selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal være en "universal" hund til sjøfugle, due gåsehud jakt, å rype jakt. Tror ikke engelsk setter passer da heller en pointer, hva tror dere?

 

Det du skal ha er en retriver, helst en "jaktlabrador". Nei-de er ikke "stående fuglehund" men de gjør alt det andre du ønsker og funker bra som "støtende fuglehund" på rype og skogsfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et ikke uvesentlig poeng er hvilken hund du skal ha de 330-350 dagene i året du ikke går på jakt.  Skal du ha en hund som skal være inne i huset, sammen med en familie evt små barn eller skal du ha en hund som står ute i en hundegård.  Skal du ha en turkompis som kan gå fri sammen med deg på fjellet, eller skal du ha en som du må ha i bånd når du er ute?  Et tidligere innlegg sammenlignet det å skaffe seg hund med å kjøpe en ny bil.  Jeg vil tro at avgjørelsen er like mye basert på irrasjonelle momenter.  Jeg har en Kleiner Munsterlander som er god i massevis for min jakt (men som jeg ikke ville drømme om å stille på jaktprøve med), som er en fantastisk familiehund (dvs rolig og avbalansert) og som er en trivelig kompis sammen med meg på fjellet året rundt.  Og når vi er på jakt så er det ikke slik at hun jakter "på det andre fjellet".  Den ideelle jakthund er i praksis et kompromiss mellom mange ulike egenskaper som gjør at du og hunden kan leve godt sammen alle dagene i året, og ikke en som scorer maks på en enkelt egenskap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer med hund. :) Den blir nok bra til rypejakt og kanskje annen fuglejakt, hvis genenne er der og du jobber bra med hunden.

Men en engelsk hund, er en spessialist på å finne en fugel og ta stand på fuglen og reiser greit. Deretter begynner problemene. Å stoppe hunden, kan være et problem for alle eiere av stående fuglehunder, men det er dressur! Så er det apportering og det går greit med en del trening på land. Værre er det i vann. Bl.a. vorsteth rasene er på lik linje med retriverrasene, når det gjelder apport fra vann og på land. De er lystapportører! De er normalt bedre i skogen, enn de engelske og nesten like gode på rypa. Så du burde ha valgt noe annet, men lykke til. :)

Jeg skrev ikke dette for å kritisere ditt valg, men et vennlig råd til andre, om å tenke seg godt om, i valget/vurdering av bruksområder og hunderase.

Til han som kommenterte over, om vorsteh som jager hårvilt, så er hans utsagn tull. En dressert vorsteh hund, jager normalt kun det jegeren jakter på. De fleste kontenitale fuglehunder, er allsidige, mens de engelske er mer spessialisert på "det å finne" fugl og ta "stand". I Storbritania bruker de andre hundraser til å apportere felt fuggel, som spaniels og rettrivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte en ting: Pass deg for rasefanatikere, disse gutta som mener at det de selv har er det eneste som duger, og som nekter å innse sin egen rases svakheter.

 

Vorsteh bedre i skogen? Merkelig ... sitter og kikker litt på siste års NM skog, og jommen er det ikke engelske raser som dominerer den arenaen også. Faktisk totaldominans siste fem år. Det var faktisk ikke én eneste premiert vorsteh i finalen i 2012. Men jaktprøver er vel neppe noe bevis på jaktegenskaper, eller hva?

 

*humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.