Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Gamme 54


puuse

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd Åsnes Gamme 54?

 

Mine Åsnes Amundsen begynner å si takk for seg etter 4 år.Stålkanten har løsnet og sålen begynner å dette av. Det eneste jeg har savnet med Amundsen er littegrann innsving. Det er uaktuelt å kjøpe Nansen eller Ingstad da de etter min mening ikke har godt nok spenn for å fungere godt med kortfeller, eller holde godt nok på smørning.

Således ser Gamme ut som skia jeg har lett etter, den innfrir kravene mine om både innsving og godt spenn.

(Prisen derimot innfrir ikke i det hele tatt, men håper å kjøpe på salg utpå våren en gang.)

 

Noen her som har prøvd den som i tillegg er kjent med Amundsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg, men jag har enda de samme skiene fra den tid da de het Rago. Jeg tok turen til en av butikkene som er forhandler for Åsnes. De hadde enda ikke fått tak i skiene, så jeg tviler på at det er noen som har hatt sjanse til å teste dem. Ja bortsett fra de som Åsnes selv har hatt til testpersoner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det kom ut en liste over forhandlere til disse skiene i siste ugave av utemagasinet tror jeg. Blandt annet platou i Bergen har fått de inn. De ble laget i begrenset antall i år.

For å kommentere noe som er nevnt over.
Når det gjelder smørning på Nansen, så synes jeg Rago skiene mine var litt "kjappere" å gå med på flaten enn nansen skiene. Men når jeg går utenfor løypenettet opplever jeg at smørningen holder en hel dag på nansen allikevel. Selv om de kanskje ikke er fullt så kjappe på flatene, så er de langt bedre i nedoverbakkene. Kanskje Gamme er noe midt i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenligner Amundsen og Gamme så er jo egentlig Gamme helt lik som Amundsen, bare at den har fått litt innsving. Det er dette jeg har savnet på Amundsen. Spørsmålet for min del er om Gamme har like godt smørespenn,

 

Gamme:Mål: 68 - 54 - 61 mm

Amundsen:Mål: 67 - 57 - 62 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testet gamme nå i helgen i jotunheimen. Har amundsen selv, men er ikke spesielt glad i de. Bra til å gå rett frem i flatt landskap. Men de har null nedoveregenskaper. Med gamme går det ann å ta en telemarksving eller to. Skiene har fortsatt spenn, men er mye kortere. I tillegg er det bredeste punktet flyttet litt bakover og er mer svingvillig. Den har også rocker som gjør at tuppen søker opp. Hvis du ikke vil ha bredere ski, hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøp gamme!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet gamme nå i helgen i jotunheimen. Har amundsen selv, men er ikke spesielt glad i de. Bra til å gå rett frem i flatt landskap. Men de har null nedoveregenskaper. Med gamme går det ann å ta en telemarksving eller to. Skiene har fortsatt spenn, men er mye kortere. I tillegg er det bredeste punktet flyttet litt bakover og er mer svingvillig. Den har også rocker som gjør at tuppen søker opp. Hvis du ikke vil ha bredere ski, hadde jeg ikke vært i tvil. Kjøp gamme!!

 

Hva mener du med " Skiene har fortsatt spenn, men er mye kortere" ?

SYnes du at spennet i Gamme var like bra som hos Amundsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Skal kjøpe meg nye fjellski nå, så driver å kikker litt etter hvilke jeg skal velge. Har vel egentlig kommet såpass langt at jeg tror jeg skal gå for enten Nansen eller Gamme. Er veldig lette å finne ut hva folk synes om Nansen-skia, men verre med Gamme. Så, er det noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.