Gå til innhold
  • Bli medlem

Montering av binding


boggins

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger litt tips fra folk som kan litt om ski og bindinger.  

 

Jeg fikk meg nye fjellski i det siste, med 75mm bindinger.  Etter at jeg hadde kommet hjem fra butikken lagt jeg merke til at bindinger var ikke plasert på samme punkt på de to skiene - den ene ligger ca 15mm nærmer tuppen en den andre.  Det syntes jeg var litt rart. Jeg har spurt flere venner og kolleger som har grei ski-erfaring, og de synes også at det var rart og at de i butikken har bommet med montering. 

 

Jeg tok skiene tilbake til butikken, men han jeg snakket med sa at de var helt OK - de var montert sånn på grunn av  litt forskjell i balansepunktene.  OK tenkte jeg, det høres rimelig ut.   Men jeg har også spurt  i et par andre ski-butikker, og i begge to har de sagt nei, bindinger skulle være montert på samme punkt, selv om det er litt forskjell i balansepunkt. 

 

Jeg har prøvde å sjekke balansepunkt her hjemme - ikke helt lett, men så vidt jeg kan forstå er bindingene jo plasert på balansepunkt av hver sin ski - dvs det er ca 15mm forskjell i balansepunkt. 

 

Jeg vil gjerne vite:

* er det OK med ca 15mm forskjell i balansepunktene?  Er dette vanlig eller uvanlig?

* hvis det er forskjell i balansepunktene, skulle bindinger bil montert akkurat på hvert balansepunkt, eller skulle de være helt jevne, selv om dette må bety at minst en av bindingene er ikke akkurat på balansepunkt?

* og skal en 15mm forskjell spille noe rolle i det hele tatt...? 

 

Håper at noen her kan hjelpe en forvirret utlending :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Jeg trenger litt tips fra folk som kan litt om ski og bindinger.  

 

Jeg fikk meg nye fjellski i det siste, med 75mm bindinger.  Etter at jeg hadde kommet hjem fra butikken lagt jeg merke til at bindinger var ikke plasert på samme punkt på de to skiene - den ene ligger ca 15mm nærmer tuppen en den andre.  Det syntes jeg var litt rart. Jeg har spurt flere venner og kolleger som har grei ski-erfaring, og de synes også at det var rart og at de i butikken har bommet med montering. 

 

Jeg tok skiene tilbake til butikken, men han jeg snakket med sa at de var helt OK - de var montert sånn på grunn av  litt forskjell i balansepunktene.  OK tenkte jeg, det høres rimelig ut.   Men jeg har også spurt  i et par andre ski-butikker, og i begge to har de sagt nei, bindinger skulle være montert på samme punkt, selv om det er litt forskjell i balansepunkt. 

 

Jeg har prøvde å sjekke balansepunkt her hjemme - ikke helt lett, men så vidt jeg kan forstå er bindingene jo plasert på balansepunkt av hver sin ski - dvs det er ca 15mm forskjell i balansepunkt. 

 

Jeg vil gjerne vite:

* er det OK med ca 15mm forskjell i balansepunktene?  Er dette vanlig eller uvanlig?

* hvis det er forskjell i balansepunktene, skulle bindinger bil montert akkurat på hvert balansepunkt, eller skulle de være helt jevne, selv om dette må bety at minst en av bindingene er ikke akkurat på balansepunkt?

* og skal en 15mm forskjell spille noe rolle i det hele tatt...? 

 

Håper at noen her kan hjelpe en forvirret utlending :)

 

 

Hei! Jeg jobber selv i en sportsforretning og ved montering av ski skal bindingene stå likt på begge skiene. Det normale er at det måles balansepunkt på den ene skien, etterpå legges skiene likt side om side slikt at vi får markert ved tusj hvor bindingene skal stå på skiene. I hvilken forretning kjøpte du dine? Flere kjeder oppererer med 100% fornøydgaranti som du kan benytte deg av, da vil du kunne få nye ski hvor bindingene er riktig montert. Det som blir dumt hvis bindingen flyttes på de skiene du har nå er at det vil borres nye hull, noe som svekker skiens "slitestyrke". er du tung nok kan du risikere at den ene knekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.     Jeg tror det skulle være mulig for meg å få dem byttet , men jeg synes det er litt rart at de har allerede sjekket dem og sagt at de skulle være sånn.

 

Vet du er det ganske normal med 1 er 2 cm forskjell i balansepunkt da?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.     Jeg tror det skulle være mulig for meg å få dem byttet , men jeg synes det er litt rart at de har allerede sjekket dem og sagt at de skulle være sånn.

 

Vet du er det ganske normal med 1 er 2 cm forskjell i balansepunkt da?   

Jeg vil si at det er litt mye ja. De har nok gjort en feilmontering, er fort gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også som bindingsmontør i sportsforretning. Jeg mener at 15 mm feilmontering er nok til å flytte bindingen, eventuelt å ordne en ny ski til deg. Butikken har gjort en feil, og det er de sitt ansvar å følge det opp og å gjøre deg fornøyd. Men jeg tror helt ærlig at ikke du vil merke så mye til det når du er ute og går. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med noen fra Åsnes i dag og spurt dem om mine ski -  han sa at det var mer viktig at bindinger var plassert på hver sitt balansepunkt, selv om balansepunktene ligger 1 eller 2 cm fra hverandre, enn at bindinger var på samme plass på begge to ski.  Han mente at jeg skulle ikke merke noe  på grunn av litt forskjell i posisjon av bindinger. 

 

Jeg tror jeg lar skiene mine være som de er nå da, og skal ikke flytte bindinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg det høres ut som om Åsnes bør bedre presisjonen i produksjonen sin. Skiene har antagelig trekjerne, men likevel.

 

At Åsnes sier det ikke er noe å bry seg om, er kanskje ikke så overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg det høres ut som om Åsnes bør bedre presisjonen i produksjonen sin. Skiene har antagelig trekjerne, men likevel.

 

At Åsnes sier det ikke er noe å bry seg om, er kanskje ikke så overraskende.

Åsnes anbefaler jo Linken eller NTN-binding til sine Vetletind og Storetind ski, noe som høres helt på vidda ut for meg  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.