Gå til innhold
Det er 1863 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger litt tips fra folk som kan litt om ski og bindinger.  

Jeg fikk meg nye fjellski i det siste, med 75mm bindinger.  Etter at jeg hadde kommet hjem fra butikken lagt jeg merke til at bindinger var ikke plasert på samme punkt på de to skiene - den ene ligger ca 15mm nærmer tuppen en den andre.  Det syntes jeg var litt rart. Jeg har spurt flere venner og kolleger som har grei ski-erfaring, og de synes også at det var rart og at de i butikken har bommet med montering. 

Jeg tok skiene tilbake til butikken, men han jeg snakket med sa at de var helt OK - de var montert sånn på grunn av  litt forskjell i balansepunktene.  OK tenkte jeg, det høres rimelig ut.   Men jeg har også spurt  i et par andre ski-butikker, og i begge to har de sagt nei, bindinger skulle være montert på samme punkt, selv om det er litt forskjell i balansepunkt. 

Jeg har prøvde å sjekke balansepunkt her hjemme - ikke helt lett, men så vidt jeg kan forstå er bindingene jo plasert på balansepunkt av hver sin ski - dvs det er ca 15mm forskjell i balansepunkt. 

Jeg vil gjerne vite:

* er det OK med ca 15mm forskjell i balansepunktene?  Er dette vanlig eller uvanlig?

* hvis det er forskjell i balansepunktene, skulle bindinger bil montert akkurat på hvert balansepunkt, eller skulle de være helt jevne, selv om dette må bety at minst en av bindingene er ikke akkurat på balansepunkt?

* og skal en 15mm forskjell spille noe rolle i det hele tatt...? 

Håper at noen her kan hjelpe en forvirret utlending :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg trenger litt tips fra folk som kan litt om ski og bindinger.  

Jeg fikk meg nye fjellski i det siste, med 75mm bindinger.  Etter at jeg hadde kommet hjem fra butikken lagt jeg merke til at bindinger var ikke plasert på samme punkt på de to skiene - den ene ligger ca 15mm nærmer tuppen en den andre.  Det syntes jeg var litt rart. Jeg har spurt flere venner og kolleger som har grei ski-erfaring, og de synes også at det var rart og at de i butikken har bommet med montering. 

Jeg tok skiene tilbake til butikken, men han jeg snakket med sa at de var helt OK - de var montert sånn på grunn av  litt forskjell i balansepunktene.  OK tenkte jeg, det høres rimelig ut.   Men jeg har også spurt  i et par andre ski-butikker, og i begge to har de sagt nei, bindinger skulle være montert på samme punkt, selv om det er litt forskjell i balansepunkt. 

Jeg har prøvde å sjekke balansepunkt her hjemme - ikke helt lett, men så vidt jeg kan forstå er bindingene jo plasert på balansepunkt av hver sin ski - dvs det er ca 15mm forskjell i balansepunkt. 

Jeg vil gjerne vite:

* er det OK med ca 15mm forskjell i balansepunktene?  Er dette vanlig eller uvanlig?

* hvis det er forskjell i balansepunktene, skulle bindinger bil montert akkurat på hvert balansepunkt, eller skulle de være helt jevne, selv om dette må bety at minst en av bindingene er ikke akkurat på balansepunkt?

* og skal en 15mm forskjell spille noe rolle i det hele tatt...? 

Håper at noen her kan hjelpe en forvirret utlending :)

Hei! Jeg jobber selv i en sportsforretning og ved montering av ski skal bindingene stå likt på begge skiene. Det normale er at det måles balansepunkt på den ene skien, etterpå legges skiene likt side om side slikt at vi får markert ved tusj hvor bindingene skal stå på skiene. I hvilken forretning kjøpte du dine? Flere kjeder oppererer med 100% fornøydgaranti som du kan benytte deg av, da vil du kunne få nye ski hvor bindingene er riktig montert. Det som blir dumt hvis bindingen flyttes på de skiene du har nå er at det vil borres nye hull, noe som svekker skiens "slitestyrke". er du tung nok kan du risikere at den ene knekker. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info.     Jeg tror det skulle være mulig for meg å få dem byttet , men jeg synes det er litt rart at de har allerede sjekket dem og sagt at de skulle være sånn.

Vet du er det ganske normal med 1 er 2 cm forskjell i balansepunkt da?   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info.     Jeg tror det skulle være mulig for meg å få dem byttet , men jeg synes det er litt rart at de har allerede sjekket dem og sagt at de skulle være sånn.

Vet du er det ganske normal med 1 er 2 cm forskjell i balansepunkt da?   

Jeg vil si at det er litt mye ja. De har nok gjort en feilmontering, er fort gjort :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det lurer jeg på også.... :)  Kanskje det er greit hvis balansepunktene ligger bare noen få millimeter fra hverandre?   Her snakker jeg om 15mm. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber også som bindingsmontør i sportsforretning. Jeg mener at 15 mm feilmontering er nok til å flytte bindingen, eventuelt å ordne en ny ski til deg. Butikken har gjort en feil, og det er de sitt ansvar å følge det opp og å gjøre deg fornøyd. Men jeg tror helt ærlig at ikke du vil merke så mye til det når du er ute og går. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakket med noen fra Åsnes i dag og spurt dem om mine ski -  han sa at det var mer viktig at bindinger var plassert på hver sitt balansepunkt, selv om balansepunktene ligger 1 eller 2 cm fra hverandre, enn at bindinger var på samme plass på begge to ski.  Han mente at jeg skulle ikke merke noe  på grunn av litt forskjell i posisjon av bindinger. 

Jeg tror jeg lar skiene mine være som de er nå da, og skal ikke flytte bindinger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del synes jeg det høres ut som om Åsnes bør bedre presisjonen i produksjonen sin. Skiene har antagelig trekjerne, men likevel.

At Åsnes sier det ikke er noe å bry seg om, er kanskje ikke så overraskende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del synes jeg det høres ut som om Åsnes bør bedre presisjonen i produksjonen sin. Skiene har antagelig trekjerne, men likevel.

At Åsnes sier det ikke er noe å bry seg om, er kanskje ikke så overraskende.

Åsnes anbefaler jo Linken eller NTN-binding til sine Vetletind og Storetind ski, noe som høres helt på vidda ut for meg  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1863 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Espen Ørud
      Etter en vinter som over hodet ikke har samarbeidet så fikk jeg omsider til en tur i teltet igjen. I vinter har det stort sett vært Murphys Lov og stang ut. Enten har det vært uvær, sneras, stengte veier, sykdom, jobb eller annet som har kommet i veien for alle turhelger. 

Denne halgen klaffet det heldigvis. Været var også spådd sånn passe. Maks vind på 8-9 m/s, minimalt med nedbør og temperaturer på ned til -4 var det Yr påstod på forhånd. De foreslo riktignok minimalt med sol, men vi ville være fornøyd om vi så den i løpet av helgen så det fikk gå. 

FIkk med meg en kompis og hunden hans som jeg har fått glede av å høste noen ryper for i høst. Til tross for at jeg er allergisk for det aller meste med pels så kommer jeg veldig godt over ens med denne pelskledde skapningen. Såpass at jeg ville la det stå sin prøve med en helg i samme telt. Det skulle vise seg å gå helt greit hva allergien gjelder. 

Kompis var skeptisk til vintertelting da forrige vinterovernatting var en frysehistorie gjennom 2 netter. Så vi helgarderte og tok han sommerpose i min Hyperlamina Torch. Det skulle vise seg å holde med solid margin all den tid det ikke ble noe særlig mer enn -4 til -6 om natten. Utendørs. Temperaturen i teltet lå nok noe over der med to voksne og en pelskledd varmekilde. 

For å komme unna det meste av skuterlyd siktet vi oss inn på dette området: Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er noe skutertrafikk her når vi kommer ut i mai da reinflytting gjerne foregår noe innenfor her, men enn så lenge så er det så å si umulig å få hørt en skuter i løpet av helgen. 

Halvveis inn fikk ekvipasjen med hund overta den tyngste pulken: 

På kvelden var det klar for noe nostalgi og noe moderne på kokefronten: 

Vi prioriterte pastakoking på 111 og sausen i den litt mindre kraftige Omnilite Ti. Det var grei skuring og ingen fastbrenning denne gang. Men det krever litt røring. Maten ble i hvertfall utmerket. Tilbehøret var heller ikke så verst: 

Lørdangen var en skikkelig gråværsdag, så det ble prioritert trening med hund og avslapning. PopQuiz på DAB-radio er fast turinnslag på lørdagsformiddagen om det er slik at man ikke er under froflytning. 

Denne gang ble det hele nydt i chairkittet til Exped i teltet: 

Det ble gjort en bitteliten innsats på isfisket på ettermiddagen uten at det ga så mye å skrive hjem om til tross for at det det ble en og annen fisk. Første natten hadde det også vært litt vind, men ikke mer enn at vi sov mer enn trygt. Sporene om morgenen tydet faktisk på at det hadde blåst mer enn vi hadde registrert, men i og med at vi hadde stolt på værmeldingen så var vi ikke spesielt begymret og sov godt hele natten: 

Søndagen startet også grått og vi valgte litt hundetrening før jeg satt meg på isen og kompis fortsatte treningen. Det ble etterhvert såpass fint at det ble mer enn middels lunk i teltet og kjøling måtte iverksettes. 

Etter hvert ble det riktig så flott både på isen og i teltet: 

En og annen fisk fikk også kikke på finværet: 

På hjemturen var gikk det såpass unna på skareføret at vi måtte etablere spoiler på parispulken: 

Det går overraskende greit selv med litt høy last når tyngden er lagt i bunn: 

Nesten nede på veiene igjen registrerte vi at det antakelig er snø nok til en tur til eller to i år: 

Så forhåpentlig er Murphy-kvoten oppbrukt for i år og vi kan få til noen fine vårturer fremover... 
    • Av Espen Ørud
      Ettersom jeg hadde bursdag fredag så ble det feiring etter eget ønske: Pulk og ski ble pakket og dette området ble sirklet inn: 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Planen var todelt. Fredag skulle jeg inn til en plass kompis har camp med Venor-gamme og både parafinovn og propanovn. Det ble en fin tur inn og en flott aften med både fiske, mat og fersk kake fra stekovnen!!!

Far selv tok i mot: 

Man skal ikke klage på fasilitetene når det serveres nybakt bursdagskake!

Forsvarets gode gamle multifuel hold lunk i teltet på natten..

Dagen etter var planen å møte en kollega som skulle bruke skiseilet innover og måke frem døren til en gamme han har tatt initiativ til å få i stand igjen. Vi regnet med måking var påkrevet og derfor hadde vi utstyrt oss med ekstra spader som skulle legges igjen på stedet. Dvs vanligvis henges disse høyt på hytteveggen, men pga snømengdene som tidvis samler seg her valgte vi å henge dem høyt i et tre da vi dro. 

Kompis kom en halvtime før meg og hadde allerede klart å måke frem selve døren og var i gang med å hugge vedkubber til fyring da jeg ankom med enda flere vedsekker i pulken. Det ble en økt med måking og fyring der.... 

Etter en stund var det klart for en pils og lunch i sol"veggen"...

Det ble en fin kveld med både tid til litt radio, lesing og løsninger på verdensproblemer. God middag med rødvin til ble en fin kroning av kvelden. Pulkene måte pent finne seg i å sove ute..

Søndag morgen var det klart for rydding og avskjed. Vi skulle gå hver vår vei ut igjen også. Jeg skulle oppom campen til kompis igjen og fiske litt på isen før hjemtur...: 

Heldigvis hadde ikke sporene føyket for mye igjen i løpet av natten. Sporet hadde satt seg så det var mye mer behagelig tur gjennom løssnøen på tilbakeveien...

• Av siapelan
      Jeg har hytte ved løypenett. En av løypene er ca 40 minutter 'rett opp', og deretter forholdsvis flate løyper så langt øyet ser  . For oppoverbakken trenger jeg feller, og siden jeg trenger spikerfeste og ikke glid i det hele tatt (i bakken) tenkte jeg på syntetiske fullfeller, som funker på alle føre og som jeg tar av når jeg er oppe. Jeg har prøvd/lånt noen av naboen, de festet jeg på tuppen med et metallfeste, og lim bakover, 'rundt' bak-kanten og resten oppå bakskia. Han sa de var ca 20 år gamle.
      Jeg har søkt litt på fullfeller, og de fleste har feste bak og framme, men litt uklart om det er lim på de. Jeg har derfor et par spørsmål:
      Jeg var ganske fornøyd med de jeg lånte - lette å ta av/på, og de satt som støpt. Er det en fordel å ha 'lim' på fullfellen, slik at de sitter skikkelig på skia? For meg (syntetiske fullfeller) - hvilke feller anbefaler du for spikerfeste til en grei pris? Skal ha til hele familien på 5. I utgangspunktet tenker jeg fullfeller, kan ikke akseptere mindre enn spikerfeste når ungdommen skal gå oppover ... Takk for alle tips du kan ha  

• Av Æljmækk
      Jeg har behov for ski som bærer litt som også går fint i spor.
      Tenk 2 milsturer med noen få km i terreng og resten i spor.
      Bør fungere greit i terrenget.
      Når det gjelder integrert fell så er jeg helfrelst.
      Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med disse:
      Åanes mountain race skin
      Eller noen andre ski med lignende egenskaper dere vil anbefale...
    • Av Annebv
      Hei! Vi er noen venninner som skal på skitur i midten av mai m. utg.p. Haukeliseter. 3-5 netter hytte til hytte Noen tips? Rute/retning,  Snøforhold, vann...  eks. HS-Middalsbu-Litlos-Hellevasbu-H-Seter, ev. avsl m HS-(over Sloaros)-Hovden
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive