Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda NÅ


Anbefalte innlegg

Jeg skal straks gå Hardangervidda vest - øst, og ser at det har vært ordentlig mildvær første del av ruten forrrige uke. Er det noen som har ferske erfaringer fra områdene rundt Skjeggedal, Tyssevassbu eller Torehytten? Hvis det er speilblankt og ishinne er det relevant info.

 

Om noen har ferske erfaringer fra oppstigningen fra Skjeggedal mot Mågeli topp og videre er det også interessant. Skredfaren bør være begrenset, men "blåis" akkurat der kan bli en vel så stor utfordring.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

qwer993

Her er rapport. Avbrøt turen da jeg fikk så inn i hampen hodepine.

 

Litt om føreforhold og litt i overkant mye off topic turrapport, men det får stå til! 

 

 

Men, for å starte med begynnelsen. Parkering ved Imingfjell Turistheim er greit. Det koster kr:40 pr. døgn. Husk den automaten står ved start oppkjøring til Imingfjell og (6 km fra Turistheimen) tar bare mynter. Butikken som ligger ved avkjøringen kan normalt veksle, om det er innenfor åpningstid! Ellers kan det bli langt å kjøre for å skaffe mynt!

Det var sol fra skyfri himmel.

Sønstevann er veldig nedtappet nå på grunn av gravearbeid men jeg valgte å dreie av fra scootersporene som går langs bilvegen rundt vannet og korte avstanden. Tabbe. 

Siden jeg kom avgårde fra Imingfjell altfor sent (kl16) og ønsket å komme lengst mulig inn på vidda, gikk jeg på litt for voldsomt antagelig. Skøytet en del så lenge jeg holdt meg i scootersporene. Selv om skiformen min er bra etter ca 10 mil snitt i uka i vinter er dette første med pulk i år og den veide 43 kg. Altfor mye!

 

Det er ikke spesielt mye snø i området jeg gikk og snøens beskaffenhet når man går vekk fra scooterspor er utfordrende. Det har dannet seg mye småskavler på 20-40 cm høyde som delvis var glassert, vekselvis fin tørrsnø. Det går usedvanlig smått i slikt terreng med pulk som du vel vet. Skia glir jo like mye sideveis og pulken det samme :-P

Smørte med grønn og blå tørrvoks når jeg gikk av løypa, men den ble slitt av på isete skavler på kort tid. Burde tatt på kortfellene men valgte å gå mye på armene. Tabbe igjen. Dette medførte nok at jeg ikke gikk løst og ledig og det ble nok for krampeaktig i nakkepartiet siden jeg dro pulk. Derav hodepinen antar jeg.

 

Det var ca - 18 og en del vind da teltet ble satt opp ved 18:30 tiden. Da hadde jeg i forkant tatt en solid springmars (les sprint) etter teltposen som hadde fylt seg med luft og kommet seg løs fra sin fortøyning (snøplugg). Jeg klarte nesten å få tak i den flere ganger, men jeg brøt av og til gjennom skaren og trynet et par ganger i innspurten. Etter ca 5 minutter med idiotløping og forholdsvis utslitt måtte jeg gi meg og tusle tilbake til teltet :cry: .

 

Det var fortsatt klarvær, men snø fin som mel føyket på grunn av vinden (8-10m/s gjetter jeg) og gjorde at jeg nesten måtte "skalke alle luker."

Sist jeg så på gradestokken viste den -21C. Jeg holdt greit varmen gjennom natta, men da jeg måtte begrense luftingen på grunn av snøføyka dannet det seg mye rim på innerduken (Hilleberg Staika) Dette rimet dusjet meg stadig i ansikt og sovepose p.g.a. vinden som tok tak i teltet. Sov urolig hele natta og det føltes som jeg hadde mistet kontakten med skuldre og hodet. Føltes som skuldrene var oppe rundt ørene og hodepinen var tung.

 

Tenkte at jeg fikk ta en dag ved teltet, men var ikke fornøyd med leirstedet. Jeg kunne jo se flere hytter som har bilvei sommerstid og da er det ikke ekte villmark :mad:

 

Etter en frokost bestående av frosne brødskiver varmet på brenneren og vann begynte jeg å pakke. Jeg orket ikke engang å lage kaffe!!

 

Omsider kom jeg meg da avgårde, og skjønte at Vikfjellområdet vest for Mårvatn som var målet for leirplass bare var å glemme. Nytt mål ble barbert ned til vest for Synhovd. Da jeg begynte oppstigningen fra Vikvatn kjente jeg at jeg ikke hadde mye trøkk, og hodepinen var blitt værre. Dette ville jeg ikke lenger og bestemte meg for å avbryte turen.

Det oppleves der og da som en skikkelig nedtur og jeg tenkte at den tradisjonelle hamburgermenyen jeg alltid tar på retur ved Rødberg Esso ikke var fortjent denne gangen :cry:

 

judas

 

Jeg er godt kjent i dette området. Har hatt teltplass ved nordsiden av Feitfisketjønn hver vinter siden 2005. Har hatt noen fantastisk flotte opplevelser i dette området. Sett 250 stk villrein ved en anledning 100 stk en annen, rødrev, ryper og isfiske. Dagstur til vestre Hættehove og Lågaros har vært obligatorisk. Passerer da forbi Vegarehovdlægret som i tillegg til Bakkehytta er en oppgradert steinbu som Øvre Numedal Fjellstyre leier ut i området. Jeg har alltid valgt å ligge i telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Tor-Kjell takk for en godt skrevet rapport:-) Jeg har måttet avbryte flere turer før, så jeg vet man føler seg litt snytt. Men turene er ofte bra erfaringer likevel. Sist jeg var på tur veide pulken det samme som din, og det er kun ok når det er ganske flatt og ganske hardt. Ellers blir snittfarten veeeldig lav. Er jo sprekt å skøyte med en sånn pulk da.
 
Hadde samme kondensproblem med Kaitum 2 en natt på forrige tur. Valget stod mellom kondens og føyke. Da tenkte jeg på myggnettingen i ventilene på helsportteltene, og at den har en funksjon ved vintertelting også. Myggnettingen kan stoppe litt føyke og samtidig gi ventilasjon i teltet.
 
Det er en tur jeg kan tenke meg å ta engang det der. Hvor lenge planla du å være ute?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 993!

Skulle ikke være lengre enn til imorgen ved Vikfjellområdet og Vikbekkfjellområdet. Var der i august og hadde lyst på vintertur dit. Men jeg kommer nok til å gå inn fra Solheimstulen neste gang.

 

Som du nevner er det svært stor forskjell på hvordan føre er og hvilken fart man kan holde.I fjor var det fantastisk fint føre oppe på vidda med skare og helt jevn overflate når jeg gikk Solheimstulen- Skarvsvatnet- Skrykken- Krossvatnet-Feitfisketjønnan retur Mårbu- Solheimstulen. Det er en tur jeg kan anbefale. Liker best at det er litt åpent rundt meg, liker altså ikke så godt dype daler:-))

 

Dessuten er det mulighet til steinbuer i området om man skulle ønske det. Husk dog at de kan være igjenføyket, husker en vinter jeg passerte Knutsbu vest for Langesjoen, så bare toppen av pipa og gla jeg ikke skulle inn der!!

Mener det er 50.- pr overnatting. Snakk i så fall med Hans Jørgen Jahren i Øvre Numedal Fjellstyre, en svært hyggelig kar.Tlf: 32 74 16 46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme kondensproblem med Kaitum 2 en natt på forrige tur. Valget stod mellom kondens og føyke. Da tenkte jeg på myggnettingen i ventilene på helsportteltene, og at den har en funksjon ved vintertelting også. Myggnettingen kan stoppe litt føyke og samtidig gi ventilasjon i teltet.

No kjenner eg tydelegvis ikkje Kaitum. Mine Hillebergtelt (Nammatj og Tarra) har både myggnetting og eit ventilerande stoff i ytterteltventilane. Myggnettingen stoppar ikkje snøføyka. Fyrste gong eg stengte ventilane på Nammatj, opplevde eg at snøføyka gjekk gjennom myggnettingen, som låg ytterst, og stoppa mot stoffet på den innerste klaffen. Då fylltest dette rommet effektivt med ein svær klump av snø. Bare den ventilerande klaffen og ikkje myggnettingen fungerer derimot veldig bra i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

judas

Takk for det. Er fortsatt i litt uggen form og må si jeg er glad jeg er hjemme nå.

 

afe

Ja, du tenker på den svarte finmaskede duken regner jeg med. Den er på begge mine Hillebergtelt. Men jeg opplever at jeg har bedre kontroll og bedre ventilasjonen i Keron 4-teltet enn i Staika.

Virker som det blir for lite luftsirkullasjon på Staika når de må lukkes helt eller nesten helt og stormmattene rundt teltet dekket med snø. 

 

På Keron-teltet er det ofte mulighet å ha den ene ventilen (lesiden) helt åpen eller med den grovmaskede nettingen trukket for selv om det føyker finkornet snø. Tetter altså med finmasket den siden der snøen treffer. 

Dessuten kan teltdørene i innertelt  på rettveggene åpnes så mye man ønsker eller med myggnetting og det er lettere å begrense rimdannelsen.  

 

En høy levegg et par meter fra teltet hjelper jo bra for å dempe vind og snøføyke, særlig om den er høyere enn teltet. Ikke alltid man rekker eller orker det om man kommer sent fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt ar det?

Dette er utelukkende synsing, men min erfaring tilsier at om det er kaldt nok, hjelper det ikke hvor god ventilasjonen

er, da vannet fra oss fryser før det rekker å komme ut. På et superstabilt telt som f.eks TNF VE 25 rister ikke isen av i vind,

og kan lett fjernes om morgene med en microfiberklut før man tar morrastellet.

Om jeg ligger statisk tar jeg alt ut i forteltet og rister alt løst for så å børste det ut med snøbørsten før stellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No kjenner eg tydelegvis ikkje Kaitum. Mine Hillebergtelt (Nammatj og Tarra) har både myggnetting og eit ventilerande stoff i ytterteltventilane. Myggnettingen stoppar ikkje snøføyka. Fyrste gong eg stengte ventilane på Nammatj, opplevde eg at snøføyka gjekk gjennom myggnettingen, som låg ytterst, og stoppa mot stoffet på den innerste klaffen. Då fylltest dette rommet effektivt med ein svær klump av snø. Bare den ventilerande klaffen og ikkje myggnettingen fungerer derimot veldig bra i vind.

 

Kaitum har ikke myggnetting i ventilene.  Forstår ikke hvorfor Kaitum ikke har det. Synes det er en mangel for sommerbruk, men myggnetting betyr vel mer på telt med stort fortelt der man kan oppholde seg, enn på mitt som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

judas 

Det var -20 sist jeg så før jeg la meg, men det ble noe mildere i løpet av natta (-14C) tidlig på morgenen. 

 

Det er knapt mulig å unngå kondens og rim fullstendig da varm luft i form av vanndamp stiger og fester seg på dukens kalde overflate. På staika er jo skråveggen på innerduken  rett over hodet (ca 30 cm over munn kanskje når jeg ligger på rygg) og det er der det fester seg mest.

Teoretisk vil en god luftstrøm ut av teltet føre med seg noe av denne dampen og således redusere rimdannelse. Mye av fukten vil nok feste seg på ytterteltduken, men det spiller mindre rolle.

 

Ellers bruker jeg omtrent samme teknikk som du, jeg bruker snøbørste til å fjerne det meste fra innerduken og få det bort før jeg fyrer brenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en knalltur uke 9 fra Solheimstulen-Jegerbu-Vegarhovdhytta-Mårbu-Solheimstulen.Seterdalen Dagali-Nedre Hein. Hardt og fint føre for både ski og hundepoter.

Prisen for overnatting i Øvre Numedals steinbuer er 100.- pr pers pr natt for utenbygdsboere , men vel verdt pengene for tørking av pose/klær.

En annen inngangsport for vidda er fra Dagali seterdalen til Heinseter, og derfra videre til Rauhelleren og opp langs Lågen.

post-7472-0-41409400-1363292983_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.