Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerferien på fjellet alene med to gutter 6 og 9 år, trenger tips og råd om div


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Heisann Er litt usikker Usikker på i hvilket fora denne tråden skal ligge ettersom jeg lurer på såpass mye :) Men dere får kjefte i vei hvis dere mener jeg bør dele dette opp. Jeg har blitt skilt, og har to herlige gutter på 6 og 9år. Økonomien er kanskje ikke på sitt sprekeste nå, så har planlagt en tur til skogs / fjells med guttene i sommer som ferie. Jeg har både endel erfaring og utstyr, men trenger nok å kjøpe litt ekstra til denne turen.

For å ta utstyret først.....Jeg trenger iallefall en ny sovepose til dem, nye gode liggeunderlag (NEO Short?), sekker og ett telt til oss da mine andre telt blir for små for alle oss tre. Har egentlig veldig lyst på ett Shangri-La 5 telt, men vurderer også ett Black Diamond Vista 3. Er redd sistnevnte blir litt lite hvis det blir dårlig vær, og der mener jeg SHangri-La teltet kommer til sin rett, samt at jeg må nok bære det meste, så ett lett telt betyr mer sjokolade i sekken til gutta :) Men hvordan vil dette passe inn på Hardangervidda? Det meste andre har jeg nok :)

 

Og ettesom kronene blir lagt i nytt telt, tenkte jeg at dette vil jeg uansett få brukt for ellers i året og årene som kommer, så er nok dette en bedre invistering enn en tur til legoland o.l. Og de elsker friluftslivet og spesielt fiske. Guttene er vandt til å ligge i telt, og har vært med på teltlivet siden de var små. Mest har det nok gått i kano / skogsturer så ingen lange gåturer. Nå har jeg luftet for dem om de vil en tur på fjellet i ferien, og gå fra fiskevann til fiskevann med sekk, og det hadde det veldig lyst til. Så da gjenstår å planlegge utstyr og løype litt.

 

Jeg hadde som sagt tenkt en tur på Hardangervidda, men er åpen for andre forslag også. Bor i Langesund i nedre Telemark og har bil. Det viktigste er at det ikke bør være for langt imellom vannene, og at det er godt om stekefisk. Gutta elsker å fiske, og det er nok MER enn halve turen. Ellers er det vel greit at det i første omgang ikke er milevis fra folk heller, men vil gjerne være alene litt også(tenker på sikkerhet).

En av årsakene til at jeg vil til fjells, er at de andri har vært på fjellet, og tenkte dette ville gi dem noen gode minner etter sommeren. Men som sagt så er jeg ikke låst på Hardangervidda, men ett fint og relativt lett tilgjengelig fjellterreng med MYE fisk :P Det er helt sikkert mange her som har erfaring med det å reise alene med små barn og kan dele litt erfaringer? Tips tas i mot med åpne armer, både på utstyr, rute, område og alt annet. Aner heller ikke hva som er realistisk å forvente av en gutt på 6 år skal gå om dagen. Har virkelig lyst til å gi dem ett urforglemmelig førstemøte med fjellet denne sommeren, så tar imot all hjelp jeg kan få. Legg gjerne med kart ref eller bilder hvis noen orker det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sørvest for Kalhovd, på andre siden av vannet skulle vell passe ganske bra ville jeg tro, hvertfall mye stekefisk!  fikk nærmere 100 fisk der på en uke, hvorav de fleste lå på rundt 200-300 gram men fikk nærmere halvkiloen også. (satt nesten alt ut igjen)

send meg en pm så kan jeg tipse deg om noen vann hvis du har lyst

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også tipse om steder rundt Trysilelva. Ca. 30 km nord for Trysil er det en avkjørsel til venstre. Ca. 30 km lenger opp denne grusveien, finner du camp-plasser. Sist jeg var der (for kanskje 6 år siden) var det gratis å stå der. Det er noen utedoer. Og vann må du hente fra elv. Det finnes flere steder der du kan stå. Du er ikke helt alene der. Men det er greit å fiske og jeg synes det var en fin campplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kikker jeg på andre telt også gitt, valgets kval. Gjende 3 camp Fjellheimen Superlite 3 Svalbard 3 (Kan få det til 3800) Shangri-La 5 Er helt i villrede her. Gjende virker herlig med gode luftemuligheter på sommeren, men luka på toppen virker ikke helt patent i drittvær. Fjellheimen Superlite 3 eller 4 er kjempelette, og det er en stor fordel når jeg er alene om å bære alt. Men koster skjorta, og virker som om det har dårlig lufting. Svalbard 3 er jo ett kjempetelt, men veier egentlig for mye, men kan få det til en billig penge. Egentlig så blir vel BD Awhanee som blir med på vinterturene tenker jeg. Shangri-La 5 virker jo nok kompetent som 3 sesongs telt, veier lite også. Noen som har noen synspunkter?

 

Har jo ett firemanns  helsport liggende, men lakk som ei sil i skikkelig drittvær sist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også tipse om steder rundt Trysilelva. Ca. 30 km nord for Trysil er det en avkjørsel til venstre. Ca. 30 km lenger opp denne grusveien, finner du camp-plasser. Sist jeg var der (for kanskje 6 år siden) var det gratis å stå der. Det er noen utedoer. Og vann må du hente fra elv. Det finnes flere steder der du kan stå. Du er ikke helt alene der. Men det er greit å fiske og jeg synes det var en fin campplass.



Jeg vil helst være alene, men ikke dagesvis fra folk hvis du skjønner. Og det er med tanke på at jeg er alene, og at det kan skje meg noe på turen :) Både de og jeg er relativt vant til teltlivet, og vil nok helst kjenne litt på ensomheten, slik at campingplasser og utedoer styrer vi helst unna :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fiskekongen

 

Vi har både Fjellheimen Camp 4 og GoLite Shangri-La 5 og er stort sett veldig fornøyd med begge:

 

Vi har den eldre utgaven av Fjellheimen Camp med lufting nede i fotenden og liten lufteluke ved døra. Det har vist seg å være for utilstrekkelig i stille vær og det blir lett mye kondens i dette teltet. På den nye utgaven er utluftingen mer tradisjonelt plassert i hver ende av teltet – jeg gjetter på at dette fungerer godt, og da særlig til vinterbruk, der utlufting nederst i fotenden er lite hensiktsmessig pga snøføyk. Fjellheimen camp gir mye plass i forhold til vekt og vi synes det fungerer godt som et allsidig telt til skog og fjell. Til høyfjellsbruk om vinteren er det kanskje ikke helt egnet (trenger bl.a. litt flere barduneringsmuligheter).

 

Shangri-La 5 er favoritten til turer under tregrensa med sine bare 2,5 kg og gode plass. Jeg har sett videoer av dette teltet i kraftig vind på youtube, men vil nok vurdert å ta med et mindre vindutsatt telt på høyfjellet med barn. Vi har ikke testet det ut i vind, så kanskje jeg bare er litt forutinntatt.

 

Lykke til med teltvalg og god tur :)

 

Turhilsen Mikkel Bølstad

 

 

@ost Takk for hyggelig anbefaling!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det nye Fjellheimen Camp har god lufting, med en stor halvmåne med glidelås og myggnett oppe i fotenden innvendig, i kombinasjon med en nedre skjørtventil og en høytsittende ventil utvendig.

Shangri La 5 har ikke teltduk som går helt ned til bakken, kan bli vel trekkfullt og kjølig i dårlig vær på fjellet med små barn.
Ville holdt meg under tregrensa eller finværsbruk på fjellet med ett sånt telt.

Bergans Junior er en god og velprøvd pose hos oss. Nordheim har ok barnepose til 9 åringen (litt lengre enn f.eks bergans).
Jeg selv har Nordheim Frigg og jenta vår har Nordheim Frøy, vil si kvalitet er ok så langt, men ikke helt Ajungilak.
Sommerbruk på fjellet er allefalll null problem.

Selv har jeg tenkt på ukestur med familien i Jotunheimen. Enkelte områder er lettgått med tette fiskevann og ikke altfor avsides.

 

Bildene viser nye Helsport Fjellheimen 4 Camp og glade barn på tur :smile:

post-8967-0-60512000-1362604766_thumb.jp

post-8967-0-29601300-1362604838_thumb.jp

post-8967-0-09005800-1362604964_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sørvest for Kalhovd, på andre siden av vannet skulle vell passe ganske bra ville jeg tro, hvertfall mye stekefisk!  fikk nærmere 100 fisk der på en uke, hvorav de fleste lå på rundt 200-300 gram men fikk nærmere halvkiloen også. (satt nesten alt ut igjen)

send meg en pm så kan jeg tipse deg om noen vann hvis du har lyst

Enig i at dette området er bra. Du kan også kjøre lenger inn, til Synken, og ta båten inn til enden av Mårvann. Fint å fiske i innoset, og det er ikke så veldig langt å gå på stien mot Lågaros før dere kommer til flere fiskevann. Alternativt starte ved Solheimstulen og gå inn til Skarvsvatnet og Skrykken. 

 

For litt mer skogstereng (hyggelig med bålfyring for de små også) så er det mange muligheter i området rundt Skrim for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fiskekongen

Har du vurdert Lifjell? Det er riktignok litt kuppert, men det er korte avstander mellom vannene. Et forslag kan være å sette bilen i enden av Årmotsdalen og gå opp til Hollanevann. Her er det mye småørret, fin leirplass og er godt utgangpunkt for å gå videre. Herfra har du 4-5 vann med pen fisk innen 1 times rekkevidde.

Medlemsskap i PJFF gir adgang til å fiske på hele søndre Lifjell.

Si ifra om du trenger mer tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette området er bra. Du kan også kjøre lenger inn, til Synken, og ta båten inn til enden av Mårvann. Fint å fiske i innoset, og det er ikke så veldig langt å gå på stien mot Lågaros før dere kommer til flere fiskevann. Alternativt starte ved Solheimstulen og gå inn til Skarvsvatnet og Skrykken. 

 

For litt mer skogstereng (hyggelig med bålfyring for de små også) så er det mange muligheter i området rundt Skrim for eksempel.

Vil gjerne slå et slag for Skjortevassdraget, innerst i Mår.  Lett tilgjengelig, uten å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fiskekongen

Har du vurdert Lifjell? Det er riktignok litt kuppert, men det er korte avstander mellom vannene. Et forslag kan være å sette bilen i enden av Årmotsdalen og gå opp til Hollanevann. Her er det mye småørret, fin leirplass og er godt utgangpunkt for å gå videre. Herfra har du 4-5 vann med pen fisk innen 1 times rekkevidde.

Medlemsskap i PJFF gir adgang til å fiske på hele søndre Lifjell.

Si ifra om du trenger mer tips..

Jeg snakket med driveren av Hollane.  I stedet for å kjøre inn Årmotdalen, anbefalte han meg neste gang å kjøre inn fra Rekjemheia på veien mellom Notoddet og Bø til Gavelsjå.  Har også sett på veien fra Notodden mot Sauland at det står et skilt til Gavelsjå.  Har ikke prøvd disse, men ifølge han er det mer trivelig å starte fra Gavelsjå enn fra Årmotdalen. 

 

På Lifjell er det mange vann.  Ved ett av dem, Holmen er det også en hytte til disp for Bø fiskelag.  Ta kontakt med Gjermund på Brukås sport i Bø.  Ved Småholmen, også et flott vann, er det en åpne Steinbu.  Førstemann til mølla-----.  Den er koselig, men ikke sats på at den er ledig. Den inneholder et bord, to brisker, en ovn, og ved,

 

Bilde 1  Fra et av de mange vannene

Bilde 2.  Holmenvannet.  Der er også en stor lavo.  Mye fisk

Bilde 3.  Hytte på Holmen.  Låst.  Fullt utstyrt.

Bilde 4.  Småholmen

Bilde 5.  Steinbua

post-6671-0-34108000-1362762827_thumb.jp

post-6671-0-47616800-1362762899_thumb.jp

post-6671-0-56158500-1362762946_thumb.jp

post-6671-0-89572100-1362762994_thumb.jp

post-6671-0-70063100-1362763099_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 7 år gammel så tok faren min meg med på en fjelltur i Rondane hvor vi bl.a. gikk opp på Veslesmeden fra Rondvassbu. Året etterpå gikk vi bl.a. opp på Galdhøpiggen fra Spiterstulen. Det viktigste er nok lav vekt på sekken, mener å huske at jeg bar på mine egne klær, men ikke regntøyet og ikke noe sovepose o.l. Tror 6-7 åringer kan gå rimelig langt hvis de har lyst og været er godt. Er været dårlig og stemningen laber så kommer en times tur til å være et ork. Pass på at ungene spiser og drikker nok. ;)

 

Btw, hvis du bor i Telemark, så er da Lifjell veldig fint? Har bare vært der på dagstur fra Grimås opp til Røysdalsnuten. Alle vi møtte hadde fiskestang, så kan ikke skjønne annet enn at det må være fisk der. Burde være mulig å få med en topptur eller to der også, utrolig utsikt fra Røysdalsnuten.

 

http://kart.finn.no/?lng=8.77074&lat=59.51873&zoom=13&mapType=normap&markers=8.71033,59.51237,r,Brukerdefinert%7C8.77766,59.51886,r,Brukerdefinert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å krangle her, men det kan da umulig være bedre å gå fra Gavlesjå. Det er ihvertfall lenger. Vinterstid er det selvfølgelig noe annet. Det er kun 1,5 km å gå langs veien fra Årmotsdalen før du er i bunn av dalen og kan starte på stien opp til Hollane. Husk at Fiskekongen kommmer fra Langesund og for ham tar det ihvertfall en time ekstra bilkjøring om han skal kjøre via Notodden til Sauland og opp til Gavlesjå. Årmotsdalen nåes ved å ta inn veien 1 km forbi Sommerland.

 

Helt korrekt at fiskekort kan kjøpes hos Brukaas, men husk også at medlemsskap hos Porgrunn Jeger og fisk gir adgang til å fiske på hele søndre Lifjell. PJFF sammarbeider med Bø Fiskerlag og fisker gjensidig på hverandres områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å krangle her, men det kan da umulig være bedre å gå fra Gavlesjå. Det er ihvertfall lenger. Vinterstid er det selvfølgelig noe annet. Det er kun 1,5 km å gå langs veien fra Årmotsdalen før du er i bunn av dalen og kan starte på stien opp til Hollane. Husk at Fiskekongen kommmer fra Langesund og for ham tar det ihvertfall en time ekstra bilkjøring om han skal kjøre via Notodden til Sauland og opp til Gavlesjå. Årmotsdalen nåes ved å ta inn veien 1 km forbi Sommerland.

 

Helt korrekt at fiskekort kan kjøpes hos Brukaas, men husk også at medlemsskap hos Porgrunn Jeger og fisk gir adgang til å fiske på hele søndre Lifjell. PJFF sammarbeider med Bø Fiskerlag og fisker gjensidig på hverandres områder.

Nei for all del.  Takk for oppdateringen.  Når det gjaldt Gavelsjå sa jeg bare det som driveren av Hollane fortalte meg. 

Personlig går jeg opp fra Jønnebu,opp Aksladalen, tar av mot Klokksteintjønna og går derfra til Holmen, og så mot Småholmen og håper på en tom Steinbu.  Slik ble det ikke denne gangen, men dagen etter flyttet vi inn.

post-6671-0-18611300-1362853396_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi hadde hytte på Lifjell itill for 3 år siden. Men var nok ikke så mye inne på fjellet på sommerstid. Det jeg fikk høre var at man måtte gå ganske så langt innover for å komme til noen vann, og det var vanskelig fiske. 

Men er utvilsomt fint der også :)

 

Har nok bestemt meg for å ta turen til Lifjell i sommer også, men lurer på om det er litt mer lettgått for unga på hardangervidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hytte på Lifjell itill for 3 år siden. Men var nok ikke så mye inne på fjellet på sommerstid. Det jeg fikk høre var at man måtte gå ganske så langt innover for å komme til noen vann, og det var vanskelig fiske. 

Men er utvilsomt fint der også :)

 

Har nok bestemt meg for å ta turen til Lifjell i sommer også, men lurer på om det er litt mer lettgått for unga på hardangervidda?

Som du ser er det flere veier å gå, men jeg har "landet" på å gå opp Aksladalen. Stigningen fra Jønnebu er temmelig jevn og grei å gå.  Når du kommer på "høyde"med Klokksteinstjønna tar du av fra stien og og gå ditt.  Oppstigningen til Kloksteintjønna er ganske bratt, men ikke så lang.  Fisket kan være fint der, og det er også flere gode leirplasser.  Ellers viser jeg til mitt svar av 7 mars.

 

Om du velger Hardangervidda, med utgangspunkt fra Synken er det ikke altfor slitsomt å gå inn til Holken, og slå ler der.  Derfra er det kort vei videre til et eldorado av vann; Viktjønnane.  I området er det også god mobildekning.  Jeg kommer nok til å ta en tur i dette området i august.

 

Ellers er kanskje det enkleste å ta båten fra Synken inn til Mår, og fiske i to vassdrag som ligger rimelig i nærheten av hverandre.  Skjorteåe og Kossdalsåe.  Meget lettgått terreng.   Her må du opp i høyden for å finne mobildekning.

 

For lettere å finne steder med mobildekning, ber jeg bestandig min kone om å sende meg et par meldinger hver dag. Når jeg så ønsker å ringe, slår jeg på mobilen, og plutselig kommer meldingssignalet inn. da er det stort sette bare å fingå å se på "søylene" for å finne det beste stedet å ringe i fra. Noen ganger er dette kontaktstedet så akkurat at forbindelsen brytes om du snur på hodet

 

 

Bilde fra Holken

1.  Sti med dyregrav

2.  Leirplass

3.  Oversikt

 

.

post-6671-0-25369200-1363713534_thumb.jp

post-6671-0-85526500-1363713567_thumb.jp

post-6671-0-58412200-1363713599_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hytte på Lifjell itill for 3 år siden. Men var nok ikke så mye inne på fjellet på sommerstid. Det jeg fikk høre var at man måtte gå ganske så langt innover for å komme til noen vann, og det var vanskelig fiske. 

Men er utvilsomt fint der også :)

 

Har nok bestemt meg for å ta turen til Lifjell i sommer også, men lurer på om det er litt mer lettgått for unga på hardangervidda?

På Lifjell er jo mye mindre enn Hardangervidda og man må gjerne gå litt oppover før man kommer opp på "platået", men hvis du starter ved parkeringen på Grimås så er det ikke mer enn et par km og noen hundre høydemeter før du er ved det første vannet jeg så folk fiske ved. De fleste vannene ligger på ca 1000 meter og du har masse topper på 12-1300 meter du kan ta dagsturer til midt oppi fiskingen.

 

En liten anekdote angående veien opp til parkeringen på Grimås - den er svært bratt og du tar vel ca 600 høydemeter på ikke veldig mange kilometerene. Bilen til kjæresten nådde kokepunktet akkurat i det vi svingte inn på parkeringsplassen. Fikk kjølt seg ned fint på de 10 timene vi brukte tur-retur Røysdalsnuten i treigt tempo da.  ;)

 

Hvis du har lyst å legge inn et par toppturer i tillegg til fiksingen, så tror jeg Lifjell er bedre enn Hardangervidda. Har gått et par turer på hardangervidda og jeg syntes det var bra ensforming, men så er jeg ikke noen fisker heller. Lifjell derimot byr på storslagen utsikt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppklaring - for de som ikke er så kjente.  Skal du gå fra Jønnebu er du på Bøsiden.  Grimås ligger på Seljordsiden. 

 

Parkeringsavgiften på Jønnebu er på kr 50? pr døgn.  Jeg bruker å kjøre så langt jeg kan og sette fra meg sekken.  Deretter kjører jeg litt nedover veien og finner en gratis parkeringsplass. 

 

Skal du starte fra Grimås (bomvei) kjører du opp fra Seljord. 

 

Selv om Lifjell er et et relativt lite område er det likevel et naturlig skille ved Bjørndalen. 

 

På Grimåssiden har Seljord fiskelag en hytte, men den var hvert fall bare for medlemmer, dvs innbyggere i Seljord.

På Jønnebusiden er det hytte på Holmen for medlemmer, og det kan du bli, og åpen hytte, for alle på Småholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Du har allerede fått mange gode tips. Men her kommer ett til.

Hvis du ønsker å spare litt penger kan du reise inn til Huldreheimen (Gausdal Vestfjell) og bo på de hyttene som ligger der og er åpne hele året for alle. Du finner en oversikt over hyttene på kommunens hjemmeside. 

Du kan også bo på Maurvangen og DNTs hytte Gjendesheim. Der er det også en campingplass. Dere kan ta en dagstur med båt på Gjende tur-retur Gjendesheim - Gjendebu. En tur over Besseggen kan også legges inn.

 

God tur !!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar alle sammen :)

 

Ett spm. Når lønner det seg å ta turen til Lifjell? Er vel Juli-August som er aktuelt på Hardangervidda har jeg skjønt. Er det snøfritt og greit i juni på Lifjell?

Jeg var der for noen år siden i midten av juni.  Da var Klokksteintjønna isfri, men vannene noen få høydemeter var islagte.  Ved et av vannene var det åpent noen meter ved innløpsbekken.  Der kastet jeg ut flua, og ørreten slo til så fort og voldsomt at jeg omtrent hoppet høyt, og mistet fisken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere kommer med masse forslag på Hardangervidda. Har ikke fått sjekket de ut på kartet ennå, men ville bare si ifra at jeg kommer fra Grenlandsområdet, sånn i forhold til hvilken del av vidda som er tilgjengelig uten å kjøre ALT for lenge :) Tog er selvfølgelig en mulighet også da :) Sliter litt med å finne igjen noen av plassene dere nevner på kartet jeg :) Er kanskje litt mye å forlange, men kunne dere kommet med ett tips om sånn ca hvor jeg kjører? Er det via Rjukan eller Haukeli eller andre plasser slik at jeg kan finne ruta litt lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere kommer med masse forslag på Hardangervidda. Har ikke fått sjekket de ut på kartet ennå, men ville bare si ifra at jeg kommer fra Grenlandsområdet, sånn i forhold til hvilken del av vidda som er tilgjengelig uten å kjøre ALT for lenge :) Tog er selvfølgelig en mulighet også da :)

Igjen vil jeg holde en knapp på utgangstur fra Synken ved Mår. .

Se en gang til på bildene derfra litt lenger oppe i lenken, og gå inn på godtur.no og sjekk ruten dit.  Som jeg har nevnt tidligere, det er ikke altfor slitsomt å gå inn til Holken, og derfra kan dere ta dagsturer til vannene litt lenger inne på Viksfjellet. Ved Holken er det også flere dyregraver.  

 

Det er lett å komme dit enten du velger å kjøre selv eller ta Nor-Way bussen fra Porsgrunn til Mæl, evt Rjukan og "lokalen" derfra til Synken.  Legger også ved rutetidene til båten over Mår.  Klikk på MB Mårfjord.doc for å åpne.

post-6671-0-12284600-1364907905_thumb.jp

post-6671-0-06240400-1364907987_thumb.jp

Mb Mårfjord.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.