Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda et skalljakke spørsmål :)


Salthaugen

Anbefalte innlegg

Hei alle flinke informative folk her!

 

Vet det ligger 5 milliarder poster om skalljakker her, å har lest en drøss av de.

Men nå står jeg i en situasjon hvor jeg da skal handle meg ny jakke, å jeg vil gjerne ha den så optimal til mitt bruk som mulig.

Så derfor enda en post :)

 

Går mye småturer i skog og hei her hjemme på sørlandet hvor fisking (nesten) alltid er hovedfokus.

Går og noen turer på vidda og fjellet hvert år, i den varmere delen av året vel og merke.

 

Så det jeg er ute etter er en så lett som mulig jakke, og med lite pakkevolum i tillfelle varme dager hvor ingen jakke gjør seg best.

Hadde vært greit med lommeløsninger som kan være handy mht fiske.

Den må være bra ventilert så man kan 'lufte' mens man er i fullt firsprang :)

Den burde og være ganske slitesterk med tanke på at jeg går mye i skog i lavlandet, og kryper rundt i lynga for å drive indianerfiske etter ørret :) Går og alltid med sekk, så den burde den være 'beregnet' for.

Fargeutvalg er ikke superviktig men vil bli med i vurderingen, skrikende farger er ikke bra for indianerfiske.

Å til slutt pris! Dette er egentlig litt uviktig, det jeg lurer mer på er: Trenger jeg top of the line for mitt bruk? Eller holder det med en ok jakke til et par lapper.

 

På forhånd: Tusen hjertelig takk for svar og hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle flinke informative folk her!

Vet det ligger 5 milliarder poster om skalljakker her, å har lest en drøss av de.

Men nå står jeg i en situasjon hvor jeg da skal handle meg ny jakke, å jeg vil gjerne ha den så optimal til mitt bruk som mulig.

Så derfor enda en post :)

Går mye småturer i skog og hei her hjemme på sørlandet hvor fisking (nesten) alltid er hovedfokus.

Går og noen turer på vidda og fjellet hvert år, i den varmere delen av året vel og merke.

Så det jeg er ute etter er en så lett som mulig jakke, og med lite pakkevolum i tillfelle varme dager hvor ingen jakke gjør seg best.

Hadde vært greit med lommeløsninger som kan være handy mht fiske.

Den må være bra ventilert så man kan 'lufte' mens man er i fullt firsprang :)

Den burde og være ganske slitesterk med tanke på at jeg går mye i skog i lavlandet, og kryper rundt i lynga for å drive indianerfiske etter ørret :) Går og alltid med sekk, så den burde den være 'beregnet' for.

Fargeutvalg er ikke superviktig men vil bli med i vurderingen, skrikende farger er ikke bra for indianerfiske.

Å til slutt pris! Dette er egentlig litt uviktig, det jeg lurer mer på er: Trenger jeg top of the line for mitt bruk? Eller holder det med en ok jakke til et par lapper.

På forhånd: Tusen hjertelig takk for svar og hjelp ;)

Uten at jeg vet det 100% sikkert har jeg hørt at top-of-the-line som Arcteryx ikke er beregnet å gå med sekk fordi de ikke har forsterkning på skuldrene. De vil bli slitte og kanskje lekke etterhvert. Var selv på utkikk etter en slik og da fant jeg Bergans (for et par år siden) som hadde slik. Var riktignok kun i butikk så sjekket ikke nettet særlig.

Jeg endte uansett opp med Arcteryx Alpha Sv fordi jeg hadde en slik fra før men den var utslitt. Bruker den både sommer og vinter, den er lett, slitesterk, gode lommer, veldig god hette og bra passform. Kjøpte denne siden jeg kun går med den+sekk når det regner, ellers kan jeg bruke noe annet. Den er dyr men kvalitet koster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt ut to stk. Dermizax jakker fra Bergans og har nettopp kjøpt en ny Arcteryx Alpha Sv jakke. Sistnevnte er den dyreste "regnjakken" jeg har hatt.

Etter min mening egner den seg best som regnjakke og ingen ting annet. Svetter du litt ekstra i motbakkene så kan du koke kaffe på kondensen på innsiden av jakken. Det er gode ventilasjonsmuligheter, men går du med sekk så er det vanskelig å få utnyttet luftemulighetene.

Jakkene fra Bergans er noe av det beste jeg har hatt. både til korte og lange fjellturer og til en liten snartur i nærområdet der jeg bor.

Jakkene var av typen Breheimen II. Jeg vet ikke om denne jakken selges enda, men det finnes sikkert noe tilsvarende.

http://www.aftenposten.no/forbruker/article1577862.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva du mener:)

Har med gode erfaringer brukt Berghaus Velum II til denne type bruk. Den er activeshell, og puster bra og holder mye ute.

Har dog opplevd at den kan bli litt bløt på de mest regntunge dagene, da på de stedene hvor vannet legger seg.

Tenker også på Arcteryx, men Alpha SV er totalt overkill for det bruket du tenker på.

Ville heller anbefalt Alpha FL eller SL hybrid. SL er forsterket på skuldrene med pro-shell og paclite på resten. FL er activeshell.

Har SL selv, men ikke hybriden. Med Arcteryx vet du hva du får. Kvalitet i bøtter og spann. Har etter 6 år med hyppig bruk ingen ting å sette fingern på. Brukt i de fleste situasjoner(langtur,korttur,skitur,klatretur,sovetur,vanlig tur,fisketur). Vanlig SL er bare paclite.

Med tanke på dine 'indianerkrav' og ønske om ekstra beskyttelse: gå for SL hybrid! Lykke til!

http://store.berghaus.com/p/clothing/mens-velum-ii-gore-tex-active-jacket/420655

http://arcteryx.com/ProductFind.aspx?language=EN&Category=Jackets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viss jeg kan finne en butikk her i nærheten som fører de. Vet du hvilke kjeder eller andre som har Arcteryx.

Så på websia at MX-sport stod oppført, men fant ikke mange Arcteryx produkter på webben der iallefall.

 

Hmmm atlethic fit.. haha Da må jeg nok drømme videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Bor du i Mandal er det kanskje ikke så lett å finne en forhandler i nærheten som har Arcteryx.

Nærmeste forhandler finner du her: http://arcteryx.com/Find-A-Store.aspx?language=EN&country=NO&state=XX

Prøv Vågsbygd sport og se om de har. Sport1 pleier å ha Arc'.

Athletic fit betyr ikke at du trenger å være atletisk ;) , men at det er en passform for 'folk i aktivitet', og er stort sett den passformen som går igjen på de fleste Arc' produkter. Se størrelsestabell her http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?EN/men-s-athletic-fit-jacket-sizing-chart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.