Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til topptur med åtteåring?


Laushel

Anbefalte innlegg

Min vennindes åtte år gamle datter skal endelig få være med "tante" på fjelltur. Åtteåringen er i følge sin mor litt lat, men jeg har allikevel store ambisjoner om en liten topptur.

Gjendetunga er målet (var selv der første gang da jeg var syv), og jeg tror den lille frøken klarer det helt fint (ca 500 meter stigning fra Gjendebu), bare hun er motivert :?: Da jeg var på hennes alder midt på åttitallet en gang var en pose med rosiner, mandler og kokesjokolade motivasjon så det holdt, men jeg har en mistanke om at dette ikke helt vil holde mål hos denne fjelldebutanten :?

Er det noen som har noen små tips i forhold til å holde en "litt lat" åtteåring motivert til å fortsette når man er gått litt lei? Jeg vil naturligvis ikke skremme henne helt i forhold til fjellturer, men håper hun kan oppdage hvor fantastisk gøy det er å gå i fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær realistisk. Sett av hele dagen, og si til henne at turen vil ta hele dagen. Dere er aldri "snart framme".

Fokuser gjerne på det eventyrlige og unike ved å gå i fjellet, alt hun opplever som mange andre ikke får se, at det koster slit men at du har tillit til at hun greier det. Vis henne blomstene som ikke fins i lavlandet, pugg gjerne navnene på forhånd hvis du ikke kan dem alt :?: Kan du noen historier eller anektoder knyttet til fjellet er det topp, selv de dramatiske om ulykker osv.

Er dere på kjedelige transportetapper kan dere finne på spørreleker, "Mitt skip er lastet med", telle T'er og få en liten turgodteri etter 15 stk. , osv. Sett felles mål om når dere skal ta pustepauser, men ikke gjør pausene til det morsomste. Vi pleier å ha vitser som "bare kan fortelles mens man går"...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.