Gå til innhold
  • Bli medlem

hjemmelaget pulk


madsh97

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi har tenkt å bygge av kryssfiner, dekket med et lag glassfiber og epoxy. Har ingen arbeidsbeskrivelse, men det er vel ikke så mye hokus pokus. Vi skal bygge etter en allerede eksisteriende pulk i tre.

 

Men klart, det finnes mange rimelig på markedet. Men vi finner ikke billige nok, og vi vil jo bygge selv da( det teller mest). 

 

Vi bygget en kano til en nevø på få timer med samme metode, og den funker utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å bygge av kryssfiner, dekket med et lag glassfiber og epoxy.

Det må da bli dyrere og tyngre enn en Paris pulk? Du får jo knapt kjøpt inn en kg epoxy for prisen av en Paris pulk. En plate med 4mm finer koster noen kroner den og. Prisen på drag og sele blir jo den samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da bli dyrere og tyngre enn en Paris pulk? Du får jo knapt kjøpt inn en kg epoxy for prisen av en Paris pulk. En plate med 4mm finer koster noen kroner den og. Prisen på drag og sele blir jo den samme.

Vi har jo både epoxy, glassfiber og finèr liggende etter kanobygging. Tviler IKKE  på at parispulken er billig.  Vi har og materiell til drag liggende også.  Og noen av oss er jo litt glad i tre da, selv om den blir dekket med epoxy. Parispulken er jo et flott utgangspunkt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for parispulken. Med taudrag blir det ikke dyrt. Et gammelt hoftebelte fra en gammel ryggsekk eller tilogmed et gammelst pistolbelte fra forsvaret blir fort til sele. særlig om du legger til kryssreimer.

Vil du ha stivt drag har forvsarsbrukt drag til 350 kroner og selebelte for en hundrings. De er litt tunge og bredere enn Parispulken, men det kan en nevenyttig kar fikse med baufil og tiltakslyst.

 

Vel har nå akkurat det opsettet liggende i boden akkruat nå og venter på tiltakslyst....men fint brukanes som det er også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og blir også parispulken for dur, så bruk et akebrett. De har et greit et på biltema. Bruk et langt tau og lag en brems i form av et tykt tau du kan legge under brettet i nedovrbakkene. det tauet fester du på jhver side forran med karabinkrok. Strekk så tauet under i en bue slik at det er bakre del av "pulken" som hviler på tauet. Da slipper du at den treffer deg i helene i nedoverbakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å bygge av kryssfiner, dekket med et lag glassfiber og epoxy. 

 

Min mann har bygget en pulk selv på denne måten. Han har kjøpt et vanlig pulkdrag fra Fjellpulken. Han har dekt til met en gammel teltbunn hvor han har satt inn en gliselås fra samme gamle teltet (med 2-veis åpning).

 

Jeg har sendt deg (og trådstarter) en pm med en link. Håper den virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har bygget en pulk selv på denne måten. Han har kjøpt et vanlig pulkdrag fra Fjellpulken. Han har dekt til met en gammel teltbunn hvor han har satt inn en gliselås fra samme gamle teltet (med 2-veis åpning).

 

Jeg har sendt deg en pm med en link. Håper den virker.

Takk! Skal se på den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg er 15år og er mye på tur. men en pulk kunne vert greit og ha, jeg lurer da på om noen har bilder /blog/video/instrukser på hvordan man lager en pulk? de er dyre nye og jeg kjenner ingen som vil gi bort en.

mvh mads!

 

 

Blir denne for dyr da?

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=14118

 

Jeg har brukt denne med kun tau og trekksele, men litt slitsomt om det blir litt nedoverbakker.

Hei Mads   :smile:

Dersom du går for Paris'en nevnt ovenfor har vi en tråd her i forumet hvor det er presentert forskjellige løsninger for drag. Fimax og jeg lagde for en del år siden en løsning som er helt ok og er basert på ting du kan kjøpe på biltema for under 200 kr.

http://www.fjellforum.no/topic/6264-trekk-til-paris-pulkskibrett/?hl=drag+til+paris#entry138828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Parispulken med hjemmebygget stivt drag og gammel hofterem fra sekk er bra, billig og funksjonell! 

 

Men jeg har selv en gammel drøm om hjemmebygget pulk, som jeg nok ikke får realisert.

En gang i forrige århundre i min ungdom fantes  det turkanoer med beslag i relingen til en tynn bøyle, som man kunne sette et lerrets trekk over, så man kunne sove i kanoen. Trekket var buet og lignet på en mini -prærievogn fra wild-vesten.

 

Pulken kunne bygges på samme måte som ultra-light båter i tynn marine-plywood som sys sammen med tynn snor. Det må forsterkes med en relingskant og et par langsgående kjøllister. Det hele dekkes så med glassfibermatte og epoxy, som nevnt ovenfor. Dermed får man en lett og sterk konstruksjon. En bunnplate som spisser noe og 2 sidestykker som også spisser/runder opp vil gi en klassisk samisk pulkfason. man kan gjøre en modell i papp først for å få rette fasongen.

 

www.westsystem.no har både bøker, veiledninger og materialer til så'n

 

Hele poenget er at pulken bygges så lang og bred, at det går an å sove i den med med kalesjen over. Godt foret i bunnen med liggeunderlag og reinskinn. En stor pulkbag med utstyret lempes ut av pulken for natten. Ikke sov på skråninger,så du kjører av gårde i søvne eller fortøy den bra med ski og staver!  

 

Vel dette er en ide, men jeg kan godt se, at en mangler forteltet til matlagingen.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Parispulken med hjemmebygget stivt drag og gammel hofterem fra sekk er bra, billig og funksjonell! 

 

Men jeg har selv en gammel drøm om hjemmebygget pulk, som jeg nok ikke får realisert.

En gang i forrige århundre i min ungdom fantes  det turkanoer med beslag i relingen til en tynn bøyle, som man kunne sette et lerrets trekk over, så man kunne sove i kanoen. Trekket var buet og lignet på en mini -prærievogn fra wild-vesten.

 

Pulken kunne bygges på samme måte som ultra-light båter i tynn marine-plywood som sys sammen med tynn snor. Det må forsterkes med en relingskant og et par langsgående kjøllister. Det hele dekkes så med glassfibermatte og epoxy, som nevnt ovenfor. Dermed får man en lett og sterk konstruksjon. En bunnplate som spisser noe og 2 sidestykker som også spisser/runder opp vil gi en klassisk samisk pulkfason. man kan gjøre en modell i papp først for å få rette fasongen.

 

www.westsystem.no har både bøker, veiledninger og materialer til så'n

 

Hele poenget er at pulken bygges så lang og bred, at det går an å sove i den med med kalesjen over. Godt foret i bunnen med liggeunderlag og reinskinn. En stor pulkbag med utstyret lempes ut av pulken for natten. Ikke sov på skråninger,så du kjører av gårde i søvne eller fortøy den bra med ski og staver!  

 

Vel dette er en ide, men jeg kan godt se, at en mangler forteltet til matlagingen.

 

Hilsen

Elgen 

Vær forsiktig ved bruk av Epoxy.  Jeg var ikke forsiktig nok, og plutselig var jeg allergisk på øyelokkene, med sår og kløe som resultat, og besøk på legevakta.   Bruker i dag skikkelig verneutstyr og passer på når jeg er ferdig å legge ferdig arbeid og brukte redskaper et stykke unna - og i medvind, slik at dampen ikke gjør skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei   Parispulken med hjemmebygget stivt drag og gammel hofterem fra sekk er bra, billig og funksjonell!    Men jeg har selv en gammel drøm om hjemmebygget pulk, som jeg nok ikke får realisert. En gang i forrige århundre i min ungdom fantes  det turkanoer med beslag i relingen til en tynn bøyle, som man kunne sette et lerrets trekk over, så man kunne sove i kanoen. Trekket var buet og lignet på en mini -prærievogn fra wild-vesten.   Pulken kunne bygges på samme måte som ultra-light båter i tynn marine-plywood som sys sammen med tynn snor. Det må forsterkes med en relingskant og et par langsgående kjøllister. Det hele dekkes så med glassfibermatte og epoxy, som nevnt ovenfor. Dermed får man en lett og sterk konstruksjon. En bunnplate som spisser noe og 2 sidestykker som også spisser/runder opp vil gi en klassisk samisk pulkfason. man kan gjøre en modell i papp først for å få rette fasongen.   www.westsystem.no har både bøker, veiledninger og materialer til så'n   Hele poenget er at pulken bygges så lang og bred, at det går an å sove i den med med kalesjen over. Godt foret i bunnen med liggeunderlag og reinskinn. En stor pulkbag med utstyret lempes ut av pulken for natten. Ikke sov på skråninger,så du kjører av gårde i søvne eller fortøy den bra med ski og staver!     Vel dette er en ide, men jeg kan godt se, at en mangler forteltet til matlagingen.   Hilsen Elgen 
hehe. Bare tenker combicamp jeg nå. :-) Tapatalk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! for mange gode svar:) jeg skal da lage en pulk av murekasse eller akebrett:)

Jeg poster bilde når dem er ferdig

Det er en tråd her inne ett eted om en som har brukt ett akebrett og en gammel bag til å lage en virkelig fin pulk!

Det var vel så enkelt som å ta ett akebrett (stort svart akebrett koster 45,- på eks. Jula) og feste/lime en gammel bag oppi akebrettet. Ett par sykkelstrikk kan anbefales over bagen om du vil få det hele litt mer kompakt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tråd her inne ett eted om en som har brukt ett akebrett og en gammel bag til å lage en virkelig fin pulk!

Det var vel så enkelt som å ta ett akebrett (stort svart akebrett koster 45,- på eks. Jula) og feste/lime en gammel bag oppi akebrettet. Ett par sykkelstrikk kan anbefales over bagen om du vil få det hele litt mer kompakt. Lykke til!

Psst, mindviruz, se innlegg #15 i denne tråden  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.