Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotografier


Barcelona

Anbefalte innlegg

I fjor tok jeg noen bilder av Gjendesheim, og i år av Spiterstulen til hjemmesidene mine, men når jeg skulle redigere de så oppdaget jeg at jeg ikke hadde konprimert dem og kjørte i tillegg på full oppløsning så hvert bilde er på flere megabyte og pc'en bruker et hav av tid på å få lastet ned sidene. Skal ikke tilbake til jotunheimen før 2004 og lurte derfor på om det er noen som kan tenke seg å sende meg 2 bilder av Spiterstulen og Gjendesheim med lav oppløsning og kilobyte.Tanken er å bruke disse på hjemmesidene mine fram til jeg får tatt noen nye bilder neste år. Hvis noen forbarmer seg over en uheldig sjel så send bildene til [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er for store, uansett hvor mye jeg komprimerer, det er ikke så ,mye å beskjære, så blir de for store. Har jobbet med Photoshop ei stund og fikset og mikset, endret filtype redusert Jpeg-kvalitet fra 100 til 20, men de er fortsatt for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke et program, som du kan resize billederne med - fx til 400 x 300 pixels. Dernæst komprimerer du dem (jpg., kvalitet 40) og du skulle gerne ende med en filstørrelse på 30-40 kb.

per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis du ikke har funnet det ut ennå: Photoshop skal kunne resize bildene dine (endre oppløsningen, ikke utsnittet=crop), slik at bildene blir mindre og så tar du og jpeg-komprimerer de etterpå. Passende størrelser er fra 800*600 til 400*300. Du får prøve og se hva som passer på siden(e) dine. Jeg har ikke gjort dette selv ennå, men det skal være en enkel og kurrant sak.

Vanligvis tar man bildene i full oppløsning for siden å resize de til visning på web. Orginalene beholder man for eventuelle utskrifter/bilder fra fotobutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svarene, en kompis har fått tatt nye bilder. Grunnen til at bildene ikke ble fikset i Photoshop va ar de hadde så mange megab. Når de ble beskjært og redusert så ble de for dårlige. Måtte opp i 35 % i jpeg-format og da ble de alt for store, nedlastingen tar for lang tid rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg misforstår deg, men hvis du resize'r et bilde så reduserer du antall pixler/oppløsningen, og dermed størrelsen i mega/kilobyte. Crop'ing reduserer størrelsen noe, men brukes egentlig bare for å få bildet til å se ut slik du vil/fjerne unødvendige deler. Størrelsen på et bilde (i mega/kilobyte) avgjøres av hvor stor oppløsning og hvor hard komprimert (jpeg) det er.

Se her for hvordan du skal gjøre dette i photoshop:

http://www.zolotarevsky.com/imageto300x225.htm

men ta heller å gjør bildet litt større med mere komprimering. Her er litt info om hvordan man kan forberede bilder for web:

http://www.multicians.org/thvv/photoshop.html

Mvh. Rolf Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.