Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk for damer,-igjen


ebba

Anbefalte innlegg

Hei, for et par år siden kjøpte jeg en brukt Reckon pakkramme-sekk som jeg ennå ikke har brukt på langtur. Til våren skal jeg på en ukes fot-tur med den,men begynner å få kvaler for om dette er det rette for meg. Antar vekten blir ca. 15 kilo, bør i alle fall ikke være mer siden jeg er kvinne på nærmere 59 år.

Rammen gjør vel at sekken "står" på hoftene mine og henger på rammen  og ikke på skuldrene mine? Det gjør den nå, og jeg har et rom i korsryggen der sekken ikke er i kontakt med ryggen. Har flyttet brystreimen ned et hakk, så det tror jeg går. Hoved reimene kan nok komme til å gnisse litt mot brystene på siden siden reimene er litt brede.

Tvilen er kommet på om dette er for svært for meg. Hva bruker kvinnene i Forsvaret?

Skal jeg heller kjøpe en annen sekk som ikke er pakkramme, men som har sterkt nok system til å bære opp mot 15-20 kilo?

Min Helium er anatomisk sekk som jeg bruker fra hytte til hytte på ski,men er ikke god nok til fotturen.

Kom med råd og erfaringer!

 

PS! Til salgs har jeg en Hagløfs Shosha Queen, 75 liter. Lite og pent brukt. Og sannsynligvis blir også Reckonen til salgs (den har vært brukt i Forsvaret)

 

Ebba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Recon Pack er vel litt i største laget. Bruker den selv, super bærekomfort men jeg har sjelden under 20 kilo i den. Er og 187cm.

Mange sekker takler fint 15-20 kilo. Som du sier blir nok Helium litt for veik til det du skissere av vekt.

Ta en titt her på Osprey Xena http://www.ospreypacks.com/en/group/womens/xena_series

Er ny sekk som overtar for for Xenon modellen. Er en damemodell som har en ganske lav egentvekt.

En jeg kjenner har forhåndstestet Xenith som er herremodellen. Synes det er beste sekken han hadde testet noen gang. Han jobber med slikt og har testet de fleste sekker av kjente merker. Men ingen rygger er like så du bør teste og sammenligne med andre tilsvarende sekker for å se hva som passer best.

Xena er vel dog ikke i norske butikker før om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon Pack er vel litt i største laget. Bruker den selv, super bærekomfort men jeg har sjelden under 20 kilo i den. Er og 187cm.

Mange sekker takler fint 15-20 kilo. Som du sier blir nok Helium litt for veik til det du skissere av vekt.

Ta en titt her på Osprey Xena http://www.ospreypacks.com/en/group/womens/xena_series

Er ny sekk som overtar for for Xenon modellen. Er en damemodell som har en ganske lav egentvekt.

En jeg kjenner har forhåndstestet Xenith som er herremodellen. Synes det er beste sekken han hadde testet noen gang. Han jobber med slikt og har testet de fleste sekker av kjente merker. Men ingen rygger er like så du bør teste og sammenligne med andre tilsvarende sekker for å se hva som passer best.

Xena er vel dog ikke i norske butikker før om et par uker.

Takk for tips. Vet du hvilke butikker/kjeder som selger Osprey? Vil helst slippe å reise til Oslo for å prøve.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt om recon pack så bruker de fleste jentene i forsvaret denne. Jeg har selv brukt den siden sommeren og bært over 40 kilo i den. Jeg er 160 høy og sliter derfor litt med at ryggen på sekken blir for lang og henger nede på rumpen, noe som er upraktisk når en går. Men jeg har gått veldig mange timer med sekken og jeg er egentlig ganske fornøyd, en kan ha mye vekt i den! Har testet, og syns 20 kilo kjennes mye lettere ut i denne sekken enn en annen som ikke har sånn pakkramme. Bare sørg for å tilpasse den godt så den sitter bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt om recon pack så bruker de fleste jentene i forsvaret denne. Jeg har selv brukt den siden sommeren og bært over 40 kilo i den. Jeg er 160 høy og sliter derfor litt med at ryggen på sekken blir for lang og henger nede på rumpen, noe som er upraktisk når en går. Men jeg har gått veldig mange timer med sekken og jeg er egentlig ganske fornøyd, en kan ha mye vekt i den! Har testet, og syns 20 kilo kjennes mye lettere ut i denne sekken enn en annen som ikke har sånn pakkramme. Bare sørg for å tilpasse den godt så den sitter bra :)

Takk for svar,Eventyrer, det var nyttig informasjon. Dette med riktige innstillinger kan også være vanskelig.Egentlig burde jeg vel lagt med foto for bedre å vise hva jeg mener,men-:

Når jeg har sekken på så går remmene liksom rett fra forsiden av skulderen og skrår opp på rammen. Dermed henger den ikke direkte på skuldrene som ofte de andre sekkene gjør. Høres det ut som det er slik det skal være? Skal det være en lomme i korsryggen, eller er det bare min holdning som forårsaker det? Jeg er sammensunket i skuldrene / mage ut -fasong (= dårlig holdning)

Huff, dette høres teit ut, men kanskje du forståt hva jeg mener? 

EBBA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder innstillinger er det hovedsaklig lengden på ryggen (stilles med strekkfisken som er gjemt bak stoffet over nederste puten, visst du forstår), skulderstroppene og hoftebeltet som er viktig å tilpasse bra. Viktig å bruke god tid på det, siden sekken ikke er den letteste å tilpasse :P 

Angående skulderreimene så skal en fordele vekten slik at en bærer mest mulig vekt på hoftene. Stram hoftebeltet før skulderreimene. Får en for mye vekt på skuldrene hindres blodsirkulasjonen ned i armene og disse vil begynne å prikke. I tillegg er det lett for hodepine og vondt i nakken. Visst du syntes reimene går for mye rett opp, går det an å flytte reimene og heller feste de i stålstangen under der de opprinnelig er festet i rammen (visst du skjønner hva jeg mener?) og sjekke om dette er mer behagelig. I tillegg er det viktig å stramme disse reimene godt inn slik at ikke sekken dingler bakover :) Men det skal være mulig å få inn en hånd mellom skulderreimene og skuldrene :)

Tror jeg har forstått hva du mener når det gjelder hullet i korsryggen. Holdningen vil ha noe å si for hvordan sekken ligger til ryggen og det er forskjell mellom forskjellige typer sekker. Recon pack`en har hovedsaklig kontakt med den nederste puten, som skal ligge i korsryggen, og med skulderstroppene, mens den har mindre kontakt imellom disse. Så den nederste puten må sitte skikkelig inntil i ryggen. Men visst det kjennes behagelig ut med vekt i, sitter den sannsynligvis godt. Husk forresten også at hoftebeltet også kan strammes på utsiden, der en justerer avstanden inn mot rammen på sekken! Disse må ikke sitte for stramt, for da får en ikke tilpasset hoftebeltet så bra! 

 

Håper du i hvert fall fikk litt hjelp, og får den til å sitte :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.