Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda, tips til rute


2ne

Anbefalte innlegg

Hei!
I sommer vurderer jeg og samboer å gå over hardangervidda og bruke 3 uker på turen.

Det jeg lurer på er om dere har tips til reiserute, siden vi ikke er kjente der noen av oss eller vet helt hvordan vi bør legge opp turen.

Tenkte å gå 4-5 t til dagen, høres dette realistisk ut? Evt. bruke noen "fridager" til å gå innom/bestige populære ting, om det er noe å få med seg??

Er det andre ting dere kommer på, så legg det gjerne med her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har igrunn ikke bestemt oss for noe, da vi vil se muligheten vi har. utenom at vi skal sove i telt hele turen (med 1 eller 2 netter i hytte ca midt i turen. Har hund.)
Men det hadde kanskje vært fint å starte i nærheten av haukeli, valldalen feks da det ikke er så langt å kjøre. Bor i Vindafjord kommune.
Ja, må være fiskemuligheter:-)

Hadde vært fint å fått noen ideer, så det er litt enklere å planlegge, legge opp rute og finne ut hvordan vi skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg glatt en rundtur fra Valldalen :) Inn til Litlos. Fiske i Vassdalsvatna (nedre) på vei inn. Nord for Litlos ligger flotte Grøndalen med fiiiin fisk! Til Hårteigen. Videre via Hadlaskar. Østover mot Sandhaug turisthytte (fiske i Nordvatnet, Lagareid eller Holmavatnet) eller kanskje ta turen innom Besso (Besso er flott!). Flotte fiskemuligheter mellom Besso og Litlos oppe i Dimmedalshøgdene. Bismarvatnet og Dimmedalsvatnet er et fint område. Dere rekker en rundtur lenger øst også. Øst til Lågaros kanskje? Vestover derfra igjen via fantastisk fjellnatur rundt Fjellsjåen og Kringlesjåen med flotte fiskevann. Tilbake mot Litlos. Derfra sørover mot Hellevassbu med fiskemuligheter underveis. Fra Hellevassbu gjennom Hellevassdalen og over til Middalen nedover denne og tilbake til Valldalen.

 

Bare et forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er det samme jeg hadde til rådighet da jeg gikk alene i 2003. Gikk opp fra Topp ved Tyssedal og møtte snøen på ca 1400 moh.Gigg ned til Hadletegrøna på ca 1200 moh, derfra var det stort stt isfritt og lite snø, dette var første uka i juli.Gikk innom Tyssevassbu, øvre Omkjelsvatnet(meget godt fiskevann,stor fisk) Hårteigen er et must,Besso er, ved siden av Tuva etter min mening de triveligste setrene på vidda, verdt et besøk. Turen gikk østover til Lågenvassdraget og derfa til Tuvaseter/Geilo.Øvre Numedal statsalmenning har 9 åpne steinbuer, kart over østvidda i målestokk 1:60000 fåes ved henvendelse til fjellstyret. Knalltur som ga meg mange fine opplevelser både av natur og fiske.Man får en sykt behagelig ro over seg når turen blir av litt lenger varighet.Et lite tips er å IKKE gå forbi små tjern, fikk noen overaskelser i form av pen fisk (5 hg-9 hg) i flere av de jeg prøvde. I 2006 brukte jeg 4 uker på tur fra Mogen via vest- og sørvidda til Trondsbu, denne gang med min Alaskan Malamute.Gikk oppover Kvennavassdraget, krysset elva ved Breidvad mellom Gunnleiksbuvannet og Sandvatn, artig opplevelse. Sendte proviant med posten til Haukeliseter, hentet den etter snaut to uker. Dette lettet sekken betraktelig.Ta en tur innom Veluregrotten som ligger i Velurenuten rett sør for Kvennsjøen. Her bodde Velurepakket som ranet de reisende, grotta er verdt en overnatting (tankene går lett tilbake i tid der inne). Ellers ville jeg uansett ikke planlagt ruta i detalj, ta det som det kommer og nyt å være utilgjengelig. Som jeg skal på søndag, da går turen med telt og hunder innover fra Solheimstulen, blir inne til neste søndag(gleder oss)

 

Lykke til og god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye interessant! Det er veldig greit å se hva andre har gjort og hvilke plasser som er fine. Nå har jeg hvertfall fått noen tips, så da skal jeg kjøpe kart og sette meg ner for å se hvor vi velger å gå.
 

I fjor gikk vi opp valldal og langs kvennavassdraget(om jeg ikke tar helt feil) og forbi en turisthytte for så å komme ned til haukeliseter. Det tok litt under en uke. Det var så flott å gå der så nå vil jeg legge ut på en langtur der å bruke mer tid:-) Synes ikke jeg fikk med meg noe på forrige tur, men så var den heller ikke planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.