Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjele til snøsmelting og vannkoking


tjomsi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en kjele på 3-5 liter som skal utelukkende brukes til snøsmelting og vannkoking på lengre vinterturer med Omnifuel. Ideelt sett har gryta håndtak på siden, et lokk som sitter godt og helletut (har sett noe lignende på et bilde fra Sydpolen før, men finner ingenting som ligner). Jeg prøvde å søke på nansenkjelen, men fant fint lite, og ellers er kjelene til salgs for små og pinglete, samtidig som det å helle fra de er noe herk når du søler kokende vann på fingra og velter termosen i forteltet fordi holderen ikke "holder" mål.

 

Håper noen av dere vet om en god kjele som kan brukes! Vekt(så lenge den ikke knuser brenneren) og pris spiller ingen rolle!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker type bålkjeler. Dog har jeg ikke jeg så store men det finnes en i 4 L

http://eagleproducts.no/kokeutstyr/st_lartikler/b_l_kaffekjele/

Om lokket sitter så godt ert jeg ikke sikker på. Nå jeg heller med min 1,5L så fungerer det fint når det er mye vann i kjelen. Men jeg holder fast lokket med handa når det begynner bli lite igjen. Som regel med hanske da. Bøylene på disse blir ikke så varme at det er problem å ta i de på primus. men over bål bør man brukes en kvist.

Egner seg til smelting og koking av vann. Men ikke til supper og slikt siden det er litt vankelilg å røre i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker type bålkjeler. Dog har jeg ikke jeg så store men det finnes en i 4 L

http://eagleproducts.no/kokeutstyr/st_lartikler/b_l_kaffekjele/

Om lokket sitter så godt ert jeg ikke sikker på. Nå jeg heller med min 1,5L så fungerer det fint når det er mye vann i kjelen. Men jeg holder fast lokket med handa når det begynner bli lite igjen. Som regel med hanske da. Bøylene på disse blir ikke så varme at det er problem å ta i de på primus. men over bål bør man brukes en kvist.

Egner seg til smelting og koking av vann. Men ikke til supper og slikt siden det er litt vankelilg å røre i de.

Eaglekjelene er greie. Jeg har en som også lokket falt av mens jeg helte. Dette har jeg løst med å ta ei tang og bøye inn kanten bittelitt på et punkt, slik at lokket får litt motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en Primus Etapower 2,9L kjele til snøsmelting. Fungerer meget bra selv om jeg har superskills til å helle fra den. Når man skal få sneen oppi kjelen så er det en fordel om det er stor nok åpning til å få sneen neddi, samtidig som man skal få mest mulig sne oppi kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så fin ut men dessverre alt for liten til snøsmelting, ca0,8l.  Ville nok satset på minimum rundt 2liter.    Hvorfor må du ha på lokket når du skal helle vann?

 

Denne kanskje http://www.fjellsport.no/msr-alpinist-2-pot.html    

 

Ellers er jo Primus ETA kjelene fine med varmeveksler under slik at man sparer drivstoff/raskere smelting, men vær obs på at dette gir mere CO enn med vanlig kjele. Så luft godt i teltet noe man bør gjøre uansett når man har noe oppå brenneren, men ekstra forsiktig med varmeveksler.  Den største ETA Pot er på 3.0 liter  Tror dette er ganske ny modell for jeg finner dem ikke i noen nettbutikker i farten.  http://www.primus.se/eta/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en kjele på 3-5 liter som skal utelukkende brukes til snøsmelting og vannkoking på lengre vinterturer med Omnifuel. Ideelt sett har gryta håndtak på siden, et lokk som sitter godt og helletut (har sett noe lignende på et bilde fra Sydpolen før, men finner ingenting som ligner). Jeg prøvde å søke på nansenkjelen, men fant fint lite, og ellers er kjelene til salgs for små og pinglete, samtidig som det å helle fra de er noe herk når du søler kokende vann på fingra og velter termosen i forteltet fordi holderen ikke "holder" mål.

 

Håper noen av dere vet om en god kjele som kan brukes! Vekt(så lenge den ikke knuser brenneren) og pris spiller ingen rolle!

 

Antar det er lengre skiturer med pulk du snakker om, og da synes jeg selv det holder med en 2,5 liter trangia-kjele til aleneturer. Er dere flere på tur, så bør dere uansett ha flere brennere, og da også flere kjeler. Ellers tar ting for lang tid.

 

Får å unngå problemet med søl av kokende vann, så har jeg et par ullvanter sammen med maten. De tar jeg på når jeg heller kokende vann og noen ganger bare for å slippe å ta i iskalde kokekar. Jeg er akkurat tilbake fra finse-rjukan med -26 grader, og da var det bare godt å søle litt kokende vann på vantene, for de blir isete etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! 

Jeg trenger ikke å ha lokket på når jeg heller, men hvis lokket sitter godt går koketiden noe ned. Jeg skal i hovedsak koke vann for 2 personer i teltet så det er derfor jeg hadde sett for meg en kjele på 3 liter eller mer. Foreløpig er jeg fristet til å kjøpe bålkjelen på 4 liter, eneste ulempen jeg ser er at jeg må jobbe litt mer for å få mye snø oppi. CO produksjonen til etapower kjelene er jeg ikke så bekymret for da jeg smelter i ytterteltet uansett. 

All maten min på vinterturene krever kun kokende vann, så det blir aldri aktuelt å koke suppe, grøt eller gryterett i gryta, det tar jeg til sommeren i et eget grytesett!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt 1,5 liters versjon en del til smelting. Må etterfylle snø etterhvert(som alltid) men synes det ikke var noe stress å fylle den med snø. Litt lenger tid tar det så klart enn en åpen kjele du kan skrape full ved å dra den gjennom snøen. Lokk sitter ikke fast på de men når det er på er det tett nok så du taper neppe koketid.

Fordel med den kjelen er at det er stål så den kan stå i glør på bålet uten problemer og. På et godt bål smelter snøen oppi kjapt.

Lokk er en fordel ja. Bruker og stekepanne med lokk. Å steke opp egg eller slikt går mye fortere så en sparer drivstoff. Lokk veier jo litt men en sparer fort inn vekt i fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 CO produksjonen til etapower kjelene er jeg ikke så bekymret for da jeg smelter i ytterteltet uansett. 

 

 

???  Hjelper nok ikke mye å ha den i ytterteltet.  God lufting er viktig uansett hva du setter oppå brenneren. Til fyring uten kjele/panne på brenneren kan man tillate seg å lukke igjen litt med men ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snøsmelting er det veldig mye å hente på å finne omdannet snø. Jeg graver litt til jeg kommer på harde lag. Skare inneholder minst dobbelt så mye vann som nysnø.. Mens jeg graver kuldegrop har jeg kjelen klar, slik at jeg kan ta ut  snø fra pakkede lag til å putte i kjelen. Er man så heldig at man ligger nær et vann, kan det lønne seg å grave litt inntil kanten for å få opp våt snø fra overvann. Dette sparer mye drivstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta har jeg en stor kjele av type kaffekjele med håndtak som vi bruker litt til snøsmelting. Jeg tipper den rømmer 10 liter. Jeg husker ikke hvor vi kjøpte den, men jeg mener å huske at det var i en vanlig husholdsningsbutikk, muligens i en by hvor det er mange hytter i området (som f. eks. Røros i den lokale Coop bygg eller lignende). Den var ikke dyr heller.

 

Den er en slik modell vi har:

http://ww.gratisannonsernorge.com/advertising/stor-kaffekjele

Om størrelse stemmer, vet jeg ikke helt, men det er størrelsen du etterlyser.

 

Jeg finner flere annonser hvis jeg søker på "stor kaffekjele" med google bildesøk.

 

Husk å ta med tesil. Det er alltid en del barnål og sånt i sneltet snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i dag en eagleproduct kaffekjele på maxbo, Gran. Den var på 3 liter, stor fin åpning, grovsil på helletuten og overraskende lett, nesten så jeg kjøpte en der og da, kan ikke si jeg ser den på nettsiden. Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter har jeg funnet en ny "turvenn" som erstatter både kaffekjele og stekepanne på tur. Trangias bålkjele (2,5 liter for stormkjøkken serie 27). Det lille stormkjøkkenet passer perfekt oppi, og gryta brukes på stormkjøkkenet med kjeleknektene som når man bruker stekepanne. På bål er den glimrende til å smelte snø i, og jeg har testet å steke egg, koteletter, fisk og kjøttdeig i den. Gjøres lett ren ved å varme opp en skvett vann og la restene løse seg opp før jeg skrubber lett med litt mose eller papir. Har aldri opplevd at rester setter seg så fast at gryta blir vanskelig å gjøre ren, selv etter bruk på min 111 Hiker+.

Lokket ligger stødig, og ved å snu det opp/ned på gryta fungerer det glimrende som en stødig tallerken. Jeg har laget et lite hakk i grytekanten, slik at jeg kan helle uten å ta av lokket. Under transport på dagsturer har jeg kaffe, rett i koppen -poser, kopp, og trangiahåndtak oppi gryta. Dermed er alt på plass. Ønsker jeg å ha med ekstra stekepanne og kaffekjele passer ei Trangapanne på 18 cm. perfekt i bunnen av gryta sammen med en Trangia kaffekjele. Ikke veier det stort heller. Dersom jeg velger å ha med kun ett kokekar på tur blir denne løsningen. Gryta er også fin til å ha "nattevann" i når kvelden kommer og teltet lukkes for natta. ;)

post-8832-0-63696700-1362759164_thumb.jppost-8832-0-92615400-1362759183_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja 2,5-literen er en fin størrelse. Jeg bruker den om vinteren til snøsmelting eller om sommeren når vi er fler. Jeg liker å bruke stekepannen fra et standard trangiasett som lokk og stekepanne.

 

Ulempen med dette oppsettet er at hank-festene på kjelen kommer i kontakt med stekepannen når det pakkes sammen, så stekepannen vipper litt. Trangia kunne kanskje jobbet litt mer med å sørge for at komponenter fra deres ulike kokesett passet sammen, synes jeg. Burde være mulig. Har hatt lignenede utfordring med andre kombi-oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.