Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skalljakke


cand

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny skalljakke. Den skal hovedsaklig brukes til tur i fjellet året rundt og ski i vinterhalvåret.

Det står mellom 2 jakker:  -  Arc'teryx Alpha SV Jacket

                                          - Norrøna Trollveggen Gore Tex Pro Shell Jacket

 

Har vært å sett på begge to men ingen hadde størrelsen min inne. Jeg er ganske liten og smal, og har forstått det sånn at arcteryx jakken skal være endel bredere enn norrøna sin? Ønsker ikke en altfor posete jakke.

 

Hvilken er best av disse to? Hvilken ville du valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden står det mellom disse to ubrukelige gore-tex jakkene. Ta en titt på Rab stretch neo, før du bestemmer deg.

1. Den ER 100% vanntett og har en UTROLIG puste-evne. (Det at gore-tex puster er en sannhet med modifikasjoner.) Rab bruker det nye Polartec neoshell membranet.

2. Raben koster 3999,- Mens de du nevner ligger vel jevnt på 5499,-

3. Slitestyrken er vel så bra, om ikke bedre enn gore-tex.

4. Den har et jævlig bra snitt og ser fresh ut også.

Gore-tex kommer snart med en ny pro shell. Den er forhåpentligvis bedre enn den som er nå.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du har sikkert massavis av erfaring med både   Arc'teryx Alpha SV Jacket og  Norrøna Trollveggen Gore Tex Pro Shell Jacket. Blir smålig provosert av det du skriver her; Hvorfor i all verden står det mellom disse to ubrukelige gore-tex jakkene. Hvor henter du dette fra???? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Trollveggen (både bukse og jakke)i nesten 15 år, og har vært veldig fornøyd med den.

Vurderer å kjøpe nytt nå og har sett på dagens versjon av Trollveggen, men virker kanskje litt "stiv" i forhold til den jeg har, så er litt rundt og prøver.

Har ikke noe erfaring med Arc'teryx sin, men vurderer den også. Kommer best ut på denne testen

http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Arcteryx-Alpha-SV

Hvor også Rab sin er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alpa sv og er meget fornøyd, brukt mye til hundekjøring, scooter kjøring+ gå og sykkel turer.

 jakka er bra vanntett også har den tålt mye juling av både kvister og hundeklør sistnevnte har tatt knekken på endel jakker før.

 syns også hetta er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en  Arc'teryx Alpha SV Jacket og hvis du beregner å bruke jakken i kaldt vær og om vinteren så bør du se etter noe annet. Jeg har brukt denne jakken en del i løpet av siste høst og vinter og min konklusjon er at det er en svindyr regnjakke. Enorme kondensproblemer i kaldt vær. I følge Arc'teryx så har ikke Goretex så gode pusteegenskaper son noen kanskje forventer.

Jeg kontaktet  Arc'teryx og spurte om det virkelig skulle være slike kondensproblemer med denne jakken og her er svaret:

 

Sounds like you don't have enough breathability - have you opened the pit zippers while doing your hiking? 

As Gore-tex is a waterproof/windproof fabric, it doesn't have much breathability. When there's this lack of breathability, there can be a build-up of moisture on the inside of the jacket when an individual is physically exherting themselves. This is why we put those underarm zippers in our jackets. 

Kind Regards,


Arc'teryx Service Team - Aidan Miller
ARC'TERYX Equipment Inc.
www.arcteryx.com

 

Du kan også sjekke ut denne siden:

http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_truth_about_breathable_waterproofs

 

Jeg har også slitt ut to Dermisax jakker fra Bergans og jeg er mye bedre fornøyd med disse enn med Goretex jakken.

Siste innkjøp for vinteren ble derfor Norrøna Svalbard Arktis Cotton Ano Jacket. Så lenge gradestokken holder seg nede på den blå siden og jeg bruker ski og sekk så er det nok denne som fungerer best etter min mening.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du har sikkert massavis av erfaring med både   Arc'teryx Alpha SV Jacket og  Norrøna Trollveggen Gore Tex Pro Shell Jacket. Blir smålig provosert av det du skriver her; Hvorfor i all verden står det mellom disse to ubrukelige gore-tex jakkene. Hvor henter du dette fra???? 

Ja, jeg har massevis av erfaring med disse to jakkene, samt mange andre gore-tex jakker. Det var en gang jeg var så dum å trodde at gore-tex proshell var det man måtte ha for å ha et slitesterkt plagg, som både er vanntett og pustende. Gore-tex ER vanntett, mens pusteegenskaper og slitestyrken suger, samt jævlig overprisa (min mening).

 

Etter å ha brukt Rab med det nye Polartec neoshell i ett år, blir all gore-tex hengende i skapet her etter! Så mitt råd er prøve noe annet enn gore-tex! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sounds like you don't have enough breathability - have you opened the pit zippers while doing your hiking? 

As Gore-tex is a waterproof/windproof fabric, it doesn't have much breathability. When there's this lack of breathability, there can be a build-up of moisture on the inside of the jacket when an individual is physically exherting themselves. This is why we put those underarm zippers in our jackets. 

Kind Regards,

Arc'teryx Service Team - Aidan Miller

ARC'TERYX Equipment Inc.

www.arcteryx.com

 

Du kan også sjekke ut denne siden:

http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_truth_about_breathable_waterproofs

 

 

 

 

Sidespor litt ut på jordet, men kom de svære armhuleluftehullene med membranjakkene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter ny skalljakke. Den skal hovedsaklig brukes til tur i fjellet året rundt og ski i vinterhalvåret.

Det står mellom 2 jakker:  -  Arc'teryx Alpha SV Jacket

                                          - Norrøna Trollveggen Gore Tex Pro Shell Jacket

 

Har vært å sett på begge to men ingen hadde størrelsen min inne. Jeg er ganske liten og smal, og har forstått det sånn at arcteryx jakken skal være endel bredere enn norrøna sin? Ønsker ikke en altfor posete jakke.

 

Hvilken er best av disse to? Hvilken ville du valgt?

 

Hei cand.

 

Jeg har begge jakkene. Det er to veldig gode jakker, i mine øyne.

- Norrøna Trollveggen har jeg hatt i over 5 år. Jeg er veldig fornøyd med min, men ser at de ikke lenger har stormklaffen (men den nye vanntette glidelåsen virker veldig solid) og stretchdelene. Den har tålt mye juling. Har grei plass til tøy under og har brukt den på alt fra vinterturer i -25 til sommerturer i +25. Min Trollveggenjakke er noe lengre enn Alpha SV'n og egner seg kanskje litt bedre for helårsaktiveter. En kamerat av meg som har den nye modellen mente at lommene kom i konflikt med hoftebeltet - det finner du raskt ut om du prøver jakke med sekk i butikk.

- Arc'teryx Alpha SV kjøpte jeg nå i høst. Den virker svært solid (mer slitesterk membran i den nyeste utgaven). Er litt lettere enn Trollveggen og enklere, men tror ikke den er så mye bredere (den er iallefall ikke posete). Den får veldig mye skryt. Jeg har ingenting å utsette på den :)

 

Jeg anbefaler deg å prøve begge om du finner en annen butikk som har jakkene. Da får du fort følelsen av hvilken som passer deg best ;)

 

 

Jeg ser at det er mange som misliker Goretex. Det er viktig å vite at du kjøper et plagg som har høy slitestyrke og vannmotstand, ikke en jakke med fantastisk god pusteevne.

Om du ønsker god pusteevne skal den nye membranen til Goretex, Active Shell, være mye bedre. Som "The man" på en lite elegant måte nevner, så finnes det også alternativer til Goretex.

 

 

- Lars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar.

 

Har sett litt på andre jakker, men har landet på arcteryx alpha sv. Har også fått prøvd den i rett størrelse.

Tenkte å bestille fra usa. Er dette å anbefale eller fraråde? Tenker litt på garanti om f.eks glidelåsen skulle ryke.  

Noen nettsider som er å foretrekke fremfor andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de dårlige i kulde? Jeg bor i bergen og her er det som oftest masse regn (flytende solskinn) og fra 0 grader og oppover. Jeg har flere andre skijakker, denne vil kun være et alternativ til det jeg allerede har. Den vil primært bli brukt til turer i skog og fjell med hunden.

 

Jeg ser at det ikke er noen nettsider fra usa som sender ut av landet, stemmer dette? I såfall så er det vel bare å komme seg til byn å vrenge lommeboken i første å beste butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de dårlige i kulde? Jeg bor i bergen og her er det som oftest masse regn (flytende solskinn) og fra 0 grader og oppover. Jeg har flere andre skijakker, denne vil kun være et alternativ til det jeg allerede har. Den vil primært bli brukt til turer i skog og fjell med hunden.

....

 

Jakkene puster ikke i kulde, og du får kondensering/ising i jakken under fysisk aktivitet i lav temperatur. Du kan "lufte" for å avhjelpe problemet, men bomull eller microfiber er uansett å foretrekke. I snø og føyke på fjellet er lufteåpninger under armene ren komikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc'teryx, North Face og andre kjente merker fra den andre siden av dammen er glade i forhandlerne sine og syns ikke så mye om den globale økonomien. Så de selger ikke direkte og har satt ned foten for at deres forhandlere kan selge utenfor visse områder. Hvilket er litt surt når krona er sterk og det er tilbud der borte.

 

Du kan prøve deg med www.jetcarrier.com. Du får amerikansk adresse og transport til Norge. Om de har luktet den lunta vil variere. Hva som kan være verre er at du ikke får betalt med ditt usle, utenlanske kredittkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar.

 

Har sett litt på andre jakker, men har landet på arcteryx alpha sv. Har også fått prøvd den i rett størrelse.

Tenkte å bestille fra usa. Er dette å anbefale eller fraråde? Tenker litt på garanti om f.eks glidelåsen skulle ryke.  

Noen nettsider som er å foretrekke fremfor andre?

 

Et godt valg. Jeg ville valgt å kjøpe jakken i Norge - du får norsk forbrukerkjøpslov, forhandlerne er innen rekkevidde og evt reklamasjonssaker/reparasjoner går lettere.

Om du har litt is i magen og ikke trenger jakken nå med en gang, ville jeg ha ventet til salg. Feks. sportsnett.no pleier å ha 25 % på hele nettbutikken med jevne mellomrom. :-)

 

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden står det mellom disse to ubrukelige gore-tex jakkene. Ta en titt på Rab stretch neo, før du bestemmer deg.

1. Den ER 100% vanntett og har en UTROLIG puste-evne. (Det at gore-tex puster er en sannhet med modifikasjoner.) Rab bruker det nye Polartec neoshell membranet.

2. Raben koster 3999,- Mens de du nevner ligger vel jevnt på 5499,-

3. Slitestyrken er vel så bra, om ikke bedre enn gore-tex.

4. Den har et jævlig bra snitt og ser fresh ut også.

Gore-tex kommer snart med en ny pro shell. Den er forhåpentligvis bedre enn den som er nå.

Lykke til med valget!

 

Rab Strech Neo ser ut som en kjempejakke, men ikke alle som er enige i at den er bedre en Alpha SV: http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Rab-Stretch-Neo

Ut fra skissert bruk ville jeg foretrukket en litt lengre jakke, som Arcteryx Theta SV over Alpha SV, men det er nå bare meg.

Edit: Jeg ville valgt Arcteryx over Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har god erfaring med Arcteryx jakkene. Jeg bruker Gore-tex året rundt og har ingen problemer med fukt, kondens, ising, stivhet, slitestyrke, dårlig passform eller andre ting. Det handler som regel om å kle seg riktig og korrekt bruk. Nå er det ikke sikkert det jeg holder på med passer for andre, men det fungerer i hvert fall bra for meg. Jeg har selv Alpha SV (2013), Theta AR, Beta FL og Sidewinder SV(2013)

 

Husk at Alpha jakken er en klatrejakke. Denne er kort i front slik at den ikke bulker seg ved bruk av klatresele. Skal du få et fullgodt vanntett alternativ må denne jakken brukes med en Bib (høy bukse som Alpha SV eller Theta SV). Jakka er noe lenger bak, men gir ikke like god dekning over skrittet og baken som fjelljakkene gjør. Lommene er også designet slik at de skal være tilgjengelige med sele. Dette gjør at de ikke er så store som på andre jakker.

 

Ellers så er Arcteryx unike når det gjelder design, funksjon og kvalitet. Ingen andre som jeg vet om kan måle seg med hva de produserer. Servicen er også utmerket når det gjelder reklamasjon eller reparasjon. Eneste minuset jeg har er frontglidelåsen på jakkene fra 2012 og bakover.

 

Det er imidlertid en del ting du må vite før du kjøper Arcteryx.

 

- Arcteryx sin garanti gjelder uansett hvor du har kjøpt produktet. Du lageren henvendelse på arcteryx.com og produktet fikses hos Outdoor Repair i Sveits for Europeiske kunder.

 

- Arcteryx har utviklet et meget bra ytterstoff som heter N80p-X GORE-TEX® Pro 3L. Dette har de gjort i samarbeid med Gore. I løpet av året er det ventet at den
nye membranen til Gore blir lansert. Den er utviklet til å passe perfekt til dette stoffet. http://www.outdoorsmagic.com/gear-news/new-gore-tex-pro-launch-report/10248-2.html

 

- Det er kun på de nyeste jakkene til arcteryx at frontglidelåsen er tilnærmet vanntett. Hvis du er i tvil, hell vann på jakken når den er vannrett å se om vannet trekker gjennom. Den nye Alpha SV har den nye glidelåsen. Min Theta AR og Beta FL har ikke vanntett glidelås. Bilde av glidelåsen på den blå jakka sammen med den oransje jakka. http://www.outdoorgearlab.com/Hardshell-Jacket-Reviews/Arcteryx-Alpha-SV
 

- Ved å kjøpe Arcteryx fra USA gjennom ebay er det mulig å få jakka ned mot 3000 kr. Du er da avhengig at de sender jakka som gave for å slippe toll, fortollingsgebyr og moms på jakka+toll/gebyr, for den som driver med den salgs.

 

- Det meste av produksjonen er nå flyttet til Kina. Det er fortsatt mulig å få jakker produsert i Canada, og jeg tror fortsatt alle Alpha jakkene produseres der. Nå det er sagt, er det svært få som ser forskjell på jakkene. Jeg har imidlertid de fleste av mine jakker fra Canada.

 

- Jakkene er store i størrelsen etter min mening. jeg er 187/85 og bruker størrelse M. Large blir alt for stor for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har bara en Arcteryx-jacka och den brjade bli söndernött på insidan väldigt fort. Inte imponerande.

Jag har ingen Norrøna jacka, men väl ett par byxor. Samma sak med dessa: Innesidan håller inte.

Båda är Gore-Tex 3-lagers.

 

Senaste försöket att ersätta min Tierra-jacka från 1993 är en Klättermusen allgrön.  Den kostar ca 3000 och är klart bättre än Arcteryxen och den Moonstone som jag också köpt för att ersätta Tierran. Allgörn är den jacka som jag hittat som är minst felkonstruerad. Nästan alla skaljackor som säljs saknar slå framför dragkedjan, vilket gör jackan för tät. Det är alltså bättre med en dragkedja som inte är tät + slå. Som extra bonus kan man ha bara slån knäppt och strunta i att dra igen dragkedjan helt, vilket gör jackan användbar i ett långt större temperaturintervall. Men, som sagt, sådana jackor finns inte att köpa längre, men Klättermusens har slå, så man kan själv sätta i tryckknappar så man kan ha jackan stängd med bara slån.

 

Tierra-jackan är fortfarande överlägsen och jag kommer att sätta i nytt blixtklås istället för det som sitter i och som nu är utnött.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Støtter The man sine synspunkter på Rab jakka. Har brukt den i halvannet år både vinter og sommer i høyfjellet, og som ren regnjakke. Etter å ha gått fra Goretex til softshell for fjellbruk, er jeg nå tilbake til skall.

Den puster fantastisk mye bedre enn Goretex (også active shell varianten), og stretchen i stoffet gjør at det blir som å ha på softshell, men med full vanntetthet og ekstremt lav vekt. At Rab har droppet luftelukene under armene helt sier litt om stoffets ventilering.

På minussiden bør det nevnes at jakka nok vil være mindre slitesterk enn en tyngre høykvalitets Goretex. Dette henger imidlertid sammmen med lettvektsdesignet og valg av ytterstoff, mer enn selve mebranen.

Både Anton Fjellsport, og Sportsnett fører denne nå, så fler vil nok få øynene opp for Neo-shell etterhvert.

Folk som svetter lite under høy intensitet vil naturlig nok legge mindre vekt på ventilering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nästan alla skaljackor som säljs saknar slå framför dragkedjan, vilket gör jackan för tät. Det är alltså bättre med en dragkedja som inte är tät + slå. Som extra bonus kan man ha bara slån knäppt och strunta i att dra igen dragkedjan helt, vilket gör jackan användbar i ett långt större temperaturintervall. Men, som sagt, sådana jackor finns inte att köpa längre,

.

Norrøna Dovre har det

Er forøvrig enig med deg at det er best med stormklaff, om ikke annet av sikkerhetsgrunner hvis glidelåsen ryker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ser at du gjerne vil ha en skalljakke, men til vinterbruk på fjellet vil jeg gjerne slå et slag for Norrøna Svalbard Arktis bomullsjakke, se https://www.norrona.com/nb-NO/Products/0118-07/1125/svalbard-arktis-cotton-ano-jacket-mw/

Både på korte og lengre fjellskiturer er jakka helt overlegen. Den er relativt lang slik at ryggen ikke blir kald når man setter seg ned. Den er også relativt stor slik at det er plass til f.eks en lett dynejakke under når man slår leir. Jakka har fantastiske lufteegenskaper og er vindtett. Jeg er spesielt fornøyd med de  store, praktiske lommene. Disse kommer særlig godt med når man vil ha en pose med sjokoladenøttemix, vanter eller GPS lett tilgjengelig. Vanntett jakke har jeg aldri hatt behov for på turer i minusgrader. Men hvis du med ski ovenfor mener bakkeski, er naturligvis ikke alle disse egenskapene like viktige...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.