Gå til innhold
  • Bli medlem

Nei til unødvendig snøscooterkjøring i norsk natur


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Annonse

Så du linken? Hva er så vanskelig å forstå?

Den går til <<Lov om hundehold §4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs:
Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b ) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.>>

Etter Lov om hundehold §4.a er det derfor ikke noe problem med laushundjakt (og andre aktiviteter der hunden går løst) i Norge.

Dette punktet er videre utdypet med:
<<Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.>>

Det er dette Jegerjente bryter da hennes hund har for vane fare mot og stille seg i veien for folk som ikke godtar dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor så du det greit for deg selv å bryte loven?

http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html

 

Generell båndtvang starter 1. april. Mine hunder holder seg i nærheten av meg når de er løse. Unntaket er når buhunden reagerer på et motorkjøretøy. I dette tilfellet et motorkjøretøy som befant seg der det ikke hadde lov til å være.

Men en annen sak: Jeg har bestandig hatt en liberal holdning til snøskuterkjøring, men på grunn av svar jeg får i denne tråden har jeg nå tatt et endelig standpunkt: NEI til motorisert lystkjøring i utmark. Takk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell båndtvang starter 1. april. Mine hunder holder seg i nærheten av meg når de er løse. Unntaket er når buhunden reagerer på et motorkjøretøy. I dette tilfellet et motorkjøretøy som befant seg der det ikke hadde lov til å være.

Men en annen sak: Jeg har bestandig hatt en liberal holdning til snøskuterkjøring, men på grunn av svar jeg får i denne tråden har jeg nå tatt et endelig standpunkt: NEI til motorisert lystkjøring i utmark. Takk. :)

Dette gikk ikke på den generelle båndtvangen. Det gjelder en hund som har for vane å løpe etter kjøretøy og derfor skal holdes i bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøy skal ikke befinnes seg i skogen uten videre. Langs bilvei holdes hunden selvsagt i band. Tullete å gi skylden på hunden og eier når motorkjøretøyet befinner seg på ulovlig grunn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er tullete at du argumenterer mot motorisert ferdsel fordi du ikke har kontroll på din hund og da blir redd når den stikker av. Hva om det kommer motorkjøretøy som har dispensasjon til å kjøre der? Det finnes mange gode grunner til å begrense motorisert ferdsel, men "Jeg har ikke kontroll  på bikkja" er ikke en av dem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell båndtvang starter 1. april. Mine hunder holder seg i nærheten av meg når de er løse. Unntaket er når buhunden reagerer på et motorkjøretøy. I dette tilfellet et motorkjøretøy som befant seg der det ikke hadde lov til å være.

Men en annen sak: Jeg har bestandig hatt en liberal holdning til snøskuterkjøring, men på grunn av svar jeg får i denne tråden har jeg nå tatt et endelig standpunkt: NEI til motorisert lystkjøring i utmark. Takk. :)

 

Noe av det tynneste jeg har vært borti av begrunnelse på lenge.... :???:

 

Skal jeg si at jeg bestandig har vært liberal til løse kjøtere men på grunn av denne tråden har jeg blitt helt imot :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger en betydelig utvidelse av kjøreforbudet i utmark. Folk som ikke kommer seg ut uten motor, må ikke få ødelegge for dem som gjør det. Noen unntak kan gjøres for folk med funksjonshemminger, men forbudet må på ingen måte administreres lokalt. Her trengs det meget streng sentralstyring etter min mening.

 

Tråden er forøvrig rapportert pga usaklige og uvennlige innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at vi diskuterer SAK og ikke PERSON i dette forumet, og at det bør tilstrebes en hyggelig tone selv om man er uenige.

Innlegg som gikk direkte på person er slettet av undertegnede.

Endret av Amelie00
Lagt til info om sletting av innlegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg takker for meg har jeg lyst til å nevne følgende:

Jeg er klar over at jeg har en hund som jager biler og andre typer motorkjøretøy. Jeg jobber daglig med å forbedre den situasjonen. Hunden er en omplasseringshund jeg ikke har hatt så lenge. I alle andre sammenhenger er han både lydig og snill, og absolutt ikke noe problem å ha løs noe sted. Fordi hunden må holdes i bånd langs traffikerte veier og stier lar jeg ham løpe løs etter at vi har stoppet for bålkos et sted til skogs så lenge det ikker er i båndtvangstiden. Altså der jeg ikke forventer å få problemer med motorkjøretøy. Når det da likevel dukker opp et slikt et utenfor løyper, i utmark (skog), i helhold til gjeldende lover og regler ulovlig, synes jeg det er skuffende å oppleve usakligheter slik som i denne tråden.

Takk for oppmerksomheten! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager det, på godt amerikansk heter det og driver med snøscooter...'sledding'....ble noe slitsomt og skrive snøscooter hele tiden.  En til deg forresten...må prøve det en gang....

 

Nåja hvis jeg hadde en RPG tilgjengelig på det tidspunktet og sett han der...mens jeg var på topptur gjennom det nydelige pudder....

Dette ser bare så jævlig dumt ut spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser bare så jævlig dumt ut spør du meg...

 

 

Dette har ingenting med transportkjøring eller rekreasjonskjøring ( organisert tur ) langs en scootertrasé.

Dette er motorsport.

Som hjulbasert motorsport bør snøscooterbasert motorsport foregå på lukket og godkjent område i organisert former ( gjennom klubb etc. )

Snøscootere beregnet for motorsport bør ikke tillates brukt utenfor lukket område.

 

Kjøring utenfor trasé og bruk av ikke godkjent snøscooter bør gi kraftig bøter og/eller beslaglegging av scooter og/eller førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ser ikke forskjell på dette og å kjøre ned en bakke på ski.

Samme frihetsfølelsen eller hva? Eller får en kun frihetsfølelse med ski på? Er det heller snakk om "riktig" frihetsfølelse?

 

Se på denne filmen, den er herlig. Har sjelden vært borti slikt føre, ikke har jeg så rå maskin heller. Men slikt er drømmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg tenker som så? Motor og motorisert idrett og fremkomstmidler er fremtiden og utvikling. Det eneste vi kan gjøre er å tilrettelegge.

Dagens ungdom liker utviklingen og det er de som til sist skal styre.

 

Å reverse dette er håpløst, å forby blir bare anarki, er kun tilrettelegging som gjenstår. Tilrettelegg slik at dette kan foregå i lovlige former.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

 

Dette har ingenting med transportkjøring eller rekreasjonskjøring ( organisert tur ) langs en scootertrasé.

Dette er motorsport.

Som hjulbasert motorsport bør snøscooterbasert motorsport foregå på lukket og godkjent område i organisert former ( gjennom klubb etc. )

Snøscootere beregnet for motorsport bør ikke tillates brukt utenfor lukket område.

 

Kjøring utenfor trasé og bruk av ikke godkjent snøscooter bør gi kraftig bøter og/eller beslaglegging av scooter og/eller førerkort.

Setter slike utsagn på spissen og sier: Kan snu på flisa og beslaglegge alle biler, motorsykler og mopeder som brukes utenfor fylkesvei, kommunal veg eller privat vei, eller ta førerkort.

I grunn synes jeg det burde etableres "båtløyper" og alle båter som er beregnet for noe annet enn fiske og "nyttebruk" burde være forbud, eller kun brukes på spesielle områder tilrettelagt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter slike utsagn på spissen og sier: Kan snu på flisa og beslaglegge alle biler, motorsykler og mopeder som brukes utenfor fylkesvei, kommunal veg eller privat vei, eller ta førerkort.

I grunn synes jeg det burde etableres "båtløyper" og alle båter som er beregnet for noe annet enn fiske og "nyttebruk" burde være forbud, eller kun brukes på spesielle områder tilrettelagt for dette.

 

Nå er det litt i tiden å beslaglegge kjøretøyet ved lovbrudd, som f.eks smugling, piratdrosje, gjentagende fyllekjøring. Hvorfor ikke på flere områder ?     :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Är inte jurist så är min fråga dum så bjuder jag på den!

Med utgångspunkt i Naturmangfoldsloven, är det möjligt att ta ett beslut som öppnar upp för mer skoterköring?

 

Jag hittade även denna sidan som tar upp något som många lyft upp även om det är flera som säger att det inte är något problem. Jag själv uppskattar suset av min puls i mina öron, just för att det är helt tyst.

http://www.dirnat.no/friluftsliv/stillhet/

 

Men det kanske är som många påpekar rimligt (?) att öppna upp för mer skoterköring på ett reglerat sätt, skoteterleder exempelvis. Men då måste det också finnas sanktioner (straff) för dem som inte sköter sig, Ja jag är av den åsikten att det finns människor som tar sig rätt även om de inte har det (är tillräckligt gammal,45 år, för att kunna säga det). Straff finns redan idag och där finns det tydligen åsikter om att det inte är rimliga nivåer utan alltför hårda straff. Samma sak lär vi höra även i framtiden. Ytters få av oss tycker att vi har fått ett straff vi förtjänar...

 

Rubriken på forumtråden använder ordet "unödvendig". Även om man öppnar upp för mer körning i framtiden så kan det inte bli så mycket om kravet är att den skall vara nödvändig. För mig så är det inte nödvändigt att ta skotern in till ett fiskevatten när man kan lösa det på annat sätt, att fiska är ett nöje och då kan inte körningen bli nödvändig. Naturmupp? Kanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de har kommet frem til en løsning der alle parter BØR kunne være fornøyde.

http://www.vg.no/sport/motor/artikkel.php?artid=10108482

 

 

Det er litt vanskelig å si ettersom det som kommer fram i media er litt forskjellig, men litt mer her

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article7243051.ece

 

Denne formuleringen var litt pussig  "Det blir også forbud mot å legge løyper i områder som er viktige for friluftsliv."

 

men uansett bedre enn Frp sitt forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.