Gå til innhold
  • Bli medlem

Nei til unødvendig snøscooterkjøring i norsk natur


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Hva om vi åpner for snøscooterkjøring, da skal ATV folket ha sin del av kaka og trail folket vil hevde sin rett og

karusellen er i gang.

Ser man på de komersielle kreftene som har interesser i fri motorisert ferdsel i norsk natur så er gevinsten

i kroner og øre ganske sikkert enorm, men dette er som pisse i buksa og samtidig selge sjela si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Det er vell de færreste som ønsker fri sneskuterkjøring. I kommunen jeg bor i (Nord-Troms) er det tilrettelagt sneskuterløyper og definitivt nei til barmarksløyper for ATV.

Dette fungerer og har fungert i åresvis.

Synes i grunn det er sidrompa og egoistisk å tenke at naturen er kun for de som går på ski, truger eller til fots.

Alle går ikke på ski, mange av oppvoksende generasjon er motorintereserte. Klarer ikke å fange opp alle med ski og appelsiner.

Sneskuter og friluftsliv er en sunn hobby, sammenlignet med mye annet. Jeg ser ikke noe galt i det.

Mange av de hær oppe har fått sin intro til friluftsliv gjennom sneskuterturer med mor og far.

I dag om en blir tatt utafor løypa svir det hardt. Bøtenivået henger ikke på greip med forseelsen, men det er en annen sak.

Jeg er for tilrettelegging og å slå hardt ned på de som kjører ulovlig. Men da innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

10-15 tusen (som det ligger påi dag) svir for de fleste

Jeg har gått mye på fjellet og også etter sneskuterløyper, du må virkelig lete hardt for å finne spor sommerstid etter sneskuter.

De fleste spor jeg ser er etter samenes trekkveier, de kjører året rundt uten hensyn til natur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Srx. Løypene vi har her i Finnmark og måten de blir handtert på fungerer bra. Men håper inderlig at administrasjon av løypenett, og bestemmelse over det flyttes til den enkelte kommune. 

 

For veldig mange ungdom så er scooterkjøring en intro til naturen, og friluftsliv. Jeg synes det er flott at de kommer seg ut, synes ikke man skal henge seg for mye opp i hvordan de kommer seg fram.Hadde man tatt fra ungdommen scootern så tror jeg de fleste hadde blitt sittende inne foran kassa og glant/gamet. At den eneste gangen fjellet kan nytes er på ski er bare noe tull! Synes det er alt for mange trangsynte "friluftsfantaster" som har enerett på sannheten og naturen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du virkelig Canadas enorme landområder med bittelille Norge? (10 000 000 km2 mot 385 000 km2)

 

Friområder for snøscooter? Hva med dyreliv og fauna i de områdene? sende de på ferie imens?

 

Opplæring på snøscooter slik som det er på bil i dag? Ja, da har vi sikret oss at det ikke blir noen form for villmannskjøring i fjellheimen.

 

Og hvorfor tror alle at forbud mot motorferdsel i utmark kun dreier seg om støyforurensning? Motorferdselloven er der for og beskytte verne om naturmiljøet og i andre rekke fremme trivsel i naturen.

 

Vel la oss se du. Ontario Canada, befolkning ca 13 mill, areal ca  1 000 000 km2. Det gir ca samme befolkningstetthet som Norge, og tilrettelagte scooterløyper. Men så kan vi jo flytte oss over grensen til staten New York, befolkning ca 20 mill, areal ca 140 000 km2. Selv de har lovlige scooterløyper, og også stort fokus på å bevare faunaen/naturen de har igjen. Feks er jeg ganske sikker på at de har en større bjørnestamme(som er i vekst) enn det Norge har, Norge har vel ikke noen bjørnestamme igjen lenger bortsett fra i Pasvik(i selveste snøscooterfylket! oh the irony).

 

Som jeg har sagt tidligere, normal snøscooterbruk skader ikke natur og fauna! Naturvern og snøscooterkjøring kan gå hånd i hånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All praktisk erfaring med snøscooter tyder på at både dyr og fugler oppfatter en skiløper som en større fare enn en snøscooter som kjører på anstendig. Det blir det samme som med bil, så lenge du sitter i bilen med motoren i gang - vil elgen stå å se på deg. Stopper du og går ut av bilen, kan du være ganske sikker på elgen springer sin vei. Jeg har flere ganger studert tiur på ganske så nært hold under vedkjøring, og de flyr sin vei i det man stopper scooteren...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framstår som hjelpeløse

Finnmarkinger framstår som late turgåere som ikke evner å oppleve naturen dersom det ikke går vei dit, mener polfarer og friluftskjendis Stein P. Aasheim. Det får ikke stå uimotsagt.

 

– Noen må ta til motmæle mot holdningene som Porsanger gjør seg til talsperson for, sier Aasheim til Finnmark Dagblad etter å ha lest de flere medieoppslag om saken om planerte løyper for motorferdsel for de fjellfarende.

Han understreker at han ikke er imot skuterbruk, men mener debatten gir et inntrykk av at finnmarkinger ikke evner å ta seg fram i naturen med mindre busker og ujevnheter er fjernet.

 

 

Finnmark dagblad:    http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6530194.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hær mista Stein P. all troverdighet, kred, og e no i mine øya, redusert til en fjott.

Maken til selvopptatt og oppblåst dott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål til dere som kjører snøscooter i Norge, hvordan er fartsgrensen for scooter kjøring? Står det skilt ute i naturen langs løypene? For jeg har aldri sett det.

 

Har kun "litt" scooter erfaring fra kjøring i Sverige, skal på kjøre kurs på fredag så da får jeg vel lært litt tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrense på løyper i Norge er 70 km/t. Med slede er det 60/40 km/t (u passasjer / m passasjer).

Her i Finnmark har jeg aldri sett noen skilting for fart, så da er det den generelle fartsgrensen som gjelder.

 

Godt tips. Slakk ned farta når du skal over en bakketopp, og hold godt til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål til dere som kjører snøscooter i Norge, hvordan er fartsgrensen for scooter kjøring? Står det skilt ute i naturen langs løypene? For jeg har aldri sett det.

 

Har kun "litt" scooter erfaring fra kjøring i Sverige, skal på kjøre kurs på fredag så da får jeg vel lært litt tipper jeg.

 

Tror fartsgrenesene er som følger: bare scooter 70km/t

med slede u passasjer 60km/t

slede m passasjer 40km/t

 

Og så er det skiltene (skulle du finne noen) som gjelder. Er jo på samme måte med bil, innenfor/utenfor tettbygd strøk hvist det ikke er merket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær mista Stein P. all troverdighet, kred, og e no i mine øya, redusert til en fjott.

Maken til selvopptatt og oppblåst dott.

 

Synest han skrev meget fornuftig jeg. Trenger man virkelig å rasere marka for å lage noen skuterløyper?? Kommunen svarer med at flere vil bruke disse nye traseen til turgåing sommerstid.. Right.. Tviler på at så mange synest det er spesielt fint å ferdes etter en oppgravd, gjørmete vei med trær og røtter pløyd til siden.

 

Herregud, her prøver man å argumentere for at skuterbruk ikke skader terrenget, og så skal disse noldusene ut med gravemaskin i marka for å lage flatere skuterløyper. *gremm*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er heller ikke for tilrettelegging med gravemaskin, det er unødvendig.

På meg virket det som Stein P. tror Finnmarkinger generelt ikke kan dra på tur så fremt det ikke skjer motorisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke for tilrettelegging med gravemaskin, det er unødvendig.På meg virket det som Stein P. tror Finnmarkinger generelt ikke kan dra på tur så fremt det ikke skjer motorisert.
Sikker på at resten av landet ikke tror det også, ikke bare Stein P? ;) Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Forsåvidt noe rett skal han ha, men tror nokk det er noe som skjer over hele landet, ikke bare i Finnmark.

Stein P. er sikkert bare sur for at han traff på lokale helter på sneskuter når han var oppe i Finnmark og sku leke ekspedisjonshelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101124

 

Jeg har aldri vært i Finnmark og aner ikke hva slags utbedring av skuterløyper det her er snakk om.

 

Jeg kom dog til å tenke på at i Oslomarka har man gravd mye for å tilrettelegge for skiløyper, tur- og sykkelveier. Noe jeg syns er flott, for det gjør at det er lett å komme seg på tur. I Oslomarka har vi videre flere naturreservat med unik natur som er ivaretatt. 

 

Jeg er som sagt ikke noe kjent i Finnmark, men tenker at det bør vel kunne gå an å legge til rette for at folk flest på en grei måte kan komme seg ut i naturen. Det er jo et stort fylke, så det bør da kunne gå an å balansere ulike interesser og verneinteresser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101124

 

Jeg har aldri vært i Finnmark og aner ikke hva slags utbedring av skuterløyper det her er snakk om.

 

Jeg kom dog til å tenke på at i Oslomarka har man gravd mye for å tilrettelegge for skiløyper, tur- og sykkelveier. Noe jeg syns er flott, for det gjør at det er lett å komme seg på tur. I Oslomarka har vi videre flere naturreservat med unik natur som er ivaretatt. 

 

Jeg er som sagt ikke noe kjent i Finnmark, men tenker at det bør vel kunne gå an å legge til rette for at folk flest på en grei måte kan komme seg ut i naturen. Det er jo et stort fylke, så det bør da kunne gå an å balansere ulike interesser og verneinteresser?

 

Helt enig. Synes det er flott med tilrettelegging, så blir kanskje dørstokkmila litt mindre for noen som vil ut på tur :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Synes det er flott med tilrettelegging, så blir kanskje dørstokkmila litt mindre for noen som vil ut på tur :-P

Dørstokkmila med snøscooter? Og dessuten har Stein P ganske rett i at finnmarkinger flest ikke drar på tur så fremt det ikke er motorisert ferdsel involvert. Det er nesten så jeg vil si at det er unntaksvis at du treffer på familier på ski til fjells i påsken.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørstokkmila med snøscooter? Og dessuten har Stein P ganske rett i at finnmarkinger flest ikke drar på tur så fremt det ikke er motorisert ferdsel involvert. Det er nesten så jeg vil si at det er unntaksvis at du treffer på familier på ski til fjells i påsken.

 

Vil begynne med og si at tilretteleggingen ikke bare gjaldt scooterløyper, men også skiløyper og turstier sommerstid.

 

Og når det gjelder ski til fjells i påsken må jeg si meg helt uenig. Møter masse familier og mosjonister hver eneste dag i påsken på tur. Det skal riktignokk sies at når man kommer opp på fjelltopper/langt på vidda er andelen scootere høyere, men litt nere i dalene (der det er lunere) er det nå mange skigåere.

 

Kanskje neste gang du er på skitur i påsken skal legge turen i en skiløype, og ikke i en scooterløype? Er overbevist om at du møter bra med skiløpere da :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at det å møte folk på ski på "viddene" her i Agder hører også til sjeldenheten. 

95% av skifolket (min mening) går i løypene og de faste traseene. De beveger seg kun få km utenfor dette området. De fleste som går på ski, gjør dette som en dagstur, og da kommer de ikke så langt innover heiene.

Noen få legger ut på lengere turer med telt eller hytteovernatting. Da er det oftest turistløypene som blir brukt.

Men det er jaggu ikke mange som trasker avgårde i dagesvis med ski på beina. De få som går milevis på ski trur jeg aksepterer at det kommer en snøskuter kjørende forbi eller ser sporene av en. 

 

De som liker snøskuteren minst er de som har satt av lørdagen til å gå på ski og nyte stillheten. En skuter som kommer kjørende vil ødelegge denne stillheten i 5 minutt og legge igjen noen stygge spor. (Selv om de går i skutersporet etterpå siden det er lettest).

Mange mener at bare det og komme til et område der man ser spor etter flere skutere, er med på å ødelegge følelsen av å være alene i fjellet. Det var jo derfor de satt av denne lørdagen. Være alene i fjellheimen. De har jo stampet 2 timer utenfor løypene for å være alene i "villmarka".   Og det kan fort bli 2-3 uker til neste gang de har mulighet for å gå tur igjen.  Da blir skifolket sint. 

 

Så det å forlange stillhet og urørt snø mener jeg er litt voldsomt.

Når jeg kommer padlene i kanoen min ned elva eller på et vann langt inne på heia en stille sommerkveld, blir ikke jeg sint når det kommer en båt. Jeg akseptere det, og etter noen minutt er det stille igjen. Om det er flere båter som bråker og herjer rundt, padler jeg en annen vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forby likesågodt mennesker i naturen også. Skal du ut i naturen må det ha et nytteformål, som å plante trær og telle vilt. Egotrip turer ut i naturen hører ikke hjemme noen steds. Finnes ikke noe verre enn å oppdage et menneske når du tror du er midt i villmarka, blir helt satt ut av sånt, kan gå opp til et par uker før nervene roer seg igjen.

Neida, det virker som du ønsker å latterliggjøre det synspunktet med en dårlig hersketeknikk, men jeg syns mennesker i naturen er helt greit jeg, bare de lar motorbråk og forurensning være så langt som mulig utenfor de "enorme" områdene som du kaller det. Jeg mener jeg snakker for mange når jeg sier at meningen med naturen er å finne ro, se på den, være i den, lytte til den og oppleve den uten innblanding av unaturlige elementer. Man slipper snart ikke unna lyden av olje som forbrennes i en metallsylinder. Det kommer forstyrrende helikopter og fly allerede.

 

Det må bli en menneskerett å kunne oppleve ren natur uten innblanding av unaturlige elementer, uten å måtte bevege seg lenger enn en halvtime utenfor døra. Det må være ett mål for norge.

 

Men fra spøk til alvor. Utmarka i Norge er enorm

Utmarka i norge er slett ikke enorm. tar jo kun 2-3 dager på ski å krysse en av de største utmarkene vi har, Hardangervidda. Det er fankern ikke enormt.

 

Det som må gjøres er å åpne for løyper og friområder for scooterkjøring, men samtidig også innføre en mye mer omfattende opplæring på scooterkjøring, med stort fokus på natur og dyreliv, etikk etc. Det er dessverre idag endel idioter der ute som ikke har noe bak et snøscooterstyre å gjøre, men det får bli en annen diskusjon

 

Neida, det som må gjøres er å gi de som har problemer med å gå på ski, truger eller annet lydløst og ikke-forurensende fremkomstmiddel en lobotomi, slik at de ikke tror de må bruke motorkjøretøy over alt der det er mulig, bare fordi de har penger eller lyst eller lov. Og ja, det er en helt annen diskusjon;)

 

God helg, og god tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All praktisk erfaring med snøscooter tyder på at både dyr og fugler oppfatter en skiløper som en større fare enn en snøscooter som kjører på anstendig. Det blir det samme som med bil, så lenge du sitter i bilen med motoren i gang - vil elgen stå å se på deg. Stopper du og går ut av bilen, kan du være ganske sikker på elgen springer sin vei. Jeg har flere ganger studert tiur på ganske så nært hold under vedkjøring, og de flyr sin vei i det man stopper scooteren...

 

Det er vel nettopp fordi de hører lyden av motor som nærmer seg sakte men sikkert og blir vant til den, slik at når den blir borte når du stopper, så skjønner de at det har vært masse lyd i nærheten, og at det da er fare på ferde. 

 

Elgen skjønner jo ikke hva en bil er, siden den ikke beveger seg som ett dyr, ikke ser ut som ett dyr, ikke høres ut som ett dyr osv...eller kanskje de liker å se på biler? kanskje de teller dem og fører statistikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite kinderegg for dei som likar å køyre snøscooter er å melde seg inn i Røde Kors Hjelpekorps. Da kan du : 1. Få gjere det du likar;nemleg å køyre snøscooter i utmark. 2. Vere til nytte for andre 3.Samfunnet har kontroll på at køyringa foregår etter retningslinjene som gjeld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter begrensninger på scooter-kjøring...for min del når jeg står på ski, om det er langrenn eller topptur, og høre støy fra noen cowboyer som durer av gårde ødelegger naturopplevelsen..nesten maken til vannscooter kjøring (for dere som surfer og dykker og snorkler). Ja jeg har faktiskt bodd i NY også, jeg forsto ikke helt tankegangen der med scooter og bjørn...

 

Vi er tross nordmenn og har (ifølge SP og AP og folk flest?) lysst til og utrydde rovdyr uansett i Norge? (ok avsporing der...tenker på de stakkars sauene og bonder og SP velgere)...

 

Det er vel derfor de fleste kommuner har begrensninger ang. heli-ski turister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.