Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskitur alene når sivilasjon.


mushy

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er vanlig å gå alene i fjellet på ski om vinteren? jeg har lest mang blogger om folk som gjør det, men man har jo alle lest fjellvettreglene. Nr7 Ikke gå ALENE!  men drømmen er å gå en fjellskitur alene til Bossbu i Setesdal, Turen er på 16 km kvistet løype til hytta. Hva syntes folk om dette? vet at RødeKors anbefaler sterkt å ikke gå alene. Men dette er noe jeg har veldig lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du erfaring og utstyr for og gå i fjellet, så gjør du det. Si i fra når du drar om hvor du skal og når du skal være tilbake igjen.

 

16 km går du på omlag 2 timer hvis du er i normal form og går jevn og trutt. 

 

Jeg har alltid med meg fjellduken når jeg går på fjellet alene uten telt. På vinteren må du huske ekstra klesskift (ull) ekstra votter og kansje en dunjakke eller ivertfall en tykk ullgenser. Noe varm drikke på termos er også bra.

 

Langs merket rute og muligens oppkjørt? rute er det som regel andre folk å..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale en nybegynner i fjellet å regne med å gå 16 kilometer på to timer. Selv kan jeg gå ganske mye saktere enn det om sekken er tung og formen ikke er helt på topp. Bedre å beregne god tid. Når det er sagt ville jeg ikke selv nølt med å dra ut på en sånn tur - men om du er komfortabel med å gå alene eller ikke må du nesten avgjøre selv! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en kort tur som denne, bør du ikke gå aleine hvis du ikke har erfaring i fjellet. At det er en kvistet løype hjelper lite, hvis det blåser opp og du ikke ser mer en 5 -10 meter forran deg og løypa ar gjensnødd. Uerfarne ser ikke "signalene" på himlen, dermed kan de bli overrasket. Selv med telt, eller utstyr for nedgraving, har dumme folk omkommet fordi de ikke stoppet tidsnok og "slo leir". Eller ikke hatt nødvendig utstyr og mat for flere dager.

 

Så ser en ikke signalene, kan det gå raskt fra litt vind, til stiv kulig/storm. Anbefaler deg å gå de første turene, i sammen med vandte folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg går noe aleine, men er mest forsiktig med det om vinteren. Det er vel alltid en liten mulighet for å falle på ski og brekke, vri et eller annet. Da er det vanskelig å klare seg selv. Det er visst hendt for et par stykker her på forum, som det gikk bra med. Her kan følgeskap være til stor hjelp og sikkerhet.

Endelig er det ras, hvor en må holde sig helt borte fra rasfarlig terreng. Men det er vel så også de 2 eneste forhold, hvor følgeskap er avgjørende? Det er sikkert mulig å komme med en lang rekke eksempler, hvor følgeskap ville være bra, men ikke nødvendigvis avgjørende.

Hilsen elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er vanlig å gå alene i fjellet på ski om vinteren? jeg har lest mang blogger om folk som gjør det, men man har jo alle lest fjellvettreglene. Nr7 Ikke gå ALENE!  men drømmen er å gå en fjellskitur alene til Bossbu i Setesdal, Turen er på 16 km kvistet løype til hytta. Hva syntes folk om dette? vet at RødeKors anbefaler sterkt å ikke gå alene. Men dette er noe jeg har veldig lyst til.

Jeg går en del alene innover kvisteløyper til STF selvbetjente hytter om vinteren. Stort sett samme turen år etter år, og ikke mer enn 8-9 km en vei.

På disse turene er det nok ikke bare fjellvettregel nr 7 jeg ikke tar hensyn til, men jeg har heller ikke med hele vinterutstyret - jeg har ikke med f. eks spade eller sovepose. (Nr 4).

Det vil helst gå godt.

 

Men Bossbu blir lett "en annen skål". Hytta ligger langt inne i heia, og forholdsvis høyt, over tusen meter. Da blir turen straks mer krevende, både med hensyn til vær, og kravet til utstyr. Det siste gir tyngre sekk noe som igjen påvirker farten. Det er heller antakelig ikke skikkelig spor.

 

Og det er ikke sikkert at det er andre som går samme ruta - på noen uker.

På nettet blir det også meldt at de nærmeste hyttene Svaretnut og Stavskar er stengt (fordi de mangler sikkringsbu????)

 

Bossbu ligger ikke veldig langt fra Taumevatn/Storevatn, hvor det omkom 4 utlendinger som gikk sammen. Så det er ikke helt "ufarlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i hvert fall med en vindsekk og et liggeunderlag. Det gir deg mulighet til å ta pause eller vente på bedre vær en kort periode. Det som også er smart om vinteren er en primus og en kjele slik at du får i deg nok væske i tilfelle du ligger flere dager i en snøhule.

Husk vindtette klær. De tar jeg alltid med på fjellet, også på veldig korte turer. De pleier å ligge i sekken, men jeg må ofte ta dem på etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går alltid aleine. Det er klart at ein mister litt av tryggheita det er å vera i lag med nokon. Men eg er heller ikkje utsatt for gruppepress, og det er ingen andre som sinkar meg. Heile turopplegget er opp til meg, og det er bare mitt eige ansvar. Så lenge ein er bevisst på fordelene og ulempene ved å gå aleine, og legg opp turen deretter, går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å gå alene, men det krever litt mere av deg mht planlegging og det å ta høyde for uforutsette hendelser. Spesielt væromslag kan være kritisk dersom du ikke er forberedt på det. I så måte er det lurt å ha litt eksta varme klær i sekken. Kart/kompass og Gps er alltid kjekt å ha med, selv om løype er merket hele veien. Sjekk gjerne dekningskart for mobiltelefon på forhånd slik at du vet om det er soner som er dårlig/uten dekning.

 

Jeg ferdes stort sett alene når jeg er på fjelltur og noen ganger har det holdt på å gå skikkelig gærnt. Derfor har livet har lært meg å alltid å være ekstra forsiktig og heller velge sikreste alternativ når jeg ferdes alene. Jeg har valgt å snu flere ganger når jeg har kommet ut for utfordringer som jeg ikke har sett løsning på. Der og da har det vært vanskelig å ta beslutningen men i ettertidens lys har jeg innsett at det var riktig å snu.

 

Det å være ute i naturen alene og det å takle ensomheten naturen byr på, gir en enorm mestringsfølelse som kan anbefales på det sterkeste. Det er virkelig da du kjenner at du lever :-) Håper du får oppfylt din fjellskidrøm. Lykke til :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å gå alene, men det krever litt mere av deg mht planlegging og det å ta høyde for uforutsette hendelser. Spesielt væromslag kan være kritisk dersom du ikke er forberedt på det. I så måte er det lurt å ha litt eksta varme klær i sekken. Kart/kompass og Gps er alltid kjekt å ha med, selv om løype er merket hele veien. Sjekk gjerne dekningskart for mobiltelefon på forhånd slik at du vet om det er soner som er dårlig/uten dekning.

Enig i det meste du skriver, så gennerelt et bra innlegg. :) Men da TS er grønnskolling, som skal på vinterfjellet aleine, er jeg dypt uenig i den første setning! :( Han har ikke erfaring, da er det vanskeligere å planlegge og han ser kanskje ikke "signalene", når han bør snu, eller gjøre andre tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør gå lengre turer i fjellet uten å ha med seg utstyr til å kunne overnatte i et krisetilfelle. Liggeunderlag, sovepose, vindsekk/fjellduk, spade, termos med varm drikke, matpakke (og ekstra nødproviant), og godt med ekstra klær. Kart og kompass (og kunnskap til å bruke det) er en selvfølge. GPS  er en stor fordel. Du bør ha et par ordentlige fjellski, ikke tynne tannpirkere av noen løypeski. Stavene må ha skikkelige trinser, ikke små greier som går rett gjennom løs snø.

 

Dersom du er relativt bra på ski, i fysisk normalt god form, samt har med utstyret som er listet opp over, så bør det gå bra. Det kan blåse opp skikkelig også i Setesdalsheiene, så man må være forberedt på det verste. Husk at hvis man har slitt seg helt ut i dårlig vær, så har man ikke krefter igjen til å grave seg ned og finne ly.

 

97% av gangene vil denne turen være helt grei, men det er de siste 3 % man MÅ være forberedt på, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.