Gå til innhold
  • Bli medlem

turraport: overnatting i oslo marka fra 2-3 februar (barn på tur)


svingen

Anbefalte innlegg

Da var det på tide med telt tur,starta forberedelsene "lovlig" seint dvs på fredag kvelden,fant da ut att jeg manglet diverse deler til nordpulken min,tenkte nok er nok nå gidder jeg ikke den pulken mere og kjøper nye. (kort sakt manglet jeg bare noen små ting som fester stagene sammen men dem har knekt flere ganger på tur pga får kaldt overlever ikke natta virker det som) 

Enten der får på XXL med fjell pulken barne pulk til 2799 kr som jeg ikke syns var så ille :)

så var resten av pakkingen ferdig rimelig fort.

 

Dama hadde og syd en lakenposen som fungere slik att den er 100% vanntett, siden jeg har frisk i minne hvor mye det koster og levere soveposer på rent etter "ulyker". var veldig spent på hvordan den her ville fungere :)

 

post-9803-0-48013300-1361133205_thumb.jp 

 

Siden det var "kom deg ut dag " på søndag 3  på Sæteren gård (http://komdegut.turistforeningen.no/activity.php?ac_id=46408&fo_id=6762) så tenkte jeg att det ville vært fint om turen ente her,så vi kjørte opp til Skytterkollen som er ca 3km og gå til Sæteren gård og satset på og finne en plass og slå opp telt mellom her og Sæteren gård.

Første overraskelsen kom når jeg gikk ut av bilen og tenkte og ta noen finer bilder,fikk da "memmory card error" ahhhhh perfekt tenkte jeg prøvde og formatere korte ingen nytte,problemet var vel att jeg hadde tømt kamera og formatert korte på pc før jeg reiste og bare "nappa" ut korte. så da har man kun mobil tlf til og ta bilder med,og siden smart tlf varer ca 5 timer i bruke på vintertid ble det dessvere ikke så mange bilder :( (har med 1 Samsung S3 på tur og en nokia type gammel som varer i 2 uker på tur med svart/hvit display kjekt med tviling sim smart tlf er nesten alltid av)

 

Starta og gå fra parkering plassen og det var mye folk i løypene junior var ikke spesielt intrisert i og gå på ski og var sliten (noe jeg føler han er mere og mere til eldre han blir) satt litt på pulken (som fungerte som transport pulk uten noe mere funksjoner) gikk litt på ski men ble ikke stort.

 

Etter og ha vært ute i ca 1 time så var han så klart sulten,var jo veldig lurt og ikke spise mat før man reiser hjemmefra,hjelper pent lite med etter påklokk skap.

Så spør jeg om han var kald,og joda han var litt kald og,så da slo vi opp teltet rett ved siden av en fin liten bakke,telte kom opp rimelig fort,var veldig glad jeg hadde montert innertelte kvelden før da det var en del laus snø og junior hadde ikke stort tålmodighet "pappa jeg har lyst på pannekaker skal vi spise snart" skal ikke ta noe annet og spise da? "nei jeg hadde tenkt meg pannekaker jeg"  fikk laget pannekaker og satt opp telte ferdig så overraskende spør han pappa hvor er den nye soveposen min da? jeg vil ha lynet mcqueen soveposen min,fant den og ga den til han,han tok den på seg veldig fort og satt fornøg og spise panne kaker,spise selv en pakke real turmat litt mere energi ;)

 (bilde her er fra når vi river telte har ikke stått så dårlig hele natta)

post-9803-0-09791100-1361133308_thumb.jp

 

Plutselig ble klokken 19 og han var veldig trøtt ringte hjem og sa alt var bra før vi la oss til og sove :)

våknet rundt 00:30 rimelig trøtt av en luring som starta og bli veldig urolig (vi deler en stor soveposen så merke fort når han er urolig) tenkte først å nei,ikke si han har fått problemer med vokse smerter som han har hat en del av i det siste,spurte han var det var,sa han måtte tisse,hadde heldigvis gjort klar en tisse flaske (tom eple juice 0.5 liter med stor tut) fant fram den og han tisset i den i soveposen uten uhell og sa natt og vi la oss til og sove igjen,jeg våket først rundt 07:30 og ikke så lenge etter våknet han og,han spurte da "pappa er det morgen nå" jeg smilte og sa ja nå har vi sovet lenge er vel på tide og stå opp nå,ja det syns han og.....

 

Spurte om jeg skulle lage noe mat til han,"ja du kan lage panne kaker og så kan du varme opp telte mens jeg vente her i soveposen" snakk om og bli godt vant ;)

 

Fristet veldig mye og tenne opp simerlighten i teltet men tok den eller ut,fikk godt varme i den og tok den inn i telte igjen,så spise vi frokost dvs han panne kaker og jeg litt polar brød,han spiste og litt sjokolade og koste seg. Ringte så hjem og sa att alt går bra, og att vi snakkes snart på Sætern gård,dama skulle komme opp der sammen med han på 7 mnd.

 

Sjekket ski skoa hans og det var tydeligvis att de skoa her ikke var egnet får og stå ute i -10,harde som stein så var glad jeg hadde tatt med noen "vanlige" sko til han og.

 

Gikk ut og akte litt i den lille bakken som var ved siden av der vi slo opp telte,det kom veldig mange på ski etterhvert små og store,flere var veldig imponert over att vi hadde sovet i telt,men den beste kommentaren var nok gutt på ca 6 år :"mamma har de sove i telt?" "mor:nei det tror jeg ikke har dere det?  junior sier stolt "ja det har vi!" så sier han gutten på 6 år "mamma kan vi og sove i telt ute på vinteren?" får da svar tilbake "nei! gå videre nå!" ikke alle som hadde lyst til og sove ute på vinter nei ;)

 

Spurte så om vi skulle pakke sammen telte og møte mamma og lille bror,før jeg fikk gjort så mye mere fant han spaden og starta og ta opp snø pluggene,

Tok opp alle mens jeg pakka i pulken.

post-9803-0-75589500-1361134620_thumb.jp

 

Blir fort rot i pulken,kjekt med pakkposer type vantette :)

soveposen aleine tar sikkert 90 liter volum aleine :( (men veldig bra da)

post-9803-0-97330300-1361136500_thumb.jp

 

Turen gikk så til Sæteren går og var vel der rundt 12,har var det fult av folk og god stemning,gikk inn og kjøpte oss en vaffel og traff mang andre koselige tur folk,så kom mamma og lillebror :)

 

må si jeg ble veldig imponert over hvordan det var lagt opp,var både aking og heste kjøring og truge gåing og mange flere ting,syns DNT gjør en utrolig bra jobb,Truger.no hadde sponset mange trugre og var flere jeg snakket med som ville kjøpe truger til de små :)

 

fikk og en liten "kopp" i gave fra DNT når man hadde fullført en del konkurranser dama kom da fort med kommentar "dumt han aldri får ha den her med på tur da er vel får tung og stor den her" noen ganger lurer jeg på om jeg drar ting litt får langt ;)

 

Når vi skulle reise hjemm igjen sier junior "mamma hvor skal vi sove i natt" dama sier da vi skal jo hjem nå,fikk da rimelig sterk og klar "NEI! jeg vil være her på reverock"  Etter DNT sin Reverock på Sæteren gård har det alltid vært Reverock som har vært Sæteren gård. Han prøvde og overtale og si vi kunne bo i den hytta der og pekte på en av hytte til Sætern gård,men etterhvert gikk vi hjemmover og når bakkene kom nedover fra Sæteren gård var alt bra igjen,godt de glømmer fort små barn ;)

 

 

 

Truger veldig bra,lurer på og kjøpe noen :)

post-9803-0-51439000-1361134970_thumb.jp

 

"tisse" flaska glad ikke det her havnet i soveposen ;)

 

post-9803-0-77606800-1361181103_thumb.jp

 

 

 

Konklusjon: start gjerne og pakka noen dager før når du går fra sommer season til vinter dukker alltid om noen "mangler", Videre så er "vanlig" ski sko til barn ikke egnet og stå ute en natt og brukes neste dag,bør ha i soveposen eventuelt "tine" dem neste dag. Det var ikke spesielt kaldt,vil kanskje tippe -10 ut fra YR.no. Kjekk alltid kamera før man reise på tur blir ikke mye bilder hvis man kun har smart tlf og ikke bra bilder eller ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk får tilbakemeldinger alltid moro :)

 

Høres ut som dere hadde en fin tur.. Hvor gammel er pjokken? Venter på våren slik at jeg kan ta med mine gutter på tur..

han fyller 4 år i April,men var på samme tur med han sist år,så er ikke noe veien og ta med på vinter tur når ungen er rundt 2.5 år syns jeg så lenge man gjør det etter ungen sin permis,og ha med seg mye varmt klær og drivstoff er jo en del styr og skifte bleier på vintertur med telt osv :) (sist år var det vel nede -15 på natta uten det var noen probblem)

 

 

 

Du imponerer stadig. Er det en spesiell pannekakeoppskrift du har?

Kjøper bare ferdig panne kaker som er bare og "varme" opp tok med røre før men tok så laaaang tid så var enklere med ferdig,og litt sukker så er han glad han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig smart med egen "innesovepose" til lillegutt! 
Er det ett "tisselaken" som er sydd sammen? 

Virker til at dere fikk en fin tur sammen, med en flott og kreativ avsluttning!

Truger er helt toppen, jeg har omtrent fått en helt ny opplevelse av tur på vinteren pga trugene. 
Steder det kan være tungt å komme frem med ski, er trugene gode og ha. 
De jeg kjenner som har barn med på tur og bruker truger, er også veldig godt fornøyd. 
Bedre grep og lettere å gå de fleste steder. ( også er det veldig morro med "monsterføtter" :) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.pannekaker på tur, så er det faktisk veldig fort gjort å lage de litt næringsrike og "sunne", men alikevel barnevennlig :) 
Da får de gjerne litt me langvarig energi, enn når de spiser disse vanlige eller ferdige pannekakene. 

Hatt med endel barn på tur og bakt sunnere pannekaker, det blir tatt utrolig godt imot, og de storkoser seg. 
Oppskriften er enkel: 

4egg
1 1/2 dl samalt spelt GROV
1 dl lettkokte havregryn
1L melk
4 dl sikter spelt FIN
2 Ss smeltet smør
1/2 ts salt.

Pisk eggene sammen først, ta i melet og havregrynet og rør sammen, ta deretter i halvparten av melken og rør dette ut med resten, deretter resten av melken og rør alt til en gjevn røre. 
(jeg har også hatt alt i kjøkkenmaskinen samtidig og kjørt det sammen på full guffe. Fungerer kjempe fint det også.) 

Stekes på stekepanner, kjøles litt og pakkes i sølvfolie/matboks eller hva man måtte ønske :) 


Kjapt og enkelt, lett å varme opp, litt sunnere og metter mer,dermed mer energi. (det er også veldig spennende å ta i konditorfarge slik at det blir mystiske "monsterpannekaker" eller med litt rødt konditorfarge til jenter,så blir det rosa :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.pannekaker på tur, så er det faktisk veldig fort gjort å lage de litt næringsrike og "sunne", men alikevel barnevennlig :) 

Da får de gjerne litt me langvarig energi, enn når de spiser disse vanlige eller ferdige pannekakene. 

Hatt med endel barn på tur og bakt sunnere pannekaker, det blir tatt utrolig godt imot, og de storkoser seg. 

Oppskriften er enkel: 

4egg

1 1/2 dl samalt spelt GROV

1 dl lettkokte havregryn

1L melk

4 dl sikter spelt FIN

2 Ss smeltet smør

1/2 ts salt.

Pisk eggene sammen først, ta i melet og havregrynet og rør sammen, ta deretter i halvparten av melken og rør dette ut med resten, deretter resten av melken og rør alt til en gjevn røre. 

(jeg har også hatt alt i kjøkkenmaskinen samtidig og kjørt det sammen på full guffe. Fungerer kjempe fint det også.) 

Stekes på stekepanner, kjøles litt og pakkes i sølvfolie/matboks eller hva man måtte ønske :)

Kjapt og enkelt, lett å varme opp, litt sunnere og metter mer,dermed mer energi. (det er også veldig spennende å ta i konditorfarge slik at det blir mystiske "monsterpannekaker" eller med litt rødt konditorfarge til jenter,så blir det rosa :) )

 

Var veldig bra tips det her skal jeg lage til neste gang,kan jeg og lage dem størrelsen jeg vil og ha slik att de passer i tupperware osv, att jeg ikke hadde tenkt på det her tusen takk :)

 

Når det gjelder "tisselaken" så skrev jeg litt om det her http://www.fjellforum.no/topic/26055-tisse-lakenpose/ men kort sakt er det tisse laken som er sydd sammen og lagt på stoff på utsiden slik att det blir lit kulere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.