Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL - hjelp til planlegging, rute, utstyr osv..


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, trenger jeg litt hjelp med planlegging av npl tur. 

 

Konkrete forslag til ruter/kartblar, evt. åpne hytter, merka stier, nasjonalparker som er et "must" osv.

 

Start Lindesnes - Slutt Nordkapp. (Tidsbruk ca 4 mnd +/- sommer juni-september)

 

Stikkord: Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane, Sylan (skal innom stugudal, Tydal), Blåfjell- Skjækerfjella, Lierne, Børgefjell, Svartisen, Junkerdalen, Sarek?, Finnmarksvidda, Stabbursdalen..

 

Hvor lønner det seg og ta turen innom Sverige og inn i Norge igjen? 

 

Deponi - hvor/hvordan? Hvor mye bør man gå med (2 ukers proviant?)

 

Bæreredskap/hjelp. 95l sekk + kløv på alaska malamute.

 

Noe spesielt utstyr som jeg bør tenke på, utenom det vanlige? Snøforhold i fjellstrøk i juni/juli??

 

Masse spørsmål og sikkert masse jeg har glemt og spørre om.. Setter pris på alle saklige innspill!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den turen skal jeg også gå, bare ungene blir store først (vil si om nærmere 20 år)...

Jeg antar at du har lest diverse blogger? Det ligger link til flere om du søker på nett på Wiki etter norge på langs. På den gamle samlesiden (www.norgepaalangs.info), ligger det også mye annet nyttig stoff.

Turrapporten som Willem Vandoorne oppdaterer fra fjorårets NPL er også meget god mtp ruteopplegg og annet. Se www.transscandinavia.wordpress.com

Lykke til, du er nok i gang lenge før meg, men hvis du lager en nettside for turen Kommer jeg til å følge nøye med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere rundt økonomi på denne turen? 

Vi lurer også litt på sommeren 2014,eller sommeren 2015, det er litt avhengig av forskjellige faktorer. 

Hva tenker dere ang.økonomi? 

Turen i seg selv er jo ikke så alt for dyr forsåvidt, det som er dyrt er lån og alle utgifter som skal betales de mnd man er på tur uten potensiell inntekt. 

Jeg har nettopp opprettet en sparekonto som heter nettopp NPL, setter av så mye jeg kan i mnd på denne, noe som blir omlag 2000 kr . 
Da kan mye av det gå til å dekke regninger i perioden man går, og det resterende til utstyr og turen i seg selv. 

Hvordan gjør dere dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har et rimelig huslån for tiden, som min bedre halvdel greier og betjene uten problemer.

Bilen driver jeg og selger til fordel for en bil uten billån.

 

Det som jeg ser på som utgifter til selve turen er:

 

- Kart i form av papir kart og gps kart

- all proviant som skal distrubueres ut til deponi

- flybilletter for meg og hund x 2

- evt. fiskekort som jeg trenger

- div. foto/data utstyr jeg trenger 

 

Jeg har samme tanke om og opprette en sparekonto med det formålet, har også tanker rundt litt sponsing samt og gjøre turen attraktiv for andre ting. Noe jeg kommer tilbake til senere. Ellers har jeg det meste av utstyr jeg vil trenge for og gjennomføre en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter av 2500 i mnd til egen konto. Ellers beregner også å bruke feriepengene til å dekke opp de faste utgiftene (boliglån, sameie etc).

Har satt opp et sparebudsjett og holder på med et kostnad og investeringsbudsjett (ja, jeg er en økonom ;).

Ser for meg de store kostnadene ligger i fly, mat, kart og kjøp av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk fra haukeli til otta planene min var å gå norge på langs. jeg startet 1 juni da hadde de åpnet dnt hyttene men for å gjøre det billigere på mat front kom jeg fram til at det må være lettere å starte i mai da bruker man selvbetjenings hyttene. og da jeg gikk så jeg etter mat som var gått ut på dato og dette får du jo gratis hermetikk holder seg lenge. 

jeg hadde telt med og full opppakning men det trenger dere ikke helt fra lindesnes får du kjøpt mat og for dem som vil ligge i hyttene da er det jo egentlig bare klær og lakenpose og utstyr fra norrøna falketinden er et lett og bra plagg. og d bærer dæ vekt på ca 8 kg sovepose bergans super light ligge underlag fra mammut 300 gr mat på hver etappe 1 kg klær maks 1 kg du trenger ikke det engang men når du kommer opp mot trondheim må man ha telt og skikkelig ryggsekk bergans powerframe er valget mitt. 

 

jeg vurderer å prøve på nytt å starte fra lindesnes i 2014 i mai det er enda litt snø på vidda men det går å komme seg igjennom på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk fra haukeli til otta planene min var å gå norge på langs. jeg startet 1 juni da hadde de åpnet dnt hyttene men for å gjøre det billigere på mat front kom jeg fram til at det må være lettere å starte i mai da bruker man selvbetjenings hyttene. og da jeg gikk så jeg etter mat som var gått ut på dato og dette får du jo gratis hermetikk holder seg lenge. 

jeg hadde telt med og full opppakning men det trenger dere ikke helt fra lindesnes får du kjøpt mat og for dem som vil ligge i hyttene da er det jo egentlig bare klær og lakenpose og utstyr fra norrøna falketinden er et lett og bra plagg. og d bærer dæ vekt på ca 8 kg sovepose bergans super light ligge underlag fra mammut 300 gr mat på hver etappe 1 kg klær maks 1 kg du trenger ikke det engang men når du kommer opp mot trondheim må man ha telt og skikkelig ryggsekk bergans powerframe er valget mitt. 

 

jeg vurderer å prøve på nytt å starte fra lindesnes i 2014 i mai det er enda litt snø på vidda men det går å komme seg igjennom på ski.

Kan jeg spørre hva som skjedde underveis som gjore at du måtte snu/avbryte...?

Tenker du da at man eventuelt ikke bærer noe særlig mat, men belager seg på hyttene til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vær obs. på forbudet mot hund i de svenske nasjonalparkene. Der er såvidt jeg vet bare noen få stier det er lov å ferdes med hund om sommeren. i Sarek er det totalforbud mot hund.Mat og utstyr kan sendes "Poste Restante" til PIBene rundt omkring, bare vær klar over at det er kortere liggetid på PIB enn på vanlige postkontor. Finner vel info om dette på posten.no. Ellers er det jo dette med styret med dvergbendelorm-kur, og hold deg unna Finnland hvis bisken ikke er rabiesvaksinert. Når det gjelder Svartisen/Saltfjellet ville jeg ha fulgt den gamle telegraflinja nordover istedet for turen vestom Svartisen. Man kan ikke være i Nordland uten å ha prøvd røya i Søndre Bjøllåvatn :)...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott og informativt innlegg Balle, viste ikke at det var totalforbud mot hund i Sarek. Dvergbendelorm er jeg klar over, så da må ormekur bli med.

Det samme forbudet mot hund gjelder også i Padjelanta. Men har truffet flere med hund, som sier de får noen sure blikk og kommentarer og hatt litt problemer på hyttene, men ellers ingen store problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som hund generelt sett er forbudt i nasjonalparkene i Nord-Sverige og at det kun er lov med hund i band i de andre nasjonalparkene i Midt- og Syd-Sverige. 

Finner en del info hos Naturvårdsverket under "Vår Natur" og "Skyddad natur". En mail må nok til for og få klarhet i om det er mulig og gi dispanasjon for og traske igjennom med hund i band. Eneste grunnen til at det ikke kan være lov, må være at det drives reindrift der. Kan nesten ikke skjønne annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som hund generelt sett er forbudt i nasjonalparkene i Nord-Sverige og at det kun er lov med hund i band i de andre nasjonalparkene i Midt- og Syd-Sverige. 

Finner en del info hos Naturvårdsverket under "Vår Natur" og "Skyddad natur". En mail må nok til for og få klarhet i om det er mulig og gi dispanasjon for og traske igjennom med hund i band. Eneste grunnen til at det ikke kan være lov, må være at det drives reindrift der. Kan nesten ikke skjønne annet?

Tja, det kan jo være fordi at bestemmelsene om båndtvang ikke fungerer i Sverige heller? Har mange ganger sett (fugle)hundeiere som driver direkte trening(?) av hund i norske nasjonalparker, det går nok med endel fugleunger.(Jo, jeg har hund selv, en alaska-husky som aldri er løs). Er forøvrig godt kjent i Børgefjell øst og Saltfjellet, bare spør om det er noe du lurer på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med mange som tenker seg på tur fremover, legger selv ut på en 8mnd lang tur fra midten av april som blir en forløper til en 2 årig ekspedisjon.

Turen som starter nå blir ikke en direkte Npl men mye av ruta kommer går i samme retning.

Et must på turen i mine øyen hvis du skal gå Npl er dividalen, fantastisk fiske samt gode jakt muligheter og ikke minst Stabbursdalen. Kan og anbefalle og legge turen innom Femundsmarka. Når det kommer til fiske kan jeg anbefalle og prøve vannene på magerøya enten du starter eller avslutter i nord.

Selv har jeg valgt og gå for post restante på min tur, samt handle mye på vanlig butikk.

Når det kommer til kart vil jeg anbefalle alle og kontakte kartbutikken.no, send de en liste over kartene du trenger(planlegg i den nye norgeserien plastkarta)

de vil gi deg en god pris samt det blir mye billigere enn og kjøpe den gamle M711 serien som uansett fases ut nå. Kjøpte alle mine kart  ca 45 stk til under halv pris av hva det ville koste med M711 serien.

Å få sponset en Npl tur er ikke enkelt i disse dager hvis du tenker og gå etter de større levrandørene, har selv etter en del arbeid fått noen. Vil absolutt anbefalle og gå etter lokale firmaer som ofte kan være mer villge til og birda.

Har forøvrig akkurat lagt ut et konge telt og sovepose for de som skulle være intresert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med mange som tenker seg på tur fremover, legger selv ut på en 8mnd lang tur fra midten av april som blir en forløper til en 2 årig ekspedisjon.

Turen som starter nå blir ikke en direkte Npl men mye av ruta kommer går i samme retning.

Et must på turen i mine øyen hvis du skal gå Npl er dividalen, fantastisk fiske samt gode jakt muligheter og ikke minst Stabbursdalen. Kan og anbefalle og legge turen innom Femundsmarka. Når det kommer til fiske kan jeg anbefalle og prøve vannene på magerøya enten du starter eller avslutter i nord.

Selv har jeg valgt og gå for post restante på min tur, samt handle mye på vanlig butikk.

Når det kommer til kart vil jeg anbefalle alle og kontakte kartbutikken.no, send de en liste over kartene du trenger(planlegg i den nye norgeserien plastkarta)

de vil gi deg en god pris samt det blir mye billigere enn og kjøpe den gamle M711 serien som uansett fases ut nå. Kjøpte alle mine kart  ca 45 stk til under halv pris av hva det ville koste med M711 serien.

Å få sponset en Npl tur er ikke enkelt i disse dager hvis du tenker og gå etter de større levrandørene, har selv etter en del arbeid fått noen. Vil absolutt anbefalle og gå etter lokale firmaer som ofte kan være mer villge til og birda.

Har forøvrig akkurat lagt ut et konge telt og sovepose for de som skulle være intresert.

Jeg stiller muligens ett litt dumt spørsmål her nå,som antagelig burde være logisk for mine små grå... 

Tenker du at man kan legge mye av mathandling til vanlige butikker på turen? altså at man går innom lokale butikker før man fortsetter ruta? 

Det er jo såklart ikke noe som fungerer over hele turern, men på de stedene det er aktuelt så må det allefall spare enn selv for mye penger?

Ser liksom for meg 2 måltider om dagen i 4 mnd på DNT hyttene ;) hehe. 

Somsagt, mulig litt dumt spørsmål dette, men jeg tar sjangsen å spør alikevel :) 

Masse lykke til med turenen dine!

2 år på tur- det måtte være den ultimate drømmen! ( følge Lars Monsen sine fotspor gjennom Canada? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller muligens ett litt dumt spørsmål her nå,som antagelig burde være logisk for mine små grå... 

Tenker du at man kan legge mye av mathandling til vanlige butikker på turen? altså at man går innom lokale butikker før man fortsetter ruta? 

Det er jo såklart ikke noe som fungerer over hele turern, men på de stedene det er aktuelt så må det allefall spare enn selv for mye penger?

Ser liksom for meg 2 måltider om dagen i 4 mnd på DNT hyttene ;) hehe. 

Somsagt, mulig litt dumt spørsmål dette, men jeg tar sjangsen å spør alikevel :) 

Masse lykke til med turenen dine!

2 år på tur- det måtte være den ultimate drømmen! ( følge Lars Monsen sine fotspor gjennom Canada? ;)

 

Om en likevel planlegger med å sende poste restante til PIB, må en jo innom butikken for å hente pakken. Da er det et valg om en vil satse på posten eller butikken for å spise seg mett...

 

Om en tenker 2 uker mellom hver proviantering, og planlegger ruten litt, er det få steder langs en typisk NPL rute en ikke kan handle på butikk. Noen etapper kan det selvsagt være aktuelt å få levert en pakke på turisthytter e.l. Andre steder kan det være lite utvalg av turmat i små nærbutikker. 

 

Mange depot er ikke nødvendig for å gjennomføre en lang tur i Norge. Det blir et valg mellom hvor du vil legge ruten, og hva du ønsker å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten oppbevarer pakker kun i 2 uker. I juli pleier de å rekke det til 4 uker. Det kan være en ide å satse på å få sendt pakken til et annet sted som du vet oppbevarer det lengre. Hva med en betjent turisthytte eller en lokalbutikk/bensinstasjon? Du bør ringe dem og avtale på forhånd. Du får stappet inn frysetørket mat til 14 dager i en norgespakke på 10 kg.

Min mann har gått på langtur (4 uker). Da hadde han mat for 14 dager med seg. Jeg tror sekken veide rundt 30kg til å begynne med. Det var med lett telt og sovepose, men med kanskje 4 kg fiskeutstyr i tillegg. Sekken i seg selv veide også 3-4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan så langt er og få laget en god del tørket mat selv, som jeg pakker i for ca 14 dager og sender poste restante eller sender til betjent hytte som jeg evt. passerer.

 

Etter litt tenking om hvilken vei man skal gå, så vurderer jeg nå og gå fra Nordkapp ca 20.juni så at jeg får hele juli og august til og bruke i finnmark, troms og nordland.

Kan også være lurt med tanke på at om jeg går fra sør til nord så vil jeg være i finnmark i slutten av oktober og da er nok været sånn passe rufsete vil jeg tro..

 

Vil også tro at sekken fort kan bli tyngere hvis man stopper opp ved en butikk for og handle enn om man forhåndspakker mat som er veid osv..

 

Hvor mye tørket mat må en ha ca. om dagen? Blir det feil og beregne rundt 1kg.

 

Og en annen ting i.f.t. poste restante, stemmer det at det er slik det skal stå på pakken?

Fornavn Etternavn
Poste restante
Postnummer Poststed

 

Takk for tipset om kart Villgjedda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på det som noe problem og handle det en trenger på butikk, dessuten selv om man har kjøpt kart og laget en ruten for turen så velger jeg og ha en såpass grov rute at selve ruten blir til under veis. Litt mer jobb men da står man friere til og endre underveis.

 

Nei den 2 årige ekspedisjonen blir ikke i monsens fot spor, men følg med på bloggen min for denne turen så vil jeg komme med full plan.

Vil poste web adr til bloggen da den er oppe og går

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.