Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår av Alfa Skarvet fjellskisko - noen tips?


horisont

Anbefalte innlegg

"Tror jeg uansett kommer til å se etter andre skisko til neste sesong. Spesielt etter at jeg oppdaget at skarvet ga meg altfor dårlig støtte til bruk sammen med turskøyter. "

 

Min mann bruker et par Salomon skating langrennsko til dette og er veldig fornøyd med det.

Ikke for å spore av tråden, men passer salomon-sko i rottefellabindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne ser utrolig fin ut:

http://www.oslosportslager.no/produkt/svartisen-gtx-bc-fjellskistovel-1213-29779.aspx

 

Jeg har en Rossignol BX6 (eller var det 7?). De er fantastiske på foten og har god sidestøtte, men de er ikke spesielt vanntette. Dette er plagsomt på påskeføre.. Det er en syntetisk sko som ikke trenger å gåes inn. Den nye heter BX9 og skal visst være bedre på vanntetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående syntetiske sko: GLEM det, hvis du skal bruke de som fjellskisko. Jeg kjøpte et par dyre Fischer syntetiske sko. Nydelig gåkomfort og god støtte. Ingenting å si på komforten. Men ubrukelige mtp vanninntrengning. Når de i tillegg blir våte, tørker de aldri. Nå bruker jeg de kun i preparerte løyper, og har gått over til Alfa Skarvet på fjellturer/telt/fisketurer vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde både Crispi og Asolo, før jeg endte opp med Alfa Skarvet. Fornøyd!

På lange dager, typisk over 5-6 timer, kommer gnagsårene snikende hvis jeg ikke taper hæl med sportstape.

Tror det skyldes at sokker og ragger siger litt ettersom de blir svette og våte.

Skal prøve nylonstrømpe trikset og snøre hardt, for å se om det hjelper.

Bruker sportstape på hælene uansett nå som prevantiv. Vet aldri helt om turen blir lang eller kort når jeg starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med gnagsår i jaktstøvlene mine (La Sportiva Elk). Jeg fant kun EN ting som hjalp betydelig, og det var gangsårsokker: http://1000milenorge.no/product.asp?product=140

 

MEN, det syntetiske i disse sokkene gjør at de lukter noe helt for jævlig. Vi snakker ikke om en liten eim her, men en lukt som skremmer all grenseulven tilbake til söta bror så snart jeg tar beina ut av skoa i Oslo. Av denne grunn sluttet jeg med det. På tredje året med La sportiva ga jeg opp og kjøpte Crispi Hunter isteden. Aldri mer fått gnagsår.

 

Skal gå min første tur med Alfa Skarvet i helgen, og håper det går greit ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde både Crispi og Asolo, før jeg endte opp med Alfa Skarvet. Fornøyd!

På lange dager, typisk over 5-6 timer, kommer gnagsårene snikende hvis jeg ikke taper hæl med sportstape.

Tror det skyldes at sokker og ragger siger litt ettersom de blir svette og våte.

Skal prøve nylonstrømpe trikset og snøre hardt, for å se om det hjelper.

Bruker sportstape på hælene uansett nå som prevantiv. Vet aldri helt om turen blir lang eller kort når jeg starter.

 

Hvis værforholdene tillater det, kan det være en ide å skifte sokker i en pause midt på dagen. Jeg skal forsøke det på neste lange dagstur i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt gnagsår i Alfa Skarvet, annet en normal slitasje som man får i hvilken som helst sko ved hard bruk..får mer gnagsår med teip enn uten. Tørre føtter er en forutsetning. Våte føtter går i oppløsning. Det finnes jo ikke noe annet utstyr omtrent som krever like mye individuell tilpasning som sko? Men mange gode råd her. Kan legge til at jeg syns at det blir mindre friksjon og gnagsår hvis skoa er litt romslig og hælen kan bevege seg litt fritt enn om skoen nesten sitter som støpt, men hælen glipper litt.. Å unngå litt drag over hælen når du går med pulk er jo nesten umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk mye med skoa mine i helga og ikke antydning til gnagsår.

Sportstape horisontalt og vertikalt som gnagsår-forebyggende tiltak. Fikk de nye Skarvet skoene til jul og har forsåvidt gått de inn. 

Valgte ett nr større enn de foregående. Plass til mellomtykke Ulvangsokker og Raggsokker. Føles bedre mot gnagsår enn de foregående som kun hadde plass til mellomtykke sokker. Varmere også!!

I tillegg er de nye skoene tykkere og mere stabil, dvs bedre kjøreegenskaper nedover. Det liker jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og fine tips mot gnagsår! Jeg får se hva jeg gjør, men mulig det går mot nye Crispi (sannsynligvis Stetind, men de Svartisen så også gode ut) til halv pris. Et moment jeg glemte å nevne er at jeg har Crispi Harahorn som tursko om sommeren, og de skoene sitter virkelig som støpt på foten, aldri hatt antydning til gnagsår i de. Det er derfor jeg har endel "tro" på at Crispi også som fjellskisko kan passe meg bra.

Selv om skigåing selvfølgelig er annerledes enn sommergåing og man trenger tykkere sokker om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Levert tilbake mine Alfa Skarvet - første gang på 20 år at jeg har fått gnagsår. Byttet de inn i Rossignol BC-X2 så får vi se om det er forskjell, noe det sikkert er da det jo er en syntetisk sko.

 

Jeg har også sluttet helt å gå med lærsko som vanlige fjellsko. Kjøpte et par Scarpa Kinesis Pro som jeg ikke fikk gnagsår av men som rett og slett veier for mye. Har brukt Salomon sin halvhøye mid-gtx sko nå siden Juli i fjor og jeg skjønner ikke at jeg ikke byttet til "syntetisk" før nå. Superlette, tørker raskt, meget god motstand mot vanngjennomtrengning, bedre såle - ja alt er egentlig bedre. Og rimeligere.

 

Verden går fremover, heldigvis :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg gikk motsatt vei. Fra syntetisk til goretex-lær. Kjøpte et par Fischer-ett-eller-annet til en altfor dyr penge. Funka ufattelig dårlig, kalde, klamme, kjipe. Helt OK til løypebruk når det var nogenlunde mildt og tørt. Kasta de til faens, kjøpte Alfa Skarvet og er kokfornøyd. Holder velkjent Alfa-kvalitet, gode og varme, komfortable, vanntette og robuste - slik som jaktstøvlene mine Alfa Bever Grip + . 

 

Min påstand er at få, om noen, syntetiske materialer holder lengre enn robust lær som behandles og vedlikeholdes godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Alfa Skarvet i fjor. Kjapp ukestur på noen mil, før langtur på 27 mil med pulk. Ikke antydning til rødt på noensted på foten.

 

Kjører alltid doble sokker, skifter hvis fuktig og STORE sko. Masse plass foran, men strammer så det ikke kipper i hæl.

I sko med gnagsårproblematikk bruker jeg Tensoplast over Duoderm (tynn). Duoderm klippes til og limes på som Compeed (men funker bedre på meg) og så TEnsoplast over. Gull! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker mao. som om det er forskjellig sko til forskjellig fot :-) Godt vi ikke alle er like!

Jeg synes det hadde vært kjempepraktisk om alle hadde hatt samme modell fot. Da kunne vi ha brukt hverandres anbefalinger til sko og hadde det vært nyttig. :logik:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gammeltbrukernavn111

Rart at det nevnes at Alfa Skarvet er for stiv og har "panserlær" tidligere i tråden her... Læret på de støvlene er jo noe av det mykeste jeg har vært borti. Noe som gjør at skoene blir inngått i løpet av et par korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det nevnes at Alfa Skarvet er for stiv og har "panserlær" tidligere i tråden her... Læret på de støvlene er jo noe av det mykeste jeg har vært borti. Noe som gjør at skoene blir inngått i løpet av et par korte turer.

 

Bare det var meg :)  Det er nemlig en god støvel der tåler mye juling. Men jeg har kjempet med gnagsår og blemmer de siste tre år pga. mine Alfa Skarvet og har normalt ingen problemer med slikt.

Et triks der har hjulpet meg noe er at bruke en tynn neoprensokk som ytterste lag mot støvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Et år senere, får jeg si at jeg endte opp med å kjøpe Crispi Stetind til fjellskiene mine. Sko som uten tvil er mye bedre i nedoverbakker og generelt fører til at føttene blir mindre slitne (om dette har å gjøre med at jeg har "Crispifot" eller om skoene rett og slett er bedre vet jeg ikke).

 

Får mye mindre gnagsår i dem i forhold til Alfa Skarvet, men også i Stetind dukker gnagsårene opp på lange turer. Med tensoplast/sportstape på hælen går dette som regel bra. Synd at ikke syntetiske fjellskistøvler anbefales pga dårlig vanntetthet. Hadde det funtes en syntetisk fjellskistøvel med samme støtte som Stetind, samme varme og like vanntett hadde jeg nok kjøpt inn de. Kom gjerne med tips om noen vet om noen slike :-)

 

Også i forhold til turskøyter (som noen andre skriver at Skarvet er dårlige til) er Stetind best. Med Skarvet på foten blir jeg sliten før det er gått 15 minutter, og de føles løse/slarvete på skøytene. Da jeg først kjøpte turskøyter var jeg utrolig skuffet pga den dårlige opplevelsen jeg hadde da. Men etter at jeg prøvde skøytene med Crispi Stetind ble det en annen verden. De føles gode på skøytene og jeg blir ikke sliten før på slutten av lengre turer (over 12 km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært noe særlig plaget av gnagsår med mine alfa skarvet.

Fått antydninger til det flere ganger og ganske kjapt dersom jeg har slurvet med snøringen. For at den ikke skal gnage må jeg knyte de _veldig_ stramt. I mye større grad enn på andre sko. Kan jo være en del ulemper med så stram snøring, f.eks kulde, men det har ikke jeg merket noe til enda. Pleier å gå med de tykkeste sokkene til smartwool. Er forøvrig kjempefornøyd med mine fjellstøvler fra Alfa.

Sier ikke at dette med stramming er årsaken til andres gnagsårproblemer, men for min del unngår jeg det på den måten.

Tror jeg uansett kommer til å se etter andre skisko til neste sesong. Spesielt etter at jeg oppdaget at skarvet ga meg altfor dårlig støtte til bruk sammen med turskøyter. 

 

Helt enig her når det gjelder turskøyter!

 

Også i forhold til turskøyter (som noen andre skriver at Skarvet er dårlige til) er Stetind best. Med Skarvet på foten blir jeg sliten før det er gått 15 minutter, og de føles løse/slarvete på skøytene. Da jeg først kjøpte turskøyter var jeg utrolig skuffet pga den dårlige opplevelsen jeg hadde da. Men etter at jeg prøvde skøytene med Crispi Stetind ble det en annen verden. De føles gode på skøytene og jeg blir ikke sliten før på slutten av lengre turer (over 12 km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både fornøyd og misfornøyd med Skarvet. Venstre er ok, høyre ikke. Får gnagsår på høyre fot selv med tensoplast og liner. Aldri opplevd noen differanse på føttene i forhold til gnagsår tidligere. En Nalgene 1L flaske glir rett ned i høyre støvel (str 46), men ikke i venstre. Høyre føles større og rundere i hælområdet. Flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.