Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår av Alfa Skarvet fjellskisko - noen tips?


horisont

Anbefalte innlegg

Gikk 4 dagsmarsjer i påsken på helt nye Skarvet, skoene er str 46, normalt bruker jeg 45. Satte inn et par Sole Ultra varmetilpassede såler. Brukte et par Bridgedale thermal liner innersokker, og et par helt vanlige ullsokker utenpå (med stram passform). Jeg leste denne tråden før jeg dro, så jeg strammet først skoene så mye jeg kunne, men måtte slakke litt fordi jeg ikke fikk blodomløp i beina.. Deretter gikk jeg bare med de moderat strammet.

Hadde ikke antydning av gnagsår noen av dagene.

Det jeg imidlertid ikke likte med skoene er at de mangler stivhet som gjør seg gjeldende på hardt underlag. Ved f.eks gange i slake skråhellinger der løypen går på tvers av en skråning, så kommer vekten greit over den øverste foten, men på den nedre foten greier ikke støvelen å kante skia slik at den blir liggende flatt mot underlaget. Dette gjør det temmelig anstrengende å gå... Ved hard ploging selv i godt preparert løype opplevde jeg tildels mye vipping i tuppene.

Skiene er Amundsen (201cm), og mine første med BC. Har fra før gått på Madshus Glittertind (205cm) med Voile 3pin, og Atomic "Ulriken utfor" (210cm) med Super Telemark, disse skiene er temmelig "like" Amundsen skia, begge er brukt med Asolo Morgedal støvler, men har ikke opplevd noe av dette som et problem tidligere. Gangkomforten i flatt terreng, rett opp med feller og i løs snø opplever jeg som veldig god, men jeg vil nok på sikt kikke litt etter stivere støvler som f.eks Crispi Svartisen/Stetind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. turskøyter, går det an å sette vanlige langrennsbindinger på dem og bruke skøyteskisko. Det bruker min mann og han klarer å skøyte fint på dem.

 

Jeg gikk på Alfa skisko igjen i påsken, 5 turer på 2-4 timer. Jeg teipet føttene med sportsteip som overdekket. Brukte nylonstrømpe, bridgedale ull undersøkk og Labben ullsokk over. Skoene følte ganske komfortabelt så lenge vi gikk i spor. Men så snart jeg måtte gå fiskebein og gjennom dypere snø, følte jeg dem godt. Jeg hadde grei kontroll nedover (med min i utgangspunkt dårlige nedoverteknikk). Jeg fikk en blemme på hælen likevel. Skulle gjerne ha klistret noe på hælen som dempet gnagingen, men fant det ikke før siste dag, etter at skaden hadde skjedd. Men jeg føler at jeg hadde noenlunde kontroll på føttene. Trengte ikke å avbryte ferie tidlig pga åpne sår. Men dette var etter forholdsvis korte turer. Som regel varer fjellturer lengre enn 4 timer per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.