Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips basecamp/vintertelt


Snytitingen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurte på om noen kunne komme med tips til et basecamp/vintertelt som ligger på under 8kg, kan brukes året runt i skog og fjell, bæres med i sekk og pulk og med plass til minimum 4 personer. Ståhøyde eller i hvertfall rundt 1,5m innvendig høyde er et must. Pris opp mot 7000,-.

Teltet tenkes brukt på familietur for fire, basecamp under høstjakta og med i pulken på isfisketurer.

 

 

Noen som har brukererfaring med Bergans Wiglo 4LT, Holmeslet Riverside/Explorer? Er telt som ser ut til å oppfylle kriteriene. Tradisjonell enstangslavvo er jeg ikke interessert i.

 

 

Håper på gode tips og erfaringer fra dere :cool:

 

Ps: Har planlagt tur til indre Troms i april så hadde håpet på nytt telt til da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Selv om det ikke vil kvalifisere under dine høydekrav, vil jeg anbefale å se etter mountain hardwear trango. Jeg har et trange 3manns, men finnes også et 4mannstelt av samme type(trango 4). Jeg er veldig fornøyd med mitt trango-telt. Stor plass inne i teltet, og man sitter og står på knærne helt fint inne i dette teltet uten å ha hodet i taket. Veggene går nesten vertikalt med en gang. Utgang i begge ender er noe som også er veldig greit å ha når man er flere i teltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydekravet er jeg lite villig til å frie på. Er meningen at det skal være god plass til å skifte, kose seg viss man er værfast og at teltet kan brukes som samlingsplass når man er flere på tur ilag. Jeg eier flere telt fra før så nok et tunneltelt utgår;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 1 brukererfaring av Holmeslet jeg snublet over :

 








  #6

post_old.gif 2006-03-06, 20:23








 


Inlägg: 199

 





Citat:





Ursprungligen postat av tobielis;

Någon som provat ett kupoltält från norska Holmeslet?
Ja.

Jeg kjøpte et Backwood telt i 2001.
Som jeg fremdeles har og bruker.
Rent bortsett fra at vekten var 10 % mer en oppgitt fra produsent før jeg tok det i bruk, så er jeg meget godt fornøyd med teltet.

Web siden til produsenten sier igrunnen det meste som er å si om teltet.

Mitt har bare en abside, men det holder til 2 ryggsekker.
Ventilasjonen er eksepsjonelt bra.
Bruk av primus i teltet er ikke noe problem.
Luken i teltgulvet er praktisk til sitt bruk og tett nok til at det ikke kommer inne insekter når den er lukket. Og hele gulvet kan utnyttes da veggen går rett opp.
Fin lys farge på innerteltet.
Bra med tørkesnorer.
God plass til 2 voksne og hunder( en newfoundland og en setter)!

Krever litt konsentrasjon å sette opp i sterk vind, spesielt alene!

Duken er av silikonimpregnert nylon, som ikke er lett å nødreparere med f.eks duckt-tape, men det har jeg ennå ikke trengt å gjøre til tross for mye og krevende bruk.

Tåler mye vind. Jeg har ligget på flatfjellet i storm, uten at det har gått utover teltet. Dessuten er ikke snø noe problem, da teltet har igloo form. Har ennå ikke opplevd at teltet har blitt truet av snøfall, da det ikke blir liggende på duken.

Pakkposer som følger med er mere en store nok til telt,innertelt,stenger og plugger. Ikke noe problem å hurtigpakke teltet i medfølgende poser. Et lite pluss når du har votter på hendene.

Lynlåser fungerer fremdeles prikkfritt etter over 5 års bruk.

Siden du setter opp ytterteltet først, så har du skydd når du skal sette opp innertelt og slipper at det blir vått, fler som har den løsningen, men det fungerer her også.

Dette er et telt jeg faktisk ser frem til å ligge værfast i icon7.gif.

Men full stå høyde gjør at det blir tungt. Komfort koster litt ekstra slit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket flere ganger på disse Holmeslet-teltene, riktignok kun på bilder, men for meg så ser det ikke ut som noe du kan stole på i det høy vind.. De fleste av bardunene (hvis ikke alle?) er festet direkte i duken, noe som ikke overbeviser meg noe særlig. Man må jo huske på at her er det mye telt for vinden å rive og slite i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har brukt Holmeslett en god del. Har brukt det i vær som spjælet min Helsport lavo, men Holmesetten sto fjellstøtt. Finnes sikkert noen telt som tåler orkan, men du finner ikke telt som sammenfatter komfort, kvalitet og styrke på en bedre måte. Til vintersbruk er det suverent, særlig når jeg varmer det opp med PODèn min. Holder varmen ned til omkring minus 30.

Har nå byttet ut mine andre fjelltelt av såkalt ypperste klasse med Holmesletten. Eneste aberet er at vekten på Exploreren er noe kilo.

Kan derfor gå god for teltet.

Har brukt det på store isflater, hvor jeg skrudde bardunene fast til isen med 250 mm x 8 mm lange treskruer med drill. Måket snø over stormmatten og vætet snøen med vann. De andre måtte pakke sammen i vinden, mens Holmesletten på 2 meter sto fjellstøtt. Inne hold jeg pluss 25 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg lurte på om noen kunne komme med tips til et basecamp/vintertelt som ligger på under 8kg, kan brukes året runt i skog og fjell, bæres med i sekk og pulk og med plass til minimum 4 personer. Ståhøyde eller i hvertfall rundt 1,5m innvendig høyde er et must. Pris opp mot 7000,-.

Teltet tenkes brukt på familietur for fire, basecamp under høstjakta og med i pulken på isfisketurer.

 

 

Noen som har brukererfaring med Bergans Wiglo 4LT, Holmeslet Riverside/Explorer? Er telt som ser ut til å oppfylle kriteriene. Tradisjonell enstangslavvo er jeg ikke interessert i.

 

 

Håper på gode tips og erfaringer fra dere :cool:

 

Ps: Har planlagt tur til indre Troms i april så hadde håpet på nytt telt til da ;-)

Muligens litt sent svar, men jeg har skrevet litt om mine erfaringer med Holmeslet Backwood i denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/26542-holmeslet-backwood-erfaringer/

 

Exposure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.