Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken modifisering


frafinnmark

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har arvet en fjellpulk fra mine foreldre som jeg selv har ligget i når jeg var liten, og som jeg nå bruker til mine barn når vi er på skitur. Pulken er jeg veldig fornøyd med, den er av typen med stivt drag, og har ikke veltebøyle. Jeg er ute etter tips til "modifiseringer" som kan gjøre den litt bedre å bruke. Alle tips er velkomne  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens fjellpulken-drag er fjærbelastet, og gir derfor mindre napp og rykk når man går. Veldig behagelig. Er det en gammel pulk har den antagelig heller ikke strikk-stramming, så det kunne være en grei utbedring.

 

Hva/hvordan fungerer strikk stramming? Jeg hadde ikke lyst og kjøpe nytt drag til pulken, men var litt ute etter en måte og få fjærbelastning likevel... har tenkt litt på og kjøpe noen fjærer og feste mellom trekkesele og pulken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere pulker er det strikk-stramming utenpå pulk-trekket. Dette kan hjelpe mot lastforskyvning og forhindre at pulken velter i skrått terreng. I tillegg holder stikken åpningen på pulk-trekket godt lukket under forflytning, uten knute og snøring.

Kikker du på drag-løsninger for paris-pulken så kan du finne mange forskjellige løsninger, kanskje noe til inspirasjon.

Andre forslag (for tilpassning) kan være

Pakkestrikk (lage noe ala system for strikkbelastet båtfortøyning)

http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Turutstyr/Diverse-turutstyr/Paakestrikk-Blekksprut/p/1033263_1_Style

Slepetau

http://xxl.no/kennel/Slepetau-m-strikk-2,5m/p/1033523_2_Style

Vet ikke om disse strikkene fungerer i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest et tau med ca 20 cm lengde mellom selen og draget (på hver side). I de samme innfestingene binder du inn en tykk strikk på ca 10 cm. Tauet vil henge som en løkke når det er slakt. Når man begynner å dra, gir strikken gradvis mer motstand, inntil tauet er stramt. Veldig enkelt og funksjonelt.

 

Sportsnett selger gode strikker i flere tykkelser og i metervare. Man kan sikkert få kjøpt i gode syforretninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest et tau med ca 20 cm lengde mellom selen og draget (på hver side). I de samme innfestingene binder du inn en tykk strikk på ca 10 cm. Tauet vil henge som en løkke når det er slakt. Når man begynner å dra, gir strikken gradvis mer motstand, inntil tauet er stramt. Veldig enkelt og funksjonelt.

 

Sportsnett selger gode strikker i flere tykkelser og i metervare. Man kan sikkert få kjøpt i gode syforretninger også.

 

Høres ganske enkelt genialt ut :-P . Detta skal helt klart prøves ut! Takk for god tibakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.