Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter ny GPS


Kristian123

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha ny GPS og tenker på å kjøpe Garmin GPSMAP 62S. Trenger en GPS med stor skjerm, muligheter for å bruke den med votter og den burde tåle et par minusgrader. Kart som jeg vanligvis bruker er av typen Topo.

 

Pris er ikke så mye å tenke på.

 

Vil denne GPS'en være et godt valg eller finnes det noen andre modeller som heller foretrekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med "vinterbruk" av GPS er nok diskutert i andre tråder. Valg av GPS er også et valg kompromier og måten du bruker enheten på.

 

Du nevner "stor" skjerm, men denne har da en liten skjerm. Og slik jeg forstår det, betjener du denne via tastene. Og det kan være greit, med votter. Selv tar jeg av meg vottene, når jeg må betjene en GPS. Men i praksis, så betjener jeg veldig lite, bare ser på. Og i dag benytter jeg en Dakota 20, med berørings skjerm. Er det kaldt, eller i snøvær/tåke, ser jeg mest på eget kompass og ikke på GPS. Mer praktisk, ingen justering. Du trenger ikke kartet hele tiden! Og med passe zoming på GPSen er det bare et trykk på skjermen, så er kartet oppe igjen. Det kan du gjøre med votter også. Men må du panorere, blir det kanskje noe vanskelig med votter.

 

Store skjermer får du på de med berørings skjermer og den nyeste er vel Montana serien, så Oregon og Dakota. Selv er jeg godt fornøyd med min Dakota 20. Den har det jeg trenger og er vel den med lengst batterikapasitet, grunnet noe mindre skjerm enn Oregon. Mulig Montana serien er noe bedre, grunnet nyere teknonolgi.

 

Ellers er det andre her, som har mer peilig på GPSer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Ser at dakota 20 har en 2,6 tommer skjerm, GPSMAP 62S har også det. Oregon 450 har en 3 tommer skjerm. Derrimot, montana 600 har en 4 tommers skjerm.

GPSMAP 62s har jo en større antenne og muligheten for å bruke knapper kontra skjerm. Men der igen, har brukt en Garmin Oregon 300 og øsnker ikke å ha en mindre skjerm enn den. 

 

Tror nå at valget så langt faller på en Montana 600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er veldig festlig når man har kjøpt kart for noen tusen på CD. Akkurat som Photoshop ikke leverer oppdateringer slik at jeg kan lese RAW filer lenger fordi jeg har nytt kamera. Må kjøpe nytt program ( litt off topic, men jeg tar sjangsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal ha ny GPS og tenker på å kjøpe Garmin GPSMAP 62S. Trenger en GPS med stor skjerm, muligheter for å bruke den med votter og den burde tåle et par minusgrader. Kart som jeg vanligvis bruker er av typen Topo.

 

Pris er ikke så mye å tenke på.

 

Vil denne GPS'en være et godt valg eller finnes det noen andre modeller som heller foretrekkes?

 

Den nye Garmin Oregon 600 skal kunne brukes med hansker:

 

"Du kan zoome inn, panorere ut og rotere ved hjelp av flere berøringspunkter under alle forhold og med nesten alle typer hansker."

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=113532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke Oregon 600 i magasinet, bare oregon 450 til 550 og Montana 600 til 650.

Forhåpentligvis kommer den i mars i norske butikker også, så får vente til da.

Beklager, jeg blandet i sammen ditt tidligere valg Montana 600, med Oregon 600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering på denne tråden. Kjøpte I dag Oregon 600 fra magasinet for 2699,- inkl frakt. De leverte pakken i posten samme dag.

 

Gratulerer ! Kom gjerne med tilbakemelding når du har brukt den en stund så vi kan få høre din vurdering av den. Hva er egentlig forskjellen på nye Oregon 600 og 650 ? Vurderer å kjøpe 600 selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da endte man som den lykkelige eier av en Origon 600 :)

Fikk inn kartene, men hadde håpet at den kunne ha begge kartene (ålesund og tr.heim) inne samtidig. Hadde vært kjekt å "vandre" fra det ene til det andre når en er på tur.

kan jo hende det er jeg som ikke har gjort alt rett.

noen forslag!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte man som den lykkelige eier av en Origon 600 :)

Fikk inn kartene, men hadde håpet at den kunne ha begge kartene (ålesund og tr.heim) inne samtidig. Hadde vært kjekt å "vandre" fra det ene til det andre når en er på tur.

kan jo hende det er jeg som ikke har gjort alt rett.

noen forslag!?

Er ikke kjent med Origon,men den skal nok vise mange kart,prøv Meny-Oppsett-kart,aktiver/deaktiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

beklager at jeg ikke har oppdatert :)

men har nå lakt inn begge kartene så de vises sammtidig, pendler fra molde til oppdal uten å måtte bytte kart.

herlig å ha kartekning for hele området mitt :D

 

merket alle de mindre kartene/områdene på begge kartene (Ålesund og trondheim) og førte dem over med mapsource. funker smertefritt.

 

takker for alle tips og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er bare størrelsen på minnekortet, som begrenser antall kartpakker du kan ha i GPSen din. I min Dakota har jeg 11 kartpakker. Jeg husker ikke størrelsen på min minnebrikke og hvor mye plass jeg har igjen, men jeg husker at jag skal ha plass til noen flere. Foreløpig har det ikke vært aktuellt, men jeg regner med at jeg må ha en 2 - 3 stykker til. 

 

Smart det Stein M gjorde via MapSource, for de som har behov for et område, med deler fra to, eller flere kart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.