Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen


GodTur

Anbefalte innlegg

Vi er en gruppe på 7-10 mennesker som har lyst på en tur opp på toppen av Galdhøpiggen 7. - 8. juni. Jeg har googlet og lest, og finner ikke helt ut om vi må basere oss på skitur eller fottur? Er veien opp til Juvasshytta åpen så tidlig? MÅ vi ha guide, eller kan en bare sette av gårde som et taulag? Finnes det evt guider som kan overtales til å starte litt tidlig om morgenen? Bør vi heller starte fra Spiterstulen?

 

Setter pris på svar. Ikke lett å finne ut av alt dette bare gjennom googling.

 

:smile: Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at turene starter 1. juni og snøforholdene varierer nok noe fra år til år.

Vanligvis er det mest fornuftig å ha med guide over Styggebreen. Et tau hindrer ikke ulykker, men guidene kjenner ofte isforholdene og vet hvor det er trygt å gå.

Grupper kan få egen guid som stiller opp når som helst du måtte ønske det.

Bare ring til Juvasshytta og avtal på forhånd.

Du finner sikkert svar på det meste her.

http://www.juvasshytta.no/generelt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen, men på langt nær alle, svar på juvasshytta.no. Akkurat nå er vel hytta stengt, men de tar kanskje telefonen et annet sted i vinterhalvåret? Takker for svar. Jeg skal få ordnet med guide til gruppa.

 

Ser ikke nevnt ski noe sted så da antar jeg at vi fint kan basere oss på fottur(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en finere tur fra spiterstulen. Men mye mere oppover selvfølgelig. Man må ikke gå med guide fra juvass men da bør det være en forutsetning at man har noe breerfaring og kan å berge folk. Om man ikke må gå kjempetidlig kan man satse på å følge ett guidet lag men det er jo litt uetisk. Tror ikke de er veldig glad i det. Ang snø så pleier den å være fastnok til å gå på med mindre det går kommet nysnø Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk i 2010 med guide, ca 16 juli. Det var til fots, ingen hadde ski. Vi berre møtte opp før klokkeslett som stod i info

http://www.juvasshytta.no/generelt.htm, inn på hytta, kjøpte guide-billett og joina gjengen. Alt av sele og tau ordna dei. Når vi kom til breen, vart vi delt opp i rekker og gikk samla over breen. Hytte på toppen som selger souvenirer og diplom med underskrift av guiden at du har gått. Obs, det er IKKJE do på toppen. Vi gikk ikkje ilag med følget tilbake til Juvasshytta, men varsla at vi gikk til Spiterstulen. På den tia på året var det berre stor ur! Eg er glad i å gå i fjellet, heile gjengen er d, men alle var enige at den veien skulle vi aldri gå nedatt. Obs, vi satte en bil ved spiterstulen for retur og en ved juvass.

http://www.turmedlillemannogmor.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen, men på langt nær alle, svar på juvasshytta.no. Akkurat nå er vel hytta stengt, men de tar kanskje telefonen et annet sted i vinterhalvåret? Takker for svar. Jeg skal få ordnet med guide til gruppa.

 

Ser ikke nevnt ski noe sted så da antar jeg at vi fint kan basere oss på fottur(?).

Jeg var der i juli 2008 og da var det så lite snø at skitrekket, som ellers sviver nesten hele sommeren, ikke hadde vert i drift i det hele tatt. Hvor mye snø det er i år vet jeg ikke, men det vil vel vise seg når våren kommer. 

http://gpss.no/

Ellers tror jeg ikke at det er vanlig å gå på ski til "piggen", i hvert fall ikke om sommeren.

 

Første gang jeg var der var for ca. 20 år siden og det var litt skremmende å se hvor mye breen hadde trukket seg tilbake siden den gangen. Den digre steinrøysa som ligger i bunnen av breen lå under isen og isen strakte seg nesten 100 meter lenger ned mot Juvasshytta. Det ble også opplyst at i 2007 hadde de, en periode på sommeren, målt nedsmelting av breisen med ca. 5cm pr. dag. Kanskje lurt å ta en tur mens breen fremdeles ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.