Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med telt


Jokval

Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg skulle sette opp teltet mitt i går kveld, så oppdaget jeg at den ene strikken som skal være under teltet mitt var alt for stram!

Jeg hadde ikke sjans til å tre inn stengene på mitt Helsport fjellheimen telt. Prøvde over en time(setter det vanligvis opp på 5 min).

Prøvde hjemme i dag og sette teltet opp igjen, da gikk det uten problem. Hvorfor?? Kan det være at strikken trekker seg sammen når det er kaldere enn -20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge innlegget hans, andre setningen, er det "Helsport fjellheimen".

Den vanlege erfaringa med strikk, er at han vert lenger i kulda. Dvs strikken mister elastisiteten og med det, evna til å trekke seg saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport fjellheimen 2 camp. Strikken hadde ikke surra seg rundt noe som helst. Strikken som skal være i bånn av teltet var så stram at jeg trodde den skulle ryke.

 

Da skjønner jeg isåfall ikke noe som helst.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at strikken var for stram?

Fikk du tredd stengene inn i kanalene, men ikke satt den i "skåla" fordi strikken var for stram?

 

I så fall tenker jeg det ikke er strikken som er for stram, men teltmaterialet som ikke "strekker" seg i kulde. Da oppleves det som om teltstanga er for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at strikken var for stram?

Fikk du tredd stengene inn i kanalene, men ikke satt den i "skåla" fordi strikken var for stram?

 

I så fall tenker jeg det ikke er strikken som er for stram, men teltmaterialet som ikke "strekker" seg i kulde. Da oppleves det som om teltstanga er for lang.

Det stemmer nøyaktig det du sier.  Strikken som skal ligge på tvers i bånn av teltet var så stram at den lå oppunder taket. Har ikke tenkt på at selve teltmaterialet trekker seg sammen.

 

Hadde ikke forventet at teltet skulle trekke seg så mye sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikken som skal ligge på tvers i bånn av teltet var så stram at den lå oppunder taket.

Dette er ei beskriving som eg ikkje forstår. Avstanden på tvers i botn av teltet er mykje kortare enn teltbogen. Dersom denne strikken vert strammare, vil han i alle fall ikkje ligge stramt oppunder taket, han vil trekke saman teltet i botn, slik at teltbogen vert nærare sirkelen.

Eg tviler ikkje på at du har hatt eit problem. Men slik du beskriv problemet, er det ikkje enkelt å forstå korleis problemet ditt artar seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår heller ikke beskrivelsen fullt ut. Og denne strikken det refereres til er vel et bånd. Som nevnt tidligere på tråden har en strikk omvendt karakter i kulde, altså kan den strekkes, men trekker seg ikke helt sammen igjen. Tipset med å kutte stengene ved vinterbruk høres ikke ut til å være noe som avhjelper trådstarters problem som tydeligvis ikke bare dreier seg om den siste kneiken med å få stangenden opp i koppen(!), men noe mye mer dramatisk om jeg oppfatter rett.

Nå kjenner jeg ikke din teltmodell i detalj, men kan det hende du f.eks hadde ytterteltet på vrangen i mørket? Eller kunne det tenkes at dette båndet hadde trukket vann "i slakk tilstand" og var fullt av is som ikke var lett å se?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplevde at båndet som skulle være mot bakken lå som en streng mot taket, lurer jeg på om du har fått bandet på utsiden av duken. Slik at det går i en bue over teltet og ikke langs bakken. Da vil teltstanga bli for lang. Skjønner du hva jeg mener?

Et bånd som blir for kort vil aldri legge seg langs taket på innsiden. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å ha med seg en liten sag på tur. Vi har også en gang måttet korte inn en teltstang ved 10-15 minusgrader. Da er det kjekt å ha sag bygget inn på lommekniven. Og ja, det var teltduken som var problemet. På dette teltet var det nesten alltid et problem å få inn stanga, bortsett når duken var våt.

 

I dag har vi et Hilleberg telt. På dette teltet kan du justere dingsen som skal rundt stangen med en reim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke så mye av dette selv, hehe. Syns det bare var rart, siden strikken var altfor stram, ikke var surret rundt noe, duken var riktig vei, riktig stang i riktig kanal.

Fikk flere til å se på det som heller ikke skjønte noen ting, og mente det ikke kunne være noe annet enn kulda.

 

 

Da er ikke dette noe å ta videre, siden det jeg hovedsaklig lurte på, var om telt-strikken/båndet trakk seg sammen i kulda.

Resten får jeg finne ut selv. Blir vanskelig å forklare.  Selvfølgelig kan det hende jeg har oversett en liten viktig detalj..

 

Takk for svar og hjelp til å oppklare dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke dette noe å ta videre, siden det jeg hovedsaklig lurte på, var om telt-strikken/båndet trakk seg sammen i kulda.

Resten får jeg finne ut selv. Blir vanskelig å forklare.

Dersom eg var deg, ville eg i alle fall prøvd å setje opp teltet att ein gong i minst like låg temperatur, før eg tok det med meg på vintertur att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du prøver å sette opp en gang til i kulda, ville jeg prøvd å ta ut innerteltet først. Da er det lettere å se om det er et eller annet som har strammet for mye et annet sted. 

 

Jeg anbefaler ellers, som flere andre her, å kappe stengene noen cm. Jeg har gjort det på mine telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.