Gå til innhold
  • Bli medlem

Taudrag til pariserpulken


Bjorn

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Pariserpulk og tenkte jeg skulle bruke taudrag i første omgang. Har også bestillt Fjellpulken standard sele.

Dette er min første pulk og jeg har ingen erfaring med pulk.

Det jeg lurer på er hvilken tautype, karabiner og pakkstrikk jeg skal bruke.

Har ikke lyst til at tingene svikter på fjellet.

Ikke alle kjøp på Biltema som har vært positiv.

I følge Sportsnett så skal det være 4 mm tau på selve pulken for å binde fast bagasjen med pakkstrikk.

Så er det løkke med 6-7 mm tau med karabin for å feste draget.

Så er det selve draget, hva slags tau brukes?

På forhånd takk.

Edit: Rettet til Fjellpulken standard sele, standard drag var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke god erfaring med taudrag, du sier du har bestilt std drag. Bruk det!

Taudrag gjør at pulken velter mye og at pulken tar deg igjen i bakkene.. Kan bli mye frustrasjon rundt det..

Jeg har brukt strikk fra en båtbutikk i området. Brukte 6mm men det er sikkert grovere enn det trenger. På samme butikken hadde de noen mini karabinere med ring i ene enden som jeg tredde på strikker. Da mister jeg den ikke og jeg synes den var veldig lett å åpne med votten da den hang fast. Jeg har også laget finner som stabiliserer og forsterket fronten på min pulk. Kan sende deg bilder om du er interessert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare anbefale å investere i et standard pulkdrag. Jeg brukte taudrag på parispulken min, men synes ikke det var noe særlig. Den minste nedoverbakke på litt hardt føre og du har ingen styring på pulken med taudrag. Dette er spesielt irriterende hvis du går i løyper med endel folk. Plutselig finner pulken på at den skal ta en sving på egenhånd, og sparker beina unna møtende skiløpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får forsvare taudrag jeg da ;)

Har siste årene gått helt over til taudrag fordi det gir meg mye mer frihet til å dra pulken til meg, hente ting, etc. Er litt klunder hvis du går i skrått terreng men det går. Kommer mye ann på om du pakker pulken riktig eller ikke, pakk den som en båt og det går ganske bra. På flata og oppover fungerer taudrag helt supert og er det bratt nedover tar du bare tak i taua og kjører ned med den vedsiden av deg. Litt som å gå tur med hunden.

 

Du trenger ikke å bruke mye penger på et taudrag, et 5mm klatretau fungerer strålende sammen med et par små karabinere som du kan kjøpe på chles Olson, etc. Knyt en 8-talls knute i enden og fest taua til sele eller sekk. Kan lønne seg å feste på en strikk på hver av taua (type "sykkelstrikk") så det ikke lugger så mye når du går. Strikkene vil slites i stykker etter en stund så skal du på sikkelig langtur så kan det være lurt å ta med ekstra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taudrag, halvstivt eller standarddrag har alle fordeler og ulemper. På Parispulken bruker jeg taudrag eller elektrikerstenger (halvstivt). På Fjellpulk,en har jeg standarddrag. Jeg foretrekker taudrag i f.eks. Nordmarka. Der er det mange bakker og skog og folk. Prisen følger meg bedre. Nedover tar jeg den mellom beina - greit å ploge da. På Hardangervidda er halvstivt drag greit. Greit å ikke få pulken opp i rompa hele tiden. Det er ogsåvgreit å gå i skrålier, bare de ikke blir for bratte. I Jotunheimen er begge løsningene for veike. Man trenger et drag som håndterer bratte nedoverbakker og skrå traverser i bratte lier. Det er bedre med helt stivt drag. Ulempen er at pulken følger terrenget dårligere. Poenget er ikke at man trenger alle tre løsningene, men at man finner et drag som passer best til skiferdigheter og det terrenget man ferdsel mest i. Både taudrag og halvstivt er billige, og Biltema holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget et halvstivt drag til min. KJøpte tauverk til båt på Biltema, 4 stålkarabiner og el-rør.

Laget ett drag til meg selv og ett til en kompis. Deler kom på kr 150 til sammen.

Tau dratt gjennom tauene og laget knuter på hver side av rør. Så er det en 15cm tau ned til karabiner som festes i pulken. Mot hoftebelte er det ikke noe ekstra.

I tauet mellom rør og pulk har jeg knytt på noen taustumper med mange knuter som sklir innunder pulken og bremser den når den får større fart enn deg selv. dytter den ikke så mye nedover Så har jeg og taustumper festet bak som henger etter pulken. Hvis jeg glipper i oppoverbakke og pulken sklir bakover så havner tau undeer pulk og stopper den. Opplegget fungerer stort sett bra men bremseeffekt er noe begrenset i dyp løssnø og når det er isete.

Rørene festes i kryss mellom meg og pulk med en skistropp på midten. Det gjør at hvis pulk sklir litt når det skrår så vil et av dragene bli strammere enn det andre så det retter opp fronten på pulken til å følge meg. Unngår man en pulk som prøver kjøre på siden av meg.

Synes halvstinvt har fungert bra for meg. Bruker pulk stort sett i marka og når jeg skal til og fra hytta på vintern. Er ikke noe på fjellet så vet ikke hvordan det fungerer der.

Nå laster jeg aldri pulk kjempetungt annet enn til hytta. Da trekker jeg opp vanndunker og slikt. Men stort sett er det store ting og til som er kjipt å ha i sekk, f.eks isbor som er på pulken. Så har jeg resten i sekken. Så hvordan dette vil fungere med 40 kilo pulk og bare dragsele er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig mye godt og fortelle om taudrag.. Virker greit på korte turer. Barnepulken er en drøm og dra i forhold til Paris med taudrag. 

Min verste opplevelse med taudrag var fra femundsmarka da jeg plaserte pulken på motsatt side av ei bjørk i en nedoverbakke på skareføre... Heller ubehagelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner veldig taudrag når man skal hjelpe en fireåring hele tiden og av og til må få pulken ut av løypa når hundespannene kommer. Noen idé om bedre låser som er kjappe og raske å ta av og på med hansker/votter? TapatalkGJEST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ganske store karabinkroker mellom draget og selen.

De er egentlig altfor overdimensjonerte i forhold til belastningen, men det gjør det enkelt å koble seg kjapt av med vindvotter på hendene.

Koster desverre litt med lette karabinkroker, så de utgjør ca tre fjerdeler av utgiftene til mitt hjemmelagde pulkdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karabinkrok i stor størrelse er nok mye bedre enn de små som sitter på original fjellpulken drag.     Fikk en ide om det finne en slags hurtigkobling, som en gardenakobling kanskje men som tåler snø.  Noen ideer?    ( Har egentlig ikke så stor tro på at det finnes noe som fungerer uten å tette seg igjen med snø og is.)

 

edit: fant jeg fant http://www.coldspotfeeds.com/index.php?cPath=25_48  hmm  nå får jeg leite å se om jeg finner noen som selger i norge,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke på biltema i farten men skal kikke litt til.    Det slår meg at det er rart ikke pulkene kommer med en slik løsning originalt.  Hva om pulken går igjennom isen eller faller utfor en skrent slik at den drar med seg "eieren"   Da er det fint å komme seg løs.  Det går ikke med en vanlig karabinkrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Forbanner taudrag opp og i mente.

Har taudrag på min pulk, rente ned en bakke i går.

Skjønte at her kommer det ett rykk.....Var klar, det kom ikke rykk. Plutselig kommer rykket.

Resultat ryggondt, må sikkert krype til korset/kiropraktoren.

Æ SKAL HA PULKDRAG. Taudrag funker sikkert på polarisen, og andre flate partier. Men her hvor jeg bor er det langt fra flatt.

Taudrag er nesten en "fattigmannsløsning" i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har 2 stk. paris pulk. Den ene med taudrag den andre med hjemmegjort stivt drag. Taudraget bruker jeg bare inn til hytten, hvor det er forholdsvis flatt. Uansett kjører pulken som den selv vil.

Jeg er ikke i tvil om at jeg på fjelltur - også i Ål fjellet - ville bruke stivt drag, som flere andre her også anbefaler. Jeg har et par ganger før i andre tråder vist, hvordan jeg har fremstillet dette stive drag av rustfri 5 mm stang og alu-rør med innvendig dia. på 5 mm. Dette funker helt topp og er i høy grad styrbart. Var nettopp på telttur i Ål-fjellet med det. (Breiadalen for de lommekjente.)

Ved leilighet legger jeg drag konstruksjonen ut på DIY tråden med fotos enda en gang.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Parispulken i kombinasjon med Fjellpulkens standard stiv drag. Fungerer helt supert og det er en glede å kjøre med dette her i Rondane.

For å nevne en (1) ulempe: det stemmer at karabinkroken som følger standard med med sele er for små og ikke lett å håndtere med enten vindvotter eller hansker. Høres, som nevnt tidligere, lurt ut å bytte disse ut med en større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, jeg skal tilføye, at jeg også bruker billigste, minste klatrekarabin til trekkbeltet for å kunne håndtere med votter. Men de gir litt mere slark. Trekkbeltet er i øvrig en gammel hoftebærereim fra en ryggsekk, som jeg har sydd D-ringer på.

Opprinnelige spørsmål var hva type tau? Hvilken som helst 5-6 mm tau i hullene i Paris pulken vil være sterk nok. og en 8-10 mm trekktau vil også være sterk nok. Selv det billigste, dårlige blå PP-tau har bruddstyrke, som er bra og for så vidt også slitestyrke, men det er ikke så pent.

Til lengre ture for 2 personer, hvor alt stort og tungt fellesutstyr er i pulken, bruker jeg å ha en lett sekk med egne klær og dunjakke i.Her har jeg ikke sydd D-ringer på men stukket en kraftig snor gjennom hofteremmen til en løkke, hvor karabinen til draget kan settes i. Det funker bra og har holdt i flere år!

Båtbutikker har bra utvalg i relevant tau, strikke-tau, D-ringer mm.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte ut kroken på fjellpulken drag. Fikk tak i denne fra biltema og kan anbefale den.  Utrolig lett å åpne og helt grei å lukke. http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Karabinkrok/Skjotekrok-253252/ 

 

Jeg har bare hektet de i de originale krokene men tror dere det er dumt og bøye opp "øyet" på draget og bytte ut den originale kroken. Blir "øyet" for svakt etter å ha klemt det sammen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte ut kroken på fjellpulken drag. Fikk tak i denne fra biltema og kan anbefale den.  Utrolig lett å åpne og helt grei å lukke. http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Karabinkrok/Skjotekrok-253252/ 

 

Jeg har bare hektet de i de originale krokene men tror dere det er dumt og bøye opp "øyet" på draget og bytte ut den originale kroken. Blir "øyet" for svakt etter å ha klemt det sammen igjen?

 

Jeg tror ikke øyet blir noe svakere, men er du sikker på byttet, så ville jeg ofret fjellpulken-kroken ved å bruke baufil. Eller benyttet anledningen som påskudd til å kjøpe en biltema minisliper el.l. Bøyer du ut øyet, ville jeg vridd det litt sidelengs fremfor tilbake den veien det er bøyd.

 

Fjellpulken-kroken er lett å få av, men ikke så lett å få på. Så jeg skal vurdere å gjøre det samme, skal ta en titt på den kroken. En stor størrelse er kanskje lettere å få tak på med frossne fingere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.