Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av utstyr fra utlandet (utskilt fra røverkjøp)


Rolf_E

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg en liten turøks fra USA. Fiskars X7 som her på berget koster raskt 300kr og oppover. Betalte selv 210kr m/frakt. Kan være int. for flere vis man trenger en øks på tur. Har selv båret med meg en Fiskars Kløyvøks på over 1kg. Det føler jeg blir for "dumt" til tider.

http://www.ebay.com/...=item4d08f98a24

utvikla en "uvane" for å tråle etter friluftsutstyr i utlandet :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganger 1.25=253kr, pluss evt. 200 i forenklet tollgebyr om det blir Posten som fortoller=453kr.

Er ikke noe moms og toll på varer under 200kr ;) Øksa koster 27,61$ så den er jo godt innenfor 200kr.

Har sikkert blitt sagt i denne tråden før men kan sikkert sies en gang til, da det er relevant for tråden.

Varer kjøpt i tulandet med verdi under 200kr skal ikke belastes med moms eller toll. Da regnes ikke frakt med. Men når varen overstiger 200kr skal man betale moms og tollgebyr for verdien av varen pluss frakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganger 1.25=253kr, pluss evt. 200 i forenklet tollgebyr om det blir Posten som fortoller=453kr.

Du må lære deg en ting... og det er at prisen er under 200kr og da er det ikke no fortollingsgebyr/mva på objektet. Det er når objektet kommer over 200kr at man må betale mva på objekt og frakt + fortollingsgebyr. For varer under 1k er fortollingsgebyr 129,-. Over 1k er det 253,- .

Ser ut som han over var før meg ;). Men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Tror mange ikke er klar over dette. Har bedrevet en hel del privatimport fra utlandet. Og også fått oppleve hvor for**** firkanta posten er. Krangla i 14 dager for å få noe som var under 200kr inn uten mva. Så j*** fu*** funny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll er bare på verdien på vara, ikkje frakt. Moms er på både vara og frakt.

Jadajada :) Tollgebyret er jo uansett en fast sum uavhengig av verdi. Toll er noe annet og foruten en del klær er det er ikke så mange varer som er belagt med toll. Prøvd å leite litt etter en oversikt men finner ikke i farten. Men denne toll kalkulatoren er jo grei å bruke før man handler. Jakke kommer opp med 10,7% toll for eks.

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Var litt rask. Trodde du hadde betalt 210 for øksa.

Ellers er jeg selvfølgelig klar over det. Man kan slite noen ganger om selger ikke har spesifisert frakten.

Da må ma krangle med posten ja:)

Jeg kjøper alt mitt utstyr, både friluft og sykkeldeler på nett. Har ikke råd til å handle i Norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at grensen for gave sendt fra utlandet er kr 1000, før mva/toll slår inn. Kjenner man noen som bor i f.eks USA, kan man først kjøpet objektet hos nettbutikken, og få den sendt til den du kjenner (shipping adress). Billing adress blir da din egen adresse. De fleste nettsteder, etter min mening, aksepterer denne løsningen, men ikke alle. Enkelte nettbutikker tar ikke imot bestillingen hvis du er bosatt f.eks i Norge. Hos andre er det ikke så nøye.

Alternativet er å få din kontakt i USA til å kjøpe tingen, og sende den til deg. Dollaren er lav for tiden, med mye bra saker på salg.

Din kontakt sender så varen til deg som gave, og skriver gjerne at verdien f.eks er 100 USD, som er under 1000 NOK. Fjern alt av kvitteringer. Man kan f.eks få kjøpt seg et telt eller soveposen på den måten. Tollvesenet aner jo ikke hva varen faktisk har kostet, hvem som har betalt den, og hvor den er kjøpt, og om varen er brukt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mye og diskutere i denne tråden. Kanskje moderator kan plukke ut alt og sette inn i en annen tråd.

Ang gave på 1000kr Man slipper mest sannsynlig unna med det men det bør være realistisk. Tollerne har nok en god database på hva ting koster. Og ved mistanke er det muligheter for å sjekke om du har sendt penger som samsvarer med avsender og produkt i samme periode. Så hundre prosent sikker er man ikke på at det går bra.

Edit ser han er inne på samme tanke selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mye og diskutere i denne tråden. Kanskje moderator kan plukke ut alt og sette inn i en annen tråd.

Ang gave på 1000kr Man slipper mest sannsynlig unna med det men det bør være realistisk. Tollerne har nok en god database på hva ting koster. Og ved mistanke er det muligheter for å sjekke om du har sendt penger som samsvarer med avsender og produkt i samme periode. Så hundre prosent sikker er man ikke på at det går bra.

Edit ser han er inne på samme tanke selv :)

Min erfaring med handel fra utlandet er at de fleste skriver "gift" eller en lav verdi på pakken. De siste 20 åra har jeg handlet tilsammen over 1000 ganger fra utlandet og kun et par ganger har en pakke stoppet i tollen. Begge gangene fordi merket med tollverdi manglet. Og flere ganger har jeg måttet betale toll og det sure gebyret men i snitt utgjør det ikke mye.

At tollere har en database over hva ting koster er mulig men at de bruker dette til å overprøve evt verdi som står på pakken eller faktura tviler jeg på. Jeg har aldri opplevd det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir mye og diskutere i denne tråden. Kanskje moderator kan plukke ut alt og sette inn i en annen tråd.

Ang gave på 1000kr Man slipper mest sannsynlig unna med det men det bør være realistisk. Tollerne har nok en god database på hva ting koster. Og ved mistanke er det muligheter for å sjekke om du har sendt penger som samsvarer med avsender og produkt i samme periode. Så hundre prosent sikker er man ikke på at det går bra.

Edit ser han er inne på samme tanke selv :)

Du mener å si at tollvesenet kan gå rett inn på min bank-konto og sjekke hva jeg har brukt penger på? Har du belegg for å hevde det, eller er det noe du bare gjetter deg til? Siden du her virker sikker, ville det vært fint om du viste til hva som er bakgrunnen for at du er så sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig men leste om det i en av de eminente nettavisene for en tid tilbake. Beklager om jeg virket sikker på dette. Veit jo at saker i disse avisene ofte er litt bob bob også. Det kan være snakk om at dette kan gjøres i alvorlige saker etter ett rettspålegg eller noe i den duren. Det veit jeg ikke. Men som det ser ut til fra posten til _os_ så virker det ikke som man blir bøtelagt om man blir "tatt" man må bare betale tollen. Nå er det kvelden men om jeg finner noe om det senere kan jeg linke til det.

Edit måtte søke litt. Her står det noe om emnet. http://www.dinside.no/882026/krever-endring-i-kontroll-praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også tilføye at jeg flere ganger har fått pakker som er merket med full verdi, langt over kr. 200 rett i postkassen uten å ha blitt krevd for tollgebyr og moms. Et eksempel er en platerensemaskin (ja jeg samler på vinyl!) som kostet $250 og var merket med den summen. Den kom det hentelapp som vanlig og pakken var stemplet "tollfritt".

Når det er sagt så har muligens 95% av alt jeg bestiller fra utlandet en verdi på under kr. 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg sitter å klør meg litt i hodet her.. Har knapt handlet dyrerere utstyr fra utlandet, men tenkte nå jeg skulle sjekke litt alternativer. Jeg klikket meg derfor inn på tollvesenets kalkulator for å regne ut pris på telt bestilt fra USA. 

 

Jeg skal kjøpe et telt som koster $599 USD og det eneste kategorien jeg kan finne som dette passer under er "sportsutstyr og sykler". Når jeg da kjører dette gjennom kalkulatoren deres for å regne ut tollavgift og merverdiavgift, kommer det opp at tollavgift for denne varen er kr 0 (!). Meravgift 25%, kommer opp som 853,58 kroner noe jeg vil tro er riktig.

 

Dette kan da umulig stemme, hva gjør jeg galt her?

 

Har sendt mail til tollvesenet, men tenkte jeg skulle prøve lykken her også.

 

 

Kalkulatoren: http://toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no&step=2#anchorResult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar fra tollvesenet: 

 

Ved innførsel av telt til Norge, skal det ikke betales toll.
Men ved innførsel av varer, også tollfrie, med verdi NOK 200 eller mer, skal det betales 25 % merverdiavgift av varens tollverdi.
Tollverdi er varens pris, omregnet til norske kroner ut fra gjeldende omregningskurs på innførselstidspunktet + fraktkostnader + eventuell forsikringskostnad for selve forsendelsen.

Tollvesenets omregningskurser finner du her: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no
Her kan du lese mer om netthandel: http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

Vær oppmerksom på at transportører/speditører vanligvis tar betalt for ekspedering av forsendelser fra utlandet. Dette er ikke avgifter til staten.


Vennlig hilsen

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

**E-post: [email protected]
Telefon: 0 30 12

 

 

Dette er for meg veldig overraskende siden jeg hele tiden har trodd staten skulle ha en bit av morroa nesten uansett hva man innførte. Ser ingen grunn til å handle telt i norge lenger nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp... jeg selv handler mye fra utlandet. Og det er bare mva og ett fortollingsgebyr til de som behandler pakken innad i Norge. Har selv prøvd å foreta privatfortolling, men uansett vis det er posten som behandler det slipper man ikke unna gebyret uansett. Er mye å spare og det spesielt vis kursene er i vår "favør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp... jeg selv handler mye fra utlandet. Og det er bare mva og ett fortollingsgebyr til de som behandler pakken innad i Norge. Har selv prøvd å foreta privatfortolling, men uansett vis det er posten som behandler det slipper man ikke unna gebyret uansett. Er mye å spare og det spesielt vis kursene er i vår "favør".

 

Hvordan fungerer det da i praksis med avgiftene, får du en egen faktura på dette eller betaler man det ut som oppkrav hos posten når man henter utstyret? Forhørte meg også om dette ville gjelde sekker og soveposer og det gjorde det.

 

 

Også ved innførsel av tursekker og soveposer skal det kun betales 25 % merverdiavgift av varen tollverdi, som forklart i vår forrige e-post.

Vennlig hilsen

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

**E-post: [email protected]

Telefon: 0 30 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer med posten betaler du ved henting på postkontoret enten kontant eller ved bruk av betalingskort.

Kommer forsendeler med andre enn "vrang"posten så kan du i teori og praksis kunne fortolle disse selv enten via nett(Tollvesenets egne nettsider for varer under 1000kr) eller på "Tollbua"(varer over 1000kr) og da helst før objektet ankommmer Norge å får oversendt fortollingspapirer til fraktfirma (dette kan tollen gjøre i "noen" tilfeller og gjorde det for meg da jeg importerte ting med vareverdi på godt over 1000kr). Ett "fortollingsgebyr" forekommer og det kan bli unngått med unntak av når det gjelder posten som tar det uansett.

Nå sitter jeg å "tvinner" tommeltotter og venter på at en forsendelse fra USA snart "dukker" opp. 1 måned sia sendt og enda ingen tegn. Er en fiskars øks så kan jo by på sine "utfordringer", men er ikke ulovlig å importere den og eneste problemet såvidt er at den koster raskt det dobbelte i Norge i enkelte butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke toll på sportsutstyr? Interessant.. Vel, i denne kalkulatoren til tollvesnet er det eneste katogorien det passer under, men det er vel sikkert gråsoner her. Ingen som har prøvd å bestille telt som kan bekrefte/avkrefte om det kommer toll?

Har kjøpt telt og moms kommer i tillegg. Har ikke betalt toll på telt.

Så det blir 25% i tillegg på prisen (telt inkl frakt) samt et gebyr på 170(mener jeg det var).

Eks: pris (inkl frakt) 2000

Mva 500

Gebyr 170

Totalt 2670

Det betales som regel som oppkrav hos posten men om det brukes f,eks fedex må du antagelig betale til fedex. Du får mail/brev om det når teltet kommer til fedex norge. Usikker på om gebyret er det samme hos fedex.

Noe slikt blir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.