Gå til innhold
  • Bli medlem

Surtningssue på vinteren, erfaringer?


heand

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gått topptur på ski til Surtningssue? Vurderer å ta turen, har studert kartet, og det ser ikke så aller verst ut mtp terrenget og potensiell skredfare etter det jeg kan bedømme. Må vel være siste henget før det slake partiet til toppunktet som er mest utsatt isfall.

Noen som har noen erfaringer eller meninger, tips eller triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Vi gikk på Nautgardstinden isteden.

Kom opp torsdagsnatt og klokka 32minusgrader på bilen, og slo opp telt på Heimsand.

Fredag var det bare 26 så vi gikk opp til Russvatnet og over på nordsida , til foten av Nautgardstinden.

Kompisen hadde problemer med å holde seg varm på beina så vi slo tidlig leir og fyra primus og kosa oss.

Lørdag var det bare 18 minus og vi støta tidlig og og fikk en knalltur opp vestsida av tinden. 40cm windpack gjorde

skikjøringa ned temmelig grei. Idag var det 10 minus bare og det ble litt skileik før vi satte kurs mot kvistaløypa og gikk ned til campingen igjen.

Alt i alt en knalltur, lenge siden jeg lå ute i under tredve. Kompisen lo godt av Denaliposen min, men latteren stilnet litt utpå natta da han måtte ut å ta seg en liten joggetur for å holde varmen.

Skal se om jeg kan få posta noen bilder batteriet tok kvelden temmelig kjapt....

Det er kvista løype innover nå og føret på fjellet er topp.

Ut i fra hva jeg kan bedømme skal det være knallfint å ta seg opp på Sua nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Molby gjekk frå Bessheim, over Russvatn, opp etter Blåtjønnåe, over Surtningssuoksle og opp på ryggen nord for toppen til Surtningssue.

Hardt men greit skiføre.

Hvor lang tid brukte dere på den turen her? Går det relativt greit på en dag? Kanskje drøyt med full oppakning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikkje heilt sikkert men åtte til ni timer inn med tung sekk (sovepose, telt, kokeutstyr og liknande).

Med den dagslengda som er no bør det ikkje være noko problem å klare Surtningssui på ein dagstur om ein er

litt vant med å gå i fjellet.

Det er køyrt skiløype frå Heimsand og inn til Russvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikkje heilt sikkert men åtte til ni timer inn med tung sekk (sovepose, telt, kokeutstyr og liknande).

Med den dagslengda som er no bør det ikkje være noko problem å klare Surtningssui på ein dagstur om ein er

litt vant med å gå i fjellet.

Det er køyrt skiløype frå Heimsand og inn til Russvatnet.

Ok, takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.