Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken søkestang? Minst 3 meter.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i en søkestang.

Jeg vil helst at mine turkamerater har med seg en søkestang som er minimum 3 meter lang, og ikke 190 eller 240 cm lang. Så da synes jeg at jeg også kan ta med den ekstra vekten i sekken, for sikkerhets skyld.

Fint å ha dersom man skal grave snøhule også :)

Har dere noen gode anbefalinger til lette søkestenger som er 3 meter eller lengre?

Det beste alternativet jeg har funnet hittil er denne: G3 300 Carbon Speed TECH. Til den nette pris av 999 + frakt :S

Den veier 284 gram, og er 308 i total lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 8 måneder senere...

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellsikkerhet/sokestenger/mammut-avalanche-probe-expert-sokestang.html

 

Er i samme båt, ønsker meg ei lang stang, men tenker mer i 500 kr klassen. Stanga jeg linker til kommer på 553 med rabatten de gir oss. 

Noen som har noen innvendinger å kommer med, eller gode tips til kjøp.

 

Hovedbruken min kommer til å være snøhuleturer, men Stanga må fint kunne brukes til dens opprinnelige formål også. Tenker derfor å styre unna de korteste og billigste variantene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tar meg friheten til å komme med en innvending siden det var ønskelig.

Gå heller for en kortere utgave, og du får mer for pengene.

Er dessverre få som klarer å grave mer enn to meter i hardpakket skredsnø, selv etter en kompis, før det er for sent. Over tre meter skal godt gjøres... Er bare å prøve....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil forslå en 240 stang til kamerat redning, da redning ved dybere begravelser er lite sannsynlig og du heller vil havde de flere stik på 2 meter end den sidste meter. Dette bygger på den internationale skred forskning som ligger til grund for metode set inden for undervisning både i NF og hos Røde Kors. Selv i Røde Kors hvor vi har søkestænger på 320 stikker vi kun 2 meter på kammerat redning. Og gå langt uden om carbon til alt andet end at  havde i sækken for at  finde steder for snøhuler. De knækker. Især hvis du blir lidt ivrig, noget jeg håper du blir når du søker etter den kammerat i et skred. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.