Gå til innhold
  • Bli medlem

Mont Blanc 2013 - tips eller erfaringer tas imot med takk


Anbefalte innlegg

Da er planen Chamonix og Mont Blanc i sommer:)

Vårt erfaringsnivå er seilas fra Norge til Kapp Horn++, mye fjellturer og toppturer i norge, samt en tur i himalaya. Har generell klatreerfaring, taubruk og sikkerhet, og snart litt brevandring + skredkunnskap. For å klargjøre oss ytterligere og opparbeide erfaring, tenker vi å skaffe utstyr (stegjern, isøks, isskruer osv) og teste det i stadig vanskeligere terreng, Hurrungane, romsdalshorn mm. i Norge i vinter/vår/sommer, og i Chamonix-traktene før vi går for Blanc'en.

Noen som har tips, info el. og lyst til å dele? Kunne vært gøy å hørt om andre som har planer om dette i sommer og.

Turplaner ahhh...det gledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdt å ta med seg at det ikke akkurat er trygt.

http://www.summitpos...y-deaths/808297

Tviler på at det blir noe problem med tanke på forberedelsene du har tenkt å gjøre, men greit å ha sikkerhet litt ekstra i bakhodet?

Takk for linken, nyttig lesning. Har sett på mange filmer, og lest mye om området, så vet om skredfaren og at været i området skifter fort, og at det ikke er helt trygt...er vel derfor jeg har lyst til å gjøre det. Fjellet i norge er heller ikke trygt, ikke å seile rundt Kapp Horn heller...eller gå på gata i Oslo. Plutselig faller det en isklump fra bygården du bor i rett i hodet ditt og vips er du grønnsak, slikt skjer jo også, uheldigvis!

Men tenk å stå på toppen:) Livet handler også om drømmer, og om å benytte seg av en mulighet for å oppfylle dem, er sånn jeg tenker hvertfall...jeg bare må ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rute planlegger dere å gå?

Har sett litt på området og ruter, men ikke bestemt noe...husker ikke navnene heller for øyeblikket, tenkte kanskje at noen her hadde noen tips etter erfaring. Tenker også at vi må holde oss såpass fleksible - med tanke på skredfarer osv - at vi kan ta en endelig avgjørelse om dette der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med skredfare er en problematikk uansett så lenge man er ute i snø. Man må tilpasse seg etter det. Jeg synes ikke man skal lage masse skremselspropaganda rundt mont blanc. Det går skred der også. Men det er to faktorer som er litt anderledes enn i Norge.

*Pass på at du ikke går i den aller varmeste perioden. Alpin start hjelper mye, men vurder det. April/mai vil jeg si er fint.

*Mont B. er veldig tilgjengelig og det er alt fra svært erfarne til tullinger som ruller rundt der. Derfor vil jeg anbefale deg å ikke gå de aller letteste rutene. Da reduserer du sjansen for steinsprang.

Min erfaring er at det er folkene som utgjør størst fare. Det er vanskelig å vite hva de finner på...

Mount Blanc har alt fra veldig lette ruter opp (som ikke krever noe, ikke en gang sikring) til ganske tøffe ruter.

Disse bøkene hjalp meg første gangen:

Mont Blanc Massif Volume 1 av Lindsay Griffin

The Alpine 4000m Peaks av Richard Geodeke

Mont Blanc 4808m 5 Routes to the Summit av François Damilano

Treningsturene er halve moroa, og det er bare å finne ut hva man må kunne for å gjennomføre turen, og trene deretter.

Si ifra om du lurer på noe mer ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken, nyttig lesning. Har sett på mange filmer, og lest mye om området, så vet om skredfaren og at været i området skifter fort, og at det ikke er helt trygt...er vel derfor jeg har lyst til å gjøre det. Fjellet i norge er heller ikke trygt, ikke å seile rundt Kapp Horn heller...eller gå på gata i Oslo. Plutselig faller det en isklump fra bygården du bor i rett i hodet ditt og vips er du grønnsak, slikt skjer jo også, uheldigvis!

Men tenk å stå på toppen:) Livet handler også om drømmer, og om å benytte seg av en mulighet for å oppfylle dem, er sånn jeg tenker hvertfall...jeg bare må ha det!

Mente ikke at du burde la være å dra, men at det er lurt å vite hvordan 10-30 mennesker dør på fjellet hvert år, så du kan unngå å bli en av dem. Synes du har fått noen gode konkrete råd her, f.eks hvilken årstid du drar på og ikke nødvendigvis ta den mest brukte ruten.

Å stå på toppen av et fjell er noe jeg synes er veldig sterkt, så skjønner jo hvorfor du vil dra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med skredfare er en problematikk uansett så lenge man er ute i snø. Man må tilpasse seg etter det. Jeg synes ikke man skal lage masse skremselspropaganda rundt mont blanc. Det går skred der også. Men det er to faktorer som er litt anderledes enn i Norge.

*Pass på at du ikke går i den aller varmeste perioden. Alpin start hjelper mye, men vurder det. April/mai vil jeg si er fint.

*Mont B. er veldig tilgjengelig og det er alt fra svært erfarne til tullinger som ruller rundt der. Derfor vil jeg anbefale deg å ikke gå de aller letteste rutene. Da reduserer du sjansen for steinsprang.

Min erfaring er at det er folkene som utgjør størst fare. Det er vanskelig å vite hva de finner på...

Mount Blanc har alt fra veldig lette ruter opp (som ikke krever noe, ikke en gang sikring) til ganske tøffe ruter.

Disse bøkene hjalp meg første gangen:

Mont Blanc Massif Volume 1 av Lindsay Griffin

The Alpine 4000m Peaks av Richard Geodeke

Mont Blanc 4808m 5 Routes to the Summit av François Damilano

Treningsturene er halve moroa, og det er bare å finne ut hva man må kunne for å gjennomføre turen, og trene deretter.

Si ifra om du lurer på noe mer ;)

Hei, og takk for bra og relevante tips:) Det sporer nye spørsmål.. Skal sjekke ut de bøkene du nevner, har ellers en 5-7 andre bøker om området her nå som er skrevet om ruter i området. Veldig spennende!

Hva mener du med Alpin start?

Har hørt en del om farene der nede, skred og steinsprang, og hvem-som-helstene uten erfaring som blir dratt opp på fjellet. Vi tror nok det blir i månedsskiftet Juni/juli, men ønsker jo å unngå flest mulig folk på ruta vår, tenkte å unngå det værste av andres fellesferier hvertfall, og de rutene med flest folk. Hva tror du om tiden sen juni/tidlig juli?

Ellers tenker vi ha med telt og være mest mulig i naturen, bo minst mulig på leierom ol. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke at du burde la være å dra, men at det er lurt å vite hvordan 10-30 mennesker dør på fjellet hvert år, så du kan unngå å bli en av dem. Synes du har fått noen gode konkrete råd her, f.eks hvilken årstid du drar på og ikke nødvendigvis ta den mest brukte ruten.

Å stå på toppen av et fjell er noe jeg synes er veldig sterkt, så skjønner jo hvorfor du vil dra. ;)

Ja, er også tilhenger av å lære av andres feil, så leste hele den artikkelen om hvorfor folk stryker med på mont blanc, den er nyttig på sin måte, man trenger også ha en dose frykt eller respekt er vel ett bedre ord, for å ta de rette avgjørelsene.. Så takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alpin start betyr egentlig bare "tidlig start" Meningen med det er egentlig bare å rekke å komme seg forbi utsatte områder før sola rekker å varme opp. Det påvirker hvor trygg en bre er, isfall, skavler, stein og jord som er "fryst" Hvor alpin starten blir avhenger av ruten, lengden og målet. Når jeg har klatret i Chamonix har det hendt jeg har staret klokka to om natta for å rekke ned før senest to på ettermiddagen. Når jeg gikk en Haute Route variant i fjor startet vi som regel klokken fem om morgenen, og var fremme innen ett. Da slapp vi unna mye tauopplegg da snøbroene fremdeles var fryst og trygge.

En annen ting ting som taler for alpin start er at uværet som regel kommer på ettermiddagene. Da er det sikkerhet i å være fremme før ettermiddagen.

Når det gjelder telt er det noen sære teltregler med masse restriksjoner i Frankrike. Du må allefall ikke sette opp teltet i nærheten av en hytte.

Hvis du vil bruke telt er jo det greit, men jeg vil bare si at hyttene fungerer veldig godt. Jeg har med nødbivi utstyr tilfelle det skulle skje noe. Det er vel avhengig av rute hva man velger. Jeg hadde ingen overnattinger. Jeg er fan av go light, go fast og speed is safety. Telt er ikke med på sånne turer hvis jeg kan bo på hytter.

Du kan bare glemme å ikke se folk. Det er masse folk!

Det går sikkert bra å gå i juli, men det er varmt i den perioden.

Ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alpin start betyr egentlig bare "tidlig start" Meningen med det er egentlig bare å rekke å komme seg forbi utsatte områder før sola rekker å varme opp. Det påvirker hvor trygg en bre er, isfall, skavler, stein og jord som er "fryst" Hvor alpin starten blir avhenger av ruten, lengden og målet. Når jeg har klatret i Chamonix har det hendt jeg har staret klokka to om natta for å rekke ned før senest to på ettermiddagen. Når jeg gikk en Haute Route variant i fjor startet vi som regel klokken fem om morgenen, og var fremme innen ett. Da slapp vi unna mye tauopplegg da snøbroene fremdeles var fryst og trygge.

En annen ting ting som taler for alpin start er at uværet som regel kommer på ettermiddagene. Da er det sikkerhet i å være fremme før ettermiddagen.

Når det gjelder telt er det noen sære teltregler med masse restriksjoner i Frankrike. Du må allefall ikke sette opp teltet i nærheten av en hytte.

Hvis du vil bruke telt er jo det greit, men jeg vil bare si at hyttene fungerer veldig godt. Jeg har med nødbivi utstyr tilfelle det skulle skje noe. Det er vel avhengig av rute hva man velger. Jeg hadde ingen overnattinger. Jeg er fan av go light, go fast og speed is safety. Telt er ikke med på sånne turer hvis jeg kan bo på hytter.

Du kan bare glemme å ikke se folk. Det er masse folk!

Det går sikkert bra å gå i juli, men det er varmt i den perioden.

Ida

Ja, har i planene at det blir mange tidlige/nattlige vandringer, faren for ras øker jo ved smelting, så ja det er påtenkt.

Ok, så telt kan være en utfordring... skal sjekke ut mer angående det, skal vurdere litt vekt mot fart ja.

Regner jo med å se folk, da, men prøve å unngå det værste som sagt.

Takk Ida:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk Mont Blanc i juli i fjor sommer, og kan absolutt anbefale turen på det sterkeste. Vi gikk Gouter-ruten og overnattet en natt på Gouter-hytten. Vi kjøpte også en ekstra natt på hytten i tilfellet været skulle slå seg vrang, så vi hadde en ekstra mulig toppsjanse.  Denne brukte vi ikke. Jeg er litt usikker på om den nye hytten har åpnet nå, men i fjor var det veldig vanskelig å få rom, da det meste er booket av guider før påmelding for oss andre er mulig. Her var det viktig å bestille i det sekundet websidene åpnet for å få plass. ca 200 meter fra hytten er det også masse folk som telter, så det var ikke noe problem, selv om mange advarte oss mot telting. Den andre vanlige ruten er Cosmique-ruten, dette er en kortere men mer teknisk rute. Man starter på 3600 moh og ikke 2200moh.

 

På vei opp til hytten er det et parti som er ganske skummelt, dette er et steinsprang man må krysse på ca 30 meter. Det føltes ikke så farlig da vi gikk over, men ca 30 minutter senere gikk det et skikkelig ras her. Grunnen til de fleste dødsfall er mye idioti, vi møtte blant annet noen som ikke hadde med lue, og noen som hadde prøvd seg mot toppen i snøstorm på kompasskurs. Men bare noen få dager etter oss i sommer gikk det et skikkelig snøras der 7 stk, blant annet to guider døde, så det kan selvfølgelig skje.

 

Ellers er det mye folk, men det er også et stort fjell, så det var kun da vi startet 100 stk på toppstøt klokken 3 på natten at det føltes som man gikk i kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Mont Blanc i juli i fjor sommer, og kan absolutt anbefale turen på det sterkeste. Vi gikk Gouter-ruten og overnattet en natt på Gouter-hytten. Vi kjøpte også en ekstra natt på hytten i tilfellet været skulle slå seg vrang, så vi hadde en ekstra mulig toppsjanse.  Denne brukte vi ikke. Jeg er litt usikker på om den nye hytten har åpnet nå, men i fjor var det veldig vanskelig å få rom, da det meste er booket av guider før påmelding for oss andre er mulig. Her var det viktig å bestille i det sekundet websidene åpnet for å få plass. ca 200 meter fra hytten er det også masse folk som telter, så det var ikke noe problem, selv om mange advarte oss mot telting. Den andre vanlige ruten er Cosmique-ruten, dette er en kortere men mer teknisk rute. Man starter på 3600 moh og ikke 2200moh.

 

På vei opp til hytten er det et parti som er ganske skummelt, dette er et steinsprang man må krysse på ca 30 meter. Det føltes ikke så farlig da vi gikk over, men ca 30 minutter senere gikk det et skikkelig ras her. Grunnen til de fleste dødsfall er mye idioti, vi møtte blant annet noen som ikke hadde med lue, og noen som hadde prøvd seg mot toppen i snøstorm på kompasskurs. Men bare noen få dager etter oss i sommer gikk det et skikkelig snøras der 7 stk, blant annet to guider døde, så det kan selvfølgelig skje.

 

Ellers er det mye folk, men det er også et stort fjell, så det var kun da vi startet 100 stk på toppstøt klokken 3 på natten at det føltes som man gikk i kø.

 

Takk for erfaringsdelingen, kjempebra å få ferske erfaringer fra området:) Det virker som det er mange som snakker om disse "tullingene" som det virker som snubler rundt på fjellet som lobotomerte hjernedøde idioter, som omtrent må bæres opp av guider. Hvor mange slike møter man på en slik tur anslagsvis? Har lite lyst at disse amøbene skal tråkke ned steinras på oss hvis vi ender med å gå i en kø her...

 

Hvor mange var det som teltet der? Vi har litt telting i tankene, men hva ble det advart mot i forbindelse med dette??

 

Igjen, takker for nydelig informasjon:)

 

Sjekk ut bloggen min: http://villmannstur.blogspot.no/ - for litt å mate pudderdrømmene dine hvis du har noen. Var nettopp i Engelberg, Sveits...sinnsykt!!!

 

-------

hilsen Claus - theClaws

http://villmannstur.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tullinger, så må man nok regne med en god del. I veldig forskjellig grad selvfølgelig, men en god del av de som prøver seg på toppen fra Gouterruten har relativt liten erfaring i fjellet. Vi snakket mest med de som gikk uten guide, og den gruppen var veldig dominert av folk som ikke skjønte at de burde hatt guide, og ikke folk som ikke trengte guide fordi de hadde mye erfaring. Når det er sagt, så var vi veldig lite plaget av dem. Det ene området som er utsatt for steinras, går man på tvers, så det er ingen over til å utløse ras. Ettersom om man treffer på dette området dagen før toppstøtet og ganske sent på vei ned igjen, så vil folk komme hit veldig spredt, og klarer man å holde et godt tempo, så er sjansene gode for at det er de rutinerte og ikke de urutinerte du møter her. Toppstøtet er stort sett bare gåing på bre og det er aldri veldig bratt, så snøras her er nok ikke så vanlig. De første par timene av toppstøtet går man også steder der det er lett å gå forbi andre.

 

Jeg husker ikke helt antall telt som var der, men jeg vil anslå at det var et sted mellom 10 og 20 telt ved Gouterhytten. Vi sov i hytte selv, så vi så bare teltene i noen minutter på vei opp og ned. Vi ble også advart mot å telte, så derfor droppet vi det, men det så tilsynelatende ut som om det ikke var noe problem da vi var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville nok vurdert telt neste gang. Både ved Gouterhytta, ved Aiguille de Midi og platået opp mot Mont Maudit er det flere som telter. Det eneste ankepunktet jeg hører mot dette er faktisk lynnedslag, er visst en del dødsfall i året grunnet dette. Opp mot Gouterhytta var det en polakk som omkom av lyn da vi var der sist, om han døde av et etterfølgende fall eller lynet vites ikke. Pass også på utstyret (det du klatrer med ;-))rundt disse hyttene, det er en del uærlige sjeler rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene @Dalegudbrand og @gautema! Teltet skal med, og forsøkes brukes om vær og forhold tillater det. Har sett noe om dette med lyn ja, ikke bra. Får eventuellt sette opp en lynavleder ett stykke unna;)

 

Har funnet noen ruter vi syns er svært interessante, noen som har gått disse?

 

 

Aiguille de Bionnassay North-west face - Mont Blanc Traverse. 

Ender ved Mont Blanc du Tacul/cosmiques hut.

med overnatting i telt

 

Aiguille de Chamonix traverse - Fra Aiguille du Midi til Aigiuille du Grépon

"most climbers will expect to bivouac"/overnatte i telt

 

Roquefort Ridges - Gran Jorasses traverse 

med overnatting i Canzio bivouac 

 

 

Det jeg har svært lyst til er å overnatte en natt minst i høyden i telt evt bivouac og våkne opp ved toppen av ett fjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hej

 

Jag gick Cosmiques Route. Du tar linbanan upp till  Aiguille du Midi...sedan går du till hyttan om du ska bo där. Se till att boka boende i tid den bli full rätt snabbt. Vi startade sedan 01.00 på natten sedan stod vi på toppen kl 08.00 :)

 

Mont Blanc 4.810 m
Mont Blanc traverse via Mont Blanc du Tacul, Col Maudit, Mont Maudit, Col de la Brenva.
difficulty: PD+, snow or ice up to 60° (30 m, the rest maximum 50°)
Time to summit: 10-13 hours from the hut

 

Väldigt fin led :)


Det är förbjudet att tälta i de områdena, fast vi gjorde det när jag skulle upp med några andra via normalleden. Det sägs att de river tälten som står uppsatta...men jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom det.

Alpin försäkring kanske? Dyrt med helikopter assistans. Cosmigues Route hade en vägg på ca 30 m med 50graders lutning när jag var där. Fast förhållandena ändras från år till år.

 

http://www.summitpost.org/refuge-cosmique/267759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Jag gick Cosmiques Route. Du tar linbanan upp till  Aiguille du Midi...sedan går du till hyttan om du ska bo där. Se till att boka boende i tid den bli full rätt snabbt. Vi startade sedan 01.00 på natten sedan stod vi på toppen kl 08.00 :)

 

Mont Blanc 4.810 m

Mont Blanc traverse via Mont Blanc du Tacul, Col Maudit, Mont Maudit, Col de la Brenva.

difficulty: PD+, snow or ice up to 60° (30 m, the rest maximum 50°)

Time to summit: 10-13 hours from the hut

 

Väldigt fin led :)

Det är förbjudet att tälta i de områdena, fast vi gjorde det när jag skulle upp med några andra via normalleden. Det sägs att de river tälten som står uppsatta...men jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom det.

Alpin försäkring kanske? Dyrt med helikopter assistans. Cosmigues Route hade en vägg på ca 30 m med 50graders lutning när jag var där. Fast förhållandena ändras från år till år.

 

http://www.summitpost.org/refuge-cosmique/267759

 

@snowstorm takk for informasjonen:) Bra link til summitpost også:)

Hvilken tid på året var du der, og hva var temperaturen om natten i teltet? 

 

Det ser unektelig fristende ut å bo en natt på denne hytta, franskmenn kan det med å gjøre ting spektakulært ass: 

108242.jpg

Ser ut som den kan forsvinne i ett stein- eller snøras når som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jag har varit där 2 grr....oj vet inte hur kallt det var på natten, men sov gott i tältet :) Den där hyttan bodde jag i ett år...god mat också 3 rätters :-P och fin utsikt

@snowstorm takk for informasjonen:) Bra link til summitpost også :)

Hvilken tid på året var du der, og hva var temperaturen om natten i teltet? 

 

Det ser unektelig fristende ut å bo en natt på denne hytta, franskmenn kan det med å gjøre ting spektakulært ass: 

108242.jpg

Ser ut som den kan forsvinne i ett stein- eller snøras når som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

TAKK!!!

Luften gikk ut av ballongen etter 2,5 uker i Chamonix og en svært vellykket topptur, så har enda ikke takket skikkelig for dere som bidro med informasjon her i forumet. Men julen er jo en fin tid å se tilbake på året som gikk og takke for denne hjelpen. Så TAKK FOR TIPSENE SOM VAR MED Å FÅ OSS PÅ TOPPEN:) :)

Det var en ekstrem og utrolig flott opplevelse!

 

Se bloggen med beskrivelse og bilder for hvordan turen vår var: http://villmannstur.blogspot.no/2013/12/topptur-mont-blanc-juli-2013-logg.html

 

God jul, tur og godt nyttår!

Claus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.