Gå til innhold
  • Bli medlem

hjemmeladening!


Gjest

Anbefalte innlegg

heisann, tenkte jeg skulle prøve meg litt på hjemmeladening. men trenger noen forslag til presser!

og oppskrifter

er det mulig å lage skudd selv?

dette er for haglepatroner

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp Ladeboka, i første omgang! Der får du de tips du trenger, for å starte opp.

Editt: Fikk ikke med meg, at det gjaldt haglepatroner. Men prinsippene er de samme. Men få lader haglepatronene selv, lite økonomi i det. Og det å lade med brukte plasthylser, kontra messing, er også to vidt forskjellige ting. Det går sikkert ann å få kjøpt nye plasthylser, men til hvilken kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladeboka er 100% bortkastet for trådstarter som skal lade hagelpatroner; emnet er ikke berørt i det hele tatt..

Å lade hagelpatorner selv er lønnsomt som fy det om en har et visst forbruk; kjøp denne boka; http://www.hjemmelading.no/produkter/1216215238/1221482343

og les denne tråden på kammeret.no; http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=458

Bøygen er å få tak i hagl til en OK pris; trikset er å handle i USA og bruke Jetcarrier sjøfrakt.

Lerduepatroner lønner seg ikke å lade selv-bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ladet mine egne haglepatroner selv for mange år siden. Jeg kjøpte fenghetter, krutt og hagl av en kamerat som hadde holdt på med hjemmelading en god stund.

Jeg hadde et lite verktøy til å ta ut brukte fenghetter med og til å sette inn de nye. Så målte jeg opp krutt, for jeg hadde ikke kruttvekt, og satte inn en forladning av filt. Så fylte jeg opp med hagl og la en pappskive på toppen. Så dryppet jeg litt stearinlys på toppen for å forsegle hele sulamitten.

Resultatet ble haglepatroner uten kontroll. Noen ble sterke og noen ble svake og spredningsbildet var like forutsigbart som været på vestlandet.

Jeg endte opp med å bruke mesteparten av kruttet til å lage saluttpatroner. De virket bra. Dvs. de laget fryktelig mye støy på 17. mai og nyttårsaften.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten litt basiskunnskap blir det elendige greier ja.... Og det kan og bli potensiellt farlig; følg oppskrifter fra troverdige kilder (en eller annen kompis er ikke en troverdig kilde i dette tilfellet..) 100%.

Jeg har et par Mec 600 (kjøpt på ebay for en grei pris) og er veldig fornøyd med de.

Lee har en billig og grei prese; litt plastikkbillig følelse men den funker fint og koster lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lade litt så er det gøy med progressive presse. Fant denne fine videoen for en Hornady 366 presse. Sikkert ikke nødvendig om du bare skal lade til noen få skudd i jakta. Men da kan man jo kjøpe dem ferdig isteden.

Edit. Les litt i tråden her. Står en del om økonomi osv, sikkert fra folk som veit mye mer enn meg.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=18&t=76120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo ingenting om hva og hvor mye du har tenkt å lade. Om du bare skal lade noen jaktpatroner så greier du deg med ei enkelt presse. Tviler på du får veldig mange forslag basert på erfaringer da det ikke er mange som lader selv. Stormåsen har gitt deg ett greit forslag. Eller du kan spørre på Kammeret.no, er nok flrere der om kan gi deg svar. Selv har jeg ikke ladet hagl. M_en har brukt både en en enkel rcbs og en dillon presse rcbs'n virker helt uknuselig og dillon har en sånn roterende plate sånn at man gjør alle operasjonene i ett tak. Veldig effektivt men mye å følge med på. Ta ut ferdig patron, sette inn ny hylse (Hylsene er presset og vasket på forhånd) sette på kule. Trykke ned, dra ut ett håndtak for å legge fram hette, trykke opp for å sette inn hetta. Dette er jo helt basic modell. Disse kan bygges ut med hylsemater, kulemater, osv til du bare sitter å drar i spaken. Kan jo også setter på motor på spaken så står den der og går av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.