Gå til innhold
  • Bli medlem

2 serier med nye 1:50000 "plastkart"


SveinH

Anbefalte innlegg

 

Jeg kan forsåvidt forstå at de ikke gidder å selge kart selv - men det virker nå mest som de ikke er interessert i at kartene skal selges, heller. Det er jo Nordeca sine som finnes overalt - og selv når man kontakter Statens Kartverk for å få hjelp til å få tak i, så henviser de bare til Nordeca. (Som prøver å lure deg til å kjøpe deres kart.)

 

 

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor de gadd lage kartene i utgangspunktet. Men dem om det - jeg prøver nå å kjøpe de jeg kan få bruk for, før de slutter med det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
 

Er det forresten mange som har oppdaget feil i de kartene? Jeg oppdaget en trykkfeil, usikker på hvordan kartet egentlig skal se ut. Må få sammenlignet med et sjøkart - helt linjerette streker finnes det i hvert fall ikke så mange av i naturen så her er åpenbart noe som har falt ut. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner kartreferanser inne på kartet og tall på høydekurver hos Nordeca. Utover det er de to seriene såppass like, at jeg da blir å foretrekke plastserien til Kartverket. Det som trist er at butikkene her i Trondheim (og kanskje ellers i landet) kun selger Nordeca. Resultatet for min del er at bunken med Nordecakart er størst som følge av litt for kort tid mellom beslutning og tur..

 

Hvilket kart er best på svensk side? Noen andre å anbefale når man trenger kart litt inn i sverige?

 

Her er det vel Lantmäteriets Fjällkarta som gjelder.

http://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/Fjallkartan/Tryckt-Fjallkarta/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Kartverket ikkje har fått endra karta sine slik at det er litt overlapp mellom fram og baksida, er Nordeca sine kart betre på dette punktet (2km overlapp dersom eg hugsar rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noen fra kartverkets side igjen, og ble denne gangen fakturert av Friluftsrådenes landsforbund(?). Ser på deres nettside at de lenker til bestillingen på kartverkets sider, så det er nok et samarbeid der nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

De Nordica plastkartene jeg har sett på i butikken har koordinater også inne i kartet. Vet noen om det er noe nytt de har kommet med nå, eller kan det hende at de dere har sett uten har vært fra turserien til Nordica og ikke fra Norge-serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De Nordica plastkartene jeg har sett på i butikken har koordinater også inne i kartet. Vet noen om det er noe nytt de har kommet med nå,

 

Det har vore slik i alle fall sidan 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Er det noen som har oppdatert info om hvor en får bestilt plastkartene fra Statens Kartverk nå om dagen?

Jeg finner ingen fungerende link gjennom kartverket.no, ingen av linkene som er oppgitt i denne tråden ser heller ut til å være gyldige lenger.

Jeg sendte en forespørsel til Haugen Bok og fikk følgende noe kryptiske svar:

Hei, og takk for henvendelsen.
Vi har noen kart tilgjengelig fra Statens kartverk, men det er de som er i M711 serien. Prisen er kr 119,- pr kartblad. Vi har fraktfri sending fra kr 249,- Ved kjøp under kr 249,- blir det porto kr 39,- i tillegg.
Jeg mener at du skal kunne finne kartblad i nettbokhandelen vår, ved å skrive tittel på kartet du leter etter. Men mange kart er gått inn i Nordeca, det var tidligere Statens kartverk.
Ha en fin dag.

Stemmer det at mange kart har gått inn i Nordeca? Altså at kartverket har sluttet å produsere plastkart? Det høres merkelig ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordeca sine tilsvarer, i all hovedsak, kartverkets gamle 1:50000-serie, men kartbladinndelingen er annerledes. Jeg hadde en h... jobb når jeg oppdaget at Nordeca sin kartbladinndeling var fullstendig verdiløs i de områdene jeg ferdes aller mest, mens Kartverket sin var bortimot perfekt. Til slutt klarte jeg å oppspore noen rester hos Speider sport, men nå er de borte der også.

Så da er det Nordeca, egenproduksjon, eller spore opp et "restparti" ett, eller annet sted som gjelder.

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. På kartene fra kartverket var det aller meste av sjøkartinfo med, det har verken Nordeca sine eller den nye siden man kan printe ut fra selv. De er rett og slett to-i-en, de som ble droppet. Og på printsjøl-ordningen mangler UTM-koordinater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk min flaks. Akkurat når jeg har begynt å gå over til plastkartene og har bestemt meg for kartverket sine kart, så forsvinner de. Jeg likte nemlig også stort sett kartverket sin inndeling bedre enn den som er på Nordeca. Vel vel, ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne tråden her. Kjøpte meg noken plastkaret frå kartverket for noken år siå. Virka utrulig vanskelig og kronglete å få da til igjen, for å lufta litt frustrasjon kva er vitsen med ett kartverk viss dei ikkje selge kart? Er da Nordeca sin norge serie som gjelde no? I første omgang skal eg berre ha kart øve Sveio, kunne sikkert klart meg utan men litt av moroa er jo å lesa på kartet, treng sikkert fleire og seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Jeg spurte dem om noen lignende, da jeg fikk greie på det. Da fikk jeg til svar blant annet dette:
"Bakgrunnen for at Kartverket trekker seg ut av markedet, er sammenfallende med at styrende organer ville at våre kartdata skulle være gratis,  lett tilgjengelig og ikke lenger være et kommersielt produkt. Det betyr i klartekst at markedet overlates å sørge for at våre kartdata blir tilgjengelige i en eller annen form. Videre betyr det at en forhandler selv kan bestemme om kartdataene skal presenteres på plast eller papir eller kanskje noe helt annet. Det gjelder også prisen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordecas plastkartblader er ok. Jeg bruker ofte Nordecas kart på tur i Sveio. Det dekker hele Sveio, store deler av Bømlo og halve Stord, samt litt av fjellene øst for Ålfjorden. Bakdelen er at baksiden er 99,99999% blått hav. Der kartblader fra Nordeca normalt er dobbeltsidig, mister man selvsagt denne goden ved å ligge så nær storhavet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut da fått da no. Kom på 277 med moms og frakt. Virka som dei oppgir prisane utan mva. Litt dyrt kanskje, mulig da går Ann å få karta billigare ein Anna plass, kjøpte frå kartbutikken eg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.