Gå til innhold
  • Bli medlem

2 serier med nye 1:50000 "plastkart"


SveinH

Anbefalte innlegg

Det er nå lansert 2 nye landsdekkende 1:50000 kart serier trykket på plastlignende materiale.

1. Kartserien til Statens Kartverk trykker 4 kart fra den gamle oppdelingen på ett kart og "henger" slik sett sammen med de gamle 1:50000 papirkartene.

2. Nordeca har laget en tilsvarende serie (Norge-Serien) men den forholder seg ikke til den gamle kartoppdelingen og passer heller ikke sammen med de ny plastkartene til Statens Kartverk.

Det virker som det er lite kjent at disse seriene ikke henger sammen. (har forskjellig kartbladinndeling og navn/nummer).

På DNT sin kart butikk står det følgende om Norges-serien:

Norge-serie har tatt over for gamle "Norge 1:50000" (M711) kart.

Tosidig trykk og litt større kart gir ca. fire ganger så stort område som tidligere.

Nå 2km overlapp når snur kart eller ved tilstøtende kart. Kartinfo som tidligere.

Altså ikke vinterløyper, sesong info om broer, parkering osv. Kun turkart har denne info.

Trykket på plastfiber. Slitesterke, tåler vann og lette.

"Har tatt over" er muligens litt misvisende !

Skal du for eksempel til Grindaflethytta ( i mitt nærområde) er kart alternativene:

1. StatKart gamle papirkart:
1316-1 Gudvangen
og
1316-2 Ulvik
(1316-2 Ulvik er nødvendig hvis du kommer fra Mjølfell området)

2. StatKart plaskart:
Flåmsdalen Nærøyfjorden 051
(inneholder 1316-1 Gudvangen, 1316-2 Ulvik, 1416-3 Myrdal og 1416-4 Flåm)

3. Nordeca Norges-serien:
10047 Aurland
og
10039 Hardangerjøkulen (
10039 Hardangerjøkulen er nødvendig hvis du kommer fra Mjølfell området

På Ut.no står det i dag på Grindaflethytta:

  • Kartblad: Gudvangen 1316-1 (2010)
  • Turkart: Nærøyfjorden (2006) og Rallarvegen (2010) 1:50 000 fra Ugland It Goup AS

Jeg er klar over at folk må ha litt peiling selv for å legge ut på tur,men akkurat nå er kanskje bildet litt forvirrende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer, og vi har tidligere vært innom dette.

Jeg vil på det sterkeste anbefale Statens Kartverk sin kartserie. Plastserien har blå forside. I motsetningen til Nordecas sin har denne gjennomgående kartreferanser slik at kartreferanser lett kan tas ut. På Nordecas kart er kartreferansen kun gjengitt i margen og det blir vanskelig å ta ut en presis referanse når kartet er såpass stort. I tillegg erfarer jeg at Statens Kartverk har bedre kartografi.

Men det viktigste argumentet for å kjøpe Statens Kartverk fremfor Nordeca er at Nordecas manglende kvalitetskontroll gjorde at de sendte et parti med kart med feil sone ut på markedet. Etter diskusjon her inne med påfølgende press fra Røde Kors Hjelpekorps og Hovedredningssentralen ble dette partiet trukket tilbake.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.9386418

http://www.facebook.com/notes/r%C3%B8de-kors-hjelpekorps/plastkart-fra-norge-serien-150000-kan-inneholde-kritisk-feil/10151135714480952

Plastkart fra Statens Kartverk bestilles rimeligst herfra: https://ehandel.statkart.no/fhandel/plast.html?fh=GYLDENDAL

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at det nå finnes to forskjellige kartalternativer! Jeg ble også villedet av informasjonen på DNTs nettsider ser det ut til. En smule forvirrende...

Jeg kjøpte nye kart nå nylig, fra Nordeca. Trodde dette var de "nye" kartene fra StatKart. :-/

At disse kartene overlapper er en stor fordel, da jeg ofte befinner meg i "grenseland" om må sjonglere to eller flere kart. Det var ikke før etter at jeg hadde brettet og stappet kartet inn i kartmappa at jeg oppdaget at kartreferansene kun er gjengitt i margen, så nå må kartet tas ut av mappa og brettes helt ut for å kunne ta ut UTM-koordinater. Hmm... ;-|

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også Statens Kartverk sin serie fordi den er "kompatibel" med papirkart som jeg har en del av.

Her i Bergen ser det derimot ut til at Nordeca har kuppet alle bokhandlene.

Hvis du spør betjeningen så er det lite hjelp å få.

Den eneste måten å få tak i Staten kartverk sine kart er å bestille på nett.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ser jeg også har gått på denne fella......

Der jeg bestillte står følgende...

NB! I 2012 vil den nye Norge-serien 1:50 000 erstatte M711 serien med topografiske kart i 1:50 000 i vårt utvalg.

Lanseringen av de nye kartene vil skje i flere puljer samtidig som de gamle kartene vil gå ut.

Jeg tolket jo det som om Norge-Serien erstatter Kartverket, jævla ordkløveri...

Bestillte 22.01.2013 og fortsatt ikke fått noe kart.

(30.01.2013 bestillte jeg Silva kompass fra england, det har kommet)

Bestillte i dag et par kart fra kartverket, avbestiller disse "feilinformerte Turistforening kartene"...

I tillegg erfarer jeg at Statens Kartverk har bedre kartografi.

Noen som kan bekrefte dette? Om det faktisk er gjennomgående for alle områder så er det et gedigent pluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvert fall bekrefte at kartbladinndelingen er mer fornuftig i Statens Kartverk sine kart i motsetning til Nordeca. Nordeca tar ikke like stort hensyn til der hvor det er populære turområder som Statens Kartverk gjør. Dersom man ser på Dovrefjell/Snøhetta skjærer Nordeca bare kartbladene uten å ta hensyn til evt. populære startsted som kongsvoll. Dersom Kongsvoll også skal være med må man kjøpe to kart, istedenfor ett.

På den annen side synes jeg kartreferansene i margen til Nordeca sine kart er mer brukervennlige enn Statens kartverk sine. Leser at Krokann synes at referansene er bedre i Statens Kartverk sine kart enn Nordeca. Det blir vel igrunn bare en smakssak.

I tillegg har Statens Kartverk en panteordning med kart. Levér inn 4 gamle papirkart, og motta ett nytt i retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelen til kartverket sine kart er at de har kartreferanser inne på kartet også. Da behøver man ikke ta ut kartet fra kartmappa og brette det ut for å finne koordinatene.

Det er jo forsåvidt fint at det er to kartserier. Da kan man velge det med best inndeling, Her hjemme passet Nordeca sine best for eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen ignorerte min mail om å benytte angrerett å sendte kartet likevell noen dager etterpå så sitter jeg nå med kart over samme områder fra Nordeca og Kartverket......

Kan si hva jeg ser og synes...

__________________________________________________

= Identisk

= Høydekurver/Topografi, vann, fjell, hytter osv er identisk.. Altså samme kartdata...

= Stedsnavn er identisk, høydemeter på vann er identisk, men navn kan være flyttet over eller under eller utenfor, pga forskjellige skrifttype og størrelse.

= Papir, ikke identisk, men samme type plastfibre i papiret, samme tykkelse.

+ Nordeca

+ Veier og tettsteder er utlinet med sort kantlinje, som gjør at de står bedre ut i kartet.

+ Noen nyanser mørkere farger som gir det mer kontraster en Kartverket. (svært lite, men merkbart)

+ Flere stier og veier til en viss grad. (Men siter og veier på steder jeg er kjent, er ikke oppgåtte eller finnes ikke lengre.)

+ Mindre skriftstørrelse, ser ryddigere ut.

+ Kartverket

+ Inndelingene av områdene er mye mer relevant ift fjell/stier i mitt område.

+ Kartreferanser samme hvordan man bretter kartet.

+ Større skrift, lettere å lese.

+ Tall på høydekurver, finnes faktisk ikke tall på høydekurvene på Nordeca, der må man finne seg en fjelltopp eller vann å telle opp eller ned selv.

+ Står foreksempel "rein gjerde" ved symbolet, trenger ikke sjekke ukjente tegn på kartet mot Tegnkorklaring i margen (slipper å brette ut igjen).

Konklusjon

Det er hipp som happ, kartene er i utgangspunktet identiske.

Men til navigasjon og om kartreferanser er viktige så er det Kartverket som har det beste kartet i praktisk bruk/avlesning.

Kartreferanser overalt, tall merking av høydekurver og større skrift...

Men Norgesserien Nordeca er ikke noe dårligere, ryddigere teksting (mindre skrift størrelse med bedre skrifttype) og noe bedre kontrast på karet gjør nok sikkert så mange foretrekker dette fremfor Kartverket igjen...

Men som mange sier i tråden, oppdeling av kartblad i.f.t. turområder og stier er svært viktig, får man alt på et kart fra en leverandør, hvor man må ha 2-4 kart fra en annen leverandør for å dekke aktuelt område bør være viktigst...

For de jeg kjøpte nå så er statkart best på inndelingen...

Stusser dog litt på de stiende som er inntegnet som jeg vet ikke vises i terrenget, det går ann å gå der, men man treffer ikke på en sti om man tror man skal navigere seg dit... (Norgesserien)

(nå må ikke dette ses på som en fasit, jeg har bare sett på 3 kart opp mot hverandre, forskjellige steder kan vel være forskjellige.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har Statens Kartverk en panteordning med kart. Levér inn 4 gamle papirkart, og motta ett nytt i retur.

Hadde det nå enda vært så vel. Fra Statens Kartverk: "Levér inn 3 plastkart til Kartverket og velg deg 1 nytt plastkart fraktfritt tilsendt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det nå enda vært så vel. Fra Statens Kartverk: "Levér inn 3 plastkart til Kartverket og velg deg 1 nytt plastkart fraktfritt tilsendt!"

Hmm... Mente det var sånn før jul i hvert fall. 4 gamle inn og ett nytt ut. Men sjekket det selv nå på statens kartverk' sider. Så da har nok jeg i hvert fall ikke ny og oppdatert informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette stemmer, og vi har tidligere vært innom dette.

Jeg vil på det sterkeste anbefale Statens Kartverk sin kartserie. Plastserien har blå forside. I motsetningen til Nordecas sin har denne gjennomgående kartreferanser slik at kartreferanser lett kan tas ut. På Nordecas kart er kartreferansen kun gjengitt i margen og det blir vanskelig å ta ut en presis referanse når kartet er såpass stort. I tillegg erfarer jeg at Statens Kartverk har bedre kartografi.

Men det viktigste argumentet for å kjøpe Statens Kartverk fremfor Nordeca er at Nordecas manglende kvalitetskontroll gjorde at de sendte et parti med kart med feil sone ut på markedet. Etter diskusjon her inne med påfølgende press fra Røde Kors Hjelpekorps og Hovedredningssentralen ble dette partiet trukket tilbake.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.9386418

http://www.facebook.com/notes/r%C3%B8de-kors-hjelpekorps/plastkart-fra-norge-serien-150000-kan-inneholde-kritisk-feil/10151135714480952

Plastkart fra Statens Kartverk bestilles rimeligst herfra: https://ehandel.statkart.no/fhandel/plast.html?fh=GYLDENDAL

 

Den bestillingssiden til statkart.no er primitiv, men greier jobben. Den lenker til en halvveis genial dekningsoversikt som er god å ha ved siden av.

 

Nu, hvor har 032 (Blefjell?), gjemt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

den linken til bestillingstjenesten sikker på at det ikke er for forhandlere? snakke med kartverket i dag med 2 ulike personer der og ingen av de viste at karverket solgte kart de viste meg videre til forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestillt flere via den linken, fungerer utmerket, bestill, få kart & regning i posten...

Enklere blir det ikke, og jeg er selvfølgelig privatperson...

Det som skremmer MEG er at jeg var innom en sportsbutikk og spurte etter kart til nærmeste område, da kom de med Nordeca driten å sa at Kartverket ikk lengre leverte kart, kun Nordeca...

Da fikk de en lekse angående hvor feilinformerte de var, Kartverket selger forsatt kart, og har fortsatt de beste kartene... Ble ikke kjøp, måtte ha kjøpt 3 Nordeca kart for å dekke området...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller kartene fra Kartverket fra www.haugenbok.no, og de leverer raskt. De var allerede oppdaterte med de siste kartene fra Kartverket som kom i mai, så nå er visstnok hele Norge dekket av de fine kartene. Jeg kan ikke forstå hvorfor DNT valgte å selge kartene til Nordeca, for det kartreferansene står bare i margen. Tungvint å måtte ta kartet ut av kartmappa for å finne/angi posisjonen. Satelittnavigator og kartene til Kartverket passer godt sammen. I Kristiansand har bokhandlerne bare Nordecas kart. Bokhandlerne forteller at de trodde Nordeca hadde overtatt for Kartverket, så her har nok markedsføringen til Nordeca vært villedende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

<...>

Plastkart fra Statens Kartverk bestilles rimeligst herfra: https://ehandel.statkart.no/fhandel/plast.html?fh=GYLDENDAL

 

Jeg klarte ikke å bestille via denne linken. Det ser ut som din personlige handel før betalingen. Da jeg begynte å lete videre hos Statkart hvor jeg kunne bestille kartene, ble jeg bare henvist til eksterne forhandlere. Ikke alle har alle kart tilgjengelig. Jeg endte opp med å bestille kartverkets plastkart fra Cappelen Damm: http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok at den linken ikke virker lenger. Har lett hos Statens Kartverk, men finner den ikke.

Kartbutikken.no hadde hva jeg trengte, men mindre pene løsningen til SK var ganske god. Ja, ja, hvis man på død og liv skal rote med mellomledd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok at den linken ikke virker lenger. Har lett hos Statens Kartverk, men finner den ikke.

Kartbutikken.no hadde hva jeg trengte, men mindre pene løsningen til SK var ganske god. Ja, ja, hvis man på død og liv skal rote med mellomledd...

Problemet med kartbutikken.no er at de ikke er ajour med Kartverkets kart. Siste bolk av Kartverkets kart ble sluppet i mai, og jeg fikk dem samme dag fra haugenbok.no, mens kartbutikken.no enda ikke har fått de siste kartene inn på sine nettsider. Det virker som de ikke er så interessert i Kartverkets kart, som de er i Nordecas. Det er Kartverkets kart som er de offisielle for Norge, og de eneste som er praktiske om man ønsker å lese kartreferanser om kartet er brettet. Det kan man ikke på Nordecas kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 

Det stemmer ikke helt at kartene er identiske. Statens Kartverk sine har også de vesentlige sjøkartdataene med - om man padler er de definitivt å foretrekke.

 

- Men hvorfor Statens Kartverk heller henviser til Nordeca (som også forhandler Statens Kartverk, men påstår at Statens-kartene har utdatert kartdata - så rart...) for at man skal bestille, når den siden der finnes, det kan man jammen lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kartene fra Kartverket hos www.haugenbok.no

Der er det lett å finne kartene man vil ha. Jeg har enda ikke greid å finne fram på Kartverkets egne sider, dessverre.

Ser du overstående svar jeg gav, så kan bestillingen fra kartverket gjøres der!

 

 

 

Det stemmer ikke helt at kartene er identiske. Statens Kartverk sine har også de vesentlige sjøkartdataene med - om man padler er de definitivt å foretrekke.

 

- Men hvorfor Statens Kartverk heller henviser til Nordeca (som også forhandler Statens Kartverk, men påstår at Statens-kartene har utdatert kartdata - så rart...) for at man skal bestille, når den siden der finnes, det kan man jammen lure på.

 

Statens kartverk ønsker ikke å selge kartene selv. Jeg var faktisk på telefon med en som holder på med de analoge kartene hos kartverket, og fra 2016 tror jeg han sa at de skulle avslutte salget av kart til privatpersoner. Derfor henviser kartverket til forhandlere og nordeca er en forhandler ettersom kartbutikken.no ligger under nordeca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.