Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturer i nærheten av Kongsberg


Blackbrrd

Anbefalte innlegg

Har vært på noen forskjellige turer på ski rundt Kongsberg i det siste, rangert fra mest lettgått til litt mer teknisk krevende. Skiføret er helt topp for tiden, så ingen grunn til å ikke ta seg en skitur.

1. Lysløype ved Kongsberg skisenter 7-11 km. Dette er en veldig lettgått løype, endel stigning i begynnelsen og masse nedover på veien tilbake, Veldig godt kjørt opp og det skal ikke mye snø til før det blir topp forhold. Løypen er 7km, men man kan ta avstikkere som gjør runden litt lenger. Brede løyper med masse plass og ikke veldig mye folk.

2. Blestølen - Strutåsen - mot Fagerfjell 20 km (inkludert retur). Mye oppover på begynnelsen, før man kommer til lange partier med flatt terreng delt opp av små rygger man må opp og ned. Når vi gikk der så hadde de kjørt opp 4 spor og 4-5 meter i midten med plass til folk som vil skøyte.

3. Skiløype fra Kjennerudvannet til Hallhytta 15 km (inkludert retur). Dette er en løype som sniker seg rundt i skogen. Masse små oppover og nedoverbakker. Det skal litt snø til før det er gode forhold, men det var svært bra i dag. En av bakkene et stykke forbi Aspesetra var litt i overkant bratt, men ellers en veldig fin løype. Minner meg veldig om å gå på ski i Nordmarka, utenom at fartsfantomene glimrer med sitt fravær. Det er servering på Hallhytta på søndager og 3-4 bord, masse folk og gode nystekte vaffler. En velkommen overraskelse. ;)

Info om når løypene er kjørt osv kan man finne her:
http://skisporet.no/buskerud/kongsberg
http://skisporet.no/buskerud/blefjell

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Rundt Kongsberg kan du finne det meste av skiterreng, fra flatt til bratt. Prøv terrenget utafor de oppkjørte løypene.

Kan ellers anbefale å ta heisen til toppen og gå mot/på Knuten. Fint terreng, og muligheter for en del morsom kjøring ned igjen. Bare se opp for gruvehull.. ;-)

Kemner'n, ned fra Knuten. 6 km utfor med noen flater og en liten motbakke, "bakkerekord" 9 min.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypa nummer 3 gikk jeg for noen uker siden, før jeg skulle på besøk hos venner i Kongsberg. Fant den på Skisporet.no og jeg tenke det var en grei løype der man ikke kunne gå seg bort som ukjent i området. Jeg synes løypa var veldig grei, men jeg foretrekker kanskje litt mer åpent utsyn rundt istedenfor bare skog. Mitt inntrykk kan også være farget av at det var grått snøvær den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypa nummer 3 gikk jeg for noen uker siden, før jeg skulle på besøk hos venner i Kongsberg. Fant den på Skisporet.no og jeg tenke det var en greit løype der man ikke kunne gå seg bort som ukjent i området. Jeg synes løypa var veldig grei, men jeg foretrekker kanskje litt mer åpent utsyn rundt istedenfor bare skog. Mitt inntrykk kan også være farget av at det var grått snævær den dagen.

Ikke så mange utkikkspunkter, men noen, f.eks rett før de siste nedkjøringene til Hallhytta så er det på toppen av en bakke veldig fin utsikt mot Skrim. Kanskje ikke så lett å få øye på hvis det var masse skyer i veien?

 

Var oppe på Langevannstoppen på lørdag og søndag (til fots) og på lørdagen kunne jeg se hele Blefjell og Gaustadtoppen 6 mil unna, mens på søndagen kunne jeg ikke engang se Knuten.

http://kart.finn.no/?lng=9.66731&lat=59.68964&zoom=14&mapType=normap&markers=9.65088,59.66958,r,Kongsberg%7C9.66224,59.70066,r,Brukerdefinert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt: kjør ut forbi Heistadmoen, ta opp til Raje og Ravalsjø. Dette er en lite brukt perle for Kongsberg folk, av en eller annen grunn. Her er det ei fin, lite kuppert løype rundt Ravalsjø, og du kan gå til turisthyttene på Sørmyr og Sveinsbu. Det kjøres opp løype med løypemaskin rundt Ravalsjø, og et stykke på veien til Sørmyr, ellers med Snøskuter. Løypenettet korresponderer med løypene på Omholtfjell i øst, luksefjell og Eiangen i Sør, og Breiset i vest. Du er veldig fort aleine i uberørt ynatur her hvis du går litt utenfor løypene. Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er vel en liten overdrivelse at løypenettet på Raje henger sammen med løypenettet ved Eiangen, men det blei brøyta løype til Eiangen / Skåråfjell (kommunetopp i Skien) forrige helg.

Et fantastisk terreng, men det passer nok best for de som trives utenfor sti og spor.

 

Blackbrrd nevnte fottur til Langvannstoppen. Som skikkelig Kongsbergpatriot må jeg bare skryte av de frivillige som går opp labbeløyper for de som ikke er glade i skigåing om vinteren. Disse labbeløypene finner du i ulike retninger ut fra byen og blir holdt åpne av turistforeningsmedlemmer for å dempe irritasjonen over fotgjengere i skiløypene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe sted hvor jeg kan se skiløypene ved Raje/Ravalsjø osv?

 

Jeg har brukt skisporet.no for å finne noen løyper rundt Kongsberg/Blefjell, men ser ikke noe tilsvarende rundt Skrim osv...

 

Angående labbeløypene, så tror jeg du måtte ha stoppet folk fysisk fra å gå opp til Langevannstoppen, det er mye folk som går der og stien blir rimelig naturlig gått opp. Må få kjøpt meg gamasjer, så kunne jeg gått opp en av de alternative stiene opp dit som går på toppen av åskammen i stedet for på skrå oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht løypekart over Raje / Skrim området tror jeg det er lite på nettet. Jeg har noe på papir, send meg en PM så skal du få.

 

Labbeløypa til Langvannstoppen er byens "hotteste", den hadde det ikke vært greit å stenge. Årsrekord i fjor var 322 besøk, rekorholderen 87 år!

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.