Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sekk og øvrig utstyr.


Homballa

Anbefalte innlegg

Hei .

Er veldig uerfaren som fjellmann, men har bestemt meg for å ta en eller flere fjellturer til våren/sommern/høsten. Tipper turene vil bli på toppen 3 dager, med. Hadde heller ikke tenkt å bruke en formue på utstyr.

Sovepose, liggeunderlag og øvrig bekledning er på plass, men mangler sekk, fjellsko, telt , kokeapparat etc...

Har til nå kikket på følgende utstyr:

- Sekk; Arcteryx altra 75: Er denne i største laget kanskje? Den var godt nedsatt på pris her om dagen, så jeg vil nok holde øynene åpne videre.

- Telt; Helsport Romsdalshorn 3. Bør være grei plass til to, og dette teltet er prisgunstig ... men er redd for at teltet kan være i tyngste laget.

- Kokeapparat: MSR Windpro. Denne er for tiden godt nedsatt i pris og kommer godt ut i tester osv...

- Fjell/hikingsko: Her har jeg ikke peiling. Eneste jeg vet er at mine ankler er hengslete etter X-Antall idrettsskader..

Setter pris på alle tilbakemeldinger. Er forresten på utkikk etter en god og forklarende pakkeguide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://komplettfriti...85l-medium-sort

Denne til 1100 kroner er nok et godt kjøp til en billig penge.

Du vil finne sekker rundt 65 til 75 liter for rundt 1000 lappen andre steder også

Sko må nesten testes selv..Man har jo så mange å velge mellom...Alfa, Scarpa, Crispi, Viking, La sportiva, Hærkila, lundhags, Lowa.

Jeg har ganske bred fot så for meg er Crispi og Viking de beste alternativene. kjører selv Crispi Skarven og er knallfornøyd.

Med tanke på at du vil ha en rundt 80 liters sekk så tror jeg ikke du trenger høye jaktstøvler, selv med svake ankler så skal ikke vekten på sekken gjøre at du trenger høye sko. men igjen dette er en smakssak til alle.

Halvhøye fjellsko er tingen :) de har blitt veldig mye bedre med årene så de støtter ankelne mye bedre nå enn de gjorde for feks 15 år siden.

Romsdalshorn er et kjempetelt btw. har det selv og flere ganger så tar jeg det fremfor mitt hilleberg (sier ikke at det er bedre men liker det veldig godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ska legge en formue på utstyr så er det en del rimelige alternativer. se gjerne på FINN eller her på forumet. Du kommer langt med et trangiakjøkken under vår, sommer og høst. Anbefales å legge mer penger i skor og vind/regnjakke enn resten av bekledn. (jeg unngår bomull og superundertøy. Går helst i sommerull, men det her er smak og behag) Du får rimelige turklær hos forsvaret eller armyshop. Hvis du vil ha rimelige ting.

Så bør du starte med skokjøpet en god stund før du legger ut på telttur med tung sekk. Gå inn sko. regelmessigt. Så går du turer hvor du slår opp teltet og lager litt mat. Det er helt ok å leke litt... Det er kjempefint å gjøre noen "tabber" under dagsturer først.

80 litrers sekk er ganske normalt. Hovedsaken er at sekken sitter godt. Vil mene at alle helsporttelt passer for tresesong og har bra kvalitet. Velg med lommebok, hode og hjerte. Jeg setter pris på store fortelt og muligheter for mye lufting i innerteltet. Om sommeren kan insektsplagen fort bli stor. Godt med lufting og myggnetting er et pluss. Et telt kan bli en bastu sommerstid.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke stappe sekken full. Selv kjører jeg 65L på småturer. dvs 1-2 overnattinger. 85L på 3-7

110 literen er med på alt over det. Pluss at man må tenke på at på vinteren blir ofte sekken tyngre å mer romstor enn sommeren på samme antall overnattinger.

Sovepose og klær er større og tyngre da. så en større sekk er å foretrekke.

Men en 80-85 liter er passe til turer opptil 7 dager i min erfaring, over 10 dager så må jeg ha 110L.

Igjen...alt er en smaksak, sikkert flere her inne som er uenig i det jeg sier så. Det er alt etter hvordan du er som person og hvilke turer du skal ta. Fryser du mye bør den være større pga du trenger flere klær. Årstid har alt å si i forhold til hvilken sekk du behøver. Våren og høsten i høyfjellet så kan været bli ustabilt så kanskje man bør pakke med noe extra klær feks på en 3 dager. Men bedre med for stor enn for liten værtfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetilbud på Bora 80 på sportsnett.no nå :smile:http://www.sportsnet...id=1087&cid=998

Om du kjøper Arcteryx altra 75 eller Bora 80 går stort sett ut på ett. Bare pass på at du får en sekk som passer deg. Jeg har en Bora 80. Denne sekken leveres med tre rygglengder.

En sekk er like personlig som sko og disse sekkene har få justeringsmuligheter. Du tilpasser sekken en gang for alle og så låner du den ikke bort.

​Den prisen som er oppgitt på Bora 80 er et skikkelig røverkjøp., Gå til en butikk og prøv sekken. Finn ut hvilken rygglengde du skal ha, less i 15 - 20 kilo og gå litt rundt i butikken. Er det en trapp i nærheten så tar du deg en tur opp og ned trappen, gjerne litt raskt og kjenn etter hva du synes.

Det er bare en negativ ting med min Bora og det er at den ikke har sidelommer. Jeg er den typen som har en del små dippedutter og "kjekt å ha" ting som det kan være greit å legge i sidelommene, men det løser jeg ved å pakke slike ting i plastposer eller små hjemmesydde tøyposer som er tydelig merket. Disse plasseres da i den store lommen i lokket og da finner jeg dem lett når jeg trenger dem.

Ja og så synes kanskje noen at den er litt i tyngste laget når den er tom, men for meg betyr ikke dette noe.

​Bora har også løst topplokk som du kan bruke som rumpetaske på småturer. Kanskje ikke så veldig aktuelt, men det er greit å kunne justere lokket etter hvor mye du har i sekken.

Mange sier at det er viktig at sekken har mange justeringsmuliheter, men det er jeg ikke enig i. Jeg har slitt ut to Carrymore sekker. Disse kunne justeres i alle retninger og tilpasses alle ryggtyper, men resultatet ble at når jeg begynte å bli trett så ble jeg gående å justere på sekken i et sett uten at det hjalp noe på Comforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i sportsbutikker å leter litt driver de å selger ut Bergans Tyin(utgått modell) sekker på 80 og 60 liter til 699 eller 799. Sett det på MX-sport og G-max.

Dette er en helt ok sekk som klarer en grei vekt og holder i lange baner til 3-dagers turer. Har brukt min på turer opptil 6-7 dager, men da er den stappfull og ikke så god å bære.

Fjellsko er som andre skriver veldig individuelt, og kommer ann på hvilken fot du har og hva du liker. Har selv slarkete glassankler fra fotballen og bruker konsekvent høye fjellsko.

Kokeapparat får du på ebay til 200-400 kroner som er bra nok. Her finner du også billige lommelykter, stekepanne + annet div. stæsj man ikke har bruk for men vil ha med på tur ;)

Når jeg reiser på tur med minstemann på 3 år har jeg et Fjellsport telt, det betalte jeg 400 kroner for på G-sport engang. Dette teltet er ikke allverden, men vi har kommer oss gjennom både regnværsdager og vind med det. Er jeg på lengre turer har jeg et MHW skyledge 2.1.

Det er en fin tid å gå i villmarksavd. i sportsbutikken på nå og prute på utstyr da det ikke er helt sesong for vår/Sommer/høst turutstyr.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går i sportsbutikker å leter litt driver de å selger ut Bergans Tyin(utgått modell) sekker på 80 og 60 liter til 699 eller 799. Sett det på MX-sport og G-max.

Dette er en helt ok sekk som klarer en grei vekt og holder i lange baner til 3-dagers turer. Har brukt min på turer opptil 6-7 dager, men da er den stappfull og ikke så god å bære.

Fjellsko er som andre skriver veldig individuelt, og kommer ann på hvilken fot du har og hva du liker. Har selv slarkete glassankler fra fotballen og bruker konsekvent høye fjellsko.

Kokeapparat får du på ebay til 200-400 kroner som er bra nok. Her finner du også billige lommelykter, stekepanne + annet div. stæsj man ikke har bruk for men vil ha med på tur ;)

Når jeg reiser på tur med minstemann på 3 år har jeg et Fjellsport telt, det betalte jeg 400 kroner for på G-sport engang. Dette teltet er ikke allverden, men vi har kommer oss gjennom både regnværsdager og vind med det. Er jeg på lengre turer har jeg et MHW skyledge 2.1.

Det er en fin tid å gå i villmarksavd. i sportsbutikken på nå og prute på utstyr da det ikke er helt sesong for vår/Sommer/høst turutstyr.

Lykke til :)

Har kikka litt på ebay. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og så synes kanskje noen at den er litt i tyngste laget når den er tom, men for meg betyr ikke dette noe.

​Bora har også løst topplokk som du kan bruke som rumpetaske på småturer. Kanskje ikke så veldig aktuelt, men det er greit å kunne justere lokket etter hvor mye du har i sekken.

Altra är en bra säck! Finns många reviews på nätet, bara att googla. Bora är också bra, testvinnare om jag inte minns fel. Storleken skiljer inte så mycket så det är inte där du bör göra ditt val. Vikten skiljer en del, det kan påverka ditt val. Att locket är avtagbart på Bora är ett pluss, det är det inte på Altra. En sak som jag tycker att du skall överväga när det gäller Altra, vet inte hur det är med Bora, är att det kan läcka in vatten när det regnar. Antingen köper du ett yttre regnskydd och trär över utsidan eller så har du vattentäta packpåsar inne i säcken.

Att tältet väger lite drygt 3 kilo är inte på något sätt extremt tungt. Tittar du på Ringtstind light 2 så väger det runt 2 kilo komplett och det anses vara ett lätt tält. Du kan välja lite här. Ett lite tyngre tält och en lättare ryggsäck eller tvärtom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk vil du ha i mange år. Kjøp en som passer din rygg. Gå til noen butikker med godt utvalg og test ut aktuelle sekker. Pass på at selgerne i butikken er kompetente til å hjelpe deg. Så kan du eventuelt se på anbefalinger, sjekke om aktuelle sekker kan finnes på tilbud osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk vil du ha i mange år. Kjøp en som passer din rygg. Gå til noen butikker med godt utvalg og test ut aktuelle sekker. Pass på at selgerne i butikken er kompetente til å hjelpe deg. Så kan du eventuelt se på anbefalinger, sjekke om aktuelle sekker kan finnes på tilbud osv.

Hvis det første ekspeditøren spør om er hvor mye du vil betale så er det ofte feil butikk eller feil ekspeditør.

Hvis de spør om hva du skal bruke den til og gjerne litt om hvor mye du går i fjellet så er du noe nermere et godt resultat.

En del sekker fra Bergans og tilsvarende produsenter som koster rundt tusenlappen, kan være greie nok til å bære pilsen fra bilen og inn til hytta, eller til en 2 -3 dagers tur, men skal du ut på lengre turer og kanskje bære litt tungt så bør du sikte litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslag på merker og modeller her, men vil også fremheve på det sterkeste det som også nevnes: ALDRI kjøp en sekk "usett" (eBay, Finn, etc.). Kom deg i en butikk eller tre, sett av en ettermiddag (eller formiddag da det er mindre folk) og prøv sekker. Har ikke butikken minst 10kg å legge i sekken (risposer e.l.) er de ikke rette butikken. Prøv sekk både med t-skjorte på og jakke på. Test ut alle justeringer og gå rundt med hver sekk i noen minutter. Ser ikke hvor i landet du er, men er du i nærheten av Oslo/Bærum ville jeg begynt på http://www.toftterreng.no/ på Sandvika storsenter. Makan til kompetanse på sekk, som den hyggelige eieren Aksel har, skal du lete lenge etter. Finner du ikke det du trenger/vil kjøpe hos han, får du ihvertfall lære hvordan du skal finne sekken som passer deg!

Sko må også prøves. Her kan jeg personlig ikke få lovprist Crispi Beseggen nok. De får du helt ned mot 1500,- og er i mine øyne et godt kjøp.

Tror du kommer ut med et godt kjøp på teltet du har sett deg ut. Har ikke prøvd Romsdalshorn, men er knallfornøyd med mine Helsporttelt. NB! Husk å sjekke priser på www.prisjakt.no. Akkurat nå koster teltet 2999,- på f eks Sportslageret.no, men 1700,- på Skittfiske.no - masse penger å spare :)

Tror også brenneren du har valgt er helt fin, om du skal holde deg til gass. Om du vil investere i en multibrenner anbefaler jeg Primus Omnifuel - mye brenner til god pris :)

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengslete ankler? Hva betyr det?

Kan det være at du bør bruke ankelstøtter fremfor å satse på at en eller annen støvel skal passe både dine ankler og resten av føttene, når det siste punktet kan være vanskelig nok? Da har du mer å velge i blant halvstøvler eller... sko.

Kan det også være at du ikke bør belaste anklene med for mye vekt? Så som f.eks et meget solid telt på 3,2 kg? Jeg har bra ankler, men vet utmerket godt at de ikke liker lange dager med for mye oppakning.

Her er telt for to med bunn, myggnetting, og lufting på 1,6 kg til $160 + frakt og toll. Det er kun et eksempel på hva som finnes:

http://www.sixmoonde.../outfitter.html

Sekk: Chad Stokes er inne på gode punkter her. La meg legge til ett: hvis de ikke tar mål av ryggen din i butikken, men slipper deg ut for å "finne ut av ting selv", ta med lommeboken til et annet sted.

For tre dagers tur m/telt og mat og litt ekstra klær ser du etter maks 60 liter og maks 2 kg egenvekt på sekken (ja, den veier noe den også).

For stor sekk er en garanti for å pakke med seg hele huset. Hvis du går for en 80 liters sekk, så er det bare å legge seg i trening med full sekk med en gang. Arcteryx har mye fint, men den du ser på er for stor for den bruken du har skissert - med mindre 20-30 kg høres ut som en grei last. Som det gjør for flere her, men de er et par trinn over mitt (og kanskje ditt) nivå.

Pakkliste? Tja, det er jo DNT sin, men den mer fra hytte til hytte. Min er for ukestur, så det passer dårlig (totalt ca 12 kg). Kan hende du finner noen tips her - eller i alle fall noe å gruble over:

http://www.backpacki...t-makeover.html

http://www.smarterbackpacking.com/

Når det gjelder koking av vann, så har jo dette forumet nettopp fått sin egen ypperlige tråd på billige, små alkoholbrennere som virker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt brede føtter kan jeg anbefale disse skoene: http://raa.no/crispi...horn-plus-herre (de har også damevariant i finere farge hvis det er aktuelt)

Stygg farge, men et meget godt tilbud og veldig lette og gode fjellsko. Bør eventuelt prøve skoen/Crispi først for å sjekke om lesten passer din fot.

Når det gjelder sekk er det som det er påpekt over også veldig individuelt og du bør absolutt prøve først, men Arcteryx lager utfra mine erfaringer sekker som passer de fleste veldig bra. De er også helt i toppsjiktet hva gjelder løsninger og kvalitet og hvis du finner en Arcteryx-sekk som passer deg har du en fantastisk sekk i mange år. Kjenner ikke Altra, men Bora er en vinner og jeg tror ikke 80-liter er for stort, særlig ikke når du skal ha med telt og sovepose uten å sprenge budsjettet (les dyreste, letteste og mest komprimerbare sort). Alltid greit med litt plass, med mindre du havner på lettvektskjøret, men da må du uansett begynne på scratch med alt utstyret og det koster i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en grei nok Led Lenser H7 hodelykt fra før, og multiverktøy. Ellers ser multifuelbrenneren grei ut :) Noen som har erfaring med disse fra ebay? Ser skremmende lik Primus sine.

Den brenneren som du viser til er ikke en multifuel brenner. jeg har kjøpt en slik brenner og den brenner gass ved alle temperaturer, men ikke parafin. Jeg har ikke testet den på benslin. Den var også så litet tett at den ikke holdt på trykket når jeg pumpet, men det klarte jeg å fikse. Ref link.

http://www.fjellforu...7-hva-er-dette/

Av gryter så har jeg klart meg lenge med en liten gryte, en kjele til vann eller kaffe og en stekepanne. Jeg har kuttet ut panner og gryter med belegg. Dette brenner du lett i stykker hvis du er litt uoppmerksom med bål eller primus og får litt for høy temperatur.

Hodelukt er bra, og der er det mange typer. Noen lyser veldig bra en liten stund og noen lyser litt mindre, men mye lengre. Jeg sverger til de lyktene som bruker vanlige batterier. Det er ikke så lett å lade ute i skogen eller på fjellet.

Jeg har en enkel lykt fra Biltema. Den lyser bra ganske lenge, men gummien over bryteren er borte. Det har jeg fikset med en bit elektrikkertape.

Jeg har også noen av disse lyktene som kan svinges opp og ned. De er ikke så gode og så er det lett å miste lokket til batterihuset.

jeg har også et par sykkellykter som kan brukes som hodelykt, men de lyser som en billykt og bruker oppladbart batteri.

Lykten som er på denne linken er billig, men batterilokket faller lett av og da virker den ikke lenger. jeg har mistet et og funnet et annet slikt lokk.

http://www.biltema.n...lykt-LED-24910/

Den som jeg liker best, foruten den typen som også brukes som sykkellykt, er en som ligner den på bildet, men kostet nesten ingen ting.

Du må se på hva du skal bruke lykten til. Skal du gå i mørke eller skal du bare finne frem i teltet og i sekken når det er mørkt.

hodelykt%20-%20harving.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brenner vil jeg i utgangspunktet anbefale en bensinbrenner, men hvis man vil ha det så lett og enkelt som mulig er det greit å få for en gassbrenner vår/sommer/høst. Det blir vel også det billigste. Hvis du skal ha en som går på bensin/parafin (eventuelt i tillegg til gass) og som er driftsikker og relativt bærbar, blir det fort en god del dyrere. Til den bruken du skisserere ville jeg nok startet med en ren gassbrenner og heller avansert senere hvis jeg så behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brenner vil jeg i utgangspunktet anbefale en bensinbrenner, men hvis man vil ha det så lett og enkelt som mulig er det greit å få for en gassbrenner vår/sommer/høst. Det blir vel også det billigste. Hvis du skal ha en som går på bensin/parafin (eventuelt i tillegg til gass) og som er driftsikker og relativt bærbar, blir det fort en god del dyrere. Til den bruken du skisserere ville jeg nok startet med en ren gassbrenner og heller avansert senere hvis jeg så behovet.

Hvis du vil satse på en ren gassbrenner så er den du har linket til helt grei, men som sagt så funker den dårlig på parafin. Bensin har jeg ikke testet.

En vanlig gassbrenner har sine klare begrensninger når temperaturen kryper under null grader C. og spesielt når det begynner å minke i gassboksen.

Skal du ha en sjikkelig multifuel så bør du kjøpe et annerkjent merke. Det koster litt ekstra, men da vet du at du har en brenner som virker under de fleste forhold og så vet du også at du får reservedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brenneren som du viser til er ikke en mul.  uel brenner. jeg har kjøpt en slik brenner og den brenner gass ved alle temperaturer, men ikke parafin. Jeg har ikke testet den på benslin. Den var også så litet tett at den ikke holdt på trykket når jeg pumpet, men det klarte jeg å fikse. Ref link.

http://www.fjellforu...7-hva-er-dette/

Av gryter så har jeg klart meg lenge med en liten gryte, en kjele til vann eller kaffe og en stekepanne. Jeg har kuttet ut panner og gryter med belegg. Dette brenner du lett i stykker hvis du er litt uoppmerksom med bål eller primus og får litt for høy temperatur.

Hodelukt er bra, og der er det mange typer. Noen lyser veldig bra en liten stund og noen lyser litt mindre, men mye lengre. Jeg sverger til de lyktene som bruker vanlige batterier. Det er ikke så lett å lade ute i skogen eller på fjellet.

Jeg har en enkel lykt fra Biltema. Den lyser bra ganske lenge, men gummien over bryteren er borte. Det har jeg fikset med en bit elektrikkertape.

Jeg har også noen av disse lyktene som kan svinges opp og ned. De er ikke så gode og så er det lett å miste lokket til batterihuset.

jeg har også et par sykkellykter som kan brukes som hodelykt, men de lyser som en billykt og bruker oppladbart batteri.

Lykten som er på denne linken er billig, men batterilokket faller lett av og da virker den ikke lenger. jeg har mistet et og funnet et annet slikt lokk.

http://www.biltema.n...lykt-LED-24910/

Den som jeg liker best, foruten den typen som også brukes som sykkellykt, er en som ligner den på bildet, men kostet nesten ingen ting.

Du må se på hva du skal bruke lykten til. Skal du gå i mørke eller skal du bare finne frem i teltet og i sekken når det er mørkt.

hodelykt%20-%20harving.jpg

Som nevnt tidligere i tråden har jeg Led Lenser H7 som jeg er meget godt fornøyd med  :- ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.