Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt


Lars

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et STORT vintertelt (4-5 personer) til bruk som basecamp på topptur-tur. Har mulighet til å få tak i Svalbard 5 billig, men har hørt litt av hvert om det. Har kanskje mest lyst på Keron 4GT fra Hilleberg. Noen av dere som har synspunkter?

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kjøpte meg Svalbard 5 i fjor. Har kun brukt det en gang i vinterforhold, i kaldt -20C, men pent vær. Værmessig ble ikke teltet satt på noen prøve, bortsatt fra at kondensegeskapene virket OK.

Men, vi var 4 stykker, og vi lurte svært på hvor vi skulle gjøre av 5. mann som tilfeldigvis var syk og ikke ble med. Plassen i innerteltet er altså litt liten i forhold til forventningene.

Selve utformingen og kvaliteten på teltet virker meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det er liten plass i dette teltet til 5. Dessuten at det er lavt under taket, og at bare en inngang kan være litt "teit" innimellom. Men, det er nok et solid og vindstabilt telt.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å se i Helsportkatalogen, finner du fort ut at 5-teltet har 230cm å gå på ved hodet, dette tilsvarer 46cm pr. pers. Til sammenligning har 3-teltet hele 12cm mer pr. person å gå på. Hvorfor man er mindre når man er flere, kan bare Helsport svare på ;-)

(Selv har jeg nettopp kjøpt et Svalbard 3-telt som jeg er meget godt fornøyd med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Selv har jeg nettopp kjøpt et Svalbard 3-telt som jeg er meget godt fornøyd med.)

Høres jo bra ut. Kommer nok ikke til å ha 5 stk i et Svalbard 5 uansett. Men kunne vært greit om det var plass til 4 der ved nød... ;-)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars:

Hva er dette "litt av hvert" du har hørt om Svalbard 5 ?

Det er det jeg har skrevet over:

- At det er lite (det har jo flere holdt med meg i)

- At det er lavt under taket (henger kanskje sammen med det over)

- At det kan være greit med to innganger på et sånt "ekstremtelt"

Ellers har jeg hørt mye positivt, og vurderer som sagt å kjøpe. Derfor må du ikke misforstå....

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbrakt ein del døgn i Svalbard 5, også på Svalbard. Det er eit bra telt, men det er eit par problem.

2001 utgava hadde ein tendens til å kile fast stengene når det var kaldt. I den nye modellen er dette utbedra. Det er også eit styr å stramme/slakke strikken i stengene.

Vidare er det eit problem at plastikken "bretter" seg i motsatt ende av stangkanalen (når det er kaldt). Dette fører til at du uansett må rundt på andre sida for å fikse dette, og det tar tid.

Det kan også bli litt kluss i krysset mellom stengene

Til saman førte dette til at det tok lenger tid å sette opp Helsport Svalbard 5 teltet, enn Helsport Isfjell telta på Svalbard. Tid er viktig her, fordi det kan vera ganske så kaldt...Likevel var teltet bra, men til tider lurte me på om det overhode var testa i kaldt vèr.

I påsken brukte me 2003 utgåva av teltet og det er ein del forbetringar. Dei som hadde det på svalbard veka i forvegen, hadde ikkje noko å utsetta på teltet (det var visst mellom 25 og 36 kuldegrader). Ankepunktet er nok at det er litt lågt innvendig, slik at det er litt lite plass for 4 personer som skal ut og inn. Ein eventuell 5 mann må ligge på tvers framføre (eller bak) alle dei andre. Har hørt om folk som har klart det, men det var visst ikkje å anbefala. Det er heilt klart eit 3-4 mannstelt (passe med 3 personar på langtur). I fotenden er det litt ekstra plass, og eg har ofte hatt packbag'er og sko der.

Teltet står støtt som fjell og trenger eigentleg bare 2 plugger, og litt snø på stormattene, for å stå støtt. Fester du 2 barduner, står det godt i liten kuling. På Jostedalsbreen slo vi det opp midt på ei flate, uten levegg, i stiv kuling. Absolutt ingen problem. I snøfokk kan det samlast litt snø mellom den eine sidebuen og hovedbuen, men det er nok eit minimalt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler "real-life-experiences" med oss! Kanskje Helsport burde lese denne konfen også? ;-)

Tror iallfall løsningen med å ha en liggende på tvers må være kjipt - særlig i fotenden. Har skjønt det sånn at der er takhøyden enda lavere...

Det at det står støtt som fjell er jo helt klart en fordel, som Isfjell-modellen ikke kan matche i samme grad...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på farten til å kjøpe et 4-sesongers telt. Det kommer neppe til å bli brukt i "ekstremvær" (spesielt da på vinterstid).

Er det noen som har erfaringer med Hilleberg sine telt? Vurderer Nallo 3GT og Nammatija 3GT... Eventuelt andre tips?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hillebergs telt Tarra og Unna en del netter, og er veldig fornøyd. Tarra er bare blitt brukt om vinteren. Jeg synes personlig at Hillebergs kvalitet er hakket over Helsports (har et gammelt Isfjell2).

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har selv et Hilleberg Nallo 3GT.

Har ikke brukt det mer enn 3 døgn ennå, hvorav det første i begynnelsen av april... var stormkast, regn og torden (typisk min flaks) :wink: .

Men teltet holdt godt selv om ikke alle pluggene hadde 100%feste... ble ikke mye søvn den natta...(stolte ikke helt på teltet første natta)

Et telt som er lett, solid og har smarte løsninger!

Har bare sett gode kritikker av teltet.

Et tips kan være å undersøke kronekursen EURO kontra SEK mot NOK for om det kan lønne seg å stikke over grensen å kjøpe det.

Får det fraktfritt levert innen Sverige, til kjentfolk f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Får det fraktfritt levert innen Sverige, til kjentfolk f.eks.

Eller "post restante" eller hvordan det staves :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller "post restante" eller hvordan det staves :x

Jeg gjorde det med Hillebert Tarra. Det er kjøpt gjennom sportsnet.se (som har samme priser som sportsnett.no (men krona der er jo 10-15% mindre verdt). Dermed sparer du en del. Tror jeg sparte over 1000 kroner da jeg kjøpte mitt. En kompis som jobber i Sverige tok det med fra et postkontor i nærheten av der han var. Sportsnet.se synes det var helt greit med poste restante når jeg forklarte at det ble mye billigere...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sparte ca 7-900kr på Nallo 3GT.

Bestillte direkte fra Hilleberg og forhåndsbetalte. De var serviceinnstillt på å selge og sendte teltet til en slektning... som igjen tok det med over grensen på familiebesøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kvifor har ingen nevnt NorthFace? Himalayan 57 vil nok være eit kjempevalg, sjølv om det er kostbart. Nokre som har erfaring med NorthFace telt? Har sjøl eit Expedition 25 som eg er svært godt fornøgd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare såvidt kjennskap til det til Exp25 som du skriver om. Hvis jeg ikke husker helt feil veier det nesten en kg mer enn tilsvarende fra Hilleberg/Helsport. Da blir det liksom veldig ekstremt. Men, har hørt mye bra om det! Prisen er vel omtrent det samme for Svalbard 3/Tarra/Exp25 tror jeg.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Noen som har erfaringer med Hilleberg Niak?? :wink:

Nei, men jeg har Unna. Det er det beste teltet jeg noensinne har hatt. Niak er jo samme konstruksjon, men 10cm bredere og duken på ene siden "dratt ut". Hadde med dette fra Finse til Haukeli i vinter, og har brukt det på flere sykkelturer om sommeren. Et virkelig flott telt!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hva med Moss-telt(eller MSR som det heter nå, etter å ha blitt kjøpt opp).

Jeg snakket med noen som hadde et Moss Titan-telt på en klatretur i utlandet. De skrøt fælt av teltet - og det så også veldig solid og med noe som virket som et veldig gjennomtenkt design.

Noen som har god/dårlige erfaring med disse teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Du kan få ekstra inngang og skorstein på Helsport Svalbard teltet. Ta kontakt med Helsport.

Ellers er eg enig i det dykk seie. Det er dårleg med plass til fem stykker i det teltet. Takhøyda er ikkje so plagandes som de trur men det er ikkje akkuratt ei hytte vi skal ha med oss heller! Det einaste eg synst er litt irriterandes er alle bardunene som blir surra sammen til fæle knutar. Men alt har ei løysning. Teltet er foresten veldig kjapt å sette opp vinterstid viss du tar stengene ut på eine sida, rullar det sammen og legg det i pulken.

Eg håpar dette var til hjelp.

Fjellsau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.