Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få med seg bagasje og en 11 måneder gammel jente?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg skal i pappapermisjon til sommeren.

Når det er fint vær, tenkte jeg å prøve meg på en kort hyttetur med småjenten :)

Jeg tenkte å gå en tur som tar ca en time å gå, til en hytte med strøm. Bare for å gjøre det enkelt.

Hvordan skal jeg klare å bære med meg jenten på ca 11 måneder, og bleier og bagasje og det som trengs for en overnatting eller to?

Jeg har bæresele, og har lurt på om jeg skal ta på denne først og bære henne på magen, og ta sekken på etterpå. Eller så må jeg kjøpe en bæremeis, og ha henne på den, og en ryggsekk på magen.

Hva tror dere? Finnes det bæremeiser med plass til nødvendig sommerbagasje til meg og henne?

Som sagt blir det i fint vær, og kun en eller to overnattinger på hytte, så jeg trenger ikke å pakke allverden. Men om det finnes en bæremeis med så god bagasjeplass vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du bruker en tradisjonell bæremeis kan du jo stroppe fast to store komptrekk under.

Jeg har en eldre Norrøna, den har et 10l rom under setet i tillegg. Koster ikke allverden brukt på finn, og vil

få mye glede av en. Sønnen min er 10 mnd og vi har gått masse i det siste. Han koser seg ihjel oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mye erfaring i å bære tungt og alternative måter å dra på tur med små barn på.

Vi har prøvd det meste og bæresele er fin den - og en times gange går sikkert bra. Vi har allikevel funnet ut at litt kreativ tankegang i valg av overnattingsplass er lurt. F.eks. hvorfor ikke leie en båt? Vi leide en liten båt med motor inkl bensin for 300,- pr døgn. Kan lasse opp så mye man vil og telte langs vannet - om telt er et alternativ.

Eller finne en hytte ved en sti så man kan bruke vogn eller sykkelvogn..? Vi har Sherpani Rumba og den har ganske god erfaring med den - men ikke rare greierne man får med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker en tradisjonell bæremeis kan du jo stroppe fast to store komptrekk under.

Jeg har en eldre Norrøna, den har et 10l rom under setet i tillegg. Koster ikke allverden brukt på finn, og vil

få mye glede av en. Sønnen min er 10 mnd og vi har gått masse i det siste. Han koser seg ihjel oppi der.

Det enkle er ofte det beste, hva? :)

Genial løsning med noen komptrekk eller pakkposer. Ett par stropper har man alltids liggende ;)

Fant denne, den ser ut til å ha litt bagasjeplass. Svindyr, da. Du får ikke lånt deg en kløvhund? En godt trent AM bærer fint 15 kg på en så kort tur...http://www.toffeliten.no/index.php?main_page=product_info&cPath=128_446&products_id=2899&zenid=a465db7a579c09e5b28d113258dc3d7d

En kløvhund får jeg nok ikke lånt. Ei heller er det av interesse ;)

Men den meisen så bra ut :) 20 liter oppbevaringsplass skal holde til endel. Hvis jeg i tillegg stropper på en pakkpose, så skal det nok gå bra allikevel dette :)

Er det noen som vet om det finnes en bæremeis med større oppbevaringsplass enn denne? (Deuter Kid Comfort III - som har 20 liter i følge teksten på nettsiden som er linket til. Sherpani Rumpa har visst samme størrelsen, til en litt lavere pris)

Jeg har ganske mye erfaring i å bære tungt og alternative måter å dra på tur med små barn på.

Vi har prøvd det meste og bæresele er fin den - og en times gange går sikkert bra. Vi har allikevel funnet ut at litt kreativ tankegang i valg av overnattingsplass er lurt. F.eks. hvorfor ikke leie en båt? Vi leide en liten båt med motor inkl bensin for 300,- pr døgn. Kan lasse opp så mye man vil og telte langs vannet - om telt er et alternativ.

Eller finne en hytte ved en sti så man kan bruke vogn eller sykkelvogn..? Vi har Sherpani Rumba og den har ganske god erfaring med den - men ikke rare greierne man får med seg :)

Joda, helt sant. Jeg kan ta turen til ett annet sted. Men nå var det egentlig en fottur jeg ville gå, langs sti. Jeg kan alltids høre om jeg kan leie en seng på Træet gård på osterøy, men det blir ikke mye fjelltur akkurat.

Men nå var det også helst en fottur på fjellet eller i skogen jeg kunne tenke meg ;)

Tusen takk for alle svar :) Kom gjerne med flere tips og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøaen fårru får 800 på finn, før pruting. To Norrøna sidelommer evt andre , modde på på sidene, f.eks 7l,eller større.

Stort komptrekke/ e.l 12l lett:)

10 på sekken

12 i trekket

14 i sidelommene

36 liter og ikke mye mer enn 1500,-

Da erre 800.kr igjen til morro:) ift Ospreyen.

Og dun kan evt ha et trekk stående oppover ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men det jeg har sett litt på, er at det er svært få bæremeiser som har sidestøtte til hodet til barnet. Jeg så en person på tur med en Norrøna meis, hvor barnet sov. Da hang hodet skikkelig til siden, og det så utrolig ubehagelig ut.

Hittil har jeg sett at Bergans sin bæremeis har sidestøtte til hodet, og da vil ikke hodet falle så langt til siden når barnet sover. Desverre scorer bæremeisen til bergans dårlig på andre punkter i tester som jeg har lest.

Hva mener dere om dette? Er det viktig med sidestøtte til hodet til barnet når det sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du lure på sidestøtte når barnet sover. På Biltema får du liten nakkekrage til barn, ha rundt halsen for å sove på biltur. Dei faller lett av, så eg tok 2 myke band og sydde frampå kvar side av kragen så eg kunne knytte under haka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at god støtta på meisen er veldig viktig. Hadde ein Bergans meis før, småen sovna stort sett kver gong vi gjekk på tur. Dette var ein eldre modell med generellt dårlig støtte. Måtte ofte ta han ut av meisen og bera han i armane. Har ein meis frå sparkjøp no, bedre støtta rundt barnet, dog uten hodestøtta. Går uansett bedre visst han sovne, då kan han kvila hodet på kanten mot bereselane. Problematikken er riktignok mindre no då han har mindre søvnbehov (tre år gammal), men skal du bera jento di på elleve mnd. ein time i meis kjem ho garantert til å sovna, og du vil ikkje at hodet hennas skal henga og slenga sånn som med han du observerte. Tanken om beresele og sekk på ryggen er ikkje dum. Pauser underveis blir sikkert nødvendig, men da veit du nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mindviruz er i samme "båt" selv skal i permisjon fra Mai til august (han er da 11 mnd i mai) jeg kommer nok til og bruke sykkel vogna en god del og gå rundt med den i marka da jeg nok kommer til og ta ut han på 4 år fra barnehagen og ta med telt osv,det baller utrolig fort med seg når man skal med barn på tur hverfall på telt ;) men som du sier hytte med strøm til så små barn trenger ikke og være så mye med deg,er jo rimlig "enkelt" og se hvor mye plass du trenger hvis du finner frem par pakk poser,jeg var sist gang i permisjon mye ute på dagsturer (reist tidlig om morgen kom igjen på kvelden) og det gikk helt fint med en bæremeis med plass til 20 liter,men det var da uten lakepose osv,du bør virkelig fokusere på vekt/størelse hvis du skal på overnatting :)

når du skal teste bæremeis så er det lurt og ta med seg et større barn (gjerne 2-3 år) og se hvordan det fungere med vekt,kjøpte selv litle life cross contry som fungere fint opp til 12-15 kg så er det alt får dårlig,så kjøper du en bæremeis med mye plass hjelper det pent lite hvis du ikke kan laste noe i den,lurt og prøve i butikk :)

hvis du er litt kreativ kan du sikkert få festet en del ting rundt bæremeisen men spør som det er noe særlig godt og bære,jeg kommer nok til og satse en god del på sykkel og sykkelvogn,veldig fin måte og reise på med små barn syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar ungen i sjal på magen og storsekk på ryggen. Det var selvsagt tungt, men fungerte greit og jeg fikk med alt jeg trengte til teltturer på en tur.

Jeg vet ikke hva slags sele du har. Det fungerer nok på omtrentsamme måten, men kommer muligens mer i konflikt med sekken enn sjalet ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :)

Ser du lure på sidestøtte når barnet sover. På Biltema får du liten nakkekrage til barn, ha rundt halsen for å sove på biltur. Dei faller lett av, så eg tok 2 myke band og sydde frampå kvar side av kragen så eg kunne knytte under haka :)

Veldig lurt ja.

Er dette noe du har opplev kan "irritere" barnet litt å ha på? Eller er de stort sett lite i veien?

Hva tror du fungerer best av dette trikset ditt, og en meis med sidestøtte til hodet?

Jeg bar ungen i sjal på magen og storsekk på ryggen. Det var selvsagt tungt, men fungerte greit og jeg fikk med alt jeg trengte til teltturer på en tur.

Jeg vet ikke hva slags sele du har. Det fungerer nok på omtrentsamme måten, men kommer muligens mer i konflikt med sekken enn sjalet ville gjort.

Jeg har en manduca bæresele. Usikker på om det blir mye konflikt med stroppene på sekken...

Bæresjal har jeg ikke prøvd. Hvordan er det å bruke bæresjal med en ett åra gammel unge? Går det bra? Sitter de fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt ja.

Er dette noe du har opplev kan "irritere" barnet litt å ha på? Eller er de stort sett lite i veien?

Hva tror du fungerer best av dette trikset ditt, og en meis med sidestøtte til hodet?

Brukte kragen til å begynne med og lirket den på når han nesten hadde sovnet. Plagde han ikkje heldigvis. Bandet vart som lue-reim. Våkna og tok den av. Noen barn liker å ha kragen å kvile på når dei er trøtte.

Bæremeisa mi Sherpani har ikkje noe sidestøtte sånn egentlig. Pga min hadde kolikk (født skjev i ryggen) vart det mange timer med trakking på gulvet oppi ei dyne. Så min er dynekoser og har ei halv babydyne med i meisa. Når han er trøtt, stapper mor mi dyna som sovestøtte og han sovner. Brukt krage og dyne om kvarandre. Har egentlig ikkje savna sidestøtte, for min vil henge litt på siden og følge med også.

Du kan no prøve om di lille synes kragen er ok, ta en liten gåtur.

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/search?updated-min=2013-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2014-01-01T00:00:00-08:00&max-results=7

første bildet vises faktisk kragen og dyna til lillemann, lengre nede et bilde der han søv med dyne. Eg har ikkje savna sidestøtte til hodet, for meisa i seg sjølv støtter kroppen så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er som oftest to om å lage et barn og da er det også ganske greit å være to hvis man skal på tur.

En bærer ungen og en bærer sekken. ;-)

Skulle derimot storken ha levert feil og man er alene, så er det sikkert noen som vil være med på tur.

Bare sjekk litt rundt. Det er utrolig hva man finner hvis man bare tør å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er som oftest to om å lage et barn og da er det også ganske greit å være to hvis man skal på tur.

En bærer ungen og en bærer sekken. ;-)

Skulle derimot storken ha levert feil og man er alene, så er det sikkert noen som vil være med på tur.

Bare sjekk litt rundt. Det er utrolig hva man finner hvis man bare tør å lete.

Det var da et svært upassende og lite hjelpsomt innlegg, dette kunne du spart deg. Det finnes da både aleneforeldre og familier hvor bare den ene parten liker friluftsliv. Og lete, det er jo det trådstarter gjør her. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er som oftest to om å lage et barn og da er det også ganske greit å være to hvis man skal på tur.

En bærer ungen og en bærer sekken. ;-)

Skulle derimot storken ha levert feil og man er alene, så er det sikkert noen som vil være med på tur.

Bare sjekk litt rundt. Det er utrolig hva man finner hvis man bare tør å lete.

Jeg skal i pappaperm, som nevnt.

Min kone er derfor ferdig med sin mammaperm, og derfor blir det kun meg og jentungen på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslosportslager.no/produkt/voyager-s2-baremeis-20561.aspx

Jeg har gått en del på tur siden mini var helt liten og har hele tiden brukt denne bæremeisen fra Littlelife. Den er god og sitte i, gir god støtte og mini har hele tiden sover godt i den. Jeg har også regntrekket og når det er på så sitter han inne i et lite "hus". Noen ganger har han faktisk ikke villet komme ut av meisen når vi f.eks har kommet opp på en topp. Noe annet som er fint med denne meisen er at den er utstyrt med et lite speil, slik at en kan ta en titt på hvordan mini har det uten at en behøver å ta av seg meisen.

Jeg har også økt bagasjekapasiteten med å ha en liten sekk på magen som jeg tidvis har båret i ene hånden. Dog, har ikke det skjedd så ofte.

Jeg kom egentlig fort frem til at lange og fine dagsturer var bedre enn overnattingsturen da mini var liten. På fine dager gikk jeg ofte to-tre mil på en dag og gjorde dette to til tre dager i uken. Det var tider det :cool:

Mini er født i februar så det ble utrolig mange fine sommerturer mange steder i Oslomarka. En av de fineste sommerene jeg har hatt :-P

Når jeg dro (og forsatt drar) på tur reiste jeg ofte til et sted i fjellet med behagelige fasiliteter og flott natur. Jeg husker spesielt en helg på Spidsbergseter i syd rondane. En fantastisk helg.

Nå på vinteren drar vi fast en helg til Fondsbu en gang uti mars og går på tur til "Blåfjell" (mot foten av Uranostind).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresjal har jeg ikke prøvd. Hvordan er det å bruke bæresjal med en ett åra gammel unge? Går det bra? Sitter de fint?

Bæresjal kan brukes fra nyfødt og så lenge du orker/barnet vil bæres. Ungen sitter veldig riktig, og mi seksåring blir fortsatt veldig glad hvis hun en sjelden gang får sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville ha valgt å bruke manduca eller evt et sjal med jenta di på magen og tatt en ryggsekk med det dere ellers trenger i tillegg. Både jeg og mannen har vært mye på tur med småttisene våre og litt bagasje, og prøvd både bæremeis (type bergans junior), manduca, sjal og mei tai. Vi foretrekk bæresele/sjal/ meitai og evt ryggsekk fremfor bæremeis, hovedsaklig pga vekt og bærekomfort. Dessuten har du jo god støtte til hodet med den sovehetten på manducaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt av en kompis "ergo baby" er vel noe av det samme som manduca og må si att det her sammen med sekk tror jeg fungere veldig bra til når junior er liten :)

kan man ha ungen både fremover og "mot" deg,veldig greit hvis det er dårlig vær osv.

Har trasket en del med bæremeis og syns det blir veldig lite kontakt mellom oss og da man ikke ser så veldig lett hvordan dem går med dem opp i bæremeis hvis man ikke har med seg speil osv.

litt off topic men har nå ryddet og pakka på lofte med den her da dama er syk og det har fungert veldig bra,tror det er enklere og ha med en liten sekk på 50 liter (med litt luksus) enn og overlesse en bæremeis med plass til 20 liter og kutte ned på alt på tur,siden man får ungen såpass "nær" kroppen ved bruk av sjal osv blir det rett og slett bare som og ha en lit stor mage (hvis man ikke har stor fra før da) har man sekk på ryggen blir jo tyngden "korrekt" og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.