Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY: Regntrekk for sekk


Henrik

Anbefalte innlegg

I fjor sommer kjøpte jeg denne sekken, og ble rimelig oppgitt da jeg prøvde sekken første gang i regnvær. Jeg regnet med at sekken skulle klare å frastøte seg noe regnvann, men tydeligvis ikke nok. Innholdet i sekken ble da vått. Heldigvis var bestemmelsesstedet på en fiskebu i øyerfjellet som vi har. Jeg tenkte som så at jeg måtte kjøpe et regntrekk/impregnere sekken, hvor det sistnevnte jeg uansett burde gjort før jeg tok den med ut i regnværet. Jeg impregnerte sekken i etterkant av den første turen og det hjalp noe, men ikke nok. Så tenkte jeg å kjøpe regntrekk fra Norrøna som ville passet sekken, men jeg ville heller lage noe selv.

Etter å vært godt fornøyd med jerven sin fjellduk, ville jeg kjøpe jerventekstil etter å ha lett litt. Det viste seg da at jerven selger jerventekstil i metervare. Så jeg kjøpte 2 meter. Bredden på metervaren var 1,5 meter. Ettersom sekken er på 125L med sidelommer, måtte jeg også ta høyde for å kunne montere liggeunderlag(Bamse extreme) og telt utenpå sekken.

Jeg sendte en e-post til jerven og spurte om metervarene kom i meter for meter, eller om de var sammenhengende. Svaret var at de sendte det i ett sammenhengende stykke(heldigvis).
Etter kort tid kom jerventekstilet i posten, og de to metrene jeg hadde bestillt viste seg å være to meter og tjue cm. Bra jerven la på litt.

Jeg måtte også ha sytråd til trekket jeg skulle lage. Jeg gikk derfor til innkjøp av ekstra sterk tråd, som også var tykk, som igjen ga meg noen problemer med syingen pga. løkkene i stingene ble for store. Men etter en del innstillinger på symaskinen fikk jeg det endelig til.

Det skal også nevnes at bestemor hjalp meg en god del. Spesielt til syingen.

Istedenfor å risikere å måtte kassere de to meterene jeg hadde bestilt, måtte jeg lage meg en mal. Jeg fant derfor et gammelt dynetrekk på to meter, delte det i to, slik at jeg fikk 1,5 meter i bredden der også. Etter å ha målt opp 2m x 1,5 m, tok jeg dynetrekket og dro det rundt sekken slik at jeg kunne fjerne overflødig stoff. Det overflødige stoffet ser dere på bildet nedenfor at dette gjaldt kantene på stoffet. Etter å ha funnet ut hva som måtte bort av stoffet, la jeg stoffet dobbelt, markerte hvor jeg måtte klippe, og vips så var begge sider av stoffet klippet likt. For lett kunne finne igjen midpunktet senere snittet jeg opp topp og bunnen av malen. Dette ser dere på bilde nr. 2. som viser bunnen.
post-10393-0-99087200-1384044756_thumb.j

 

post-10393-0-51951600-1384044833_thumb.j

Når jeg så hadde klippet bort overflødig stoff, snittet midtpunktet, var det frem med knappenålene for å lage en slags renne hvor jeg kan tre strikken gjennom, slik at regntrekket enkelt vil kunne strammes til rundt sekken avhengig av om jeg har på liggeunderlag, telt og sidelommene. Det viser seg denne strikken ikke vil være nok, dersom sidelommene, telt og sovepose ikke er fastmontert på sekken. Regntrekket blir noe posete, men mer om det senere.

Det overflødige stoffet ble klippet slik at stoffet på toppen av malen/regntrekket på begge sider ble det samme, og bunnen ble det samme. Det ble ikke klippet slik at topp og bunn er like, men hver av sidene på trekket er like avhengig om det er topp/bunn. Som man ser på det siste bildet har regntrekket en spiss formasjon, slik at det passer bedre til sekken.

Når jeg fikk satt i alle knappenålene rundt hele, var det å starte med å sy, slik at knappenålene kunne fjernes og strikken kunne tres inn. Og tilslutt at malen kunne prøves på sekken. Jeg har desverre ikke bilder av malen fastmontert på sekken, men det ble bra resultat! Malen for regntrekket ble dermed en suksess, og det samme måtte gjøres på jerventekstilet. Samme fremgangsmåte som malen.

For at regntrekket skal lettere forme seg rundt sekken, måtte jeg også brette deler av stoffet for å lage en slags trekant. På bilde nr. 3 er det enkelt å se hvordan jeg formet trekanten. Det som imidlertid er viktig å huske på et at man husker å brette stoffet riktig vei i forhold til hva som er opp og ned på regntrekket. Bretter man feil vei, vil det bli en lomme inne i trekanten som kan samle opp vann, og man får dette neppe aldri tørt igjen dersom man ikke spretter opp igjen tråden for å få luftet dette. Denne trekanten måtte jeg også lage før jeg begynte å sy renna til strikken. Det er tilsammen fire slike trekanter på sekken. To på toppen og to i bunnen. Trekanten er laget omtrent der jeg fjernet det overflødige stoffet.

post-10393-0-60710800-1384044903_thumb.j

 

Som dere ser på bilde nr. 3 er det noe overflødig stoff som ikke ble med når jeg sydde. Denne flikken ville ha hengt nedover dersom jeg ikke hadde sydd den fast. Det kunne jo da resultert i at den ville bli revet av når man tar på/av trekket, og det var derfor nødvendig å feste denne. Slik at denne overflødige flikken venter oppover på bilde nr. 3 vil da bli riktig inne i trekket. Den vil da bli motsatt utenpå trekket. Dette kan dere kanskje se på bilde nr. 4. Det vil være litt vanskelig, men dersom dere ser den øverste sytråden på bilde nr. 4 er det den samme øverste tråden som på bilde nr. 3.
post-10393-0-45459200-1384045000_thumb.j
Den nederste tråden på bilde nr. 4 er åpningen til trekanten og det av fuktighet som evt. kan samle seg inni der. Det er ikke så særlig smart å gjøre feil her. Prøv derfor med en mal!

post-10393-0-78774700-1384045041_thumb.j
Når det kommer til å sy renna til strikken la jeg stoffet slik at det ble tredobbelt der hvor man måtte sy. Det ser dere enket på bilde nr. 5. Når renna skulle sys måtte man fjerne hver enkelt knappenål og komme med korrigeringer av stoffet underveis slik at det ble riktig.

På grunn av at dette trekket får et ganske så stor omkrets ville det derfor bli vanskelig å kunne ha strammemulighet kun ett sted på trekket. Ettersom jeg kjøpte strikk på jernia på 6 meter(ble litt overflødig med 6 meter) Måtte jeg sjekke hvor mye strikk jeg faktisk trengte for å tre inn i renna. Jeg husker ikke hvor mye jeg måtte bruke, men tror jeg brukte tilsammen 3 eller 4 meter. Så skal du lage noe lignende selv er dette noe du selv må sjekke.
post-10393-0-26134700-1384045127_thumb.j
Som jeg nevnte overfor måtte jeg snitte midten av malen/trekket for å enkelt finne igjen midtpunktet på trekket. Jeg brukte da disse snittene for at strikken kunne komme ut på topp og bunn. Som man ser på bilde nr. 6 ble det kanskje litt klønete gjort, men jeg vurderer å endre på dette. Det vil nok være en fordel å forsterke området der strikken kommer frem slik at evt. slitasje ikke vil ødelegge trekket på noen måte.
 

post-10393-0-49125800-1384045335_thumb.j

post-10393-0-24139100-1384045352_thumb.j
Forbedringer jeg tenker å gjøre er å forbedre trekket slik at jeg ikke vil få et så posete trekk når sidelommene, liggeunderlag og evt. telt ikke er påmontert sekken. I tillegg vil jeg forsterke områdene hvor strammemulighetene på strikken er.

Og som dere ser under ble resultatet slik. Prisen ble ca 500 kroner for tekstil og sytråd. I tillegg gikk det med en god del tid.

post-10393-0-19931800-1384045382_thumb.j

 

post-10393-0-59881500-1384046182_thumb.j

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satan! Et imponerende stykke arbeid utført. Flott regntrekk i den gode fjellkamoen fra Jerven (har King Size Thermo Hunter-duken sjøl)

Hadde det ikke vært for at det er et meget godt integrert regntrekk i min Bergans Alpinist 110, skulle du og bestemora di fått mekka ett til meg også. Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke hatt det store problemet med "vanntettheten" til Recon Packen min, men dette så jo meget gjennomført ut. Faktisk så bra at dette er noe jeg tror jeg også vil prøve å få til. Enig med Svingen, gøy når folk lager ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å få et litt personlig preg over det. Noe som ingen andre har. Det veier nok noen gram ekstra enn om man skulle kjøpt originaltrekk fra Norrøna, men jeg synes det er verdt det! Regner ikke med at det er noen andre her på forumet som har et lignende? :rolleyes:

Jeg laget forresten regntrekket i fjor sommer, men har ikke laget tråd om det før nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.