Gå til innhold
  • Bli medlem

Superenkel spritbrenner


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

På 21.5.2017 den 9.26, dsk skrev:

Nei en pose med noe ullignende vatt eller bomull. Vi har brukt det til å rense sår, men det har lett for å etterlate seg noen "tråder" Muligens ikke helt moderne, men vi bruker jodspiritus til desinfeksjon også :-)  blir aldri verk i såra da!

dsk

Honning er også et gammelt og godt middel for å unngå verk i sår. Det finnes ingen bakterier som klarer å leve i honning, men heldig vis så klarer kroppen å fikse de fleste småsår og skrammer uten noen form for hjelp.

Jeg hadde en gang et lite uhell med en vedsag. den hoppet litt i starten og ga meg tre fine kutt på oversiden av venstre håndledd. Noen dager senere satt jeg i et telt i en speiderleir i Thailand, og den bakteriekulturen som var der var noe annerledes enn det mitt immunforsvar var vandt med. Selvfølgelig ble det betennelse, men ute i bushen så prøver man først det man har for hånden, og det var naturmetoden. Jeg satt i teltåpningen og forsøkte å slikke såret rent da en pakistansk mann kom forbi. Han var professor i biokjemi og burde vel strengt tatt ha mer kunnskaper om slike ting enn meg, men han så overrasket på meg og spurte hva jeg drev med.

Jeg vet ikke hvordan han så på oss nordboere, men da vi møttes første gang så spurte han meg om jeg var jeger. Jeg svarte da at jeg ikke var jeger, men at jeg hadde drevet litt med småviltjakt, sånn på hobbybasis.

Når jeg nå satt der med håndleddet i munnen så forklarte jeg ham at i mangel av antiseptiske midler så renset jeg såret slik som dyrene gjør det, altså ved å slikke det rent. Da smilte han og kom med følgende utsagn på sitt pakistanske engelsk:

"You know these things just becouse you are a hunter. If you had not been a hunter you would not know these things".

Ja ja, kanskje jeg er en "hunter" da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Espen Ørud skrev:

....eller har katt...
(Sorry, måtte bare....)

 

Men jeg har jo katt, faktisk to stykker. 

Jeg tror ikke det er noe eller noen som kan være så avslappet som en katt. 

15727328_1682412455117901_6360794557548058668_n.jpg.ed86cfd962a16fd102069fc9efa8f654.jpg10897818_1042517302440756_2772224177619128980_n.jpg.e5088e4d011cbadeb4ab93c77a3589ad.jpg

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.