Gå til innhold
  • Bli medlem

Superenkel spritbrenner


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

Med noen tomme aluminiumsbokser i hus og litt ledig tid på kvelden fant jeg ut at det var på tide å lage meg en egen spritbrenner. Jeg var en tur innom Zen Stoves og Instructables, men den enkleste og beste instruksjonen jeg fant var denne:

Jeg banna litt over at Dremelen min er på lager sammen med det meste av verktøyet mitt, men en tykk bok, tapetkniv og en tegnestift er virkelig alt som trengs!

Nå sørger jeg litt over at alle boksene på min nærbutikk er alle av samme type. :(

Har du noen andre linker til gode oppskrifter på å lage spritbrenner? Hva er din favoritt type?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen andre linker til gode oppskrifter på å lage spritbrenner? Hva er din favoritt type?

Tror jeg har laget "alle slike", men cat stove er min soleklare favoritt og følger meg på de fleste turer. Bruker den til både rødsprit og sprittabletter. Den er den enkleste konstruksjon, den kjølner raskest av alle (derfor kan den evnt fylles på nytt raskere enn andre, og den krever kortere "forvarming" enn alle andre.

Men forskjellige bokser (av øl og brustypen) er det gøyest å lage.

:)

Glemte jo linken:

Denne likner mest på den jeg bruker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo artig. Etter tråden om lommekopp og Koppens bilder/bekjennelser måtte også jeg inn på nett og lete frem utvalget. Har nettopp laget førstutkastet til samme brenner som Tor Magnus, men litt lite tålmodighet førte til at jeg ikke har villet prøve den, jeg vil heller lage en ny en med litt mer perfeksjon før jeg setter fyr på.

Veldig artig Koppen om du legger ut bilder og forklaringer med erfaringer på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost, da det ikke er noe trykk i den åpne brenneren så er det bare å kjøre på. ..sier jeg som har safet og testet alle ute først. :)

Kan godt være, men jeg bomma grovt i kuttinga og kona har sendt meg ut for å prøve, og så langt har jeg ikke kommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Phaser", det er ikke min video (eller kjele), jeg bare så etter en video med en "cat stove" lik den jeg bruker mest. Men jo, mer effektivt med større flate ift brenneren, selv om jeg tror de fleste blir litt overrasket over hvor beskjeden forskjellen tross alt er. Jeg har notert slike forsøk et sted, men må innrømme at slike notater i seg selv tok litt overhånd etterhvert. I likhet med alle brennerene, tomboksene, vindsskjermene osv.

"ost", takk for det. Jeg må imidlertid medgi at jeg hverken har tilført eller avslørt noe av betydning mht slike brennere. Det meste jeg har prøvd har jeg funnet på nett, men jeg deler gjerne mine erfaringer med andre, for dette er rett og slett bare gøy og en utvidelse av min tilnærming til friluftslivet. I likhet med masse annet DIY. Men ja, jeg deler gjerne både mine erfaringer, glede og entusiasme med de som måtte finne noe i det.

Tor Magnus, kjempefint at du startet denne tråden!!! Når det gjelder slik veke har jeg to forslag ut over de forhandlerne som faktisk selger slike (bare google, så får du mange treff). På ovnsforretninger selges det glassfiberpølser til å tette mellom ovnsrør og pipe. Disse er litt tykke, og skal du virkelig dimmensjonere for ditt bruk kjøper du en liten matte med armering i glassfiber på Clas Ohlson, Biltema eller liknende. Eller, om du bygger kano eller kajakk (evnt har reparert båt) så har du plutselig tilgang på de lekreset tråder du f.eks kan flette. http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev-30512/

Personlig bruker jeg ikke slik metode for priming. Jeg bruker en underlagsplate for å ha kontroll på varmetapet mot bakken, og da søler jeg likegodt et par milliliter på den. Vår venn "Tinny" primer så vidt jeg husker helst side side burners. Disse er i litt tykkere gods og krever derfor mer for å gasse ut dysene. Et (godt) alternativ er å slipe ned godstykkelsen. En veldig fin måte å ta ned godstykkelsen på er å etse aluminiumen til passende tykkelse med caustic soda, men ta i såfall dine forholdsregler. Briller og gjerne hansker. Husk syre i vann, det går an. Vann i syre blir et uhyre og dessuten at en ikke blander dette i et aluminiumskar..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg vært hjemme med syk guttunge, hvilket var en utmerket anledning til å gjøre et nytt forsøk på en guinessboks. Resultatet ble utmerket. Prøvekjørte på verandaen med en tom honningboks som kjele. Litt lite rødsprit gjorde at jeg ikke fikk vannet i kok, men likevel varmt nok til en kopp te.

Honningboksen var ikke dum, rommer 3 dl pluss litt, men antar at bredere boks vil gi bedre utnyttelse av varmen. Honningboksen er dessuten for liten til at brenneren kan plasseres kopi. Ble overrasket over hvor fort brenneren ble kald, langt raskere enn en trangiabrenner.

En "cat stove", er det utregninger som finnes som sier noe om optimal vegghøyde innvendig på boksen kontra flåten? Eller duger alle små alubokser like godt. Leverposteiboksene kommer jo i to størrelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp @kongenavcampingplassen med tilleggspørsmål; er det noen som vet hvor i Oslo man selger øl og slikt i bokser og metallflasker av litt uvante proposjoner og former?

Jeg har laget en bitte liten av en Red Bull-boks..

 

Ellers selges Fosters lager i litersbokser.. Tror jeg kjøpte på en Ultra-butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært hjemme med syk guttunge, hvilket var en utmerket anledning til å gjøre et nytt forsøk på en guinessboks. Resultatet ble utmerket. Prøvekjørte på verandaen med en tom honningboks som kjele. Litt lite rødsprit gjorde at jeg ikke fikk vannet i kok, men likevel varmt nok til en kopp te.

Honningboksen var ikke dum, rommer 3 dl pluss litt, men antar at bredere boks vil gi bedre utnyttelse av varmen. Honningboksen er dessuten for liten til at brenneren kan plasseres kopi. Ble overrasket over hvor fort brenneren ble kald, langt raskere enn en trangiabrenner.

En "cat stove", er det utregninger som finnes som sier noe om optimal vegghøyde innvendig på boksen kontra flåten? Eller duger alle små alubokser like godt. Leverposteiboksene kommer jo i to størrelser...

Jeg bruker mest aluminium som materiale i boksene jeg bruker som kjele. De er lette og ruster heller ikke, noe stål gjør. Særlig etter hvert. Det forholdet mellom flaten ned mot brenneren og flammer som slikker oppetter sidene på kjelen utgjør ingen vesentlig forskjell etter min mening, men da snakker jeg om innen rimelighetens grenser. Da utgjør vindskjerm og plassèring/antall/størrelse/ på hull mye mer, men også forholdet mellom bredde, høyde og gods i brenneren. Det at brenneren raskt blir ”skjenkekald” er en av mange fordeler ift Trangiabrennere og dets like.

Det finnes sikkert noen som har regnet ut disse forholdene du etterspør. Jeg har det ikke, men jeg har merket meg noen momenter allikevel. Cat stove har de mest optimale proporsjonene og jeg har til tross for mange forsøk ikke funnet bedre emne. Men du kan utmerket godt lage en brenner av f.eks en liten leverposteiboks, den blir bare ikke like optimal som den orginale. Jeg har laget hopetall av slike i alt fra rustfritt stål, stål, messing, falset ølboks, bunndelen av spraybokser og dusinvis av bokser etter diverse mat. Den orginale (da snakker jeg om boksstørrelsen) selges mange steder, men på min nærbutikk er boksen erstattet av annet. Gourmet Cat Food fra Nestlè selges (ble solgt) i boks av rett kaliber.

Det er mange som har forkastet både cat stoves og soda can stoves fordi de har falt for fristelsen til å gjøre et førsteforsøk med egne innfall og derfor bare har prøvd brennere som ikke funksjonerte optimalt. Litt om det som påvirker effekten. Da ser jeg bort ifra innlysende forhold som varmetap mot bakken (f.eks håpløst med en cat stove på våt mose), vind og et grovt misforhold mellom brenner og diger kjele etc.

Hvis du f.eks velger å sette hullene høyere opp på brenneren for å få plass til mer rødsprit får du vesentlig dårligere effekt. For at brenneren skal virke optimalt må både godset og rødspriten nå en viss temperatur. Rødspriten skal koke og setter du en kjele raskt på brenneren før dette skjer slukker den ofte og bruker dessuten lengre tid på å oppnå full effekt. Det samme gjelder soda can stove. Jeg har prøvd å lage begge deler med litt lengre brenntid (høyere brennkammer for soda can og hullene plassèrt høyere av samme årsak på cat stove). Begge deler med dårlig hell. Så vidt jeg husker er optimal høyde på en soda can 32mm og til senter nederste hull på cat stove rundt 17-18mm, men mengden rødsprit i brenneren og antall og størrelse på hull betyr også noe. Kapselen på min rødspritbeholder tar 12,5 ml og jeg har gjort det til en vane å porsjonere med best mulig treff for mengde vann etc.

Det er ytterst sjelden jeg kokkelerer over en rødspritbrenner. Til slikt gjelder for min del glohaugen etter bål, men jeg har faktisk laget ganske varme og tidkrevende mat, men da har jeg enten fóret cat stoven med sølvpapir.

Jeg synes for øvrig det beste verktøyet til å ta hull med er hullbor. Også rimelige fra Biltema, Jula og Clas Ohlson gjør jobben, selv om en klarer seg lenge med en vanlig hulltang.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type boks bruker du til cat stove? 3OZ alubokser er vel det som er anbefalt(http://jwbasecamp.com/Articles/SuperCat/index.html). Har vi noe tilsvarende på matbutikken her til lands?

Ja! Gourmet Cat Food fra Nestlè selges (ble solgt) i boks på 3 oz (85 gram). Sist jeg kjøpte kostet en boks 7,40 eller der omkring, men jeg lurer på om disse boksene er i ferd med å fases ut til fordel for annen emballasje.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp @kongenavcampingplassen med tilleggspørsmål; er det noen som vet hvor i Oslo man selger øl og slikt i bokser og metallflasker av litt uvante proposjoner og former?

De store boksene vi ofte ser referert til i f.eks USA mener jeg å ha lest er gått ut av produksjon. Litt usikker på om du mener til bruk som kokekar/drikkebeger eller can stove? Men som kokekar har jeg både brukt 0,33ltr boks og så hadde Rignes noen litersølbokser ifm jubileum i fjor. Ikke lenge siden jeg så disse boksene. Til brennere er jo Red Bull allerede nevt av Lompa. Du kan kjøpe musserende Cava eller Prosecco på polet i samme størrelse om Red Bull ikke faller i smak.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini kokeutstyr, for rødsprit/tabletter er å få kjøpt, hvis ikke en ønsker å lage noe spessielt selv.

 

Jeg har et mini sett fra Esbit, som kan brukes både med Esbit tabletter og med rødsprit. Esbit har produsert to forskjellinge typer av disse mini settene. Den jeg har består av 4 - 4,5 dl kjele, en vinskjerm og et lokk for kjelen. Kjelen har hanker, som foldes inntill ved sammenpakking. Vindskjermen er utformet som en kjele (med luftehull i sidene) og har litt mindre diameter enn kjelen, slik at ved sammenpakkning, går den ned i kjelen.

 

Esbit har også produsert en firkantet brenner, som "flatpakkes". Her er ikke kjele inkludert, men kan kjøpes seperat. Eller bruke en annen liten kjele. 

 

Bruker dette settet på enkelte dagsturer, når jeg ikke gidder å ha med thermos, der "svartkjelen" ikke kan, eller bør brukes (brannfare, eller mangel av ved) og i noen andre situasjoner.

 

Usikker på om Esbit, er oppkjøpt. Når jeg sist kjøpte Esbit tabletter, var de også merket med "Trocken Brennstoff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med serieproduserte småbrennere og, men poenget i denne tråden er jo nettopp det å lage det selv. Trodde forsåvidt det sa seg selv når det ligger i kategorien "gjør det selv"=D

Registrerte ikke kategorien, kun "trådnavnet". :) Kan slette innlegget, hvis noen ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget ditt var relevant nok for tråden, "Tiur3". Jeg kombinerer oftest (nesten alltid) mine cat stoves med sprittabletter. Og Esbit lever i beste velgående selv om jeg selv kjøper alternative tabletter og sjelden (nær aldri) bruker den orginale Esbitbrenner/kjelestativ. Det er både for tungt (ift funksjon) og gir for liten beskyttelse mot vind/trekk.

De boksene "Lompa" refererer til kapper jeg bunnen av og bruker som innlegg/brenner for sprittablettene. Jeg prikker noen hull rundt kanten for bedre lufttilførsel. Hvordan disse brennes kan variere brenntiden med inntil 50% (eller 100, avhengig av hva en tar som utgangspunkt).

Men oftest brenner jeg disse brenseltablettene i bunnen på en stor leverposteiboks som er både vindskjerm og kjelestativ. Inne i teltet eller fjellduken bruker jeg aldri annet enn tabletter fordi de hverken "poffer" eller lekker utover ved uhell.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget ditt var relevant nok for tråden, "Tiur3". Jeg kombinerer oftest (nesten alltid) mine cat stoves med sprittabletter. Og Esbit lever i beste velgående selv om jeg selv kjøper alternative tabletter og sjelden (nær aldri) bruker den orginale Esbitbrenner/kjelestativ. Det er både for tungt (ift funksjon) og gir for liten beskyttelse mot vind/trekk.

De boksene "Lompa" refererer til kapper jeg bunnen av og bruker som innlegg/brenner for sprittablettene. Jeg prikker noen hull rundt kanten for bedre lufttilførsel. Hvordan disse brennes kan variere brenntiden med inntil 50% (eller 100, avhengig av hva en tar som utgangspunkt).

Men oftest brenner jeg disse brenseltablettene i bunnen på en stor leverposteiboks som er både vindskjerm og kjelestativ. Inne i teltet eller fjellduken bruker jeg aldri annet enn tabletter fordi de hverken "poffer" eller lekker utover ved uhell.

:)

Brenneren (vindskjerm/kjele/lokk) jeg har, ble kjøpt for mange år siden og veier kun 150 g. Tabletter for et oppkok av 4 - 4,5 dl veier under 10 g. Totalt ca 160g. Og det er jo heller ikke så tungt. :) Må korrigere volum, det er 0,5 l. Har også spritbrenner for denne "brenneren".  Men, jeg ser det er kommet en del nye versoner på markedet, bl.a. Esbit - Cookset 585ml, for interesserte.

 

Likevel interessant å lage noe lett og enkelt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

For noen år siden hadde vi et prosjekt på skolen jeg jobbet ved, da lagde vi spritbrennere og kjelestativ.  Det ble mange kreative modeller, og jeg lærte vel mye mer enn elevene. :cool:

 

"Pepsi can stove" er en kopi av Trangia brenneren, når den blir modifisert til omtrent samme høyde som trangiaen veier den 16 gram, og har helt sammenlignbare egenskaper.  Det er absolutt den beste jeg har testet, men varmen tilført kokekaret varierer mye mer med kjelestøtte og vindskjerming.

 

Kjelestøtten er ganske optimal med 25 mm mellom kjelebunn og brennertopp. Vindskjermingen bør gå så langt opp på kjelen som praktisk mulig, og bare ha avstand til kjelen på 5-10 mm. Det må komme inn tilstrekkelig med forbrenningluft i bunnen.

 

Beste kjelestøtte og vindskjerm er vanskeligere å bestemme, men min kjelestøtte er laget av en ståltråd-kleshenger. Vindskjerm lages av tynn aluminium, trykkeriplate, matboks eller bunn av stor engangsgrill er bra.

 

Det finnes en del enklere spritbrennere som funker overaskende godt, blikkboks med bomull og sprit (bomullen brenner ikke opp) Tørrsprit (kan lages selv)

sagflis istedet for bomull (vanlig rundt 1940-50)

 

Og så det mest imponerende for meg.  ca 7 cm høy bunn av aluminium sprayboks (deo) med en rad 8 mm huller litt nedenfor toppen.  Fylles med sprit, og kjelen plasseres ca 2,5 cm over. En utrolig effekt, større enn Trangia, men håpløs å regulere godt.

 

Sot: Enkelte blandinger soter mindre. Litt vann i spriten demper sot og effekt. 20% metanol eliminerer sot, men er giftig. (Tenol er slik sprit/metanolblanding)

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jag byggde just ett sådant som visas i videon. Tyvärr verkar inte rätt sorts burk gå att få tag i här i Norge. Men det gick bra ändå.

 

Brännaren blir väldigt varm. Och det går åt ganska mycket bränsle. En variant är att göra den högre, så man får i mer bränsle.

 

Istället för att göra dom 3 urtagen i väggen mellan centerkammare och mantel, gör istället ett antal slitsar. Klipp med en plåtsax bara. Det fungerar bättre med dom burkar vi har här.

 

Brännaren verkar mest intressant som nöd-grej, eller som skojigare variant när man skall koka en kopp kaffe. Skall man gå långa turer är den så törstig när det gäller bränslet, att det blir mer vikteffektivt med en trangia trangle. Man sparar in vikten på trangiabrännaren på minskad bränsle åtgång.

 

Expansions-delen är svår att få till. Dagens tips: Tag en burk nummer 2. Fyll den med vatten. Stoppa in den i frysen så den blir solid. Det är lättare att expandera toppdelen på en solid plugg.

Tips 2: Borra brännarhålen sist av allt. Hålen utgör en försvagning i expansions-momentet och toppdelen kan spricka. Det gjorde min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag byggde just ett sådant som visas i videon. Tyvärr verkar inte rätt sorts burk gå att få tag i här i Norge. Men det gick bra ändå.

 

Brännaren blir väldigt varm. Och det går åt ganska mycket bränsle. En variant är att göra den högre, så man får i mer bränsle.

 

Istället för att göra dom 3 urtagen i väggen mellan centerkammare och mantel, gör istället ett antal slitsar. Klipp med en plåtsax bara. Det fungerar bättre med dom burkar vi har här.

 

Brännaren verkar mest intressant som nöd-grej, eller som skojigare variant när man skall koka en kopp kaffe. Skall man gå långa turer är den så törstig när det gäller bränslet, att det blir mer vikteffektivt med en trangia trangle. Man sparar in vikten på trangiabrännaren på minskad bränsle åtgång.

 

Expansions-delen är svår att få till. Dagens tips: Tag en burk nummer 2. Fyll den med vatten. Stoppa in den i frysen så den blir solid. Det är lättare att expandera toppdelen på en solid plugg.

Tips 2: Borra brännarhålen sist av allt. Hålen utgör en försvagning i expansions-momentet och toppdelen kan spricka. Det gjorde min.

Prøv med en guinessboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jag har nu byggt en version 2 av denna brännare som visas i videon. Jag byggde den 5 mm högre.

Den minsta borr jag hade hemma var 1,2 eller 1,3 mm. Det är i tjockaste laget. Har du en tunnare borr, så använd den.

Vidare: 32 hål är för många. Det brinner helt enkelt för mycket och för fort. Så jag gjorde 21 hål i stället (ca 21 cm omkrets på en burk). Det fungerar mycket bättre. Brännaren är mer effektiv och inte alls lika törstig.

 

Nackdelen med den här metoden som jag ser det är att koppen blir extremt het. I alla fall den jag har som är i rostfritt (rostfritt leder värme ganska dåligt). Kanske bättre med en titanmugg? Aluminium borde ju vara perfekt, men jag har inte sett någon bra.

 

Men visst. Lätt är det och tar liten plats. Bra för toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.