Gå til innhold
  • Bli medlem

nye lette fjellsko, og lett godt regntøy


ViktorS

Anbefalte innlegg

Til sommern trenger jeg nye fjellsko, men må ha noen som er lette. Gidder ikke å gå rundt med store tunge fjellsko lenger... Noen tips? Burde være vanntett samt godt grep. Blir en del trasking på både tørre fjell, og våte myrer, samt kryssing av små bekker og vassdrag. Vekt er alfa omega!

trenger også lett, skikkelig regntøy til å dra utpå fjellrevenklærne mine(g1000 kombo), når det blir skikkelig vått ute. Evnt ett annet sett med yttertøy jeg kan ta på i stedet som holder meg tørr på 1.4 dagers turer.

noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna falketind dri3 er ett lett regntøy. Buksen har 2-veis glidelås, så da har du god lufting og du trenger det, og du kan dra den rett over fjellstøvlene.

Det er ikke ett sånt super lett regntøy, men det er langt i fra tungt. Til gjengjeld så er det vanvittig mye bedre å gå med enn de klamme "pakk ned i sekken" modellene. De letteste å tynneste rengsettene venter ihvertfall jeg med å ta på med til det regner skikkelig. Falketind Dri3 settet tar jeg gjerne på før det begynner å regne, eller med en gang det begynner å regne litt. Fordi det er så behagelig å gå i, at jeg ikke er nødt til å ta det av når det slutter å regne.

Fåes også i gore-tex proshell til en langt dyrere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et jakketips til deg.

Marmot Supermica. Vet ikke hva slags membran det er , men den puster og er vanntett. Den pakkes nesten i en knyttneve, og har lufting under armer, lås på ermene, og en god hette. Kan umulig veie 300g.

Jeg brukte min på vidda i en toukersperiode på trass, og den hold lenge i all slags vær.

Jeg ga 699 for min på XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ingen forslag til fjellsko. Jeg bruker fjellstøvler!

 

Men kan fortelle, at jeg gjennom 30 år har benyttet en lang fleksibel (og pustende) regnjakke fra Peter Storm og lårings fra Jerven. Begge tynne, elastiske og lette.  Låringsene var så store/vide i beina, at jeg ikke behøvd å ta av støvlene, for å ta på meg låringsene. Regntøyet har vært mye brukt, både på fjellet og i skogen, ved fuglejakt. Jeg har forsøkt å være litt forsiktig med kratt og kvist, men jeg er overrasket over at de har holdt så lenge. Nå må jeg kjøpe nytt, da membran og innerstoff skiller lag og ikke er tett lenger. Kan anbefales på det sterkeste, for bl.a. fuglejakt.

 

Med lårings, luftes også fukt fra skrittet lettere bort, enn med hele bukser.  Jakken er også benyttet på kanoturer, men der passer jo ikke låringsene så godt, når en sitter.

 

Selv om jeg har skaffet med jaktdress med Gore Tex, liker jeg best jaktklær uten membran. Og trekker heller frem regntøy, hvis det regner for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntøy: Hagflöfs LIM.

 

Sko kan jag tyvärr inte tipsa något om annat är att se mer till funktion än vikt. En dålig sko är jobbigare att gå med än en bra, även om den dåliga är mycket lättare. Dåliga skor gör också att man lätt får problem med rygg och knän, och dom problemen kan sitta i länge efter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sko: Vibram FiveFingers. Du blir våt med en gang, og trenger dermed ikke tenke mer på det :) Likevel holder du (ihvertfall jeg) varmen godt. Bedre feeling med underlaget får du kun hvis du går helt barbeint. Et par lette joggesko i sekken til bruk i leiren, og du er langt på vei. Ulempen med fivefingers er at de krever sterke, stabile ankler. Dette trenger man ikke i like stor grad i andre fjellsko med bedre støtte, og man utvikler det heller ikke ved å gå i slike sko. Så dersom du skal bruke fivefingers vil jeg anbefale at du starter svært lett (nesten sånn at det er flaut), og gradvis øker belastningen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tar opp igjenn denne tråden her, eg er på jakt etter regnklær viss ikkje andre har bedre forslag lurte på dette settet har fra xxl http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/helly-hansen-sandnes-set-regntoy-herre/p/1084773_2_style#details eller kanskje dette her http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/helly-hansen-sandnes-set-regntoy-herre/p/1084773_2_style#details skal jo kunne "puste" også da men korleis det virker i praksis tja her er enda ett dette fra didrikson http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/didriksons-main-set-regntoysett-herre/p/1094892_1_style.

 

Litt av kvart her alle fra xxl siå eg har dei i nærheita. Noke som er litt irriterande er at dei aller fleste regntøy har ein tendens til å leka i saumen under armane selv når dei er nye, meiner eg har hat det sandnes settet ein gang før for noken år sia og at det også lek der. Lurer derfor på om eg skal gå for ett av de andre, kanskje det fra didrikson noken som har erfaringer med desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjenn denne tråden her, eg er på jakt etter regnklær viss ikkje andre har bedre forslag lurte på dette settet har fra xxl http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/helly-hansen-sandnes-set-regntoy-herre/p/1084773_2_style#details eller kanskje dette her http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/helly-hansen-sandnes-set-regntoy-herre/p/1084773_2_style#details skal jo kunne "puste" også da men korleis det virker i praksis tja her er enda ett dette fra didrikson http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/didriksons-main-set-regntoysett-herre/p/1094892_1_style.

 

Litt av kvart her alle fra xxl siå eg har dei i nærheita. Noke som er litt irriterande er at dei aller fleste regntøy har ein tendens til å leka i saumen under armane selv når dei er nye, meiner eg har hat det sandnes settet ein gang før for noken år sia og at det også lek der. Lurer derfor på om eg skal gå for ett av de andre, kanskje det fra didrikson noken som har erfaringer med desse?

disse regnsettene er ikke pustende idet hele tatt - og sånnsett helt ubrukelige til å skulle gå tur i..men flotte for aktiviteter der en ikke blir svett, f.eks i båt. - og det er skikkelig regn.  Bruker tilsvarende (fra Stormberg) til ridning og det fungerer kjempefint om det ikke er altfor varmt, da blir det fort klamt.  Ville nok gått for noe lettere og luftigere til turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om gode alternativer til et lett regntøysett som IKKE er pustende? Dvs. er sett som gjerne er PU-belagt som er totalt vanntett, uten noen form for membran el. Er ute etter et sett som skal tas på ved ordentlig dårlig vær utenpå G1000 på fisketur osv. Har ennå tilgode å finne en mellomting mellom fullt og blytungt oljehyre og fancy membranklær som blir lekk etter hvert! Hjelp!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot PreCip er fantastisk bra!!!!

 

 

ei

 

jeg har brukt marmot precip i noen år. Det er bra med lufting under armene og lommer er høyt plasser over hofterem og godt pustende 

Men jeg vil ikke betegne det som veldig vanntett. 

Jeg blir ganske klam i det -utefra - i lengervarende regn. Senest forleden på 2.timers tur med hundene var jeg våt helt ned i trusen.

 

Og har derfor litt i desperasjon kjøpt et billig regnsett fra G-sport . PU belagt og formentlig ikke pustende i det hele tatt.

 

Oljehyre et det eneste ordentlig vanntette jeg kjenner - og ikke så klamt å arbeide i som en skulle tro. Men alene pgr av vekten og volumen er det uegnet til fjellbruk.

Men jeg ville bruke det i båt fremfor mye av de moderne seiler klær. 

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå tilgode å finne en mellomting mellom fullt og blytungt oljehyre og fancy membranklær som blir lekk etter hvert! Hjelp!:)

Mi erfaring er at membrankleda held tett mykje lenger enn lette regnklede. Sjølv har eg eit sett med lett jakke og bukse frå Haglöfs, med membran. Buksa har forsterkingar akkurat der det trengst, så ho er like tett også etter lang tids bruk. Om denne modellen er å få tak i lenger, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg har vært svært uheldig, men alle allværsjakkene jeg har hatt uten klaff over glidelåsen i jakken, har lekt vann. Er det noe spesielt man må se etter for å sikre seg at glidelåsen har den kvaliteten den bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjenn denne tråden her, eg er på jakt etter regnklær viss ikkje andre har bedre forslag lurte på dette settet har fra xxl http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/helly-hansen-sandnes-set-regntoy-herre/p/1084773_2_style#details eller kanskje dette her http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/helly-hansen-sandnes-set-regntoy-herre/p/1084773_2_style#details skal jo kunne "puste" også da men korleis det virker i praksis tja her er enda ett dette fra didrikson http://www.xxl.no/klar/klar-herre/regntoy-herre/regnsett/didriksons-main-set-regntoysett-herre/p/1094892_1_style.

 

Litt av kvart her alle fra xxl siå eg har dei i nærheita. Noke som er litt irriterande er at dei aller fleste regntøy har ein tendens til å leka i saumen under armane selv når dei er nye, meiner eg har hat det sandnes settet ein gang før for noken år sia og at det også lek der. Lurer derfor på om eg skal gå for ett av de andre, kanskje det fra didrikson noken som har erfaringer med desse?

Som sagt, alla dessa är helt täta, de pustar icke.

Idealet om man vill komma billigt undan eller föredrar täta kläder utan membran är lårings och poncho, det blir lätt och luftigt.

Nackdelar är att det fladdrar vid blåst och vill man ha armarna ute och vara torr får man nog tillverka en form av "lårings" för armarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om gode alternativer til et lett regntøysett som IKKE er pustende? Dvs. er sett som gjerne er PU-belagt som er totalt vanntett, uten noen form for membran el. Er ute etter et sett som skal tas på ved ordentlig dårlig vær utenpå G1000 på fisketur osv. Har ennå tilgode å finne en mellomting mellom fullt og blytungt oljehyre og fancy membranklær som blir lekk etter hvert! Hjelp! :)

se de som linkes til i posten over deg.  Jeg har et stormberg sett som er tilsvarende som Helly Hansen? - det er mye lettere og mykere enn skikkelig oljehyre - men i alle fall det forrige settet jeg hadde varte i mange år med relativt hard bruk (ridning (der du sitter i salen i flere timer...) og "møkking" av uteområdene til hesten i skikkelig vestlandsvær og vil fungere helt fint til fisking... Mye for penga:-) så verdt å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.