Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull eller fleece som mellomplagg?


bananskallet

Anbefalte innlegg

Hva foretrekker folk? Og hva er fordeler/ulemper ved hver av dem?

Jeg har stilt dette spørsmålet til et par stk som jeg mener burde ha god peiling på friluftsutstyr, og ennå ikke fått et svar jeg egentlig kan si meg enig i.

Jeg er veldig kald av meg, og er lei av å fryse. Selvsagt kler jeg meg etter aktivitetsnivå, og så lenge jeg er i aktivitet så går det som regel greit. Er verre når jeg skal stå stille eller ikke er i så høy aktivitet at jeg produserer mye varme selv.

Det jeg har fått som svar er at ull som mellomlag vil holde deg varmere over lengre tid. Hvorfor vil det det? Så lenge jeg har ull innerst så vil det holde meg varm selv om det blir fuktig. Hva har det da å si om jeg ikke har ull som mellomlag? Det er jo ulla som er innerst.

Jeg tenker at med fleece (helst bamsefleece) som mellomlag vil fange opp mer luft i og med at det er mindre kompakt enn f.eks. strikka ull (ullfrotté vil være en annen sak). Og det er jo luften som "varmer". I tillegg veier fleece mindre og tørker fortere.

Erfaringen min så langt (har som regel brukt ull som mellomlag) tilsier at fleece er varmest når jeg ikke er i så høy aktivitet at jeg svetter noe særlig.

Tar jeg helt feil nå, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bananskallet.

Hva som er varmest for deg er det kun du som har svaret på etter flere turer i forskjellige temperaturer og aktiviteter. Vi sverger til så forskjellig påkledsel. Prøv og prøv. Så velger du det som er best for deg uavhengig av teoriene bak. Klart at du kan ha ull både intil kroppen og som mellomlag. Kroppene våre fungerer forskjellig og det er vanskelig å lese seg til hva som er best for en sjøl. Det var vel eg ikke dette du spurte om, men likavel...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje litt an på hva slags ull du mener som mellomlag også. Her i huset bruker både ungene og jeg hjemmestrikket ull til mellomlag, og det er i allefall ikke kaldere enn fleece. Lufta isolerer ja, husk i ull er det lufta inni hvert hår som isolerer, i tillegg til evt luftig strikk. Selv om ulla kan se kompakt ut, så betyr ikke det at den ikke har nok isolasjon. Hvert hår består av små luftlommer, det er disse som varmes opp og holder på varmen.

Om man velger ull eller fleece blir litt smak og behag, vi har barn, fleece blir fort vått. Og kan ikke bruke fleece, fordi jeg rett og slett får fysiske smerter.

Fleece tørker fort ja, så det er jo et pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmestrikket ull er klart varmest synes jeg. Men det blir litt tyngre, og gjerne for varmt for meg.

Jeg pleier å ha med en lett ullgenser med høy hals (Ullvang rav). I tillegg har jeg med en tynn lett dunjakke. Ullgenseren bruker jeg som mellomlag når jeg er i lav aktivitet. Dunjakken trekker jeg utenpå skalljakken ved pauser, eller i tillegg til ullgenseren når jeg skal sitte stille lenge.

Dette synes jeg fungerer bra.

Når det gjelder fleece vs ull, så tror jeg at hvis du har ett fleeceplagg og et ullplagg med samme vekt, så varmer fleecen best som mellomlag. Blir fleecen og ullen fuktig så vil ullen være varmest, men tørke senest. Så ved telttur ville jeg gått for ull. Ved hyttetur ville jeg gått for fleece pga tørkemulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er grisekaldt, så sverger jeg til ull. Ellers bruker jeg fleece.

Har du prøvd de gamle helsetrøyene, type fiskegarn? Har ingen erfaring med dem selv, men i teorien bør de jo fungere bra.

Vi brukte disse på 60 og 70 tallet i Forsvaret. Ingen slager minnes jeg. Regner med at Brynje er et bedre produkt.

Det ble sagt om fiskegarntrøye: Helse i hver hull. Om det er sant må jo Brynje være bedre med adskillige mere hull.

Har sett at Forsvarsbrukt selger disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er grisekaldt, så sverger jeg til ull. Ellers bruker jeg fleece.

Har du prøvd de gamle helsetrøyene, type fiskegarn? Har ingen erfaring med dem selv, men i teorien bør de jo fungere bra.

Jeg har et par helsetrøyer av ull og hvis jeg har en sånn inderst og en vanlig ulltrøye utenpå så trenger jeg ikke noe mer under skalljakken før jeg eventuelt stopper for å hvile eller spise. Da tar jeg på en ekstra ullgenser eller en fleece genser mens jeg står stille.

Det er bare et problem med fleece eller bomuld som mellomlag. Hvis de blir fuktige eller våte så blir det iskaldt selv om du har ull under.

Jeg vet ikke hvorfor, men det har jeg selv erfart.

Jeg hadde en gang en tykk ullgenser med bomuldstoff på utsiden av bærestykket. (Over skuldrene og litt ned på brystet.)

Selgeren mente at det var bra fordi det var med på å stoppe vinden og ville derfor gjøre genseren varmere.

Det var det motsatte som skjedde. Bomuldstoffet ble fuktig av svette og da ble det iskaldt. Det endte med at jeg, på en jakttur, hentet frem kniven og sprettet av hele bomuldstoffet.

Ellers hadde jeg en gang en tynn uldtrøye inderst, så en bommuldskjorte (flanell) og en islender utenpå der igjen. Ytterst var det en bomuld fjellanorak.

Været slo over til slud og etter et par timer var jeg gjennomvåt og iskald.

Jeg endte da opp med ulltrøye og islenderen inderst og bomuldskjorta og anurakken utenpå.

Da ble jeg varm.

Prinsippet er at vann alltid vil forsøke å gå over til damp og til det trenger det varme. Varmen henter det der det er overskudd og det er som oftest fra kroppen. Når du er i bevegelse har du som regel et stort varmeoverskudd, men når du står eller sitter stille så har du ikke det lenger. Vannet vil likevel fortsette å trekke varme ut av kroppen og da fryser du.

Det samme gjelder med plagg som transporterer fuktighet. Til denne transporten trengs det energi og denne energien må hentes fra et sted hvor det er overskudd og det er fra kroppen. Når du stopper eller setter deg ned så forsvinner energioverskuddet / varmen, men transporten av fuktighet fortsetter så lenge kroppen er varmere enn omgivelsene, og da blir du kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Brynje Super Thermo som består av 80% ull og er ganske fornøyd med det. Bruker kun fleeze på sommerstid pga at den blir kald når våt.

Har selv hansker og votter av fleeze og må si de blir meget ubrukelige når man svetter fra hendene og gradene synker. Her vil jeg si ull er best siden man ikke kan unngå å bli fuktig på hendene.

Men der igjen, hvis man er av typen som aldrig svetter, så burde nok fleeze gå bra. Vet at bomull lettere gir gnagsår mellom rygg og sekk samt hoftebeltet når det blir fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull (merino) närmast kroppen om jag inte skall svettas mycket för då är det syntet som gäller. Därefter ett snabbt byte till ull. Utanpå detta oftast fleece. Behövs mer värme och det skall ske innanför skaljackan då tar jag på mig en dunjacka istället för fleecejackan. Typ en sådan här:

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3036&cid=216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å å ha på meg ull. Men når jeg går eller gjør noe som helst som utgjør større fysisk anstengelse enn å plukke meg i nesa, svetter jeg som en gris. Dermed må mellomlaget pent finne seg i å ligge i sekken. Så da blir det fleece som er lettest. Bilcamper jeg blir det ull :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig synes jeg superundertøy kun egener seg på sommeren, når det ikke er så kaldt, eller litt for varmt til ullundertøy.

Er det for varmt for ull, går eg utan. Tynn ull-t-skjorte er det mest behagleg eg veit om, å ha på seg i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker denne fra forsvaret. Vi kaldte den for snurpenot.

Det er dette helsetrøyestoffet som er brukt som for i forsvaret si losluve (også kallt bf). Og losluva har sine tilhengarar i kulda, meg sjølv inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er enig med at det nok er forskjellig fra person til person hva som passer best.

Min turkammerat og jeg er helt forskjellige når det gjelder påkledningstype på samme turer. Jeg går som oftest med ett lag 50/50 ull/syn innerst og ullprodukter i tynnere/tykkere lag alt etter sesonger, også i leir.

Han bruker som oftest syntetisk lang under og fleeceprodukter. I leir bruker han "Snookpack" bekledning som er foret med syntetisk.

Jeg opplever at jeg nok har lettere for å takle varierende aktivitets/svettenivå med ull enn han med sin løsning, mens hans varmer godt i tørr tilstand i leir.

Han liker ikke ull på huden og dropper det derfor.

Den noe omdiskuterte helsetrøyen har også jeg stiftet bekjenskap med i militæret, den har sine begrensninger, men var et av de plaggene jeg opplevde som

bra til sitt bruk. På vinterøvelser i svært kaldt vær var det det eneste vi hadde under feltjakken ved høyt aktivitetsnivå som ski med pulk osv.

Nå for tiden benytter jeg den når aktivitetsnivået er meget lavt og jeg har en tynn ulltrøye over. Dette hindrer "gjennomtrekk" og holder dermed den varme luften i hullene på plass.

Har flere ganger brukt dette plagget helt på huden ved soving ute i < -10C og opplever det som varmt/isolerende. Vått kombinert med vind er det nok mindre bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.