Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiaskotur - eller-----


Tom42

Anbefalte innlegg

Utålmodigheten var nesten ikke til å holde ut, men sist mandag, etter to og en halv måned friskemeldte jeg høyre akillessenen.

Pakket ski, ryggsekk og pulk, og så bar det avgårde.

Etter et par hundre meter fikk jeg den første påminnelsen - om formen: Pust, pes og en lang pust til. Og etter flere dype magadrag var avgjørelsen rimelig enkel: Dette blir nok ingen lang tur. Og der var jeg ordholden.

Fant en brukbar leirplass. Av med skiene og på med mine hjemmelagede truger. Sjekket nøye vindretningen, før jeg tråkket til soveplassen og satte opp den lille gapahuken fra XXL. Så var det å grave plass til bålet, Igjen pust og pes. Godt jeg hadde satt på det lange skaftet på spaden.

Rett ved leirplassen stod ei tørrfuru som jeg felte og skar opp i passende lengder til nying.

Spiste så aftens, hoppet i posen, og lå og stirret inn i bålet. Og, jeg vet nesten ikke om jeg tør si det i disse debattider om den forferdelige SPOTen. Jeg tok sjansen og sendte en OK melding som jeg pleier og sovnet.

Så våknet jeg. Det sluddet!! I bøtter og spann. Og soveposen var jo selvfølgelig blitt våt. Trakk så over min gamle bivuakk duk (Etterpåklokskap), og sovnet igjen. Og våknet! Av røyk, sur røyk. Masse røyk. Host, host.

Vinden hadde snudd, og jeg var helt sikker kvalifisert for innleggelse med røykskader. Men siden ingen andre tok tak i saken, måtte jeg selv ta tak - i spaden og slukket bålet.

Døste litt til og våknet igjen av røyken. En nying har vært ute en vinternatt før, og tar ikke kvelden av noen skuffer snø.

Kl 0600 - en sjefsavgjørelse. Jeg drar hjem. Og så gjorde jeg det. Det var deilig å ta en dusj og krype til køys.

Fiaskotur - eller???

På ingen måte. Nå sitter jeg igjen med utstyret. Det våte er tørket, kjelen er vasket - og jeg - ja, jeg lengter ut på tur igjen. Den lengselen finnes det ingen vaksinasjon mot - heldigvis. Men XXL gapahuken er snart historie, noen biter teltduk er ikke å forakte

Fiaskotur? Enda en gang - på ingen måte. Men den var til ettertanke, og selvransakelse. Erfaring heter det visst også.

På båtspråket er det et godt ordtak: "Fortøy for storm"!

Så neste gang skal jeg i det minste sette opp "overseilet", og slå opp gapahuken med vinden rett i mot, slik at når natten kommer, slipper jeg å bli røykforgiftet. "Trur eg"!

Legger også ved bilde av mine truger, laget av eik, lastetråd og rottefellabindinger.

Egenprodusert laminert spadeskaft

Egenprodusert hette (En halv rødspritflaske) slik at pumpen ikke skades uynder transport

Legg merke til min kjærlighet til orange, som også pryder ski, staver, pulk, pulkdrag og, og, og

post-6671-0-67645000-1359553692_thumb.jp

post-6671-0-74104100-1359553741_thumb.jp

post-6671-0-38017900-1359553753_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har i hvert fall blitt flere erfaringer rikere og dermed er det ingen bortkastet tur. Om du hadde planlagt en ukes tur, var det sikkert fiasko, men da kunne du har begynt på nytt dagen etter når soveposen var tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i hvert fall blitt flere erfaringer rikere og dermed er det ingen bortkastet tur. Om du hadde planlagt en ukes tur, var det sikkert fiasko, men da kunne du har begynt på nytt dagen etter når soveposen var tørt.

Nei, da turen var beregnet fra den ene dagen til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget vellykka tur vil no eg påstå :) en planlagt dagstur der du fann ut kva du IKKJE skal gjere til det virkelig gjelder en lengre tur. Da er det meir surt å måtte snu. Og så veit du at dette utstyret ikkje fungerte, og lært en heil masse ;) man lærer ikkje uten å prøve og feile! God tur neste gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var problemet med gapahuken?

Svar: Den er rett og slett for liten i front. Jeg kunne ha dratt opp glidelåsen og fått den pott tett for regn/snø utenfra.

Selv om du ikke har spurt tar jeg med litt til: Med stengt front ville ikke hensikten med turen bli oppnådd. Bål, stillhet, refleksjon. Slike 24 timers vinterturer har jeg drevet jevnlig med fra slutten av 60 tallet. Noen ganger med en pressenning som vindskjerm, andre ganger i dårligere vær, som gapahuk. Jeg kunne og burde ha trukket over jervenduken som tarp, men været var så fint, og nedbøren kom så stille at jeg ikke merket det før etter en stund.

Hensikten med linken var å poengtere om alt går galt, så er det i for seg selv ingen fiasko. Fiasko blir det først om jeg neste gang gjør de samme feilene. Eller som svensken sa: Jag er full, det går over, men du er dum og det går aldri over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.