Gå til innhold
  • Bli medlem

Moskus


virrma

Anbefalte innlegg

Min turglade datter ønsker seg veldig til Dovre for å se moskus. Turønsker skal man ta alvorlig, så en Dovre-tur har jeg store planer om at vi skal få til i løpet av det neste halvåret. Spørsmålet til dere blir da når og hvordan en sånn tur kan legges opp. Vinter, vår eller sommer?

Bare så det er sagt: Vi skal selvsagt holde god avstand til eventuelle dyr vi måtte se og ta alle mulige forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om våren trekker dyra ned for å finne friskt beite, og befinner seg da i nærheten av vei og jernbane. I mai er du tilnærmet garantert å se moskus fra veien på Grønbakken, Kongsvold og/eller Nestuvollen. Lett tilgang. Dyra trekker lengre innover med snøsmeltinga, men Stroplsjødalen/Kaldvelldalen er sikre plasser for de som vil gå litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dra opp på Dovre med 3 stk kompiser 1 Mai i 5 dager for å ta en titt på de igjen. Jeg har sett Moskus før rundt mai tider, er vell samme med resten av sommeren tenker jeg.

Det er gode muligheter for å få sett de så min anbefaling er våren med tanke på mygg og beite osv..kanskje litt utpå Mai måned

Vinter skal jeg ikke uttale meg om ang Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vårskitur i området Hjerkinn - Snøheim - Reinheim - Kongsvoll vil være en flott opplevelse, med ikke alt for lange dagsetapper. Litt mer usikker på hvor det er størst mulighet til å se moskus på denne tiden.

For størst sannsynlighet for å se Moskus ville jeg valgt sent juni eller senere på sommeren. Da er det stor sannsynlighet for å treffe moskus i Stroppelsjødalen. Selv har jeg truffet moskusen tre av tre ganger i området der Kaldvella møter Stropla.

Om dere starter fra Kongsvoll er det mulig å snakke med moskusguidene om hvor flokken holder til. Om dere starter fra Snøheim og går ut Stroppelsjødalen kan sikkert betjeningen eller gjester på Snøheim eller Reinheim si noe om hvor moskusen er blitt observert de siste dagene.

Mulig jeg er i området i sommer, så da er det bare å sende en PM når dere har bestemt dere for tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har truffet på moskus i Stølådalen begge gangene jeg har vært der på våren, så der kan det å anbefales. Går ei bru over Driva 500m sør for Nestasvollen, derfra går det stier opp både på nord og sør sida av Stølåa. Denne elva kan krysses om det ikke er for mye vann i den, det var det ikke ifjor, men for tre år siden var det mye vann da jeg gikk opp i starten av juni. Bare vær varsom fra Jernbanelinja og opp til selve dalen, der er det endel skog så du kan møte på Moskus ganske brått om du ikke er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på skitur på Dovrefjell i november og hadde da gleden av å se hele 9 moskus :-P

De befant seg i inngangen til Støladalen i søkket mellom Storkinn og Nystugguhøa. For å komme dit gikk vi opp fra Kongsvoll på ski og fulgte "stien". Det er litt bratt de opp de første kneikene så langfeller er lurt å ha ;-)

I følge noen andre i turfølge mitt som er godt kjent i området så oppholder det seg "alltid" moskus i dette området om vinteren.

Det anbefales videre at man har med en god kikkert når man skal se på Moskus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.