Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvesse isbor


Furunes

Anbefalte innlegg

Hvorfor slutter plutselig isboret å "ta"? Det er ikke så veldig mye brukt, kanskje boret ca 100 hull med det. Har ikke vært borti noe annet enn is med det, og det er ingen skader eller sår i knivene. Fikk tak i ny borekrone som jeg satte på, kjekt å ha to. Men når jeg kjenner etter med fingrene synes jeg de kjennes like skarpe ut.

Hvorfor skjer dette, og hvordan kvesser man knivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor slutter plutselig isboret å "ta"? Det er ikke så veldig mye brukt, kanskje boret ca 100 hull med det. Har ikke vært borti noe annet enn is med det, og det er ingen skader eller sår i knivene. Fikk tak i ny borekrone som jeg satte på, kjekt å ha to. Men når jeg kjenner etter med fingrene synes jeg de kjennes like skarpe ut.

Hvorfor skjer dette, og hvordan kvesser man knivene?

hvis eggen fortsatt er kvass men alikevel ikke biter har du mest sansynelig dunket boret ned i isen.da blir knivene ut av vinkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis eggen fortsatt er kvass men alikevel ikke biter har du mest sansynelig dunket boret ned i isen.da blir knivene ut av vinkel

Hmmm. Hvordan går det an? Borekrona er jo en ganske solid sak i ett stykke stål som man skulle tro tålte en del. Men er det noe man kan gjøre med det da? Rette den opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme i dag faktisk.

Det er et par år siden boret sist ble brukt og da gikk det gjennom isen som smurt.

I dag morges hentet jeg frem boret or dro på isen for første gang i år.

Det gled rundt som en pussefille og det laget nesten ikke riper i isen.

Jeg merket meg at eggen var en tanke brun av rust, men tenkte at det gjorde sikkert ingen ting.

Jeg forsøkte å kvesse det med et bryne, men det hjalp ikke stort.

Jeg har opplevd dette en gang før, men da hjalp det å slipe skjæret. Jeg slipte det på en roterende slipestein med vann og etter det ble det helt supert.

Jeg får nok prøve dette en gang til før jeg kjøper nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme problemet. Jeg fisker mye på isen - og det er ikke uvanlig med 2 meter is. Nå i helgen var det 70 cm med stålis under snøen

Tror kanskje den største tabben man kan gjøre er å "renske hullet" med isboren etter at man har borret hullet. Altså å dra borret opp og ned kjapt i hullet for å få bort snø og is og sørpe etc. Dette tok i hvert fall ganske kjapt en borekrone hos meg. Nå gjør jeg fortsatt dette men holder borekronen under isen når jeg gjør det - om det går.

Jeg tror jeg betalte 500 for en ny krone. Jeg kommer neste gang til å levere inn for å få de to jeg har justert og kvesset profft. Det er en merkelighet det der - man kan holde borekronene ved siden av hverandre og man kan ikke se forskjellen med det blotte øyet .

Jeg har den røde rantanen boret - angrer på at jeg ikke kjøpte det grønne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer neste gang til å levere inn for å få de to jeg har justert og kvesset profft. Det er en merkelighet det der - man kan holde borekronene ved siden av hverandre og man kan ikke se forskjellen med det blotte øyet .

Vet du noen som sliper isbor?

Jeg var innom XXL i dag, men de sliper ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noen som sliper isbor?

Gjør ikke det. Fikk min gamle svigerfar til å slipe den ene min - men har ikke testet det enda. Men sportsbutikken min her i byen sa de kunne sende inn for meg - så det er nok muligheter. Var forresten mulig å handle byttebor på et nettsted så jeg - funker sikkert helt greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte ny borekrone til isboret. Dette tok seg heller ikke gjennom isen, selv om det var splitter nytt. Hva kan dette ha seg? Det var riktignok nesten -25 grader og isen er knallhard, men har da boret meg gjennom like hard is før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny borekrone til isboret. Dette tok seg heller ikke gjennom isen, selv om det var splitter nytt. Hva kan dette ha seg? Det var riktignok nesten -25 grader og isen er knallhard, men har da boret meg gjennom like hard is før.

 

Det må være noe feil med borret. Jeg ville levert det tilbake. Borret skal fungere selv på stålis selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny borekrone til isboret. Dette tok seg heller ikke gjennom isen, selv om det var splitter nytt. Hva kan dette ha seg? Det var riktignok nesten -25 grader og isen er knallhard, men har da boret meg gjennom like hard is før.

Prøv å skru andre veien. (Sorry, kunne ikke holde meg... ;-) )

 

Alvorlig: Jeg har ikke vært så nøye med å få andre til å slipe for meg. Bruker våt slipestein uten så mye fart, og sliper ganske forsiktig. Passer på å dra av sliperoa med et bryne. Det har mye å si.

Funker greit til mitt amatørbruk og gamle bor (er bare ute et par ganger i løpet av vinteren..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få boret skarpt er ikke problemet. Problemet er å få vinkelen riktig. Det er denne utfordringen som gjør at jeg alltid anbefaler folk å sende inn krona. De aller fleste seriøse forhandlere av fiskeutstyr kan fikse det for deg. Du sender inn en, og får en annen nyslipt i retur. Det er en bytteordning som fungerer helt utmerket. Dette gjelder altså bor med hel krone. Har forsøkt å bore litt med feilslipte bor, og det er som natt og dag i forhold til godt slipte. Er krona slått skjev, eller slipt til gal vinkel vil ikke boret ta, eller du får en ufrivillig treningsøkt når du egentlig vil fiske... Å dunke boret i isen før man begynner å bore er en tabbe. Det samme er å rote veldig mye rundt nedi hullet med boret. Å renske hullet for is en gang med boret er som regel ikke noe problem, men er man for brå, og skjæret henger i iskanten kan det slå ut negativt. Ei slik krone er overraskende følsom og presis, og mna bør vite hva man gjør før man går løs på den med slipestein, bryne og ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg

 

Å få boret skarpt er ikke problemet. Problemet er å få vinkelen riktig. Det er denne utfordringen som gjør at jeg alltid anbefaler folk å sende inn krona. De aller fleste seriøse forhandlere av fiskeutstyr kan fikse det for deg. Du sender inn en, og får en annen nyslipt i retur. Det er en bytteordning som fungerer helt utmerket. Dette gjelder altså bor med hel krone. Har forsøkt å bore litt med feilslipte bor, og det er som natt og dag i forhold til godt slipte. Er krona slått skjev, eller slipt til gal vinkel vil ikke boret ta, eller du får en ufrivillig treningsøkt når du egentlig vil fiske... Å dunke boret i isen før man begynner å bore er en tabbe. Det samme er å rote veldig mye rundt nedi hullet med boret. Å renske hullet for is en gang med boret er som regel ikke noe problem, men er man for brå, og skjæret henger i iskanten kan det slå ut negativt. Ei slik krone er overraskende følsom og presis, og mna bør vite hva man gjør før man går løs på den med slipestein, bryne og ellers...

Er enig i dette.

Sjekket nå i min lokale sportsforretning - og det koster hele 450,- for å bytte krone der. Det er neste like dyrt som en ny krone - som koster rundt 600 til min bor.

 

Ble nevnt - uten at jeg vet at det er fakta - at brukte kroner og nye kroner selges om hverandre i butikken. Man kan ikke se forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg

 

Er enig i dette.

Sjekket nå i min lokale sportsforretning - og det koster hele 450,- for å bytte krone der. Det er neste like dyrt som en ny krone - som koster rundt 600 til min bor.

 

Ble nevnt - uten at jeg vet at det er fakta - at brukte kroner og nye kroner selges om hverandre i butikken. Man kan ikke se forskjell.

Da er det jo ikke allverden stor risiko med å prøve å slipe selv. Går det galt er utgiften bare 150 kroner mer..

 

-Må legge til at jeg har gammelt bor med kniver, og det går fint å slipe. Skjønnet at de med krone er bedre å bore med (når eggen er god).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått kvesset borekrona. Best Fiske/ Stjørdal sportsfiskesenter fixet biffen. De sendte borekrona et eller annet sted der det ble kvesset. Kostet meg 150.- inkludert porto. Vesentlig billigere enn å kjøpe nytt.

Den nye borekrona jeg kjøpte og som ikke ville funke er levert tilbake til butikken. Det anbefales uansett å ha med seg en ekstra krone i reserve når man er på tur, pluss verktøy. Hvis ikke risikerer man å stå der med skjegget fullt av postkasser hvis boret plutselig blir sløvt. Spesielt irriterende hvis man har gått en mil eller to på ski for å komme seg til en kul fiskeplass langt til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.