Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakktur i Jotunheimen


leif

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi planlegger en tur i Jotunheimen, og vurderer å padle fra Bygdin til Fondsbu, og lurer på om noen andre er kjent i området, og kan anbefale/fraråde dette. Vi er ikke spesiellt erfarne med kajakkpadling, men regner med å ta oss en del prøveturer før dette.

Vi vil i utgangspunktet padle litt rolig rundt, og prøve å finne fine teltsteder i området, for så å ta dagsturer til fots i områdene rundt.

Mvh. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har ikke padlet på Bygdin, men det høres ut som et forslag som kan anbefales. Husk iallefall på å bruke stødig kajakk og ta med en del sikkerhetsutstyr. Det gir mye mer padleglede når man ikke har padlet så mye, kan være endel vind og bølger der inne - og vannet er jo ikke sydentemp på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdin må være en drøm å padle på. Håper selv å kunne padle innover der en sommernatt neste år. Se an vær og vind litt. Som allerede nevnt: Bygdin kan være bra bølgete og vannet er kaldt. Det går fint å holde seg inn mot den ene bredden, da trolig mest aktuelt er nordsiden. Her er det fine slake bredder det meste av veien, men et stykke forbi Torfinnsbu er det en del skrenter og bratt fjell hvor det kan være vanskelig å ta seg i land.

En skikkelig gromtur må være tur- / retur Bygdin innover på nordsiden og tilbake langs sørbredden.

Gjende er en annen, minst like fin padlesjø, ikke fullt så lang, men langt frodigere og omgitt av større villskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært halvveis inn Bygdin med Kajakk i forbindelse med Torfinnstind traversen. Vi dro inn med solnedgangen og det var en fantastisk tur. Husk at vind og bølger fort kan komme på både Bygdin og Gjende. Jeg har vært med på at været har snudd underveis på Gjende, og vi måtte trekke i land.

Ta de øvingsturene du nevnte først, og sørg for at du er komfortabel med å dra deg ut av kajakken under vann før du prøver deg på Bygdin. Jeg har selv veltet på Gjende uka etter at isen gikk, og dette er KALDT selv med våtdrakt.

Hvis du legger deg til med telt langs stranden, kan du unne deg å ta med ting du ellers ikke gidder å bære på. Husk bare på å pakke de tunge tingene nederst.

Ellers har jeg en gang brukt dobbel kajakk inn Gjende, og opplevde dette som mer stødig da disse er litt bredere.

God tur.

Mvh Erik

post-733-133474392731_thumb.jpg

post-733-133474392736_thumb.jpg

post-733-133474392741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

Vi var inne på Gjende i helga med Kajakk. Dette minte oss på at man bør ha en del trening med, og være komfortabel med kajakken på slike utsatte steder. Når vi skulle hjem så blåste det opp så mye, at vi måtte gå i land midtveis, og vente til vinden løyet etter at sola gikk ned.

Jeg har ikke film av når det blåste som værst hjemover, men her har jeg noe fra turen inn, og en som viser noe av den nydelige leirplassen som ligger ved utløpet av Knutsåi.

Videoer:

Turen inn med kajakk fredag: http://www.erikeggum.no/video/KnutsholFredag.wmv

Lørdag (Viser bl.a. hvor leirenplassen ligger): http://www.erikeggum.no/video/KnutsholLordag.wmv

Oversiktsbilde av Gjende kan sees i denne: http://www.erikeggum.no/video/jotunfly_red.wmv

God tur.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott å få så god tilbakemelding! Hadde ikke regnet med å få både bilder og video!

Vi reiser opp til Eidsbugarden i neste uke, og foreløpig ser det ut til å bli svært bra vær. Vi har en tomannskajakk, som virker svært stabil. Har prøvd den en del i sjøen - også i litt vind og høye bølger - uten at vi hadde følelsen av at vi kom til å gå rundt. Vi kommer nok alikevel til å holde oss i nærheten av land, slik at vi har mulighet til å gå i land dersom det skulle blåse opp.

Vi har ikke bestemt oss helt for hvilken rute vi tar, da vi vurderer dette etter værmeldingene, men vi håper på å få oss en fin tur i kajakken, og forhåpentligvis noen flotte turer til noen av toppene.

Får håpe vi får tatt noen bilder som kan være verdt å dele med dere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har selv padlet tur/ retur Gjendesheim - Memurubu for mange mange år siden, halve Gjende på langs og tilbake med andre ord. Var kjempefin tur, absolutt å anbefale! Vi hadde vel å merke knallvær, men vet at det fort kan blåse opp litt utpå der hvis værgudene ikke er like snille..

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.